Saturday, September 28, 2013

ဒီမိုကေရစီျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရးႏွင့္ အမ်ားျပည္သူ ၀န္ေဆာင္မႈမီဒီယာ(၅)

အမ်ားျပည္သူ၀န္ေဆာင္မႈမီဒီယာပတ္၀န္းက်င္
ဒီမိုကေရစီ စနစ္ ဖြံ႕ၿဖိဳးၿပီး ႏုိင္ငံမ်ား သာမက ဒီမိုကေရစီ စနစ္သို႕ အသြင္ ကူးေျပာင္း ခဲ့သည့္ ႏုိ္င္ငံ အမ်ား အျပားတြင္ အရည္အေသြး ျပည့္မီသည့္ အမ်ား ျပည္သူ ၀န္ေဆာင္မႈ မီဒီယာမ်ား တည္ေထာင္ ႏုိင္ရန္ ႀကိဳးစား ခဲ့ၾကသည္။ အထူးသျဖင့္ ယခင္ ဆိုဗီယက္ ျပည္ေထာင္စု ၀င္ႏုိင္ငံမ်ားနွင့္ အေရွ႕ ဥေရာပ ႏုိင္ငံ မ်ားတြင္ အမ်ား ျပည္သူ ၀န္ေဆာင္မႈ မီဒီယာမ်ား ထြန္းကားေရး အတြက္ ဥေရာပ သမဂၢက ဥေရာပ သမဂၢ ၀န္ၾကီးမ်ား အစည္းအေ၀း (၁၉၉၄) ထုတ္ျပန္ခ်က္ ႏွင့္ ဥေရာပ ေကာင္စီ ( Council of Europe ) ဆံုးျဖတ္ခ်က္ ၁၆၄၂ (၂၀၀၄) တို႕ျဖင့္ ဥေရာပ ႏုိင္ငံမ်ား၌ ဒီမိုကေရစီ စနစ္၏ အေရးႀကီးသည့္ အစိတ္အပိုင္း ျဖစ္သည့္ အမ်ား ျပည္သူ ၀န္ေဆာင္မႈ မီဒီယာမ်ား ခုိင္မာစြာ ေပၚေပါက္ လာေရး ေဆာင္ရြက္ ရမည္ဟု တိုက္တြန္း ခဲ့ျခင္း သည္ကုိ ေတြ႕ရပါသည္။
ဤေနရာတြင္ ယခုကဲ့သို႕ အမ်ား ျပည္သူ ၀န္ေဆာင္မႈ ၀န္ေဆာင္မႈ မီဒီယာ ရိွျခင္းေၾကာင့္ အသြင္ ကူးေျပာင္းစ ႏုိင္ငံ မ်ားတြင္ ပုဂၢလိက မီဒီယာမ်ား ေပၚေပါက္ေရးကို ထိခိုက္မႈ ရိွႏုိင္သလား ဆိုသည့္ ေမးခြန္းမ်ား ေပၚထြက္ လာခဲ့သည္။ သို႕ေသာ္ ၁၉၉၉ ခုႏွစ္တြင္ ဘီဘီစီ အသံလႊင့္ ဌာနအတြက္ McKinsey & Company က ျပဳလုပ္ ေပးခဲ့သည့္ ကမာၻ တစ္၀န္းမွ အမ်ား ျပည္သူ ၀န္ေဆာင္မႈ မီဒီယာမ်ား အေျခအေနကို ေလ့လာ ခဲ့သည့္ အစီရင္ခံစာ အရမူ ထိုမီဒီယာ အမ်ိဳးအစား မ်ားသည္ အျပန္ အလွန္အက်ိဳး ျပဳေနျပီး ၿပိဳင္ဆုိင္မႈ ေၾကာင့္ ျပည္သူမ်ား အတြက္ ပိုၿပီးအက်ိဳး ျဖစ္ထြန္း ေၾကာင္း ေတြ႕ရိွ ရသည္။ McKinsey အစီရင္ခံစာက အမ်ား ျပည္သူ ၀န္ေဆာင္မႈ မီဒီယာမ်ား တည္ရိွ ေနသည့္ မီဒီယာ ပတ္၀န္းက်င္ အေျခအေနကိုေအာက္ပါ အတုိင္း ေဖာ္ျပခဲ့သည္-
