Saturday, September 21, 2013

ေငြေၾကးႏွင့္ ႏိုင္ငံေရးပါတီမ်ား (၄)

ကိုရီးယား ႏုိင္ငံ တြင္မူ ၁၉၉၃ ခုႏွစ္တြင္ ဟြန္ဒိုင္း ကုမၸဏီ၏ ေရြးေကာက္ပြဲ ရန္ပံုေငြ အရႈပ္ေတာ္ပံု အၿပီးတြင္ ပါတီ ရန္ပံုေငြ သံုးစြဲမႈႏွင့္ ပတ္သက္ၿပီး တင္းက်ပ္ေသာ ဥပေဒမ်ား ခ်မွတ္ခဲ့သည္။ ထိုဥပေဒ မ်ားအရ ႏုိင္ငံေတာ္မွ ပါတီ မ်ားကို လႊတ္ေတာ္ ေရြးေကာက္ပြဲတြင္ ရရိွခဲ့သည့္ လူထု ေထာက္ခံမဲ တစ္မဲလွ်င္ ကိုရီးယား ဝမ္ေငြ ၈ဝဝ နႈန္းျဖင့္ ေထာက္ပံ့ ေပးခဲ့ သည္။ တိုင္ဝမ္ ႏုိင္ငံတြင္မူ လႊတ္ေတာ္ ေရြးေကာက္ပြဲ မ်ားတြင္ မိမိ မဲဆႏၵနယ္ ေျမ၌ လူထု ေထာက္ခံမဲ သံုးပံုတစ္ပံု ရရိွေသာ ကိုယ္စားလွယ္ ေလာင္းမ်ားသည္ မဲတစ္မဲလွ်င္ တိုင္ဝမ္ေဒၚလာ ၃ဝ ႏႈန္းျဖင့္ ေထာက္ပံ့ေၾကး ရရိွ ၾကသည္။ အမတ္ေနရာ တစ္ေနရာထက္ ပိုေသာ မဲဆႏၵနယ္ မ်ားတြင္မူ အႏုိင္ရရန္ လိုအပ္ေသာ ေထာက္ခံမဲ ၏ ၅ဝ% ကို ရရိွသူ မ်ားကို အထက္ပါ ႏႈန္းထား အတိုင္း ေထာက္ပံ့ ေပးသည္။ သို႕ေသာ္ ထိုႏိုင္ငံ သံုးခုလံုးတြင္ သိသာ ထင္ရွားေသာ သြယ္ဝုိက္ ေထာက္ပံ့မႈမ်ား မရိွသည္ ကိုလည္း ထူးထူးျခားျခား သတိျပဳဖြယ္ ေတြ႕ရ ျပန္သည္။
ရန္ပံုေငြသံုးစြဲမႈအေပၚထိန္းခ်ဳပ္ျခင္း
ဂ်ပန္ ႏုိင္ငံသည္ ႏုိင္ငံေရး ပါတီမ်ား၏ ေရြးေကာက္ ပြဲရန္ပံုေငြမ်ားကို ထိန္းခ်ဳပ္ႏုိင္ရန္ အတြက္ ၁၉၉၉ ခုႏွစ္တြင္ ၁၉၄၈ ခုႏွစ္ ႏုိင္ငံေရး ပါတီ ရန္ပံုေငြ ထိန္းခ်ဳပ္ေရး ဥပေဒကို ျပင္ဆင္ ခဲ့သည္။ ထိုဥပေဒအရ ကုမၸဏီ မ်ားသည္ ႏုိင္ငံေရးသမား တစ္ဦးခ်င္း ထံသို႕ရန္ပံုေငြ ထည့္ဝင္ ႏုိင္ခြင့္ မရိွေတာ့ပဲ ႏုိင္ငံေရး ပါတီ မ်ားသို႕သာ တိုက္ရိုက္ လွဳဒါန္းရမည္ ျဖစ္သည္။ ထို႕ျပင္ ယခင္ ဥပေဒအရ ယန္း တစ္သန္း ေက်ာ္သည့္ ရန္ပံုေငြ ထည့္ဝင္မႈ မ်ားကိုသာ မွတ္ပံုတင္ရန္ သတ္မွတ္ ထားျခင္း အစား ယန္း ငါးေသာင္း ေက်ာ္လွ်င္ မွတ္ပံု