Friday, September 27, 2013

ဒီမိုကေရစီျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရးႏွင့္ အမ်ားျပည္သူ ၀န္ေဆာင္မႈမီဒီယာ(၁)


အမ်ားျပည္သူ၀န္ေဆာင္မႈမီဒီယာ ( Public Service Media ) ဆိုသည္မွာ
အမ်ား ျပည္သူ ၀န္ေဆာင္မႈ မီဒီယာသည္ အမ်ား ျပည္သူက ေထာက္ပံ့ သည့္ ရန္ပံုေငြျဖင့္ ရပ္တည္ၿပီး အမ်ား ျပည္သူကို တာ၀န္ခံေသာ မီဒီယာ ျဖစ္သည္။ အမ်ား ျပည္သူ ၀န္ေဆာင္မႈ မီဒီယာ အယူအဆကို ၁၉၂၆ ခုႏွစ္ ၿဗိတိသွ် အသံလႊင့္ ေကာ္ပိုေ ရးရွင္း (BBC) ကို ဖြဲ႕စည္း ခ်ိန္တြင္ စတင္ ေဖာ္ထုတ္ခဲ့ၿပီး ေနာင္တြင္ အေနာက္ ဥေရာပ ႏုိင္ငံ အမ်ားစုတြင္ က်ယ္က်ယ္ ျပန္႕ျပန္႕ လိုက္နာ က်င့္သံုး လာခဲ့ သည္ကို ေတြ႕ရပါသည္။
စစ္ေအး တိုက္ပြဲ ၿပီးဆံုး ခဲ့ၿပီးေနာက္ ဒီမိုကေရစီ တတိယလိႈင္း ကာလတြင္ ဖြံ႕ၿဖိဳးဆဲ ႏုိင္ငံအမ်ား အျပား၌  ဒီမိုကေရစီ အသြင္ ကူးေျပာင္း ေရးကို ေဆာင္ရြက္ ခဲ့ၾကသည္။ ထိုကဲ့သို႕ အသြင္ ကူးေျပာင္းေရး လုပ္ငန္း ေဆာင္ရြက္ ရာတြင္ ႏုိင္ငံသား မ်ား၏ အသိပညာ ဗဟုသုတ ၾကြယ္၀ေရးႏွင့္ သတင္းအခ်က္ အလက္မ်ား စံုလင္စြာ ရရိွေရး အတြက္ အမ်ား ျပည္သူ ၀န္ေဆာင္မႈမီဒီယာကို အဓိကနည္းလမ္းအျဖစ္ သံုးစြဲလာခဲ့ၾကသည္ေတြ႕ရပါသည္။
ကုလ သမဂၢ ပညာေရး၊ သိပၸံႏွင့္ ယဥ္ေက်းမႈ အဖဲြ႔အစည္း (UNESCO) ဒုတိယ ညႊန္ၾကား ေရးမွဴးခ်ဳပ္ Dr. Waheed Khan  က အမ်ား ျပည္သူ ၀န္ေဆာင္မႈ မီဒီယာသည္ ျပည္သူ မ်ား၏ ဒီမို ကေရစီ လုပ္ငန္း စဥ္တြင္ ပါ၀င္ ႏုိင္ခြင့္ကို ျမွင့္တင္ရန္ အတြက္ အေကာင္းဆံုး နည္းလမ္း ျဖစ္သည္၊ အမ်ား ျပည္သူ ၀န္ေဆာင္မႈ မီဒီယာက သာ ႏုိင္ငံသား အားလံုး၏ လုိအပ္ ခ်က္မ်ား၊ ေမွ်ာ္လင့္ ခ်က္မ်ား၊ စိုးရိမ္မႈမ်ား အားလံုးကို ထင္ဟပ္ ေပးႏုိင္ျပီး ဗဟု မီဒီယာ ပတ္၀န္းက်င္၊ လူမႈေရး ညီမွ်မႈႏွင့္ လူထု အေျချပဳ အဖြဲ႕အစည္း မ်ားအား ေကာင္းမႈကို ေဖာ္ေဆာင္ ေပးႏုိင္သည္။ အမ်ား ျပည္သူ ၀န္ေဆာင္မႈ မီဒီယာသည္ ႏုိင္ငံသား တိုင္းက မိမိတို႕ ဘ၀ဖြံ႕ၿဖိဳး တိုးတက္ေရး အတြက္ မွန္ကန္ေသာ ဆံုးျဖတ္ခ်က္မ်ား ခ်မွတ္ ႏုိင္ေအာင္ လိုအပ္သည့္ သတင္း အခ်က္ အလက္ မ်ားကို ျဖည့္ဆည္း ေပးႏုိင္ ျခင္းေၾကာင့္ ေရရွည္ တည္တံ့သည့္ ဖြံ႕ၿဖိဳး တိုးတက္ ေရးတြင္ အဓိက မ႑ိဳင္ ျဖစ္သည္ဟု ဖြင့္ဆိုခဲ့သည္။
ႏုိင္ငံမ်ား၏ မီဒီယာ ဖြံ႕ၿဖိဳး တိုးတက္မႈ အေျခအေနကို တုိင္းတာသည့္ ယူနက္စကို အဖြဲ႕ႀကီး ၏ မီဒီယာ ဖြံ႕ၿဖိဳးမႈ အညႊန္းကိန္း ( Media Development Indicator) တြင္  အမ်ားျပည္သူ ၀န္ေဆာင္မႈႈ မီဒီယာသည္ အမ်ား ျပည္သူက ေထာက္ပ့ံေသာ ရန္ပံုေငြျဖင့္ ရပ္တည္ျပီး အမ်ား ျပည္သူက ထိန္းခ်ဳပ္ ထားေသာ မီဒီယာ ျဖစ္သည္။ ၎သည္ အစိုးရပိုင္ မဟုတ္ သကဲ့သို႕ စီးပြားေရး လုပ္ငန္းလည္း မဟုတ္ေပ။ ထို႕ေၾကာင့္ ႏုိင္ငံေရး အရ ၀င္ေရာက္ စြက္ဖက္မႈမွ ကင္းရွင္း သကဲ့သုိ႕ စီးပြားေရး ဖိအားမ်ား မွလည္း ကင္းလြတ္သည္။ ဗဟု မီဒီယာကို အာမခံျခင္း၊ ကြဲျပား ျခားနားေသာ အစီအစဥ္ အမ်ိဳးမ်ိဳးကို တင္ဆက္ျခင္း၊ အယ္ဒီတာ လြတ္လပ္ခြင့္ ရိွျခင္း၊ စီးပြားေရး အက်ိဳး အျမတ္ကို ထည့္သြင္း စဥ္းစားရန္ မလိုအပ္သည့္ လြတ္လပ္သည့္ ဘ႑ာေရး ေထာက္ပံ့မႈ စနစ္ရိွျခင္း၊ ပြင့္လင္း ျမင္သာမႈႏွင့္ တာ၀န္ခံမႈ ရိွျခင္း တို႕ေၾကာင့္ အမ်ား ျပည္သူ ၀န္ေဆာင္မႈ မီဒီယာသည္ ဒီမို ကေရစီ စနစ္၏ အေရးၾကီးသည့္ အစိတ္အပိုင္း ျဖစ္သည္   ဟု ဖြင့္ဆိုထား သည္ကိုလည္း ေလ့လာ ေတြ႕ရိွရ ပါသည္။
