Saturday, September 7, 2013

စာနယ္ဇင္း လြတ္လပ္ခြင့္ ႏွင့္ မီဒီယာ ဖြံ႕ၿဖိဳး တိုးတက္ေရး ရႈေထာင့္ (၃)

မီဒီယာ ဖြံ႕ျဖိဳး တိုးတက္ေရး အတြက္ ဒုတိယ ေဖာ္ေဆာင္ ေပးရမည့္ အေျခအေနမွာ စီးပြားေရး အရ မွ်တစြာ ၿပိဳင္ဆုိင္ ႏုိင္ခြင့္ ရိွျခင္းႏွင့္ မီဒီယာ လုပ္ငန္း ပိုင္ဆုိင္မႈ မ်ားႏွင့္ ပတ္သက္ျပီး ပြင့္လင္း ျမင္သာမႈ ရိွျခင္း ျဖစ္သည္။ ဤခ်ဥ္းကပ္မႈမွာ ကၽြန္ေတာ္တို႕ အတြက္ လံုး၀ မစဥ္းစား ခဲ့သည့္ ရႈေထာင့္ ျဖစ္သည္။ သုို႕ေသာ္ လက္ေတြ႕ အေျခအေနတြင္   ဒီမိုကေရစီ အသြင္ ကူးေျပာင္းေရးကို ေဆာင္ရြက္ ေနသည့္ ႏုိင္ငံမ်ားတြင္ သာမက ၁၉၈၀ ျပည့္လြန္ ႏွစ္မ်ားမွ စၿပီး မီဒီယာ ေစ်းကြက္ ထိန္းခ်ဳပ္မႈ မ်ားကို ေျဖေလွ်ာ့ ေပးခဲ့သည့္ အေနာက္ ႏိုင္ငံမ်ား တြင္ပင္ မီဒီယာ က႑ကို ကုမၸဏီႀကီး အနည္းငယ္ကသာ ခ်ဳပ္ကိုင္ ထားျပီး ၎တို႕ စိတ္ႀကိဳက္ သတင္းမ်ား၊ ၎တို႕ အက်ိဳးစီးပြားကို ေဖာ္ေဆာင္ရန္ အတြက္ ျပည္သူ႕ သေဘာထားကို လႊမ္းမိုးရန္ ရည္ရြယ္သည့္ သတင္းမ်ား၊ ႏုိင္ငံေရး အက်ိဳးစီးပြားကို ေဖာ္ေဆာင္ႏုိင္သည့္ သတင္းမ်ား၊  စီးပြားေရး အက်ိဳးအျမတ္ ရိွမည့္ အစီအစဥ္မ်ား ကိုသာ ထုတ္လႊင့္သည့္ အေျခအေနႏွင့္ ရင္ဆုိင္ေနရၿပီ ျဖစ္သည္။ ထို႕ေၾကာင့္ပင္ ဂရိ ဘာသာျဖင့္ အနည္းစု ဟု အဓိပၸါယ္ ရသည့္  (oligoi) ႏွင့္ ေရာင္းခ်ျခင္းဟု အဓိပၸါယ္ ရသည့္ (polein) တို႕ကို ေပါင္းစပ္ျပီး အိုလီဂိုပိုလီ oligopoly ဆိုသည့္ စကားလံုး ကိုပင္ မီဒီယာ လက္ဝါးႀကီးအုပ္မႈ အဆိုးဆံုး အေျခအေနကို ထင္ဟပ္ ႏုိင္ရန္ တီထြင္ အသံုးျပဳေန သည္ကို ေတြ႕ရသည္။ တနည္းအားျဖင့္ တစ္ပါတီ စနစ္တြင္ အစိုးရႏွင့္ အာဏာရ ပါတီတို႕က မီဒီယာ အားလံုးကို ထိန္းခ်ဳပ္ ထားျပီး မိမိ တို႕အက်ိဳးအတြက္ အသံုးခ်သည့္ အေျခအေနမ်ိဳး ကို ဒီမိုကေရစီ ႏွင့္ ေစ်းကြက္ စီးပြားေရး စနစ္တြင္ ေပၚေပါက္ လာမည့္ အေျခအေန ျဖစ္သည္။ ထို႕ကဲ့သို႕ မီဒီယာ လက္ဝါးၾကီး အုပ္မႈ အေျခအေန(oligopoly) သို႕ေရာက္ရိွ သြားပါက ေအာက္ပါ ဆိုးက်ိဳး မ်ား ျဖစ္ေပၚ လာႏုိင္ပါသည္-
