Saturday, September 7, 2013

စာနယ္ဇင္း လြတ္လပ္ခြင့္ ႏွင့္ မီဒီယာ ဖြံ႕ၿဖိဳး တိုးတက္ေရး ရႈေထာင့္ (၂)

မီဒီယာႏွင့္ စာနယ္ဇင္း လြတ္လပ္ခြင့္ တို႕အေပၚ ရႈေထာင့္ သစ္မ်ားကို ေဆြးေႏြးၿပီးေနာက္ ေနာက္ထပ္ ေလ့လာ ခဲ့ရသည့္ အခ်က္ မွာ မီဒီယာ ဖြံ႕ၿဖိဳး တုိးတက္ေရးကိစၥ ျဖစ္သည္။
မီဒီယာ ဖြံ႕ၿဖိဳး တိုးတက္ေရး ( Media Development )
ဒီမိုကေရစီ လူ႕အဖြဲ႕အစည္း တစ္ခုတြင္ ရိွရမည့္ လြတ္လပ္စြာ ထုတ္ေဖာ္ ေျပာဆိုခြင့္၊ ေကာင္းမြန္ေသာ အုပ္ခ်ဳပ္မႈ စနစ္၊ ႏုိင္ငံသား မ်ား၏ ဖြံ႕ျဖိဳး တိုးတက္မႈမ်ား ရရိွေစရန္ အတြက္ မီဒီယာမ်ားက အေရးႀကီးေသာ က႑မွာ ရိွသည္။ သို႕ေသာ္ တစ္ခါတစ္ရံ တြင္ စီးပြားေရး၊ ႏုိင္ငံေရး အင္အားႀကီး အုပ္စုမ်ားက မီဒီယာမ်ားကို ခ်ဳပ္ကိုင္ ထားသည့္ အခါ မီဒီယာ လြတ္လပ္ခြင့္ ရိွသည့္တိုင္ အင္အားနည္း အုပ္စုမ်ား၊ လူနည္းစု မ်ား၏ သေဘာထားမ်ား၊ ခံစားခ်က္မ်ား၊ နစ္နာခ်က္မ်ားကို မီဒီယာမ်ားမွ တဆင့္ တင္ျပႏုိင္ခြင့္ မရေတာ့ဘဲ  လ်စ္လ်ဴရႈ ခံရသည့္ အေျခအေနသို႕ ေရာက္သြား တတ္ျပန္သည္။  ထို အေျခအေန မ်ိဳးတြင္ မီဒီယာက ပဋိပကၡမ်ား၊ သေဘာထား ကြဲျပားမႈ မ်ားကို ေျပေလ်ာ့ သြားေအာင္ လုပ္ရမည့္ အစား ပိုမို အားေကာင္း လာေအာင္ လုပ္ေပးသလို ျဖစ္သြား တတ္သည္။ ထို အေျခအေနမ်ိဳးကို ဒီမိုကေရစီ အသြင္ ကူးေျပာင္းစ ႏုိင္ငံမ်ား တြင္ အမ်ားအျပား ေတြ႕ႏုိင္သလို ဖြံ႕ၿဖိဳးၿပီး ႏုိင္ငံမ်ား တြင္လည္း ေတြ႕ရ တတ္သည္။  ထို႕ေၾကာင့္လည္း ယူနက္စကို အပါအ၀င္ သတင္း လြတ္လပ္ခြင့္ကို အေလးထား ေဆာင္ရြက္ ေနသည့္ ႏုိင္ငံတကာ အဖြဲ႕အစည္းမ်ားက  စာနယ္ဇင္း လြတ္လပ္ခြင့္သည္ မျဖစ္မေန လိုအပ္ခ်က္ ျဖစ္ေသာ္လည္း ဤအခ်က္ တစ္ခုတည္းျဖင့္ ေကာင္းမြန္ေသာ အုပ္ခ်ဳပ္မႈ စနစ္၊ ႏုိင္ငံသားမ်ား၏ ဖြံ႕ၿဖိဳး တိုးတက္မႈမ်ား ရရိွေစရန္ အတြက္ လံုေလာက္မႈ မရိွပဲ ေအာက္ပါ အေျခအေန မ်ားကိုပါ ျဖည့္ဆည္း ေပးရန္ လုိအပ္ သည္ဟု ေထာက္ျပ ၾကသည္-
           
