Thursday, September 5, 2013

ေရြးေကာက္ပြဲ ႏွင့္ မီဒီယာ၏ တာ၀န္

ဒီမိုကေရစီ စနစ္၏ အဓိက သြင္ျပင္ လကၡဏာ တစ္ခုမွာ ကာလ အပိုင္းအျခား တစ္ခု သတ္မွတ္ျပီး ဥပေဒ ျပဳေရး၊ အုပ္ခ်ဳပ္ေရး က႑မ်ား အတြက္ ေရြးေကာက္ပြဲ မ်ား ပံုမွန္ က်င္းပေပးျခင္း ပင္ျဖစ္သည္။ အလားတူ ဒီမိုကေရစီ စနစ္၏ ေနာက္ထပ္ လကၡဏာ တစ္ခုမွာ သတင္း မီဒီယာမ်ား၏ အခန္းက႑ကို အေရးထားမႈ ပင္ျဖစ္သည္။
မီဒီယာအဖြဲ႕အစည္းမ်ား၏တာ၀န္
ေရြးေကာက္ပြဲ တစ္ခုတြင္ မီဒီယာမ်ား အေနျဖင့္ ျပည္သူကို ႏုိင္ငံေရး ပါတီမ်ားႏွင့္ အေရြး ခ်ယ္ခံ ကိုယ္စားလွယ္မ်ား အေၾကာင္း၊ ယေန႕ ႏုိင္ငံႏွင့္ ျပည္သူမ်ား အတြက္ အေရးၾကီးသည့္ မူ၀ါဒ ဆုိင္ရာမ်ား (Issues) ႏွင့္ ေရြးေကာက္ပြဲ ဆုိင္ရာ လုပ္ထံုးလုပ္နည္း မ်ား ဆိုသည့္ အေၾကာင္းအရာ သံုးခုႏွင့္ ပတ္သက္ၿပီး အသိေပးရမည့္ တာ၀န္ ရိွသည္။ ထိုကဲ့သို႕ အသိေပးရာတြင္ မီဒီယာမ်ား အေနျဖင့္ တိက် မွန္ကန္မႈ၊ ဘက္မလိုက္မႈ၊ မိမိ ေရးသားသည့္ သတင္းအေပၚ အျပည့္အ၀ တာ၀န္ ယူမႈတို႕ႏွင့္ ျပည့္စံုရန္ လိုအပ္ ပါသည္။         
ေရြးေကာက္ပြဲ သတင္း၊ ႏုိင္ငံေရး သတင္းမ်ားကို ေရးသား တင္ျပရာတြင္ သတင္းေထာက္မ်ား အေနျဖင့္ လိုက္နာ ေစာင့္ထိန္း သင့္သည့္ က်င့္၀တ္မ်ားႏွင့္ ပတ္သက္ျပီး အဖြဲ႕အစည္း အေတာ္ မ်ားမ်ား က ေရးသား ထုတ္ျပန္ ထားခဲ့ၿပီး ျဖစ္သည္။ သို႕ေသာ္ ဓနသဟာယ အဖြဲ႕ ေျပာခြင့္ရ ပုဂၢိဳလ္ Manoah Esipisu ကမူ ဓနသဟာယ ႏုိ္င္ငံမ်ားတြင္ ျပဳလုပ္သည့္ ေရြးေကာက္ပြဲ မ်ား၏ အေတြ႕အၾကံဳ အရ သတင္းသမား ကက်င့္ ၀တ္ကို လိုက္နာဖို႕ထက္ ထိုသတင္းသမား မ်ားကို ခန္႕အပ္ ထားသည့္ မီဒီယာ အဖြဲ႕အစည္း မ်ား၏ က်င့္၀တ္ လိုက္နာမႈ ပိုၿပီး အေရးႀကီး သည္ဟုဆိုသည္။ ၎က ဖြံ႕ၿဖိဳးဆဲ ႏုိင္ငံမ်ားတြင္ အမ်ား ျပည္သူပိုင္ မီဒီယာ လုပ္ငန္းမ်ား၊ ပုဂၢလိကပိုင္ မီဒီယာ လုပ္ငန္း မ်ားတြင္ ပိုင္ရွင္မ်ား၊ ထိပ္ပိုင္း အဆင့္ စီမံ ခန္႕ခြဲ သူမ်ား၏ အယ္ဒီတာ အဖြဲ႕ႏွင့္ သတင္းေထာက္ မ်ားအေပၚ ၾသဇာ သက္ေရာက္မႈမွာ အလြန္ ႀကီးမား လွေသာေၾကာင့္ အဖြဲ႕အစည္း၏ က်င့္၀တ္ပိုင္း ဆုိင္ရာ လိုက္နာမႈက ပိုၿပီး အေရးႀကီးျခင္း ျဖစ္သည္ဟု ဆို၏။   Manoah Esipisuက မီဒီယာ အဖြဲ႕အစည္းမ်ား အေနျဖင့္ သတိျပဳ သင့္သည့္ အခ်က္မ်ားကို ေအာက္ပါ အတုိင္း ေဖာ္ျပ ခဲ့သည္-