(က)
စီးပြားေရး အင္အား အလြန္ႀကီးမားသည့္ မီဒီယာ ကုမၸဏီ ႀကီးမ်ားက ျပည္သူ႕ အက်ိဳးစီးပြားထက္ ၎တို႕၏ အက်ိဳးစီးပြား၊ ေၾကာ္ျငာရွင္မ်ား၊ စီးပြားေရး လုပ္ငန္းၾကီးမ်ား ကဲ့သို႕ေသာ စပြန္ဆာမ်ား၊ ၎တို႕ႏွင့္ သင့္ျမတ္ သည့္ အစိုးရ သို႕မဟုတ္ ႏုိင္ငံေရး ပါတီမ်ား၏ အက်ိဳးစီးပြား ကိုသာ ေရွ႕တန္းတင္ ေဆာင္ရြက္ လာျခင္း။
( ခ)
လူနည္းစု အီလစ္မ်ား၏ အက်ိဳးစီးပြားႏွင့္ အျမင္မ်ား ကသာ မီဒီယာမ်ား ေပၚတြင္ ထင္ဟပ္ ေနျပီး အင္အား နည္း အုပ္စုမ်ား (အမ်ိဳးသမီး၊ ကေလးသူငယ္၊ မသန္စြမ္းသူမ်ား)၊ လူနည္းစု မ်ား၏ အကိ်ဳး စီးပြား အတြက္ ကိုယ္စားျပဳ ေဖာ္ျပႏုိင္မည့္ အခြင့္အေရး မရိွေတာ့ျခင္း။
( ဂ)
ျပည္သူမ်ား အေနျဖင့္ အေၾကာင္းအရာ တစ္ခုႏွင့္ ပတ္သက္ျပီး ကြဲျပား ျခားနားသည့္အ ျမင္မ်ား၊ သံုးသပ္ ခ်က္မ်ား၊ သတင္းမ်ား ရရိွပိုင္ခြင့္ ဆံုးရံႈးသြားျခင္း။
(ဃ)
ေစ်းကြက္ ျပိဳင္ဆုိင္မႈ စနစ္ ကြယ္ေပ်ာက္သြားျခင္း။
အေနာက္ ႏုိင္ငံ မ်ားတြင္ မီဒီယာ လုပ္ငန္းရွင္ၾကီး မားေဒ့ါ၏ ၿဗိိတိန္ သတင္းစာ ေလာကကို ခ်ဳပ္ကိုင္ ထားမႈေၾကာင့္ ေလဘာ ပါတီႏွင့္ ကြန္ဆာေဗးတစ္ ပါတီ ႏွစ္ခုလံုးက မားေဒါ့ပိုင္ သတင္းစာမ်ား၏ေ ထာက္ခံမႈ ရေအာင္ ၾကိဳးစားေနရမႈ အေျခ အေန၊ အီတလီ ႏုိင္ငံတြင္ ၀န္ၾကီးခ်ဳပ္ ဘာလူစကိုနီ၏ မီဒီယာ အုပ္စုက ႏုိင္ငံ၏ အၾကီးဆံုး ရုပ္သံ ကုမၸဏီ၊ အႀကီးဆံုး ပံုႏိွပ္ ထုတ္ေ၀ေရး ကုမၸဏီ၊ ေစာင္ေရ အမ်ားဆံုး သတင္းစာ ႏွစ္ေစာင္၊ အၾကီးဆံုး ေၾကာ္ျငာ ကုမၸဏီ တို႕ကို ပိုင္ဆုိင္ ထားၿပီး ႏုိင္ငံေရး အတြက္ပါ အသံုးခ် ေနမႈ အေျခအေနမ်ားသည္ မီဒီယာ လက္ဝါးႀကီး အုပ္မႈ၏ ဆိုးက်ိဳးမ်ားကို ျမင္ေတြ႕ ႏုိင္သည့္ ထင္ရွားေသာ ဥပမာ မ်ားပင္ ျဖစ္ပါသည္။ ထို႕အတူ ၁၉၉၀ ျပည့္ႏွစ္က ကေနဒါ ႏုိင္ငံ၏ သတင္းစာ ၁၇.