တင္ရန္ ျပင္ဆင္ သတ္မွတ္ ခဲ့သည္။ ထို႕ျပင္ လႊတ္ေတာ္ ကိုယ္စားလွယ္ ေလာင္းတစ္ဦး၏ ေရြးေကာက္ပြဲ ေကာ္မတီမွ ဝန္ထမ္း တစ္ဦးက ပါတီ ရန္ပံုေငြ ဥပေဒကို ခ်ိဳးေဖာက္ပါက ထုိ ကိုယ္စားလွယ္ ေလာင္း၏ ေရြးေကာက္ပြဲ ရလဒ္ကို ပယ္ဖ်က္ရန္ ဥပေဒ ျပ႒ာန္းခဲ့သည္။
ကိုရီးယား ႏုိင္ငံတြင္မူ ၂ဝဝဝ ျပည့္ႏွစ္ ဥပေဒ အရ ပုဂၢလိက တစ္ဦးခ်င္း သို႕မဟုတ္ အဖြ႕ဲ အစည္းတစ္ခု သည္ ပါတီ ဌာနခ်ဳပ္သို႕ တစ္ႏွစ္လွ်င္ ကိုရီးယား ဝမ္ေငြ သန္းတစ္ရာ ( အေမရိကန္ ေဒၚလာ ရွစ္ေသာင္း ေျခာက္ ေထာင္ခန္႕) လွဳဒါန္း ႏုိင္ၿပီး ျပည္နယ္/ ခရိုင္အဆင့္ ပါတီ အဖြဲ႕အစည္း မ်ားသို႕ ယြမ္သန္း ႏွစ္ဆယ္ လွဳဒါန္း ႏိုင္သည္။ စီးပြားေရး လုပ္ငန္းမ်ား အေနျဖင့္ ပါတီ ဌာနခ်ဳပ္သို႕ တစ္ႏွစ္လွ်င္ သန္း ၂ဝဝ လွဳဒါန္း ႏုိင္ၿပီး ျပည္နယ္/ ခရိုင္အဆင့္ ပါတီအဖြဲ႕ အစည္း မ်ားႏွင့္ ကိုယ္စားလွယ္ ေလာင္း တစ္ဦးခ်င္းကို ယြမ္သန္း ၅ဝ လွဳဒါန္း ႏုိင္သည္။ ထို႕ျပင္ ပါတီ ေထာက္ခံသူမ်ား ျဖင့္ ဖြဲ႕စည္း ထားေသာ ေကာ္မတီမ်ား အေနျဖင့္ တစ္ႏွစ္လွ်င္ ယြမ္ ၃ဝ ဘီလီယံ (အေမရိကန္ ေဒၚလာ ႏွစ္သန္း ခြဲခန္႕) လွဳဒါန္း ႏုိင္ၿပီး လႊတ္ေတာ္ ကိုယ္စားလွယ္ ေလာင္းမ်ား အတြက္ သံုးဘီလီယံ လွဳဒါန္း ႏုိင္သည္။ ထုိ႕ျပင္ ေရြးေကာက္ပြဲ ရိွသည့္ ႏွစ္တြင္ ထို အေရ အတြက္ထက္ ႏွစ္ဆကို လွဳဒါန္း ႏုိင္ခြင့္ ရိွေပသည္။ သို႕ေသာ္ အေရွ႕အာရွ ႏုိင္ငံမ်ား၏ ပါတီ ရန္ပံုေငြ သံုးစြဲမႈ ထိန္းခ်ဳပ္သည့္ စနစ္မ်ားမွာ အဂၤလို ဆက္ဆြန္ ႏုိင္ငံမ်ား၊ အေနာက္ ဥေရာပ ႏုိင္ငံမ်ားႏွင့္ ႏိႈင္းယွဥ္လွ်င္ တင္းက်ပ္မႈ နည္းပါးသည္ကို ေတြ႕ရသည္။ ထို႕ေၾကာင့္ပင္ ထိုႏုိင္ငံ မ်ားတြင္ ေရြးေကာက္ပြဲ အသံုးစရိတ္၊ ပါတီ ရန္ပံုေငြ မ်ားႏွင့္ ပတ္သက္သည့္ အရႈပ္ေတာ္ပံုမ်ားကို ေရြးေကာက္ပြဲ တိုင္းလိုလို တြင္ ေတြ႕ေနရျခင္း ျဖစ္သည္။