၁။
အယ္ဒီတာ အဖြဲ႕နျဖင့္ သတင္း အခ်က္အလက္  (Fact) ႏွင့္ သေဘာထားမွတ္ခ်က္  (Comment) ကို တိတိက်က် ခြဲျခားသတ္မွတ္ ထားသင့္သည္။ အယ္ဒီတာ အဖြဲ႕၏ သေဘာထား ကို ထင္ဟပ္ေစေသာ ေရးသားခ်က္ မ်ားကို သတင္းတြင္ ထည့္သြင္းျခင္း မျပဳသင့္။ အယ္ဒီတာ့ အာေဘာ္ႏွင့္ ေဆာင္းပါး မ်ားတြင္သာ ေဖာ္ျပသင့္သည္။
၂။
အမ်ား ျပည္သူပိုင္ (  Publicly Owned) မီဒီယာမ်ား အေနျဖင့္မူ ပုဂၢိဳလ္တစ္ဦး၊ ပါတီ တစ္ခုကို အသား ေပးေသာ၊ ထိခိုက္ နစ္နာေစေသာ ေဆာင္းပါးမ်ား၊ အယ္ဒီတာ့ အာေဘာ္မ်ားကို ေရးသားျခင္း မျပဳသင့္ပါ။ ဘက္မလိုက္သည့္ မူ၀ါဒကို တိတိက်က် က်င့္သံုးသင့္ ပါသည္။
၃။
 ႏုိင္ငံေရး ေၾကာ္ျငာမ်ားကို လက္ခံခဲ့လွ်င္ ပါတီအားလံုး အတြက္ တစ္ေျပးညီ လက္ခံရမည္။ ေၾကာ္ျငာ ႏႈန္းႏွင့္ မူ၀ါဒမ်ားကို ခြဲျခား သတ္မွတ္ လက္ခံျခင္း မျပဳသင့္ပါ။
၄။
ပါတီ အားလံုး၊ ေရြးေကာက္ပြဲ ၀င္သူ အားလံုးအေပၚ တူညီေသာ သတင္း ေဖာ္ျပမႈမ်ား ျပဳလုပ္ ရပါမည္။
၅။
မဲဆႏၵရွင္ မ်ား၏ သေဘာထားႏွင့္ အျမင္မ်ား ကိုလည္း ထင္ဟပ္ ေဖာ္ျပ ေပးရပါမည္။
၆။
ပါတီတစ္ခု၊ ပုဂၢိဳလ္တစ္ဦးက ၎အေနျဖင့္ သိကၡာ ထိခိုက္ေအာင္ ေရးသား ေဖာ္ျပျခင္း ခံရသည္ ဟု ထင္ျမင္လွ်င္ ထိုပါတီ၊ ထိုပုဂၢိဳလ္၏ ေျဖရွင္းခ်က္ကို အျမန္ဆံုး ျပန္လည္ ေဖာ္ျပ ေပးရမည္။ လိုအပ္လွ်င္ မီဒီယာ အဖြဲ႕အစည္း၏ ေတာင္းပန္ခ်က္ သို႕မဟုတ္္ အမွား ျပင္ဆင္ခ်က္ကို ေဖာ္ျပ ေပးရမည္။
၇။
အာဏာရ ပါတီ၊ အစိုးရ၊ လႊတ္္ေတာ္ အမတ္မ်ား၏ သတင္း ထုတ္ျပန္ခ်က္မ်ား၊ သတင္းစာ ရွင္းလင္းပြဲ မ်ားသည္ အျခား ေရြးေကာက္ပြဲ ၀င္မည့္ ပါတီ၊ ပုဂၢိဳလ္မ်ားႏွင့္ ပတ္သက္ျပီး အျငင္းပြား ဖြယ္ သတင္း အခ်က္အလက္မ်ား ပါ၀င္ခဲ့လွ်င္ ကာယကံရွင္၏ ျပန္လည္ ေျဖရွင္းခ်က္ကို ေဖာ္ျပ ေပးရမည္။
(Right of Reply)။ ထိုသိုု႕ေဖာ္ျပရာတြင္ျဖစ္ႏုိင္သမွ် တူညီသည့္ အခြင့္အေရးကိုေပးရမည္။ ( Equal Time or Space Rules) ။
သေဘာတရားႏွင့္လက္ေတြ႕