၃% မွာ သီးျခား လြတ္လပ္သည့္ ေဒသႏၲရ သတင္းစာမ်ား ျဖစ္ေသာ္လည္း ၂၀၀၅ ခုႏွစ္တြင္ လြတ္လပ္သည့္ ေဒသႏၲရ သတင္းစာ ၁% သာရိွျပီး က်န္ သတင္းစာ မ်ားကို သတင္းစာကုမၸဏီၾကီမ်ားက ပိုင္ဆုိင္သြားသည့္အေျခအေန၊ မကၠဆီကို ႏုိင္ငံ၏ ေဒသႏၲအရ အဆင့္ႏွင့္ ႏုိင္ငံ အဆင့္ ထုတ္လႊင့္ ေနသည့္ ရုပ္သံ ဌာနေပါင္း ၄၆၁ ခုအနက္ ၄၃၄ ခု ( ၉၄.၁၄%) ကို မီဒီယာ ကုမၸဏီ ႏွစ္ခု တည္းက ပိုင္ဆုိင္ေနသည့္ အေျခအေနမ်ား ကလည္း မီဒီယာ လက္ဝါးၾကီး အုပ္မႈေၾကာင့္ ေဒသလိုက္ လိုအပ္ခ်က္မ်ား၊ အျမင္မ်ားကို ထုတ္ေဖာ္ ေျပာၾကား ႏုိင္မည့္ မီဒီယာမ်ား ကြယ္ေပ်ာက္ သြားရသည့္ ျဖစ္စဥ္ မ်ားကို မီးေမာင္း ထုိးျပ ေနျခင္းပင္ ျဖစ္သည္။ ထို႕ျပင္ ထူးျခားသည့္ အေျခအေန တစ္ခုမွာ အျခားစီးပြားေရး လုပ္ငန္းမ်ား ႏွင့္ ႏိႈင္းယွဥ္လွ်င္ မီဒီယာ လုပ္ငန္းမ်ားတြင္ မိသားစုတစ္ခု တည္းက ထိန္းခ်ဳပ္ထား ကုမၸဏီၾကီး မ်ားက လႊမ္းမိုးေနျခင္း ျဖစ္သည္။ Simeon Djnakov ႏွင့္ Caralee McLiesh  တို႕က ႏုိင္ငံ ၉၇ ႏုိင္ငံ၏ မီဒီယာ က႑ကို ေလ့လာ ရာတြင္ သတင္း စာမ်ား၏ ၅၇% ကို မိသားစု ကုမၸဏီၾကီး မ်ားက ခ်ဳပ္ကိုင္ ထားျပီး ရုပ္သံလႊင့္ ဌာနမ်ား၏ ၃၄% ကို မိသားစုကုမၸဏီမ်ား၊ ၆၀% ကို အစိုးရ သို႕မဟုတ္ အစိုးရက ေၾကာေထာက္ ေနာက္ခံေပး ထားသည့္ ျပည္သူ႕ေရးရာ ၀န္ေဆာင္မႈ ကုမၸဏီမ်ားက ပိုင္ဆိုင္ ထား သည္ကုိ ေတြ႕ရိွရသည္။
ထို႕ေၾကာင့္ ႏုိင္ငံ တစ္ႏုိင္ငံ၏ မီဒီယာ က႑ အခ်ိဳးညီညီ ဖြံ႕ျဖိဳး တိုးတက္ ဖို႕ဆိုလွ်င္ မီဒီယာ လက္ဝါးၾကီး အုပ္မႈ အေျခ အေနမ်ားကို တားဆီးရန္ အတြက္ လံုေလာက္ေသာ ဥပေဒမ်ား ရိွရန္ လိုအပ္ျခင္း ျဖစ္သည္။ မီဒီယာ လက္ဝါးၾကီး အုပ္မႈသည္ ပံုစံႏွစ္မ်ိဳးျဖင့္ ေပၚေပါက္ ႏုိင္သည္။ ပထမ တစ္မိ်ဳးမွာ အလ်ားလိုက္ ေပါင္းစည္းျခင္း ( Horizontal Intergration) ျဖစ္သည္။ ဤ ေပါင္းစည္းမႈတြင္ လုပ္ငန္းတူ ကုမၸဏီမ်ားကို အင္အားၾကီး ကုမၸဏီက ၀ယ္ယူျခင္း သို႕မဟုတ္ ေစ်းကြက္အတြင္းမွ ထြက္ခြာသြားေအာင္ မမွ်တေသာ ယွဥ္ျပိဳင္မႈျဖင့္ ဖယ္ရွားပစ္ျခင္းတို႕ ေဆာင္ရြက္ျပီး ေစ်းကြက္ အမ်ားစုကို ထိန္းခ်ဳပ္ႏုိင္ရန္ ေဆာင္ရြက္ျခင္း ျဖစ္သည္။ ဒုတိယ အမ်ိဳးအစားမွာ ေဒါင္လိုက္ ေပါင္းစည္းျခင္း (Vertical Integration) ျဖစ္သည္။ ဤေပါင္းစည္း မႈတြင္ မိမိလုပ္ငန္းႏွင့္ ဆက္စပ္ေနေသာ လုပ္ငန္း နယ္ပယ္မ်ား ဥပမာ၊ ျဖန္႕ခ်ိေရး၊ ေၾကာ္ျငာ လုပ္ငန္း၊ စသည္တို႕ကို ထိန္းခ်ဳပ္ျခင္း အားျဖင့္ ျပိဳင္ဘက္ ကုမၸဏီမ်ားကို တူညီေသာ အခြင့္အေရး မရေအာင္ လုပ္ေဆာင္ ျခင္းမ်ိဳး ျဖစ္သည္။ ထို႕ေၾကာင့္ မီဒီယာ လက္ဝါးၾကီးအုပ္မႈ အေျခအေနကို ကာကြယ္ ဖို႕ဆိုလွ်င္ အထက္ပါ ေပါင္းစည္းမႈ ပံုစံ ႏွစ္မ်ိဳးလံုးႏွင့္ ပတ္သက္ျပီး ဥပေဒမ်ား၊ စည္းမ်ဥ္းမ်ား သတ္မွတ္ဖို႕လိုအပ္ေပသည္။
မီဒီယာ လုပ္ငန္းတြင္ ေစ်းကြက္ စီးပြားေရး သေဘာအရ ယွဥ္ျပိဳင္မႈ ရိွရမည္ ျဖစ္ေသာ္လည္း  လိုအပ္သည္ ထက္ ပိုမုိျပီး ပိုင္ဆုိင္မႈမ်ားက တစ္ဦး တစ္ေယာက္ ထံတြင္ စုစည္း သြားျခင္း ( Undue Concentration of Owenership) မျဖစ္ေစရန္ အတြက္ အစိုးရက လိုအပ္သည့္ ဥပေဒမ်ား၊ စည္းမ်ဥ္းမ်ားကို သတ္မွတ္ရန္ လိုအပ္လာ ပါသည္။ ထို႕ေၾကာင့္ ယူနက္စကို ၏ ၀င္းဟုခ္ ေၾကညာခ်က္တြင္ မီဒီယာ လက္ဝါးၾကီးအုပ္မႈ အေျခအေနကို ေရွာင္လႊြဲႏုိင္ရန္ လိုအပ္ခ်က္ကို ေအာက္ပါ အတုိင္း ေဖာ္ျပထား သည္ကို ေတြ႕ရပါသည္-
By a pluralistic press, we mean the end of monopolies of any kind and the existence of the greatest possible number of newspapers, magazines and periodicals reflecting the widest possible range of opinion within the community.