အနာဂတ္အလားအလာ
ပါတီစံု ဒီမုိ ကေရစီ စနစ္တြင္ ႏိုင္ငံေရး ပါတီမ်ားသည္ ရည္ရြယ္ခ်က္ အမ်ိဳးမ်ိဳးျဖင့္ ေရြးေကာက္ပြဲတြင္ ပါဝင္ ယွဥ္ၿပိဳင္ ၾကသည္။ ေရြးေကာက္ပြဲတြင္ အႏုိင္ရေစရန္ အတြက္ မဲဆႏၵရွင္မ်ားကို အမ်ိဳးမ်ိဳး မဲဆြယ္ စည္းရံုး ၾကရာမွ ယေန႕အခ်ိန္ ကာလတြင္ ႏုိင္ငံေရး ပါတီမ်ား အတြက္ ေရြးေကာက္ပြဲ ေၾကာ္ျငာမ်ား၊ မဲဆြယ္ စည္းရံုးမႈ မ်ားကို ျပဳလုပ္ေပးသည့္ လုပ္ငန္း မ်ားသည္ စီးပြားေရး ေလာကမွ ေၾကာ္ျငာ ကုမၸဏီမ်ား ကဲ့သို႕ပင္ စီးပြားေရး လုပ္ငန္း တစ္ရပ္အျဖစ္ ရပ္တည္ ေနၿပီ ျဖစ္သည္။ ထို႕လုပ္ငန္းမ်ားကို အသံုးျပဳၿပီး မဲဆြယ္ စည္းရံုး ရသည္ႏွင့္အမွ် ႏုိင္ငံေရး ပါတီမ်ားႏွင့္ ကိုယ္စားလွယ္ ေလာင္းမ်ား အတြက္ ေငြကို ေရလို သံုးရ ေပေတာ့သည္။ ထိုအခါတြင္ ပါတီ ရန္ပံုေငြ အမ်ားအျပား ထည့္ဝင္ ႏုိင္ေသာ စီးပြားေရး သမားမ်ားက သာမန္ မဲဆႏၵရွင္ မ်ားထက္ ႏုိင္ငံေရး ပါတီမ်ား၏ မူဝါဒမ်ား အေပၚတြင္ ၾသဇာ ပိုမိုႀကီးမား လာေလသည္။ ထို႕ေၾကာင့္ ႏုိင္ငံ အမ်ား အျပားတြင္ ပါတီမ်ားႏွင့္ လႊတ္ေတာ္ ကိုယ္စားလွယ္မ်ား၏ အက်င့္ပ်က္မႈ မ်ားကို ကာကြယ္ တားဆီးရန္၊ ႏုိင္ငံေရး ပါတီ အားလံုး တတ္ႏုိင္သမွ် တစ္ေျပးညီ စည္းရံုး လွဳပ္ရွား နုိင္ရန္၊ သာမန္ မဲဆႏၵရွင္္ မ်ား၏ အခန္း က႑ကို ထိန္းသိမ္း ႏုိင္ရန္ႏွင့္ ႏုိင္ငံေရး ပါတီမ်ား အေနျဖင့္ ဒီမိုကေရစီ က်င့္စဥ္ကို အျပည့္အဝ က်င့္သံုး ႏုိင္ရန္ ရည္ရြယ္ၿပီး ပါတီ ရန္ပံုေငြ ေကာက္ခံမႈ မ်ားႏွင့္ ပတ္သက္ၿပီး ထိန္းခ်ဳပ္မႈမ်ား အမ်ိဳးမ်ိဳး ျပဳလုပ္ ႏုိင္ရန္ ႀကိဳးစား ေနၾကျခင္း ျဖစ္သည္။