အမ်ားျပည္သူ ၀န္ေဆာင္မႈ မီဒီယာသည္ လူ႕အခြင့္ အေရးကို ေဖာ္ေဆာင္ ရာတြင္လည္း အေရးႀကီးသည့္ အခန္းက႑ မွာပါ၀င္ သည္ကို ေတြ႕ရမည္ ျဖစ္ပါသည္။  အျပည္ျပည္ ဆုိင္ရာ လူ႕အခြင့္အေရး ေၾကညာ စာတမ္း အပိုဒ္ ၁၉ တြင္ လြတ္လပ္စြာ ထုတ္ေဖာ္ ေျပာဆို ခြင့္သာမက လူတစ္ဦးခ်င္း အေနျဖင့္ သတင္း အေၾကာင္း အရာႏွင့္ သေဘာ တရားမ်ားကို လြတ္လပ္စြာ ရွာေဖြ ဆည္းပူး ႏိုင္ခြင့္၊ လက္ခံရရိွ ႏိုင္ခြင့္မ်ားကိုပါ လူ႕အခြင့္အေရး အျဖစ္ သတ္မွတ္ ထားသည္။  ထို႕ေၾကာင့္လည္း ယူနက္စကို အပါအ၀င္ ႏုိင္ငံတကာ အဖြဲ႕ အစည္းမ်ားက လြတ္လပ္စြာ ေျပာဆိုခြင့္ အျပင္ ျပည္သူမ်ား အေနျဖင့္ မတူကြဲျပား သည့္ သတင္း ဌာနမ်ားမွ သတင္း အခ်က္ အလက္ မ်ားကို အလြယ္တကူ ရယူ ႏုိင္ခြင့္၊ ၎တို႕၏ အျမင္ သေဘာထား မ်ားကို မတူ ကြဲျပားသည့္ မီဒီယာမ်ား ေပၚမွ ထုတ္ေဖာ္ ေျပာဆို ႏုိင္ခြင့္မ်ား ပါ၀င္သည့္ ဗဟု မီဒီယာဝါဒ ( Media Pluralism) ကို ျမွင့္တင္ ေဆာင္ရြက္ ေနၿပီး ၁၉၉၀ ျပည့္ႏွစ္ ကုလသမဂၢ အေထြေထြ ညီလာခံ ဆံုးျဖတ္ခ်က္ ၄၅/ ၇၆ တြင္  ႏုိင္ငံ တိုင္းက  သတင္းအခ်က္ အလက္မ်ားကို လူမႈ အဖြဲ႕ အစည္း အတြင္းသို႕ တေျပးညီ ျပန္႕ႏွံ႕ ေစရန္ အတြက္ မီဒီယာ ဗဟု ဝါဒကို အေကာင္ အထည္ ေဖာ္ရန္ တိုက္တြန္း ခဲ့ျခင္း ျဖစ္သည္။
အမ်ား ျပည္သူ ၀န္ေဆာင္မႈ မီဒီယာသည္ အထက္ပါ ဗဟု မီဒီယာမ်ား ထြန္းကား ေစရန္ အတြက္ လုပ္ေဆာင္ခ်က္ တစ္ခုပင္ ျဖစ္သည္။ မီဒီယာ ဥပေဒ ပညာရွင္ Eric Barendt က အမ်ား ျပည္သူ ၀န္ေဆာင္မႈ မီဒီယာ တစ္ခုသည္ အဂၤါ ေျခာက္ရပ္ႏွင့္  ျပည့္စံုရ မည္ဟု ဆိုသည္-
(က)  
ႏုိင္ငံတ၀ွန္းလံုးနီးပါးသို႕ေရာက္ရိွျပန္႕ႏွံ႕ျခင္း။
(ခ)
အမ်ိဳးသားစရိုက္လကၡဏာႏွင့္ ယဥ္ေက်းမႈမ်ားကို ထိန္းသိမ္းျခင္း။
( ဂ)
အစိုးရ၏ ထိန္းခ်ဳပ္မႈမွလည္းေကာင္း၊ စီးပြားေရးလုပ္ငန္းမ်ား၏ ထိန္းခ်ဳပ္မႈမွလည္း ေကာင္းေကာင္း လြတ္ျပီး အယ္ဒီတာ လြတ္လပ္ ခြင့္ႏွင့္ ဘ႑ာေရး လြတ္လပ္မႈ ရိွျခင္း။
