Thursday, September 5, 2013

ျပဳျပင္ ရေတာ့မည့္ ၿဗိတိန္ ႏုိင္ငံ စာနယ္ဇင္း ေလာက (၄)

စံုစမ္းေရး ေကာ္မရွင္ ဖြဲ႕စည္းေရးႏွင့္ ပတ္သက္ျပီး ၿဗိတိသွ် ပါလီမန္အ တြင္း ေဆြးေႏြး ၾကစဥ္တြင္  ၿဗိတိန္ ႏုိင္ငံ၏ အဓိက ႏုိင္ငံေရး ပါတီ သံုးခုလံုးမွ ေခါင္းေဆာင္ မ်ားက ၿပီးခဲ့သည့္ ႏွစ္မ်ား အတြင္း  ႏုိင္ငံေရး သမားမ်ားႏွင့္ သတင္းစာမ်ား အၾကား ဆက္ဆံ ေရးသည္ လိုအပ္သည္ထက္ ပိုမို နီးစပ္ ယွက္ႏြယ္ ေနသည္ဟု ယူဆေၾကာင္း၊ ထုတ္ေဖာ္ ေျပာၾကား ခဲ့ၾကသည္။
ထို႕ေၾကာင့္ Leveson စံုစမ္းေရး ေကာ္မရွင္က သတင္းစာမ်ားႏွင့္ ႏုိင္ငံေရး သမားမ်ား အၾကား ဆက္ဆံမႈႏွင့္ ပတ္သက္ျပီး ေအာက္ပါ အခ်က္ သံုးခ်က္ကို စုံစမ္း ေဖာ္ထုတ္ရန္ ေဆာင္ရြက္ ခဲ့သည္-
(က)
လက္ရိွ ျဖစ္ေပၚ ေနသည့္ စာနယ္ဇင္း က်င့္၀တ္ ဆုိင္ရာ ျပႆနာ မ်ားသည္ ထိုဆက္ဆံေရး အေျခအေန နွင့္ သက္ဆိုင္မႈ ရိွ၊မရိွ။
(ခ)
ပါလီမန္ အေနျဖင့္ ယခင္ ျဖစ္ေပၚခဲ့သည့္ အရႈတ္ေတာ္ပံုမ်ား၊ စံုစမ္း စစ္ေဆးမႈ မ်ားတြင္ ျပည္သူ မ်ားက စာနယ္ဇင္း က်င့္၀တ္ ဆိုင္ရာ အရည္အေသြးမ်ား က်ဆင္း လာမႈအေပၚ စိုးရိမ္ ေနမႈမ်ားအား ထိေရာက္စြာ ကိုင္တြယ္ ေဆာင္ရြက္ ရန္ပ်က္ကြက္ခဲ့ျခင္း ရိွမရိွ။
(ဂ)
ထိုဆက္ဆံေရး အေျခအေနေၾကာင့္ ေနာက္ထပ္ ျပႆနာမ်ား ထပ္မံ ေပၚေပါက္ လာႏုိင္သည့္ အလားအလာမ်ား။
စံုုစမ္းေရး ေကာ္မရွင္က ၎တို႕၏ စံုစမ္း စစ္ေဆးမႈ မ်ားသည္ ႏုိင္ငံေရး သမားမ်ားႏွင့္ စာနယ္ဇင္း သမားမ်ား အၾကား ရိွ သင့္ ရိွအပ္သည့္ ပုံမွန္ ဆက္ဆံေရး မ်ားအေပၚ ေမးခြန္း ထုတ္ရန္ မဟုတ္ေၾကာင္း၊ ထိုပံုမွန္ ဆက္ဆံေရးသည္ ဒီမိုကေရစီ စနစ္တြင္ ရိွရမည့္ ျပည္သူမ်ား အေနျဖင့္ သတင္း အခ်က္အလက္မ်ား လြတ္လပ္စြာ ရယူခြင့္၊ အုပ္ခ်ဳပ္ေရး၊ ဥပေဒ ျပဳေရး၊ တရားေရး မ႑ိုင္မ်ားကို ေစာင့္ၾကည့္ ႏုိင္မႈ၊ ျပည္သူ႕ေရးရာ မူ၀ါဒမ်ားတြင္ ျပည္သူမ်ား ပါ၀င္ ေဆြးေႏြး ႏုိင္မႈတို႕အတြက္ မရိွမျဖစ္ လိုအပ္ခ်က္ ျဖစ္ေၾကာင္း၊ သို႕ေသာ္ ေကာ္မရွင္ အေနျဖင့္ ထိုဆက္ဆံေရး ေၾကာင့္ ႏုိင္ငံေရး သမားမ်ား အေနျဖင့္ ျပည္သူမ်ား၏ အက်ိဳး စီးပြားကို ကာကြယ္ ႏုိင္ရန္တြက္ လိုအပ္ေသာ မီဒီယာ ဆိုင္ရာ ျပည္သူ႕ေရးရာ မူ၀ါဒမ်ား ( Public Policy about Media) ခ်မွတ္ရာတြင္ မလိုအပ္ေသာ ေႏွာင့္ေနွး မႈမ်ား၊ ဘက္လို္က္မႈမ်ား ရိွမရိွ စိစစ္ရန္ လိုအပ္ေၾကာင္း ထုတ္ေဖာ္ ေျပာၾကား ခဲ့သည္။