အထက္ပါ မီဒီယာ ပတ္၀န္းက်င္ တြင္  အမ်ား ျပည္သူ ၀န္ေဆာင္မႈ မီဒီယာ မ်ားက အမ်ားျပည္သူ ၀န္ေဆာင္မႈ မီဒီယာ အေျခခံ မူမ်ားႏွင့္ အညီ ကြဲျပား ျခားနားေသာ အစီအစဥ္မ်ား၊ ေစ်းကြက္ ေတာင္းဆိုမႈ မရိွသည့္တုိင္  ျပည္သူ မ်ားကို အသိပညာ ေပးရန္ လိုအပ္ေသာ အစီအစဥ္ မ်ားကို ထုတ္လုပ္ ေပးသည္။ ပုဂၢလိက စီးပြားျဖစ္ မီဒီယာ မ်ားကမူ မိမိတုိ႕ ရည္မွန္း ပရိသတ္ (Audiences) အတြက္ ရည္စူးေသာ အစီအစဥ္မ်ားကို ဦးစားေပး ထုတ္လုပ္သည္။ ပရိသတ္က အရည္အေသြးျမင့္မားေသာ အစီအစဥ္မ်ား၊ ကြဲျပား ျခားနားၿပီး အေၾကာင္းအရာ စံုလင္ေသာ အစီအစဥ္ မ်ားကို ပို၍ ပို၍ ေတာင္းဆိုသည္။ ထိုလိုအပ္ ခ်က္ကို ႏွစ္ဘက္လံုးက အျပိဳင္အဆုိင္ ျဖည့္ဆည္းရန္ ၾကိဳးစား ေဆာင္ရြက္ ရသည္။ ပုဂၢလိက မီဒီယာမ်ား အေနျဖင့္လည္း အရည္အေသြး ျမင့္မားေရးကို ဦးစားေပးျပီး  အက်ိဳး အျမတ္ကို ေလွ်ာ့ေပါ့ စဥ္းစားလာရ သည္။ အမ်ား ျပည္သူ ၀န္ေဆာင္မႈ မီဒီယာ မ်ားကလည္း ေဖ်ာ္ေျဖေရးႏွင့္ ပညာေပးေရး ကို ခ်ိ္န္ဆ စဥ္းစား ရသကဲ့သို႕ ကြဲျပား ျခားနားသည့္ အုပ္စုမ်ား၏ လိုအပ္ခ်က္ မ်ားကို ျဖည့္ဆည္း ႏုိင္ရန္ အတြက္ ပိုမို ေကာင္းမြန္ေသာ အစီအစဥ္ မ်ားကို ထုတ္လုပ္ လာရသည္။
အထက္ပါ ျဖစ္စဥ္တြင္  ဒုတိယ အဆင့္ ပါ၀င္ ပတ္သက္သူ မ်ားလည္း ရိွေသးသည္။ ေၾကာ္ျငာ ထည့္သြင္းမည့္ လုပ္ငန္းရွင္မ်ားက မိမိတို႕ ကုန္ပစၥည္း အတြက္ ရည္မွန္း ပရိသတ္ကို ဆြဲေဆာင္ ႏုိင္သည့္ အစီအစဥ္မ်ား ရိွသည့္ မီဒီယာ မ်ားကို ေရြးခ်ယ္ျပီး ေၾကာ္ျငာမ်ား ထည့္သြင္းသည္။ ထို႕ေၾကာင့္ မီဒီယာ အားလံုးက အမ်ိဳးအစား စံုလင္သည့္ အစီအစဥ္ မ်ားကို ၾကိဳးစား ထုတ္လုပ္ လာရသည္။ ၀န္ေဆာင္မႈ လုပ္ငန္း မ်ားက မီဒီယာမ်ား ထုတ္လုပ္မႈ တိုးခ်ဲ႕ ႏုိင္ရန္ အတြက္ လိုအပ္ေသာ အေျခခံ အေဆာက္ အအံုမ်ား၊ ပစၥည္း ကိရိယာမ်ားကို ေရာင္းခ် ေပးသည္။ မီဒီယာ လုပ္ငန္းမ်ား ဖြံ႕ၿဖိဳး လာသည္ႏွင့္အမွ် ၀န္ေဆာင္ မႈလုပ္ငန္း မ်ားလည္း ပိုမို ထြန္းကား လာျပီး အရည္အေသြး ျမင့္မားသည့္ ၀န္ေဆာင္မႈ မ်ားကို ေပးအပ္လာ ႏုိင္မည္ ျဖစ္သည္။  က်င့္၀တ္ ထိန္းေက်ာင္းသည့္ အဖြဲ႕အစည္း မ်ားက က်င့္၀တ္ႏွင့္ လုပ္ငန္း ဆုိင္ရာ စံခ်ိန္ စံညႊန္းမ်ား ျမင့္မားေအာင္ ႀကီးၾကပ္ ေပးသည္။ တစ္သီး ပုဂၢလ အစီအစဥ္ ထုတ္လုပ္သူ မ်ားက မီဒီယာ မ်ားအတြက္ လိုအပ္ေသာ အရည္အေသြးျပည့္ အစီအစဥ္ မ်ားကို ထုတ္လုပ္ ေပးသည္။ မီဒီယာ လုပ္ငန္းမ်ား ဖြံ႕ၿဖိဳး လာသည္ ႏွင့္အမွ် အလြတ္ သတင္းေထာက္မ်ား၊ တစ္သီပုဂၢလ အစီအစဥ္ ထုတ္လုပ္ သူမ်ား ( Independent Producers) မ်ားလည္း ပိုမို ဖြံ႕ျဖိဳး လာမည္ ျဖစ္သည္။  
အထက္ပါ ျဖစ္စဥ္တြင္ ပါ၀င္ေနေသာ အစိတ္အပိုင္း ခုႏွစ္ခု လံုးသည္ တစ္ခုႏွင့္ တစ္ခု အျပန္ အလွန္ မီွတြယ္ ဆက္စပ္ ေနျခင္း ျဖစ္သည္။ အစိတ္အပို္င္း တစ္ခု၏ ေျပာင္းလဲ မႈေၾကာင့္ က်န္အစိ္တ္ အပိုင္းမ်ား ကလည္း လိုက္ပါ ေျပာင္းလဲ ရသည္။ ထို ေျပာင္းလဲမႈ၏ ရလဒ္ကို အက်ိဳး အမ်ားဆံုး ခံစား ရသူမွာ ျပည္သူမ်ား ပင္ျဖစ္ရာ အမ်ား ျပည္သူ ၀န္ေဆာင္မႈ မီဒီယာပတ္၀န္းက်င္ သည္  မီဒီယာ လက္ဝါး ႀကီးအုပ္မႈကို ကာကြယ္ျပီး ဗဟုမီဒီယာ ပတ္၀န္းက်င္ကို ေဖာ္ေဆာင္ ေပးရံု သာမက  အရည္အေသြး ျမင့္မားသည့္ မီဒီယာ ပတ္၀န္းက်င္ တစ္ရပ္ ေပၚေပါက္ လာေအာင္ အေထာက္အကူ ျပဳသည္ဟု ဆိုရမည္ ျဖစ္ပါသည္။ ထို႕ေၾကာင့္ ျမန္မာႏုိင္ငံ၏ မီဒီယာ ျပဳျပင္ ေျပာင္းလဲေရး လုပ္ငန္းစဥ္ တြင္ ပါ၀င္ ကူညီ ေဆာင္ရြက္ ေနသည့္ ႏိုင္ငံတကာ အဖြဲ႕အစည္း မ်ားက ျမန္မာ ႏုိင္ငံတြင္ အမ်ား ျပည္သူ ၀န္ေဆာင္မႈ မီဒီယာမ်ား ဖြံ႕ျဖိဳး တိုးတက္ ေစရန္အ တြက္ အားၾကိဳး မာန္တက္ ကူညီ ပံ့ပိုး ေပးေနၾကျခင္း ျဖစ္သည္။  