(ဃ)
ဘက္လိုက္မႈ မရိွျခင္း။
(င)
ကြဲျပား ျခားနားေသာ အစီအစဥ္ မ်ား ပါ၀င္ျခင္း။
(စ)
ျပည္သူ႕ ရန္ပံုေငြျဖင့္ မတည္ ေဆာင္ရြက္ျခင္း။
အထက္ပါ အေျခခံ မူမ်ားကို ေလ့လာပါက အမ်ား ျပည္သူ ၀န္ေဆာင္မႈ မီဒီယာမ်ား ထူေထာင္ျခင္း သည္ ဒီမိုကေရစီ အသြင္ ကူးေျပာင္း ေရး၏ လုပ္ငန္းစဥ္ တစ္ခု ျဖစ္သည္ကို ထင္ရွားစြာ ေတြ႕ႏုိင္ ပါသည္။ ေစ်းကြက္ စီးပြားေရး စနစ္အရ ေပၚေပါက္ လာသည့္  ပုဂၢလိက မီဒီယာမ်ားက ေစ်းကြက္မွ  ေတာင္းဆိုသည့္ အေၾကာင္း အရာမ်ားကို ဦးစားေပး ေဖာ္ျပ ေလ့ရိွရာ စီးပြားေရး အက်ိဳး အျမတ္မရိွ သည့္တုိင္ ျပည္သူမ်ား သိသင့္ သိထိုက္သည့္ သတင္း အခ်က္ အလက္မ်ား၊  လူအမ်ား အာရံု စိုက္မႈကို မခံရသည့္ အင္အား နည္းအုပ္စုမ်ား၊ တုိင္းရင္းသား လူနည္းစု မ်ားႏွင့္ ပတ္သက္သည့္ အေၾကာင္း အရာမ်ားကို ေဖာ္ျပမည့္ မီဒီယာ တစ္ခု လိုအပ္ျပီး ထို လိုအပ္ခ်က္ကို အမ်ား ျပည္သူ ၀န္ေဆာင္မႈ မီဒီယာ က ျဖည့္ဆည္း ေပးရမည္ ျဖစ္သည္။
ျမန္မာ ႏုိင္ငံကဲ့သို႕ တုိင္းရင္းသား လူမ်ိဳးေပါင္း တစ္ရာေက်ာ္ ရိွျပီး ဘာသာစကား၊ ယဥ္ေက်းမႈ  ယံုၾကည္ ကိုးကြယ္မႈ အမ်ိဳးမ်ိဳး ရိွသည့္ လူ႕အဖြဲ႕ အစည္းတြင္ ႏုိင္ငံတ၀န္းလံုးသို႕ သတင္း အခ်က္ အလက္မ်ား ျဖန္႕ခ်ိ ေပးျခင္း၊ တုိင္းရင္းသား လူမ်ိဳးစု မ်ား၏ အက်ိဳး စီးပြား မ်ားကို ထင္ဟပ္ ေဖာ္ျပျခင္း တုိ႕ကို ေဆာင္ရြက္ ႏုိင္ရန္ အတြက္ ႏုိင္ငံတကာ စံႏႈန္း မ်ားႏွင့္ ကိုက္ညီသည့္ အမ်ား ျပည္သူ ၀န္ေဆာင္မႈ မီဒီယာ တစ္ခု ေပၚေပါက္ ေရးသည္  ဒီမိုကေရစီ အသြင္ ကူးေျပာင္းေရး လုပ္ငန္းစဥ္ အတြက္ လိုအပ္ခ်က္ ျဖစ္သည္ ဟုလည္း ဆိုရမည္ ျဖစ္ပါသည္။
(ဆက္လက္ေဖာ္ျပပါမည္)
ဗညားေအာင္

No comments:

Post a Comment