Wednesday, September 25, 2013

ႏုိင္ငံတကာေရြးခ်ယ္တင္ေျမႇာက္ပံုနည္းစနစ္မ်ား အပိုင္း(၂)

အခိ်ဳးက်ကိုယ္စားျပဳစနစ္ (Proportional Representation System)
အမ်ားစု ကိုယ္စားျပဳ စနစ္၏ အားနည္းခ်က္ ျဖစ္ေသာ ပါတီ တစ္ခု၏ တစ္နို္င္ငံ လံုးတြင္ ရရိွသည့္ ေထာက္ခံမႈ ရာခိုင္ႏႈန္း ႏွင့္ လႊတ္ေတာ္ အတြင္း ရရိွသည့္ ကိုယ္စားလွယ္ ေနရာ ရာခိုင္ႏႈန္းတို႕ အခ်ိဳး မညီသည့္ အခ်က္ကို ျပဳျပင္ ႏုိင္ရန္ အတြက္ ေပၚေပါက္ လာေသာ စနစ္ျဖစ္ၿပီး အေနာက္ ဥေရာပ ႏုိင္ငံမ်ား၊ လက္တင္ အေမရိက ႏုိင္ငံမ်ားႏွင့္ အာဖရိက ႏုိင္ငံ သံုးပံု တစ္ပံုခန္႕တြင္ က်င့္သံုးသည္။ ဤစနစ္တြင္ ပါတီမ်ားကို တစ္ႏုိင္ငံလံုး အတိုင္းအတာ အတြက္ ရရိွေသာ လူထု ေထာက္ခံမႈ ရာခိုင္ႏႈန္း အေပၚတြင္ မူတည္ၿပီး လႊတ္ေတာ္ ေနရာမ်ားကို ခြဲေဝေပးသည္။ မဲဆႏၵနယ္ မ်ား၏ အက်ယ္အဝန္းမွာ အမ်ားစု ကိုယ္စားျပဳ စနစ္ ထက္စာလွ်င္ ပိုမို က်ယ္ဝန္း သည္ကို ေတြ႕ရသည္။ ဤစနစ္ကို အေျခခံၿပီး ေအာက္ပါ အတုိင္း အမ်ိဳးအစား သံုးမ်ိဳး ခြဲျခား က်င့္သံုး သည္ကို ေတြ႕ရ ပါသည္-
(က)
ပါတီလိုက္အမည္စာရင္းကို မူတည္ၿပီး အခ်ိဳးက်ေရြးခ်ယ္သည့္စနစ္ (List Proportional Representation System)
(ခ)
ေပါင္းစပ္ထားေသာ အခ်ိဳးက်ေရြးခ်ယ္သည့္စနစ္ (Mix Member Proportional System)
(ဂ)
လႊဲေျပာင္းေပးႏုိင္ေသာမဲတစ္မဲစနစ္ (Single Transferrable Vote System)
ပါတီလိုက္အမည္စာရင္းကိုမူတည္ၿပီးအခ်ိဳးက်ေရြးခ်ယ္သည့္စနစ္ (List Proportional Representation System)
အခ်ိဳးက် ကိုယ္စားျပဳ စနစ္တြင္ အသံုး အမ်ားဆံုး ျဖစ္သည္။ ဤစနစ္တြင္ ပါတီ မ်ားသည္ မဲဆႏၵနယ္ေျမ တစ္ခုခ်င္း အတြက္ ကိုယ္စားလွယ္ ေလာင္း အမည္ စာရင္းကို တင္သြင္း မည့္အစား ၎တို႕ ပါတီက လႊတ္ေတာ္ ကိုယ္စား လွယ္အျဖစ္ လ်ာထားသူ အမည္ စာရင္းကို ျပဳစု ထုတ္ျပန္ ရသည္။ မဲဆႏၵရွင္ မ်ားက မဲေပး ရာတြင္ လႊတ္ေတာ္ ကိုယ္စားလွယ္ မ်ားကို မဲေပးျခင္း