(က)
မီဒီယာ လြတ္လပ္ခြင့္ ရိွရမည့္ အျပင္ အင္အားနည္း အုပ္စုမ်ား၊ လူနည္းစုမ်ား အေနျဖင့္ မီဒီယာ မ်ားထံမွ  သတင္း အခ်က္အလက္မ်ား လြယ္ကူစြာ ရယူ ႏုိင္ျခင္း၊ မီဒီယာမ်ား ေပၚတြင္ ၎တို႕၏ သေဘာထား အျမင္မ်ားကို ထုတ္ေဖာ္ တင္ျပခြင့္ ရိွျခင္း။  ( Independence and Access)
( ခ)
မီဒီယာ က႑ကို လက္ဝါးႀကီး အုပ္ျခင္းမွ ကာကြယ္ျခင္းႏွင့္ ပုဂၢလိက မီဒီယာ လုပ္ငန္းငယ္မ်ား ျပည္သူ႕ ေရးရာ ၀န္ေဆာင္မႈ မီဒီယာမ်ား ရွင္သန္ ႏုိင္ေအာင္ အကာအကြယ္ ေပးသည့္  ဥပေဒမ်ား၊ စည္းမ်ဥ္းမ်ား ရိွျခင္း။ ( Pluralism and Diversity )
( ဂ)
စာနယ္ဇင္း သမားမ်ား၊ ရုပ္သံ သတင္းေထာက္မ်ား၊ သတင္း တင္ဆက္သူမ်ား၊ မီဒီယာ လုပ္ငန္း စီမံခန္႕ခြဲသူမ်ား စသည့္ မီဒီယာ ေလာက သားမ်ား၏ အရည္အခ်င္းကို ျမွင့္တင္ ေပးမည့္ ေလ့က်င့္ေရး စနစ္မ်ား ရိွျခင္း။ ( Professional Capacity of Media Workers)
(ဃ)
မီဒီယာ လုပ္ငန္းမ်ား တုိးတက္ေရး အတြက္ အေျခခံ အေဆာက္အအုံ ေကာင္းမ်ား ရိွျခင္း။ (Infrastructural Capacity)
ထို႕ေၾကာင့္ ယူနက္စကို အဖြဲ႕ၾကီးက အထက္ပါ အေျခအေနမ်ား အားလံုးကို ျဖည့္ဆည္း ႏုိင္ရန္ အတြက္ ႏုိင္ငံ တစ္ခု၏ မီဒီယာက႑ အေျခအေနကို သံုးသပ္ရာတြင္ မီဒီယာ ဖြံ႕ျဖိဳး တိုးတက္ေရး ဆိုသည့္ အယူအဆ ဘက္မွ ခ်ဥ္းကပ္ ေလ့လာ ရန္ သတ္မွတ္ ခဲ့သည္။ မီဒီယာ ဖြံ႕ျဖိဳး တိုးတက္ေရး အယူအဆ အရ ႏုိင္ငံတစ္ခုတြင္ စာနယ္ဇင္း လြတ္လပ္ခြင့္ အပါအ၀င္ မီဒီယာ က႑ ဘက္စံု ဖြံ႕ျဖိဳး တိုးတက္ေရး အတြက္ အေျခအေန ငါးရပ္ကို ျဖည့္ဆည္း ေပးရမည္ ျဖစ္သည္။