လက္ေတြ႕ စံုစမ္း စစ္ေဆး ရာတြင္လည္း ၿဗိတိသွ် ၀န္ႀကီးခ်ဳပ္ ငါးဦး လက္ထက္က မီဒီယာမ်ားႏွင့္ ဆက္ဆံေရး၊ မီဒီယာ ဆုိင္ရာ မူ၀ါဒမ်ား ခ်မွတ္ခဲ့သည့္ အေျခအေနမ်ားကို ျပန္လည္ ဆန္းစစ္မႈမ်ား ျပဳလုပ္ခဲ့သည္။ အထူးသျဖင့္ ေအာက္ပါ ျဖစ္စဥ္ ငါးခုကို အေလးထား ဆန္းစစ္ ခဲ့သည္-
(က)
၀န္ႀကီးခ်ဳပ္ မာဂရက္ သက္ခ်ာ လက္ထက္တြင္ ၿဗိတိန္ ႏုိ္င္ငံ၏ ဂုဏ္သိကၡာ ႀကီးမားလွသည့္ The Time သတင္းစာ ကို မားေဒါ့၏ News Corp က ၀ယ္ယူမႈကို ခြင့္ျပဳခဲ့သည့္ ျဖစ္စဥ္။
(ခ)
၀န္ႀကီးခ်ဳပ္ ဂၽြန္ေမဂ်ာ လက္ထက္တြင္ ျပဳလုပ ခဲ့သည့္ Sir David Calcutt စံုစမ္းေရး ေကာ္မရွင္က တင္ျပ ခဲ့သည့္ စာနယ္ဇင္း က်င့္၀တ္ ဆိုင္ရာ အစီအရင္ခံစာ မ်ားအေပၚ အေရးယူ ေဆာင္ရြက္ရန္ ပ်က္ကြက္ ခဲ့သည့္ ျဖစ္စဥ္။
(ဂ)
၀န္ၾကီးခ်ဳပ္ တိုနီဘလဲ လက္ထက္တြင္ မီဒီယာမ်ား၏ ေရးသားခ်က္ မ်ားအေပၚ လႊမ္းမိုး ႏုိင္ရန္ ေဆာင္ရြက္ခဲ့မႈ  (News Management)၊ အစိုးရ၏ မီဒီယာ မူ၀ါဒႏွင့္ လူ႕အခြင့္အေရး ဥပေဒ ၁၉၉၈ ႏွင့္ ဆက္သြယ္ေရး ဥပေဒ ၂၀၀၃ တို႕တြင္ မီဒီယာမ်ား၏ ေတာင္းဆို ခ်က္မ်ားကို ထည့္သြင္း ေပးခဲ့ေသာ ျဖစ္စဥ္ႏွင့္ ဒိုင္ယာနာ ေသဆံုးမႈ ျဖစ္စဥ္ ေနာက္ပိုင္း မီဒီယာမ်ား၏ ပုဂၢလိက အခြင့္အေရး ခ်ိဳးေဖာက္မႈ မ်ားကို ထိေရာက္စြာ ထိန္းခ်ဳပ္ ေပးရန္ ေတာင္းဆို မႈမ်ား အေပၚ အေကာင္အထည္ ေဖာ္ရန္ ပ်က္ကြက္ ခဲ့သည့္ ျဖစ္စဥ္။ 
(ဃ)
၀န္ႀကီးခ်ဳပ္ ဘေရာင္း လက္ထက္တြင္ သတင္း အခ်က္အလက္ ကာကြယ္ေရး ဥပေဒ (Data Proctection Act) ျပင္ဆင္ရာ၌ မီဒီယာမ်ား အေနျဖင့္ ပုဂၢလိက သတင္း အခ်က္အလက္ မ်ားကို နည္းမ်ိဳး စံုျဖင့္ ရယူ ႏုိင္ခြင့္ေပးရာ ေရာက္သည့္ ျပ႒ာန္းခ်က္ မ်ားထည့္သြင္း ခဲ့သည့္ ျဖစ္စဥ္။
(င)
လက္ရိွ ၀န္ၾကီးခ်ဳပ္ ကင္မရြန္း လက္ထက္တြင္ ၿဗိတိန္ႏုိင္ငံ BskyB ရုပ္သံဌာနအား မားေဒါ့၏ News International က ၀ယ္ယူရန္ ႀကိဳးစားမႈ အေပၚ ကိုင္တြယ္ ေဆာင္ရြက္ ခဲ့မႈ အေျခအေန။