ထိုကဲ့သို႕ ပါတီ ရန္ပံုေငြႏွင့္ ေရြးေကာက္ပြဲ ရန္ပံုေငြ သံုးစြဲမႈ မ်ားကို ထိန္းခ်ဳပ္ရာတြင္ ပါတီမ်ားမွ မိမိတို႕၏ အသိစိတ္ ဓာတ္ျဖင့္ ထိန္းခ်ဳပ္ေစျခင္း၊ ေငြေၾကး ေကာက္ခံ သံုးစြဲမႈ မ်ားကို ပြင့္လင္းၿပီး ထင္သာ ျမင္သာ ရိွေအာင္ လုပ္ေဆာင္ၿပီး ထိန္းခ်ဳပ္ျခင္း၊ ေငြေၾကး ေကာက္ခံ သံုးစြဲမႈမ်ားႏွင့္ ပတ္သက္ၿပီး တင္းက်ပ္ေသာ စည္းမ်ဥ္း သတ္မွတ္ လိုက္နာေစျခင္း စသည့္ နည္းလမ္း ေပါင္းစံု အသံုးျပဳလွ်က္ ရိွသည္ကို ေတြ႕ရမည္ ျဖစ္ေပသည္။ သို႕ေသာ္ ထုိ ကန္႕သတ္ခ်က္ မ်ားသည္လည္း ရည္ရြယ္ ထားသည့္ အက်ိဳး ေက်းဇူးမ်ား ရရိွေအာင္ မစြမ္းေဆာင္ ႏုိင္သည္ကိုလည္း ေတြ႕ေနရ ဆဲျဖစ္သည္။
ႏုိင္ငံအမ်ား အျပားတြင္ ေရြးေကာက္ပြဲ ရန္ပံုေငြ ထည့္ဝင္ ႏုိင္သည့္ ပမာဏ၊ ထည့္ဝင္ႏုိင္ေသာ သူမ်ား ႏွင့္ ေရြးေကာက္ပြဲ တြင္ အမ်ားဆံုး အသံုးျပဳ ႏုိင္သည့္ ေငြပမာဏ မ ်ားကို သတ္မွတ္ ထားသည္ကို အထက္တြင္ ေဖာ္ျပခဲ့ၿပီး ျဖစ္သည္။ ထုိသို႕ ကန္႕သတ္ျခင္း အားျဖင့္ ပါတီမ်ား အေနျဖင့္ သာမန္ ပါတီဝင္မ်ား၏ ထည့္ဝင္ေငြမ်ား ျဖင့္သာ စည္းရံုး လွဳပ္ရွားမႈမ်ား ျပဳလုပ္ ႏုိင္မည္ဟု ေမွ်ာ္လင့္ ခဲ့ၾကသည္။ သို႕ေသာ္ လက္ေတြ႕တြင္ သာမန္ပါတီဝင္ မ်ား၏ ထည့္ဝင္ေငြက တရိပ္ရိပ္ တက္ေနေသာ ကုန္က် စရိတ္မ်ားကို လိုက္မမီသည့္အခါ စီးပြားေရး လုပ္ငန္း ရွင္မ်ား ထံသို႕သာ ဦးခိုက္ၿပီး ရန္ပံုေငြ ရွာေဖြရသည့္ ဘဝသို႕ ေရာက္ရိွ သြားသည္ကို ေတြ႕ရမည္ ျဖစ္သည္။
ထုိ႕ေၾကာင့္ ႏုိင္ငံေရး ပါတီမ်ားႏွင့္ ကိုယ္စားလွယ္ ေလာင္းမ်ား အေနျဖင့္ ရန္ပံုေငြ အတြက္ စိတ္မပူ ရေစရန္ အတြက္ ႏုိင္ငံေတာ္မွ ေထာက္ပံ့ ေပးသည့္ နည္းစနစ္ကို က်င့္သံုး ေသာ္လည္း ႏွစ္စဥ္ ေဒၚလာ သန္းရာႏွင့္ ခ်ီေသာ ကုန္က် စရိတ္မ်ားကို က်ခံႏုိင္ရန္မွာ ဖြံ႕ၿဖိဳးဆဲ ႏုိင္ငံမ်ား အတြက္ မည္သို႕မွ် မျဖစ္ႏုိင္ သည္ကို ေတြ႕ရျပန္သည္။ သို႕ တိုင္ေအာင္ ကမၻာေပၚတြင္ နိုင္ငံ ၆၅ ႏုိင္ငံက တိုက္ရိုက္ ေထာက္ပံ့သည့္ နည္းကို အသံုးျပဳ ေနၿပီး ၇၉ ႏုိင္ငံတြင္ သြယ္ဝုိက္ ေထာက္ပံ့သည္ နည္းကို