ပထမ အေျခအေနမွာ လြတ္လပ္စြာ ထုတ္ေဖာ္ ေျပာဆိုခြင့္ႏွင့္ မီဒီယာမ်ား ေပၚတြင္  မတူ ကြဲျပားေသာ အျမင္မ်ား ေဖာ္ျပခြင့္ ရေစရန္ အေထာက္အကူ ျပဳသည့္ စည္းမ်ဥ္း၊ စည္းကမ္းမ်ား ရိွျခင္း ျဖစ္သည္။ ဤအေျခအေန ကို ရရိွေစရန္ အတြက္ လြတ္လပ္စြာ ထုတ္ေဖာ္ ေျပာဆိုခြင့္ကို ဖြဲ႕စည္းပံု အေျခခံ ဥပေဒျဖင့္ အာမခံရမည့္ အျပင္ လက္ေတြ႕ တြင္လည္း လိုက္နာ က်င့္သံုးမႈ ရိွရမည္ ျဖစ္သည္။ ထို႕ျပင္ မီဒီယာမ်ား၏ သတင္း ရယူခြင့္၊ သတင္း အရင္းအျမစ္ကို ကာကြယ္ ႏုိင္ခြင့္ အယ္ဒီတာ လြတ္လပ္ခြင့္ စသည့္ အခြင့္အေရးမ်ားႏွင့္ ပတ္သက္ၿပီး ဥပေဒမ်ားျဖင့္ အကာအကြယ္ ေပးထား ရမည္ ျဖစ္သည္။ ရုပ္သံလႊင့္ မီဒီယာမ်ား အတြက္ ဆိုပါက ရုပ္သံ ထုတ္လႊင့္ခြင့္ လိုင္စင္ ထုတ္ေပးျခင္း၊ လိႈင္းႏႈန္း ခြဲေ၀ သံုးစြဲျခင္း မ်ားႏွင့္ ရုပ္သံ ထုတ္လႊင့္ရာတြင္ လိုက္နာရမည့္ စည္းကမ္း ခ်က္မ်ားႏွင့္ ပတ္သက္သည့္ ဥပေဒမ်ား ရိွရမည္ ျဖစ္သည္။ ဤအေျခအေနတြင္ အျငင္း ပြားဖြယ္ရာ အျဖစ္ဆံုး ကိစၥမွာ အသေရ ဖ်က္မႈ ( Defamation Law) ျဖစ္သည္။ အခ်ိဳ႕ ႏုိင္ငံမ်ားတြင္ အသေရ ဖ်က္မႈကို ျပစ္မႈ ေၾကာင္းအရ တရားစြဲဆို ခြင့္ျပဳထားျပီး အခ်ိဳ႕ ႏုိင္ငံမ်ားတြင္ တရားမမႈ အျဖစ္သာ တရားစြဲဆို ခြင့္ျပဳ ထားသည္။ Article 19 ကဲ့ သို႕ စာနယ္ဇင္း လြတ္လပ္ခြင့္ ေဆာင္ရြက္ေနသည့္ အဖြဲ႕မ်ား ကေတာ့ တရားမမႈ အျဖစ္သာ စြဲဆို သင့္သည္ဟု ယူဆၾကသည္။ သို႕ေသာ္ ျပစ္မႈေၾကာင္း အရ တရားစြဲဆို ခြင့္ျပဳျခင္းကို ေထာက္ခံ သူမ်ား ကမူ မီဒီယာမ်ား၏ မမွန္မကန္ ေရးသား ခ်က္ေၾကာင့္ အစုရွယ္ယာ ေစ်းမ်ား ထုိးက် သြားျခင္း၊ ေရြးေကာက္ပြဲ ကာလတြင္ နစ္နာမႈမ်ား ျဖစ္ေပၚျခင္း၊ လူမိ်ဳးေရး၊ ဘာသာေရး အရ ထိခိုက္ နစ္နာ ေစျခင္း စသည့္ ျဖစ္စဥ္မ်ားတြင္ တရားမ ေၾကာင္းအရ တရားစြဲဆိုမႈသည္ နစ္နာမႈမ်ား အတြက္ လံုေလာက္မႈ မရိွေၾကာင္း ေထာက္ျပ ၾကသည္။