ဤေနရာတြင္ အမ်ားျပည္သူ ၀န္ေဆာင္မႈ မီဒီယာ ( Public Service Media ) တြင္ မည္သည့္ မီဒီယာမ်ား ပါ၀င္ သနည္းဟု ေမးခြန္း ထုတ္သူ မ်ားလည္း ရိွေနသည္။ အမ်ား ျပည္သူ ၀န္ေဆာင္မႈ မီဒီယာ တြင္ ပံုႏိွပ္ မီဒီယာ ႏွင့္ ရုပ္သံလႊင့္ မီဒီယာ ႏွစ္ခုလံုး ပါ၀င္သည္။ သို႕ေသာ္ အမ်ား ျပည္သူ ၀န္ေဆာင္မႈ ရုပ္သံလႊင့္ မီဒီယာ ( Public Service Broadcasting) က ပိုမို တြင္က်ယ္သည္။ ထိုကဲ့သို႕ ျဖစ္ရျခင္းမွာ အေနာက္ ဥေရာပ ႏုိင္ငံ မ်ားတြင္ ၁၉၂၇ ခုႏွစ္ ဘီဘီစီ အသံလႊင့္ ဌာန အျဖစ္ အမ်ား ျပည္သူ ၀န္ေဆာင္မႈ ေရဒီယိုကို စတင္ မိတ္ဆက္ ခ်ိန္၌ ပုဂၢလိက ပံုႏိွပ္ မီဒီယာ မ်ားက ခုိင္ခုိင္ မာမာ တည္ရိွ ေနၿပီျဖစ္ ေသာေၾကာင့္ ျဖစ္သည္။ ထို႕ျပင္ ၎ႏုိင္ငံမ်ား၏ နည္းပညာ ထြန္းကားမႈ အေျခအေန အရ ရုပ္သံ မီဒီယာ မ်ားက ပိုမို က်ယ္ျပန္႕ လာျပီး သတင္းစာ ဖတ္ရႈသူ အေရအတြက္က က်ဆင္း လာျခင္း ေၾကာင့္လည္း ရုပ္သံ မီဒီယာကို ပိုမိုအားထား အသံုးျပဳ လာျခင္းလည္း ျဖစ္သည္။  ထို႕ေၾကာင့္ ဥေရာပႏုိင္ငံ မ်ားတြင္ အမ်ား ျပည္သူ ၀န္ေဆာင္မႈ သတင္းစာ မ်ားကို ေဒသႏၲ အစိုးရမ်ား၊ ျမဴနီစပါယ္ အဖြဲ႕မ်ား၏ ေထာက္ပ့ံ မႈျဖင့္ တည္ေထာင္ ထားမႈမ်ား သာရိွသည္ သာကို ေတြ႕ရ ပါသည္။ သို႕ေသာ္ ဂ်ာမန္ ႏုိင္ငံတြင္မူ သတင္းစာ သမဂၢက ဦးေဆာင္ျပီး အစဥ္အလာ ၾကီးမားသည့္ သတင္းစာ မ်ားကို မီဒီယာ အုပ္စုမ်ားက ၀ယ္ယူျခင္းမွ ကာကြယ္ရန္ႏွင့္  သတင္းစာ ဖတ္ရႈသူ နည္းပါး လာျခင္းေၾကာင့္ ပိတ္သိမ္း လိုက္ျခင္းမွ ကာကြယ္ရန္ အတြက္ အစိုးရျဖင့္  ပူးေပါင္းျပီး ထုိသတင္းစာ မ်ားကို အမ်ား ျပည္သူ ၀န္ေဆာင္မႈ သတင္းစာ အသြင္ ကူးေျပာင္း ႏုိင္ေရး အတြက္ ၾကိဳးစား လုပ္ေဆာင္ ေနသည္ ကိုလည္း ေတြ႕ရပါသည္။