စံုစမ္းေရး ေကာ္မရွင္က ၿပီးခဲ့သည့္ ႏွစ္ေပါင္း သံုးဆယ္မွ သံုးဆယ့္ ငါးႏွစ္ အတြင္းတြင္ အဓိကပါတီ သံုးခုလံုး အေနျဖင့္ မိမိတို႕ ပါတီအေပၚ လူထု အျမင္ေကာင္း ေစရန္အတြက္ အခ်ိဳ႕ေသာ မီဒီယာ သမားမ်ားကို အသံုးခ် ခဲ့သည္ဟု ေကာက္ခ်က္ခ် ခဲ့ပါသည္။ ထို႕ျပင္ ၿဗိတိသွ် ႏုိင္ငံေရး သမားမ်ား အေနျဖင့္ မီဒီယာမ်ားက အေကာင္းျမင္ ေရးသား ေစရန္ အတြက္ အေရးႀကီးေသာ သတင္းမ်ားကို ရင္းႏွီးသည့္ သတင္းစာ ဆရာမ်ား ကိုသာ ေပးအပ္ျခင္း၊ မီဒီယာ ဆုိင္ရာ ျပည္သူ႕ေရးရာ မူ၀ါဒမ်ား ခ်မွတ္ရာတြင္ ျပည္သူ႕ အက်ိဳးစီးပြား (Public Interest) ထက္ မီဒီယာ အုပ္စုမ်ား၏ အက်ိဳးကို ပိုျပီး ဦးစား ေပးျခင္းမ်ား ျပဳလုပ္ ခဲ့သည္ဟု လည္း သံုးသပ္ သြားခဲ့ပါသည္။
စံုစမ္းေရးေ ကာ္မရွင္က ႏုိင္ငံေရး သမားမ်ားဘ က္ကလည္း မိမိတို႕ မူ၀ါဒမ်ားကို ျပည္သူမ်ားက အမွန္အတုိင္း သိေစရန္ အတြက္ စာနယ္ဇင္း မ်ားႏွင့္ ေကာင္းမြန္ေသာ ဆက္ဆံေရး ရိွရမည္ဟု ခုခံ ကာကြယ္ ေျပာဆိုခ်က္ မ်ားကိုလည္း ေဖာ္ျပ ခဲ့ျပီး ထို အေၾကာင္း ျပခ်က္မွာ မွန္ကန္ ေသာ္လည္း နုိင္ငံေရး သမားမ်ားႏွင့္ မီဒီယာမ်ား အၾကား ဆက္ဆံေရးသည္ ျပည္သူမ်ားက သံသယ ျဖစ္ေပၚ ေစႏုိင္သည့္ အေျခအေန အထိ နီးကပ္ရန္ မသင့္ေၾကာင္း၊ လက္ရိွ အေျခအေနတြင္ ျပည္သူမ်ားက ႏုိင္ငံေရး ပါတီမ်ားႏွင့္ စာနယ္ဇင္းမ်ား အၾကားတြင္ လုပ္ပိုင္ခြင့္ အာဏာႏွင့္ လူထုအေပၚ ၾသဇာ လႊမ္းမိုး ႏုိင္မႈ တို႕ကို အေပးအယူ လုပ္ေနသည္ဟု သံသယမ်ာ းရိွေနေၾကာင္း ေထာက္ျပ သြားခဲ့ ပါသည္။ အထူးသျဖင့္ အင္အား ေကာင္းသည့္ သတင္းစာမ်ား အေနျဖင့္ နုိင္ငံေရး ပါတီမ်ား၏ မူ၀ါဒမ်ားႏွင့္ ႏုိင္ငံေရး သမား တစ္ဦးခ်င္း၏ အျပဳအမူမ်ား အေပၚ လူထုအျမင္ကို ေျပာင္းလဲ သြားေအာင္ လုပ္ေဆာင္ ႏုိင္စြမ္း ရိွေနသျဖင့္ ႏွစ္ဘက္ၾကား ဆက္ဆံေရးသည္ ပြင့္လင္း ျမင္သာမႈ ရိွရန္ လိုေၾကာင္း သံုးသပ္ ထားခဲ့သည္။
ထို႕ျပင္ စံုစမ္းေရး ေကာ္မရွင္က မီဒီယာ အုပ္စုမ်ားက မီဒီယာ ဆုိင္ရာ ပါလီမန္ ဥပေဒမ်ား ျပ႒ာန္းရာတြင္ ႏုိင္ငံေရး ပါတီမ်ားကို ခ်ဥ္းကပ္စဥ္းရံုး  (Lobby)လုပ္မႈသည္ အႏၲရာယ္ ရိွသည့္ အတုိင္းအတာ အထိ ေရာက္ရိွ ေနၿပီဟု ထင္ျမင္ခဲ့ သည့္အတြက္   လြတ္လပ္ၿပီး အင္အား ေကာင္းေသာ စာနယ္ဇင္း မ်ားသည္ ျပည္သူ႕ အက်ိဳးစီးပြား ကိုေဖာ္ေဆာင္ နုိင္ေသာ္လည္း ႏုိင္ငံေရးသမားမ်ား အေနျဖင့္ မီဒီယာမ်ား၏ အက်ိဳး စီးပြားသည္ အျမဲတမ္း ျပည္သူ႕ အက်ိဳးစီးပြားႏွင့္ ထပ္တူ မက်ေၾကာင္းကို သတိျပဳ သင့္ပံုကို  ေအာက္ပါ အတုိင္း သတိေပး ေဖာ္ျပခဲ့ပါသည္ -