အသံုးျပဳ ၾကသည္ကို ေတြ႕ရျပန္သည္။ သြယ္ဝိုက္ ေထာက္ပံ့သည့္ နည္းတြင္ အမ်ားဆံုး အသံုးျပဳသည့္ နည္းလမ္းမွာ ပါတီ အားလံုးကို မီဒီယာ မ်ားတြင္ တူညီေသာ အခြင့္အေရး ရရိွေအာင္ ဖန္တီး ေပးျခင္းပင္ ျဖစ္သည္။ အခ်ိဳ႕ ႏုိင္ငံမ်ား တြင္မူ မီဒီယာ အခြင့္အေရး အျပင္ ေရြးေကာက္ပြဲ အႀကိဳ မဲဆြယ္ ကာလကို ကန္႕သတ္ ထားေပး ျခင္းျဖင့္ ေရြးေကာက္ပြဲ ကုန္က် စရိတ္ နည္းပါး ေစရန္ႏွင့္ ပါတီငယ္ မ်ားအတြက္ အခြင့္အေရး ရေစရန္ ေဆာင္ရြက္ သည္ကို လည္း ေတြ႕ရသည္။
ပါတီ ရန္ပံုေငြ မ်ားကို ထိန္းခ်ဳပ္ ရာတြင္ အကုန္အက် အနည္းဆံုးႏွင့္ အေတာ္ ထိေရာက္မႈ ရိွေသာ နည္းလမ္းမွာ ေငြေၾကး ေကာက္ခံ သံုးစြဲမ်ားႏွင့္ ပတ္သက္ၿပီး ပြင့္လင္းၿပီး ထင္သာ ျမင္သာ ရိွေအာင္ ေဆာင္ရြက္ ေပးျခင္းပင္ ျဖစ္သည္။ သို႕ေသာ္ ဤနည္းလမ္းကို က်င့္သံုးရာတြင္ လြပ္လပ္သည့္ အဖြဲ႕အစည္းျဖင့္ ရန္ပံုေငြ သံုးစြဲမႈ မ်ားကို ႀကီးၾကပ္ရန္ လိုအပ္ သကဲ့သို႕ လိုအပ္ေသာ သတင္း အခ်က္အလက္ မ်ားကို မီဒီယာ မ်ားႏွင့္ မဲဆႏၵရွင္ ျပည္သူမ်ား အခ်ိန္မီ သိရိွေအာင္ ထုတ္ျပန္ ေပးရန္ လိုအပ္ေပသည္။ အထူးသျဖင့္ ေရြးေကာက္ပြဲ အႀကိဳ မဲဆြယ္ပြဲ ကာလမ်ားတြင္ ျပည္သူမ်ား အေနျဖင့္ သိသင့္ သိထိုက္ေသာ ေငြေၾကး ဆိုင္ရာ အခ်က္အလက္မ်ားကို ထုတ္ျပန္ ေပးရန္ လိုအပ္သည္။ မည္သို႕ပင္ ျဖစ္ေစ ဤနည္းလမ္းသည္ ဖြံ႕ၿဖိဳးဆဲ ႏုိင္ငံမ်ား အတြက္ အကုန္အက် အနည္းဆံုးျဖင့္ အသံုးျပဳ ႏုိင္ေသာ နည္းလမ္း ျဖစ္ေနဆဲ ျဖစ္ပါသည္။
ဘာလုပ္ၾကမလဲ
ပါတီ ရန္ပံုေငြ မ်ားကို ထိန္းခ်ဳပ္ေရးႏွင့္ ပတ္သက္ၿပီး ေလ့လာလွ်င္ နိုင္ငံ အသီးသီးသည္ မိမိတို႕ ႏုိင္ငံ၏ အေျခ အေနေပၚ မူတည္ၿပီး တစ္ေက်ာင္း တစ္ဂါထာ၊ တစ္ရြာ တစ္ပုဒ္ဆန္း ျဖင့္ နည္းလမ္း အမိ်ဳးမ်ိဳးကို က်င့္သံုး ေနသည္ကို ေတြ႕ရမည္ ျဖစ္သည္။ သို႕ေသာ္ မည္သည့္ နည္းလမ္းကို က်င့္သံုးသည္ ျဖစ္ေစ၊ ထိုစနစ္မ်ား ေအာင္ျမင္ေရးႏွင့္ မဲဆႏၵရွင္မ်ားႏွင့္ ႏုိင္ငံေရး ပါတီမ်ားက ဒီမုိကေရစီ စနစ္ကို အႏွစ္သာရ ရိွရိွ၊ ခိုင္ခိုင္မာမာ က်င့္သံုး ႏုိင္ရန္ အတြက္ ျပည္သူမ်ား၏ အသိပညာ ဗဟုသုတ ျပည့္ဝမႈ၊ လူထု အေျခခံ အဖြဲ႕အစည္း မ်ား၏ အားေကာင္းမႈႏွင့္ တရား စီရင္ေရး ႏွင့္ အစိုးရ ယႏၲရား အားေကာင္း မႈတို႕ျဖင့္ ျပည့္စံုရန္ လိုအပ္သည္မွာ ထင္ရွား ေနေပသည္။ ထုိ႕အျပင္ ပါတီ ရန္ပံုေငြ မ်ားကို ထိန္းခ်ဳပ္မည့္ ဥပေဒ မ်ားကို ျပ႒ာန္းရမည့္ သူမ်ားမွာ ႏုိင္ငံေရး ပါတီမ်ားက လႊတ္ေတာ္ ကိုယ္စားလွယ္ မ်ားပင္ ျဖစ္ေပရာ ထိုသူမ်ား အေနျဖင့္ သန္႕ရွင္းေသာ ႏုိင္ငံေရး စနစ္တစ္ရပ္ ေပၚေပါက္ ေစရန္အတြက္ ႏုိင္ငံေရး သံဓိ႒ာန္ မည္မွ် ခိုင္မာစြာ ခ်မွတ္ ထားသည္ ဆုိသည့္ အခ်က္မွာ လည္း ထိုဥပေဒမ်ား ေအာင္ျမင္စြာ အေကာင္အထည္ ေဖာ္ႏုိင္ေရးတြင္ အေရးႀကီးေသာ အခ်က္ပင္ျဖစ္ သည္။ အေမရိကန္ ႏုိင္ငံကို ေလ့လာပါက ျပ႒ာန္း လိုက္သည့္ ဥပေဒ မ်ားတြင္ ယိုေပါက္၊ ဟာကြက္ မ်ားမ်ား ပါဝင္ေအာင္ ထည့္သြင္း ထားျခင္းေၾကာင့္ ေအာင္ျမင္မႈ မရိွသည္ကို ေတြ႕ရမည္ ျဖစ္ေပသည္။
အခ်ိဳ႕ ႏုိင္ငံေရး သိပၸံပညာရွင္ မ်ားကမူ ဥပေဒျဖင့္ ထိန္းခ်ဳပ္ ျခင္းထက္ ႏုိင္ငံေရး ပါတီမ်ားႏွင့္ ျပည္သူ မ်ားက အသိျဖင့္ ထိန္းခ်ဳပ္ျခင္း သည္သာ ေရရွည္ တည္တံမည့္ ျပဳျပင္ ေျပာင္းလဲမႈ မ်ားကို လုပ္ေဆာင္ ႏုိင္မည္ဟု ဆိုၾကသည္။ ထိုအယူအဆ ရိွသူတို႕က ႏုိင္ငံေရး ေလာကတြင္ ေငြေၾကး၏ အခန္းက႑ကို ေလွ်ာ့ခ် ႏုိင္ရန္ အတြက္ ေအာက္ပါ အတိုင္း လိုက္နာ လုပ္ေဆာင္ သင့္သည္ဟု ဆိုၾက၏ -
(က)
ပါတီမ်ား အေနျဖင့္ အပုတ္ခ် တိုက္ခုိက္ မဲဆြယ္ျခင္း၊ လူပုဂၢိဳလ္ကို ေရွ႕တန္းတင္ မဲဆြယ္ျခင္းမ်ား အစား ပါတီ မူဝါဒႏွင့္ ဒီမုိကေရစီ က်င့္စဥ္မ်ား အေပၚ တြင္သာ အေျခခံၿပီး မဲဆြယ္ စည္းရံုးျခင္း၊