မဟုတ္ပဲ ပါတီမွ လ်ာထားေသာ ကိုယ္စားလွယ္ ေလာင္းမ်ား၏ အရည္အခ်င္း၊ ပါတီ၏ မူဝါဒတို႕ အေပၚ မူတည္ၿပီး ပါတီကိုသာ မဲေပး ရသည္။ ထို႕ေနာက္ တစ္နုိင္ငံ လံုးတြင္ ပါတီအလိုက္ ရရိွေသာ လူထု ေထာက္ခံမႈ ရာခိုင္ႏႈန္းကို မူတည္ၿပီး ပါတီမ်ား ရသင့္သည့္ ကိုယ္စားလွယ္ ေနရာ ရာခိုင္ႏႈန္းကို ခြဲေဝ ေပးသည္။ ပါတီမ်ားက မိမိအတြက္ ရသင့္သည့္ ကိုယ္စားလွယ္ ေနရာကို မူတည္ၿပီး မိမိ ပါတီ၏ လ်ာထား စာရင္းမွ ဦးစားေပး အဆင့္အတိုင္း လႊတ္ေတာ္ ကိုယ္စားလွယ္ မ်ားကို ေရြးခ်ယ္ ေပးရသည္။ သို႕ေသာ္ ပါတီတစ္ခု အေနျဖင့္ ကိုယ္စားလွယ္ ေရြးခ်ယ္ခြင့္ ရရန္ အတြက္ အနည္းဆံုး လိုအပ္ေသာ လူထု ေထာက္ခံမႈ ရာခိုင္ႏႈန္းကို ျပည့္မီရန္ လိုအပ္သည္။ ထို သတ္မွတ္ခ်က္ မွာမူ မဲဆႏၵနယ္ တစ္ခုျခင္း အတြက္ သတ္မွတ္ ထားေသာ ကိုယ္စားလွယ္ ေနရာ၊ လႊတ္ေတာ္ တစ္ခုလံုးရိွ ကိုယ္စားလွယ္ ေနရာႏွင့္ ပါတီငယ္မ်ား ပါဝင္မႈကို မည္မွ် လိုလားသည္ ဆို႕သည့္ အခ်က္တို႕ အေပၚ မူတည္ၿပီး ကြဲျပား ျခားနားေလ့ ရိွသည္။ အစၥေရး ႏိုင္ငံတြင္ ၁.၅% ရရိွရန္ သတ္မွတ္ ထားၿပီး ဂ်ာမနီ ႏိုင္ငံတြင္မူ ၅% သတ္မွတ္ ထားသည္ကို ေလ့လာ ေတြ႕ရိွ ရသည္။
ဤစနစ္၏ အဓိက အားသာခ်က္မွာ အက်ိဳးစီးပြား အမ်ိဳးမ်ိဳးကို ကိုယ္စားျပဳ ထားေသာ အဖြ႕ဲအစည္း အားလံုး အေနျဖင့္ နိုင္ငံေရးစနစ္ အတြင္းတြင္ ပါဝင္ ေဆာင္ရြက္ခြင့္ ရရိွျခင္းပင္ ျဖစ္သည္။ ထို႕ျပင္ ပါတီမ်ား အေနျဖင့္ တစ္ႏုိင္ငံလံုး ရိွ မဲဆႏၵရွင္ မ်ားကို ကိုယ္စားျပဳ ႏုိင္ရန္ အတြက္ ၎တို႕၏ ကိုယ္စားလွယ္ေလာင္း လ်ာထားမႈတြင္ လူမ်ိဳး၊ ဘာသာ၊ ယဥ္ေက်းမႈႏွင့္ အမိ်ဳးသား၊ အမ်ိဳးသမီး အားလံုးကို ကိုယ္စားျပဳမည့္ ကိုယ္စားလွယ္ မ်ားကို ထည့္သြင္း လ်ာထား ရသျဖင့္ လူမ်ိဳး၊ ဘာသာ ကြဲျပား ျခားနားမႈ မ်ားေသာ ႏုိင္ငံမ်ား အတြက္ သင့္ေတာ္ သည္ကို ေတြ႕ရသည္။ ဥပမာ အားျဖင့္ အသားအေရာင္ ခြဲျခား အုပ္ခ်ဳပ္သည့္ စနစ္ကို ဖ်က္သိ္မ္း ၿပီးေနာက္ က်င္းပသည့္ ေတာင္အာဖရိက ႏုိင္ငံ ေရြးေကာက္ပြဲတြင္ ဤစနစ္ကို က်င့္သံုးခဲ့ရာ လူမည္း ပါတီမ်ားက ၅၂%၊ လူၿဖဴ ပါတီမ်ားက ၃၂%၊ အသားအေရာင္ ရိွသူ မ်ားက ၈% ႏွင့္ အိႏိၵယ လူမ်ိဳးမ်ားက ၇% လႊတ္ေတာ္ ေနရာမ်ား ခြဲေဝ ရရိွ ခဲ့သည္ကို ေတြ႕ရသည္။ ထို႕ျပင္ မဲဆႏၵနယ္ တစ္ခုတြင္ အမတ္ တစ္ေနရာသာ လ်ာထားသည့္ စနစ္ ကဲ့သို႕ ထိုမဲဆႏၵ နယ္တစ္ခုသို႕မဟုတ္ အမ်ားတြင္ အမ်ားစု ေနထိုင္သည့္ အုပ္စုတစ္ခုက လက္ဝါးႀကီးအုပ္ အေရြး ခ်ယ္ခံမႈ ကိုလည္း တားဆီး ေပးႏုိင္ သည္ကို ေတြ႕ရသ ည္။
သို႕ေသာ္ ယခုစနစ္ တြင္လည္း အားနည္း ခ်က္မ်ား ရိွေနဆဲ ျဖစ္သည္။ ပထမဆံုး အားနည္း ခ်က္မွာ လႊတ္ေတာ္ ကိုယ္စားလွယ္ မ်ားႏွင့္ မဲဆႏၵရွင္မ်ား အၾကား ဆက္စပ္ ထိေတြ႕မႈ နည္းပါးျခင္း ပင္ျဖစ္သည္။ ကိုယ္စားလွယ္ ေလာင္းမ်ား သည္ သက္ဆိုင္ရာ မဲဆႏၵ နယ္ေျမ မ်ားက ျပည္သူ မ်ားႏွင့္ ထိေတြ႕ရန္ထက္ ပါတီ၏ လ်ာထား အမည္ စာရင္းတြင္ ပါဝင္ရန္၊ ဦးစားေပး အဆင့္ ထိပ္ပိုင္းတြင္ ပါဝင္ရန္သာ ပိုမို အာရံု စိုက္ေနၿပီး မဲဆႏၵနယ္ တစ္ခုခ်င္း၏ လိုအပ္ခ်က္ မ်ားကို ျဖည့္ဆည္း ေပးမည့္သူ မရိွပဲ ျဖစ္ေန သည္ကို ေတြ႕ရသည္။ ထို႕ျပင္ ဤစနစ္ေၾကာင့္ လႊတ္ေတာ္ အတြင္းတြင္ ပါတီငယ္ အမ်ားအျပား ပါဝင္လာၿပီး ညႊြန္႕ေပါင္း အစုိးရဖြဲ႕ရန္ အခြင့္အလမ္း ပိုမ်ား ေလ့ရိွသည္။ ထုိအခ်ိန္တြင္ တုိင္းျပည္ အတြက္ အေရးႀကီးေသာ မူဝါဒမ်ားကို ခ်မွတ္ရန္ အတြက္ သေဘာ တူညီမႈ မရႏုိင္ပဲ ျဖစ္ေလ့ ရိွသည္။ ထို႕အျပင္ ညႊန္႕ေပါင္း အစိုးရ ဖြဲ႕စည္း ေရးတြင္ အမတ္ေနရာ အနည္းငယ္ သာရိွေသာ လူမ်ိဳးေရး ဘာသာေရး အစြန္းေရာက္ ပါတီမ်ားက ေသာ့ခ်က္ က်ေနၿပီး ပါတီ ႀကီးမ်ားကို အက်ပ္ကို္င္ ႏုိင္သည္ ကိုလည္း အစၥေရးႏွင့္ အီတလီ ႏုိင္ငံမ်ား ေရြးေကာက္ပြဲ မ်ားတြင္ ေတြ႕ရသည္။ ထို႕ျပင္ ဤစနစ္သည္ အနည္းဆံုး ရရိွရမည့္ လူထု ေထာက္ခံမႈ ရာခိုင္ႏႈန္း နိမ့္လြန္းပါက အစြန္းေရာက္ ပါတီမ်ားကို လႊတ္ေတာ္ အတြင္း ပါဝင္ လာေစရန္ ပိုမို အခြင့္သာ ေစသည့္ အားနည္းခ်က္ ရိွသည့္ အျပင္ လႊတ္ေတာ္ ကိုယ္စားလွယ္ မ်ားကို ဖယ္ရွား ႏုိင္သည့္ အာဏာသည္ မဲဆႏၵရွင္မ်ား၏ လက္တြင္ မရိွပဲ ပါတီ ေခါင္းေဆာင္မ်ား လက္တြင္ ရိွေန သည္ကို ေတြ႕ရသည္။ အလားတူပင္ အမ်ားစု ကိုယ္စားျပဳ စနစ္တြင္ ျပည္သူတို႕ အေနျဖင့္ ပါတီ တစ္ခုကို မႏွစ္သက္ပါက မဲမေပးျခင္းျဖင့္ ကိုယ္စားလွယ္ တစ္ေနရမွ မရရိွေအာင္ ျပဳလုပ္ ႏုိင္ေသာ္လည္း အခ်ိဳးက် စနစ္တြင္မူ ထိုပါတီကို ေထာက္ခံသူ အနည္းငယ္မွ် ရိွေနပါက လႊတ္ေတာ္ အတြင္းတြင္ ဆက္လက္ ပါဝင္ခြင့္ ရေနသည္ ကိုလည္း ေတြ႕ရသည္။
ေပါင္းစပ္ ထားေသာ အခ်ိဳးက် ေရြးခ်ယ္သည့္ စနစ္ (Mix Member Proportional System)
အမ်ားစု ကိုယ္စားျပဳ စနစ္ႏွင့္ အခိ်ဳးက် ကိုယ္စားျပဳ စနစ္တို႕မွ ေကာင္းက်ိဳးမ်ား အားလံုးကို ရရိွႏုိင္ေအာင္ ဖန္တီး ထားေသာ စနစ္ ျဖစ္သည္။ ဤစနစ္တြင္ လႊတ္ေတာ္ ကိုယ္စားလွယ္ ေနရာမ်ားကို သာမန္အမ်ားစု အႏုိင္ရမႈျဖင့္ ေရြးခ်ယ္သည့္ ေနရာ မ်ားနွင့္ အခ်ိဳးက် စနစ္ျဖင့္ ေရြးခ်ယ္ေသာ ေနရာမ်ားဟု ခြဲျခား ထားသည္။ သို႕ေသာ္ အခ်ိဳးက် ေရြးခ်ယ္သည့္ စနစ္ျဖင့္ ရရိွေသာ ကိုယ္စားလွယ္ ေနရာမ်ားက လႊတ္ေတာ္တြင္ အမ်ားစု ေနရာ ရရိွေရး အတြက္ အဓိက အခန္းမွ ပါဝင္ေစရန္ သတ္မွတ္ ထားသည္။ တစ္ဖက္ ကလည္း အမ်ားစု ကိုယ္စားျပဳ စနစ္ျဖင့္ ေရြးခ်ယ္ေသာ ေနရာမ်ား အတြက္သာ ဝင္ေရာက္ ယွဥ္ၿပိဳင္ၿပီး တစ္ေနရာမွ အႏုိင္ မရေသာ ပါတီမ်ား အတြက္ ၎တို႕ ရရိွေသာ ေထာက္ခံမဲ ရာခိုင္ႏႈန္းေပၚ မူတည္ၿပီး အခ်ိဳးက် ကို္ုယ္စားျပဳ စနစ္ျဖင့္ ကိုယ္စားလွယ္ ေနရာမ်ား ခြဲေဝ ေပးႏုိင္ရန္ အရန္ ေနရာမ်ားလည္း ထားရိွသည္။ အခ်ိဳ႕ ႏုိင္ငံမ်ား တြင္မူ ပါတီတစ္ခု၏ နည္းလမ္း ႏွစ္မ်ိဳးလံုးျဖင့္ ေရြးခ်ယ္ ခံရေသာ အမတ္ေနရာ အေရ အတြက္သည္ မည္မွ်ထက္ မပိုရဟု ကန္႕သတ္ထား သည္ကိ လည္း ေတြ႕ရသည္။ ဤစနစ္ျဖင့္ ကိုယ္စားလွယ္ ေနရာ ခြဲေဝ ေပးမႈမွာ ရႈပ္ေထြးသည့္ အျပင္ မဲဆႏၵရွင္မ်ား အတြက္လည္း နည္းလမ္း ႏွစ္မ်ိဳးျဖင့္ မဲေပးရသည့္ အတြက္ အခက္အခဲ ျဖစ္သည္ကို ေတြ႕ရသည္။ ထို႕ေၾကာင့္ ယခုစနစ္ကို ကမၻာေပၚတြင္ ႏုိင္ငံ ခုႏွစ္ႏုိင္ငံ ကသာ က်င့္သံုး သည္ကို ေတြ႕ရသည္။