ထို႕ေၾကာင့္ ယူနက္စကို အပါအ၀င္ မီဒီယာ လြတ္လပ္ခြင့္ကို ေဆာင္ရြက္ ေနသည့္ အဖြဲ႕အစည္းမ်ားက အသေရဖ်က္ မႈႏွင့္ ပတ္သက္ျပီး ျပစ္မႈ ေၾကာင္းအရ တရားစြဲဆို ႏုိ္င္ရန္ ဥပေဒ ျပ႒ာန္းမည္ ဆိုပါက လူပုဂၢိဳလ္ သို႕မဟုတ္ အဖြဲ႕အစည္း တစ္ခု၏ ဂုဏ္သိကၡာႏွင့္ အက်င့္ စာရိတၳကို ကာကြယ္ ေစာင့္ေရွာက္ရန္ အတြက္သာ ရည္ရြယ္ ျပ႒ာန္းျခင္း ျဖစ္ရန္၊ အစိုးရ သို႕မဟုတ္ ျပည္သူ႕ ၀န္ထမ္းမ်ား၏ ျပဳမူ ေဆာင္ရြက္မႈ မ်ားကို ေ၀ဖန္ျခင္း မျပဳႏုိင္ေအာင္ ဟန္႕တားသည့္ သေဘာျဖင့္ ေဆာင္ရြက္ျခင္း မျပဳရန္၊ ခုခံ ကာကြယ္သူ အေနျဖင့္ ဥပေဒအရ အသံုးျပဳ ႏုိင္မည့္ ကင္းလြတ္ ခြင့္မ်ား တိတိက်က် ေဖာ္ျပ ေပးရန္ စသည္ျဖင့္ လိုက္နာ သင့္ေသာ အေျခခံမူ မ်ားကို အၾကံျပဳ ထားသည္ ကိုလည္း ေတြ႕ရသည္။
ေနာက္ထပ္ အျငင္းပြားေလ့ ရိွသည့္ အခ်က္မွာ စာနယ္ဇင္း လြတ္လပ္ခြင့္ အေပၚ ကန္႕သတ္ခြင့္ ရိွမရိွ ဆိုသည့္အခ်က္  ျဖစ္သည္။ တကယ္ေတာ့ လူ႕အခြင့္အေရး ေၾကညာ စာတမ္း ပုဒ္မ ၁၉ တြင္ စာနယ္ဇင္း လြတ္လပ္ခြင့္ကို အာမခံထားသကဲ့ သို႕ လူ႕အခြင့္အေရး ေၾကညာ စာတမ္း အပိုဒ္ ၂၉ (Article 29 of  Universal Declaration of Human Rights  ) တြင္ ဤေၾကညာ စာတမ္းပါ အခြင့္အေရး မ်ားကို က်င့္သံုးရာ၌ အျခားသူမ်ား၏ လြတ္လပ္ခြင့္ႏွင့္ အခြင့္အေရး မ်ားကို ေလးစားရန္၊ ဒီမိုကေရစီ လူ႕အဖြဲ႕အစည္း တစ္ခုတြင္ ရိွသင့္၊ ရိွအပ္သည့္ ျပည္သူမ်ား၏ အက်င့္ စာရိတၳ၊ တရား ဥပေဒ စိုးမိုးမႈႏွင့္ အေထြေထြ အက်ိဳးစီးပြား မ်ားကို မထိခိုက္ ေစရန္ အတြက္ အေလး ဂရုျပဳရမည္ ဟု ေဖာ္ျပ ထားပါသည္။
ျပည္သူမ်ား၏ ႏုိင္ငံေရးႏွင့္ လူ႕အခြင့္အေရး ဆိုင္ရာ ႏုိင္ငံတကာ ကြန္ဗင္းရွင္း ပုဒ္မ ၂၀ (Article  20 of International Covenant on Civil and Political Rights) တြင္မူ လူမ်ိဳးေရး၊ ဘာသာေရး မုန္း တီးမႈမ်ား၊ ခြဲျခား ဆက္ဆံမႈ မ်ားႏွင့္ အၾကမ္းဖက္မႈ မ်ားကို ျဖစ္ေပၚ ေစမည့္ လံႈ႕ေဆာ္ ေရးသားမႈမ်ား၊ လုပ္ေဆာင္မႈ မ်ားကို ဥပေဒျဖင့္ တားျမစ္ရန္ လိုအပ္ေၾကာင္း ေဖာ္ျပ ထားသည္ကို ေတြ႕ရသည္။