ထိုကဲ့သို႕ ဥေရာပႏွင့္ ကမာၻ႕ အျခား ေနရာ မ်ားတြင္ သတင္းစာ ဖတ္ရႈမႈ က်ဆင္း လာေသာ္လည္း ျမန္မာ ႏုိင္ငံ အပါအ၀င္ အာရွ ေဒသတြင္ သတင္းစာ ဖတ္ရႈသူ အေရအတြက္ တိုးပြား လာေန သည္ကို ေတြ႕ရ ပါသည္။ World Association of News Papers and News Publishers အဖြဲ႕ အစည္း၏ ၂၀၁၃ ခုႏွစ္ သတင္းစာ ေလာက အေျခအေန အစီရင္ ခံစာ၌ ၿပီးခဲ့သည့္ ငါးႏွစ္ အတြင္း ေျမာက္အေမရိက တုိက္တြင္ သတင္းစာ ဖတ္သူ ၁၃%၊ အေနာက္ ဥေရာပတြင္ ၂၄.၈% ၊ အေရွ႕ ဥေရာပတြင္ ၂၇.၄% က် ဆင္း ခဲ့ေသာ္လည္း အာရွ တုိက္တြင္ ဖတ္ရႈသူ အေရအတြက္ ၉.၈% တိုးတက္ ခဲ့သည္ဟု တင္ျပ ထားပါသည္။ ျမန္မာ ျပည္သူမ်ား၏ စာေပဖတ္ရႈမႈ အေလ့အထ ေၾကာင့္ လာမည့္ ႏွစ္အေတာ္ ၾကာၾကာ အထိ ပံုႏိွပ္ မီဒီယာသည္ ျပည္သူမ်ားကို သတင္း အခ်က္အလက္မ်ား ျဖန္႕ေ၀ရာတြင္ အဓိက အခန္းမွ ပါ၀င္ေနဦးမည္ ျဖစ္သည္။ ထို႕ေၾကာင့္ ျမန္မာႏုိင္ငံတြင္ အမ်ား ျပည္သူ ၀န္ေဆာင္မႈ မီဒီယာကို ေဖာ္ေဆာင္ ရာတြင္ ရုပ္သံလႊင့္ မီဒီယာ သာမက ပံုႏိွပ္ မီဒီယာ ကိုပါ ထည့္သြင္း ေဆာင္ရြက္ ေနျခင္း ျဖစ္ပါသည္။
လက္ေတြ႕ အေျခအေနတြင္ အမ်ား ျပည္သူ ၀န္ေဆာင္မႈ မီဒီယာ၌ ပံုႏိွပ္ မီဒီယာႏွင့္ ရုပ္သံလႊင့္ မီဒီယာမ်ား သာမက ဒစ္ဂ်စ္တယ္ နည္းပညာ ကိုပါ ထည့္သြင္း စဥ္းစား လာသည္ကို ေတြ႕ရပါ သည္။ ဥေရာပ ေကာင္စီ၏ Public Service Media in the Information Society  ႏွင့္ Public Service Media Regulation in Europe စာတမ္းမ်ားတြင္ အမ်ား ျပည္သူ ၀န္ေဆာင္မႈ မီဒီယာမ်ားကို သမားရိုးက် နည္းလမ္းမ်ား အျပင္ အင္တာနက္ႏွင့္ မိုဘိုင္း ဖုန္းမ်ား ေပၚတြင္ပါ တုိးခ်ဲ႕ ေဆာင္ရြက္ သင့္ေၾကာင္း အၾကံျပဳ ထားသည့္ အျပင္ ေနာင္တြင္ Public Service Media မဟုတ္ေတာ့ဘဲ   Public Service Communication အျဖစ္ ေျပာင္းလဲသံုးစြဲရေတာ့မည္ျဖစ္ေၾကာင္း သံုးသပ္ထားသည္ကို ေတြ႕ရ ပါသည္။
(ဆက္လက္ေဖာ္ျပပါမည္)
ဗညားေအာင္

No comments:

Post a Comment