I consider it to be entirely the responsibility of the politicians who are the object of press lobbying  to judge how far and in what they consider it to be in the public interest for them to respond. And one of the chief aspects of the responsibility is to bear in mind  that while  a free press and healthy press is certainly in the public interest, that does not mean that everything which is in the ( commercial or wider ) interest of any individual press organization or even the industry as a whole , will itself necessarily be in the public interest . The matter must be looked at in the round.
စံုစမ္းေရး ေကာ္မရွင္က ႏုိင္ငံေရး သမားမ်ားႏွင့္ မီဒီယာမ်ား၊ အထူးသျဖင့္ သတင္းစာ ဆရာမ်ား အၾကား ဆက္ဆံေရး အေပၚ ျပည္သူမ်ားက သံသယ ကင္းရွင္း ေစရန္အတြက္ ထိပ္တန္း မူ၀ါဒ ခ်မွတ္သူမ်ားႏွင့္ မီဒီယာမ်ား အၾကား ေတြ႕ဆံုမႈ မ်ားကို ပြင့္လင္း ျမင္သာစြာ ထုတ္ျပန္ ေပးသင့္ေၾကာင္း၊ ထို႕ျပင္ ေတြ႕ဆံုမႈ၊ စာ၊ ဖုန္း၊ အီးေမးလ္ ဆက္သြယ္မႈ မ်ားႏွင့္ ပတ္သက္ၿပီး ေဆြးေႏြးသည့္ အေၾကာင္းအရာ အျပည့္အစံုကို ထုတ္ျပန္ျခင္း မျပဳေသာ္လည္း ေယ်ဘူယ် အခ်က္မ်ားကို ျပည္သူမ်ားကို အသိေပး သင့္ေၾကာင္း၊ အလားတူပင္ မူ၀ါဒ ဆုိင္ရာမ်ား၊ အေရးၾကီးေသာ သတင္းမ်ားကို မီဒီယာ အားလံုး အတြက္ သတင္း ထုတ္ျပန္ခ်က္ အျဖစ္ ထုတ္ျပန္ေပး သင့္ေၾကာင္း အႀကံျပဳခဲ့ သည္ကို ေတြ႕ရပါသည္။
စံုစမ္းေရး ေကာ္မရွင္က ေနာက္ထပ္ ဆန္းစစ္ ခဲ့သည့္ အခ်က္မွာ မီဒီယာ ပိုင္ဆုိင္မႈ အေျခအေန ျဖစ္ပါသည္။
ဆက္လက္ ေဖာ္ျပ ပါမည္။
ရဲထြဋ္
မီွျငမ္းျပဳစာေစာင္

An Inquiry into the Culture, Practices and Ethnics of the Press by Leveson Inquiry

No comments:

Post a Comment