(ခ)
ေရြးေကာက္ပြဲ ကာလ အတြင္း ပါတီ အားလံုး မီဒီယာ သံုးစြဲခြင့္ တစ္ေျပးညီ ျဖစ္ေအာင္ သတ္မွတ္ ေပးျခင္း။
(ဂ)
ေငြေၾကး ေကာက္ခံ သံုးစြဲမႈ မ်ားတြင္ ပြင့္လင္းၿပီး ထင္သာ ျမင္သ ာရိွေအာင္ ေဆာင္ရြက္ျခင္း။
(ဃ)
ေရြးေကာက္ပြဲ မဲဆြယ္ လွဳပ္ရွားမႈ မ်ားသည္ ပါတီ အားလံုးအတြက္ တစ္ေျပးညီ ယွဥ္ၿပိဳင္မႈ ျဖစ္ေအာင္ ဖန္တီး ေပးျခင္း။
(င)
ေရြးေကာက္ပြဲ ႏွင့္ ရန္ပံုေငြ သံုးစြဲမႈ မ်ားကို ၾကီးၾကပ္မည့္ အဖြဲ႕ အစည္းမ်ားကို အရည္အခ်င္း ျပည့္ဝ ေစရန္ ႏွင့္ ဘက္လိုက္မႈ ကင္းေစရန္ တည္ေဆာက္ ေပးျခင္း။
(စ)
မဲဆႏၵရွင္မ်ား အားလံုး ပါဝင္ မဲေပးေအာင္ ပညာေပး ျခင္းျဖင့္ မဲဆႏၵရွင္မ်ား၏ အခန္း က႑ကို ျမႇင့္တင္ ေပးျခင္း။
(ဆ)
ေရြးေကာက္ပြဲ စနစ္အေပၚ ျပည္သူမ်ား ယံုၾကည္မႈ ရိွေစရန္ အတြက္ ပြင့္လင္းမႈႏွင့္ ထင္သာ ျမင္သာရွိမႈကို တည္ေဆာက္ ေပးျခင္း။
သို႕ေသာ္ လက္ေတြ႕တြင္ အထက္ပါ အခ်က္မ်ားကို ဒီမိုကေရစီ အသြင္ ကူးေျပာင္းစ ဖြံ႕ၿဖိဳးဆဲ ႏုိင္ငံမ်ား မဆိုထားႏွင့္ ရင့္က်က္ ေနေသာ ဒီမိုကေရစီ နုိင္ငံႀကီးမ်ား တြင္ပင္ အားလံုး ျပည့္စံုေအာင္ အေကာင္အထည္ ေဖာ္ႏိုင္ရန္ လြယ္ကူ လွမည္ မဟုတ္ေပ။ သို႕ေသာ္ ပါတီ ရန္ပံုေငြႏွင့္ ေရြးေကာက္ပြဲ ရန္ပံုေငြ သံုးစြဲမႈ မ်ားကို ထိေရာက္ေသာ ထိန္းခ်ဳပ္ ႏုိင္မႈမ်ား မရိွပါကလည္း ဒီမိုကေရစီ စနစ္ကို အႏွစ္သာရ ရိွရိွ က်င့္သံုးႏုိင္ရန္ မလြယ္လွ ေပရာ ပါတီ ရန္ပံုေငြ ထိန္းခ်ဳပ္ေရး ျပႆနာသည္ ႏုိင္ငံအားလံုး အတြက္ အေလးထား ေလ့လာရမည့္ ျပႆနာ အျဖစ္ ရိွေနဦးမည္သာ ျဖစ္ေပသည္။
ရဲထြဋ္
မီွျငမ္းျပဳစာေစာင္မ်ား

၁။
Funding of Political Parties and Election Campaigns, Reginald Austin, Maja Tjernström by 2003
၂။
www. opensecret.org.

No comments:

Post a Comment