မီဒီယာ က႑ ဖြံ႕ျဖိဳး တိုးတက္မႈတြင္ အခြင့္အလမ္း၊ အခြင့္အေရးႏွင့္ ျပိဳင္ဆုိင္မႈမ်ား မွ်တေစရန္၊ လက္ဝါးၾကီး အုပ္မႈ အေျခအေနမ်ားကို ေရွာင္ရွား ႏိုင္ရန္ အတြက္ လိုအပ္သည့္ ဥပေဒမ်ား ျပ႒ာန္းမႈျပဳရာတြင္ မီဒီယာ လုပ္ငန္းတစ္ခု အေနျဖင့္ အျခား မီဒီယာ လုပ္ငန္းတစ္ခုႏွင့္ ေပါင္းစည္းျခင္း၊ အျခား မီဒီယာ လုပ္ငန္း၏ အစုရွယ္ယာမ်ား၀ ယ္ယူျခင္းႏွင့္ ပတ္သက္ျပီး ကန္႕သတ္ခ်က္မ်ား သတ္မွတ္ျခင္းလည္း ပါ၀င္ပါသည္။ ဥပမာအားျဖင့္ အေမရိကန္ ႏုိင္ငံတြင္ မီဒီယာ လုပ္ငန္းမ်ား ေပါင္းစည္းမႈ (merger ) ႏွင့္ပတ္သက္ျပီး Anti- Trust Law ပါအခ်က္မ်ားကို လိုက္နာရန္ လိုအပ္သကဲ့သို႕ ရုပ္သံ မီဒီယာ မ်ားတြင္မူ ျပည္ေထာင္စု ဆက္သြယ္ေရး ေကာ္မရွင္(FCC) ၏ ခြင့္ျပဳခ်က္ကိုလည္း ရရိွရန္ လိုအပ္ပါသည္။ အလားတူပင္ ၿဗိတိန္ ႏုိင္ငံတြင္ မားေဒါ့အုပ္စု ၿဗိတိန္ႏုိင္ငံ၏ အဓိက ရုပ္သံလႊင့္ ကုမၸဏီျဖစ္သည့္ BskyB ၏ အစုရွယ္ယာ အမ်ားစုကို ၀ယ္ယူရန္ ႀကိဳးပမ္းမႈဟာ လႊတ္ေတာ္ ႏွင့္ ျပည္သူမ်ားက ကန္႕ကြက္ ခဲ့သျဖင့္ ရပ္ဆုိင္းခဲ့ရ သည္ကိုလည္း ေတြ႕ရပါသည္။ ေနာက္ထပ္ ဥပေဒအရ ကန္႕သတ္ခ်က္ မီဒီယာ လုပ္ငန္းမ်ား၏ ပိုင္ဆိုင္မႈႏွင့္ ပတ္သက္ျပီး ပြင့္လင္း ျမင္သာမႈ ရိွရန္ သတ္မွတ္ျခင္း ျဖစ္သည္။ ထိုသတ္မွတ္ခ်က္ အရ အမ်ားပိုင္ မီဒီယာ ကုမၸဏီမ်ား သာမက မိသားစုပိုင္ ကုမၸဏီမ်ား၊ ပုဂၢလိက ကုမၸဏီမ်ား သည္လည္း ပိုင္ဆုိင္မႈ၊ ရင္းႏီွးျမွပ္ႏွံမႈ၊ ၀င္ေငြ၊ အျခား စီးပြားေရး လုပ္ငန္းမ်ားႏွင့္ ဆက္စပ္မႈ မ်ားကို အမ်ားျပည္သူ သိရိွေအာင္ ထုတ္ေဖာ္ ေၾကညာ ေပးရမည္ ျဖစ္ပါသည္။ အလားတူပင္ ရုပ္သံလႊင့္ က႑ အတြက္ ထုတ္လႊင့္ခြင့္ လိုင္စင္မ်ား ခြင့္ျပဳရာတြင္ လည္းေကာင္း၊ လိႈင္းႏႈန္းမ်ား ခြဲေ၀ သတ္မွတ္ ရာတြင္ လည္းေကာင္း ကုမၸဏီ တစ္ခုတည္းက လက္ဝါးၾကီးအုပ္ ခ်ဳပ္ကိုင္မႈကို ေရွာင္ရွား ႏုိင္ရန္အတြက္ ကန္႕သတ္ ခ်က္မ်ား သတ္မွတ္ ထားေလ့ ရိွသည္ကိုလည္း ေတြ႕ရပါသည္။