လႊဲေျပာင္းေပးႏုိင္ေသာမဲတစ္မဲစနစ္ (Single Transferrable Vote System)
မဲေပးမႈ စနစ္မ်ား အထဲတြင္ တြက္ခ်က္မႈ အရႈပ္ေထြး ဆံုးေသာ စနစ္ျဖစ္သည္။ ၁၉ ရာစုႏွစ္တြင္ ၿဗိတိသွ် ႏုိ္င္ငံေရး သိပၸံပညာရွင္ ေသာမတ္ဟား တည္ထြင္ ခဲ့ေသာ စနစ္ျဖစ္ၿပီး ဤစနစ္ကို ေထာက္ခံသူ မ်ားကမူ လူထု သေဘာထားကို အနီးစပ္ဆံုး ထပ္ဟပ္ ႏုိင္ေသာ စနစ္ဟု ရည္ညႊန္း ၾကသည္။ ယခုစနစ္၏ အေျခခံ သေဘာတရား မွာ အမ်ားစု ကိုယ္စားျပဳ စနစ္၏ နည္းလမ္း တစ္ခု ျဖစ္သည့္ လႊဲေျပာင္း မဲေပး ႏုိင္သည့္ စနစ္ Alternative Vote System ႏွင့္ ဆင္တူသည္။ သို႕ေသာ္ မဲဆႏၵ နယ္မ်ားမွ ကိုယ္စားလွယ္ ႏွစ္ေနရာႏွင့္ အထက္ သတ္မွတ္ ထားသည္။ မဲေပးသူ မ်ားသည္ လႊဲေျပာင္း မဲေပးသည့္ စနစ္မွာကဲ့သို႕ ကိုယ္စားလွယ္ ေလာင္းမ်ားကို ပထမ ၊ ဒုတိယ စသည္ျဖင့္ ဦးစားေပး ေရြးခ်ယ္ ေပးရသည္။ လႊဲေျပာင္း မဲေပး နိုင္သည့္ စနစ္တြင္ ကိုယ္စားလွယ္ ေလာင္းတစ္ဦး သည္ ပထမ ဦးစားေပး အျဖစ္ ေထာက္ခံသူ ၅ဝ% ရရိွလွ်င္ တႀကိမ္ တည္းျဖင့္ အေရြးခံ ေသာ္လည္း ယခု စနစ္တြင္မူ ကိုယ္စားလွယ္ တစ္ဦး အေရြးခ်ယ္ခံ ရရန္ အတြက္ လိုအပ္ေသာ မဲခြဲတမ္းကို ေအာက္ပါ ပံုေသနည္း ျဖင့္ တြက္ခ်က္သည္-
ကိုယ္စားလွယ္ ေလာင္း တစ္ဦး၏ ပထမ ဦးစားေပး ေရြးခ်ယ္ ခံရမႈသည္ ထိုသတ္မွတ္ ခြဲတမ္းကို ေက်ာ္လြန္ ပါက တစ္ႀကိမ္ တည္းျဖင့္ အေရြးခ်ယ္ ခံရသည္။ အကယ္၍ ခဲြတမ္း အေရအတြက္ မျပည့္ေ သးပါက ပထမ ဦးစားေပး ေရြးခ်ယ္ ခံရမႈ အနည္းဆံုး ကိုယ္စားလွယ္ ေလာင္းကို ပယ္ဖ်က္ၿပီး ထို ကိုယ္စားလွယ္ ေလာင္းကို ပထမ ဦးစားေပး မဲထည့္ ထားသူမ်ား၏ ဒုတိယ ဦးစားေပး မဲမ်ားအား ယွဥ္ၿပိဳင္ စာရင္း အတြင္းရိွ သက္ဆုိင္ရာ ကိုယ္စားလွယ္ ေလာင္းမ်ားသို႕ ခြဲေဝ ေပးသည္။ တစ္ၿပိဳင္တည္း ၌ပင္ အကယ္၍ ခြဲတမ္း