အလားတူပင္ ဥေရာပ လူ႕အခြင့္အေရး ဆိုင္ရာ ေၾကညာ စာတမ္း အပိုဒ္ ၁၀ (Article 10 of European Convention on Human Rights) တြင္ လြတ္လပ္စြာ ထုတ္ေဖာ္ ေျပာဆိုခြင့္ကို က်င့္သံုးရာတြင္ အမ်ိဳးသား လံုျခံဳေရး၊ နယ္ေျမ ပိုင္ဆုိင္မႈ၊ ျပည္သူမ်ား၏ လံုျခံဳေရး အတြက္ လည္းေကာင္း၊ ရာဇ၀တ္ မႈခင္းမ်ားကို ကာကြယ္ႏုိင္ရန္ အတြက္ လည္းေကာင္း၊ ျပည္သူမ်ား၏ အက်င့္စာရိတၳႏွင့္ က်န္းမာေရးအတြက္ လည္းေကာင္း၊ တရားေရး မ႑ိဳင္၏ လြတ္လပ္မႈကို မထိပါးေစရန္ အတြက္ လည္းေကာင္း ရည္ရြယ္ ျပ႒ာန္းထားသည့္  ဒီမိုကေရစီ လူ႕အဖြဲ႕အစည္း တစ္ခုတြင္ ရိွသင့္ ရိွအပ္သည့္ ဥပေဒမ်ား၊ စည္းကမ္း ကန္႕သတ္ခ်က္မ်ားကို လုိက္နာရန္ လိုအပ္သည္ဟု ေဖာ္ျပ ထားသည္ကုိ ေတြ႕ရသည္။
ထို႕ေၾကာင့္ ယူနက္စကို အဖြဲ႕က သက္ဆုိင္ရာ နုိင္ငံတစ္ခု အေနျဖင့္ ႏုိ္င္ငံ လုံုျခံဳေရး၊ လူမ်ိဳးေရး မုန္းတီးမႈကိုလံႈ႕ ေဆာ္ျခင္း၊ ပုဂၢလိက လြတ္လပ္ခြင့္ကို ကာကြယ္ျခင္း၊ တရားရံုး၏ လြတ္လပ္မႈႏွင့္ ဂုဏ္သိကၡာကို ကာကြယ္ျခင္း၊  မဖြယ္မရာ ေစာ္ကား ေျပာဆို ျခင္းမ်ားႏွင့္ ပတ္သက္ျပီး ကန္႕သတ္ တားျမစ္သည့္ ဥပေဒမ်ား ျပ႒ာန္း သင့္သည္ကို လက္ခံ ေသာ္လည္း ထိုဥပေဒမ်ား အေနျဖင့္ လိုရာဆြဲျပီး အဓိပၸါယ္ ေကာက္ယူ၍ မရေအာင္ တိတိက်က် ျပ႒ာန္းရန္၊ ဒီမိုကရက္စီ လူ႕ အဖြဲ႕အစည္း တစ္ခု အေနျဖင့္  တစ္ဦးခ်င္းႏွင့္ လူ႕အဖြဲ႕ အစည္း၏ အက်ိဳးစီးပြားကို ကာကြယ္ႏိုင္ရန္ အတြက္ အနည္းဆံုး လိုအပ္သည့္ ကန္႕သတ္ခ်က္ မ်ားသာ ျဖစ္ရန္၊ ႏုိင္ငံတကာ စံမ်ားႏွင့္ လိုက္ေလ်ာ ညီေထြ ရိွေစရန္ လိုအပ္ သည္ဟု သတ္မွတ္ ထားပါသည္။
ဆက္လက္ ေဖာ္ျပပါမည္။

ရဲထြဋ္ 

No comments:

Post a Comment