မီဒီယာ လက္ဝါးၾကီးအုပ္မႈ အေျခအေနမ်ားကုိ ကာကြယ္ရန္ အတြက္ ေနာက္ထပ္ ေဆာင္ရြက္ တစ္ခုမွာ ျပည္သူ႕ေရး ရာ၀န္ေဆာင္မႈ အသံလႊင့္ ဌာနမ်ား၊ လူထု အေျခအေျချပဳ အဖြဲက အစည္းမ်ားက ထုတ္လႊင့္သည့္ အက်ိဳးအျမတ္ မယူေသာ ကြန္ျမဴနတီ ေရဒီယိုမ်ား ေပၚေပါက္ေစရန္ အတြက္ အစိုးရႏွင့္ အစိုးရ မဟုတ္ေသာ အဖြဲ႕အစည္းမ်ားက ကူညီ အားေပးျခင္း ျဖစ္သည္။ ထို႕ျပင္ အစိုးရအေနျဖင့္ ေစာင္ေရ နည္းပါးသည့္ ေဒသႏၲရ သတင္းစာမ်ား ဆက္လက္ ရပ္တည္ ႏုိင္ရန္အတြက္ အခြန္ သက္သာခြင့္ အပါအ၀င္ ကူညီ ေထာက္ပ့ံမႈမ်ား ျပဳလုပ္ေပးေလ့ ရိွသည္ကိုလည္း ေတြ႕ရပါသည္။
ျပည္သူမ်ား အေနျဖင့္ သတင္း အခ်က္အလက္မ်ား စံုလင္စြာ ရရိွေစရန္ႏွင့္ ျပည္တြင္း မီဒီယာ လုပ္ငန္းမ်ား ရွင္သန္ ေစရန္ အတြက္ ေနာက္ထပ္ ေဆာင္ရြက္ေလ့ ရိွသည့္ နည္းလမ္း တစ္ခုမွာ ရုပ္သံလႊင့္ အစီအစဥ္မ်ား၊ ေၾကာ္ျငာမ်ားႏွင့္ ပတ္သက္ ျပီး ကန္႕သတ္သည့္ နည္းလမ္း ျဖစ္သည္။ ထိုနည္းလမ္းကို ဥေရာပသမဂၢ ႏုိ္င္ငံမ်ားႏွင့္ ေနာ္ေ၀၊ ဒိန္းမတ္၊ ဆြီဒင္ ႏုိင္ငံမ်ား တြင္ အသံုးျပဳသည္။ ထိုႏုိင္ငံမ်ားတြင္ တစ္ေန႕တာ ထုတ္လႊြင့္ ခ်ိန္တြင္ ေၾကာ္ျငာ အမ်ားဆံုး ပါ၀င္ႏုိင္သည့္ ရာခုိင္ႏႈန္း၊ သတင္း အစီအစဥ္မွ အပ က်န္ေဖ်ာ္ေျဖေရး အစီအစဥ္မ်ားတြင္ ဥေရာပ သမဂၢ၀င္ ႏိုင္ငံမ်ား သို႕မဟုတ္ မိမိႏုိင္ငံမွ ပုဂၢလိက ထုတ္လုပ္ေရး ကုမၸဏီမ်ားမွ ထုတ္လုပ္သည့္ အစီအစဥ္မ်ား ပါ၀င္ရမည့္ ရာခုိင္ႏႈန္းမ်ားကို ဥပေဒျဖင့္ သတ္မွတ္ ေပးထား သည္ ကိုေတြ႕ရ သည္။
ဆက္လက္ ေဖာ္ျပပါမည္
ရဲထြဋ္
မီွျငမ္းျပဳစာေစာင္မ်ား

၁။
A Framework for accessing media development, The International Programme for the Development of Communation.
၂။
Declaration of Windhoek 3 May 1991
၃။ 
The Role of Mass Media in Economic Development, WBI development study
၄။
Media Law Handbook, Dr Venkat Iyer  

No comments:

Post a Comment