ျပည့္ေသာ ကိုယ္စားလွယ္ ေလာင္းရိွလွ်င္ (ဥပမာ။ လႊတ္ေတာ္ ကိုယ္စားလွယ္ ႏွစ္ေနရာ ရိွေသာ မဲဆႏၵ နယ္တြင္ ကိုယ္စား လွယ္ေလာင္း တစ္ဦးက ပထမ အႀကိမ္တြင္ ခြဲတမ္း ျပည့္မီ သြားခဲ့လွ်င္) ထို ကိုယ္စားလွယ္၏ သတ္မွတ္ ခြဲတမ္းထက္ ေက်ာ္လြန္သြား ခဲ့လွ်င္ ထိုသူကို ပထမ ဦးစားေပး ေရြးထားေသာ မဲျပား မ်ားတြင္ ေဖာ္ျပ ထားေသာ ဒုတိယ ဦးစားေပး ကိုယ္စားလွယ္ မ်ားကို ျပန္လည္ ခြဲေဝေပးသည္။ သို႕ေသာ္ ထိုသုိ႕ ျပန္လည္ ခြဲေဝ ေပးရာတြင္ မဲတစ္မဲ အျပည့္မရပဲ မဲတစ္မဲ၏ ရာခိုင္ႏႈန္း အစိတ္ အပိုင္း ကိုသာ သက္ဆိုင္ရာ ကိုယ္စားလွယ္ မ်ားက ျပန္လည္ ရရိွသည္။ ဥပမာ ကိုယ္စားလွယ္ ေလာင္း တစ္ဦးသည္ အေရြးခ်ယ္ ခံရန္ လိုအပ္ေသာ ခြဲတမ္းသည္ ၁ဝဝ ျဖစ္ခ်ိန္တြင္ ပထမ ဦးစားေပးမဲ ၁၁ဝ ရရိွပါက ခ်က္ျခင္း ေရြးခ်ယ္ခံ ရသည္။ ထိုအခါ ပိုေနေသာ အစြန္းထြက္မဲ ၁ဝ မဲကို ျပန္ေဝ ေပးသည့္ အခါ မဲျပားမ်ား၏ တစ္ခုခ်င္း တန္ဖိုးသည္ မူလမဲ၏ ဆယ္ပံုတစ္ပံုသာ ျဖစ္ေပမည္။ ဤနည္း အတိုင္း မဲဆႏၵနယ္ အတြက္ သတ္မွတ္ ထားေသာ ကိုယ္စားလွယ္ ေနရာ မျပည့္မခ်င္း အျပန္ျပန္ အလွန္လွန္ ျဖည့္တင္း တြက္ခ်က္ ရသည္။ ဤစနစ္သည္ မဲဆႏၵရွင္ မ်ား၏ ဦးစား ေပးမႈ မ်ားကို အတတ္ႏုိင္ဆံုး ထင္ဟပ္ေအာင္ ေဆာင္ရြက္ ေပးႏုိင္ ေသာ္လည္း တြက္ခ်က္မႈ စနစ္မ်ားမွ ရႈပ္ေထြး လြန္းေသာ ေၾကာင့္ ကမၻာေပၚတြင္ အိုင္ယာလန္ႏွင့္ ေမာ္လတာ ႏွစ္ႏုိင္ငံ တြင္သာ ႏုိင္ငံေတာ္္ အဆင့္ ေရြးေကာက္ပြဲ မ်ားတြင္ အသံုးျပဳ လွ်က္ရိွသည္။
ဆက္လက္ေဖာ္ျပပါမည္။
ရဲထြဋ္
International Eleven, 20-12-2006
မီွျငမ္းျပဳစာေစာင္မ်ား

၁။
Electoral Design by Andrew Reynolds,Ben Reilly,Andrew Allis.IDEA, 2005
၂။
The Inpact of Electoral Design on Legislature, by Katz, Richard S., Oxford University Press, 1997.
၃။
Constitutional and Electoral Design by Peter M. Manikas, NDI October 2000

No comments:

Post a Comment