စတုတၳ မ႑ိဳင္ အျဖစ္ ရပ္တည္မည့္ မီဒီယာမ်ား အေနျဖင့္ ဘက္မလိုက္ပဲ သတင္းမ်ားကို ေရးသား တင္ျပ ရမည္ဟု ဆိုေသာ္လည္း သာမန္ ပုထုဇဥ္ မွ်သာ ျဖစ္ေသာ မီဒီယာ သမားမ်ား အေနျဖင့္ မိမိ ခံစားခ်က္၊ မိမိ ယံုၾကည္ခ်က္ကို လ်စ္လ်ဴရႈၿပီး ဘက္မလိုက္ဘဲ ေရးသား တင္ျပဖို႕ ဆိုသည္မွာ လြယ္ကူလွ သည္ေတာ့ မဟုတ္ေပ။ အေမရိကန္ ႏုိင္ငံတြင္ ၾသဇာ တိကၠမ ႀကီးမား လွသည့္ ၀ါရွင္တန္ ပို႕စ္ သတင္းစာ ပင္လွ်င္ အထက္ပါ အျဖစ္မိ်ဳးနွင့္ မကင္းခဲ့သည္ကို ေတြ႕ရသည္။
၂၀၀၈ အေမရိကန္ သမၼတ ေရြးေကာက္ပြဲတြင္ ဒီမိုကရက္ သမၼတေလာင္း အိုဘားမားႏွင့္ ရီပတ္ ဘလီကင္ သမၼတေလာင္း ဂၽြန္မက္ကိန္းတို႕ ယွဥ္ၿပိဳင္ခဲ့သည္။ အေမရိကန္ သတင္းစာ ေလာကမွ သတင္းေထာက္မ်ား၊ အယ္ဒီတာ မ်ားမွာ လစ္ဘရယ္ အယူအဆ ရိွသူ အမ်ားစု ျဖစ္ရာ ဂၽြန္မက္ကိန္း လို႔ ကြန္ဆား ေဗးတစ္ ေတြေပၚ အျမင္မၾကည္လွ။ ထိုသေဘာထားက ၀ါရွင္တန္ ပို႕စ္၏ သတင္း ေဖာ္ျပခ်က္ မ်ားတြင္ ထင္ဟပ္ ေနသည္။ သမၼတ ေရြးပြဲအတြက္ အၿပိဳင္အဆုိင္ မဲဆြယ္ ေနသည့္ ဇူလိုင္ႏွင့္ ၾသဂုတ္ လမ်ား တြင္ ၀ါရွင္တန္ ပို႕စ္ သတင္းစာ ေရွ႕မ်က္ႏွာဖံုး သတင္း အျဖစ္ ေဖာ္ျပခံရမႈ၌ အိုဘားမား က ၃၅ ႀကိမ္ ေဖာ္ျပခံရျပီး မက္ကိန္း က ၁၃ ႀကိမ္သာ ေဖာ္ျပခံရသည္။ သတင္းစာ တစ္ေစာင္လံုးတြင္ ေဖာ္ျပမႈ အေနျဖင့္မူ အိုဘားမား က ၁၄၂ ႀကိမ္ ရိွျပီး မက္ကိန္းက ၉၆ ႀကိမ္သာ ရိွသည္။  သတင္း ဓာတ္ပံု ေဖာ္ျပမႈတြင္ အိုဘားမားက ၁၂၂ ႀကိမ္ရိွျပီး မက္ကိန္းက ၇၈ ႀကိမ္သာ ရိွခဲ့သည္။ ၀ါရွင္တန္ ပို႕စ္ သတင္း အယ္ဒီတာ အဖြဲ႕က ၎တို႕အေနျဖင့္ သတင္း တန္ဖိုးအေပၚ မူတည္ၿပီး ေဖာ္ျပ ခဲ့ျခင္းသာ ျဖစ္ေၾကာင္း ကာကြယ္ ေျပာၾကား ခဲ့ေသာ္လည္း ထိုကဲ့သို႕ သတင္း ဦးစားေပး ေဖာ္ျပမႈမ်ားက မဲဆႏၵရွင္မ်ား၏ အျမင္အေပၚ အက်ိဳး သက္ေရာက္မႈ ရိွသည္ ကေတာ့ အမွန္ပင္ ျဖစ္သည္။
ထို႕ျပင္ သက္ဆိုင္ရာ ပါတီမ်ား၊ ႏုိင္ငံေရး သမားမ်ား ကလည္း ၿခိမ္းေျခာက္ျခင္း၊ ဖိအားေပးျခင္း၊ လာဘ္လာဘျဖင့္၊ အျခား နည္းမ်ားျဖင့္ စည္းရံုး သိမ္းသြင္းျခင္း စသည့္ နည္းမ်ိဳးစံုျဖင့္ မီဒီယာမ်ား၏ ေထာက္ခံမႈ၊ မ်က္ႏွာသာေပး ေရးသားမႈ တို႕ကို ရေအာင္ အစဥ္တစိုက္ လုပ္ေဆာင္လွ်က္ ရိွေနရာ မီဒီယာ သမားမ်ား ရင္ဆိုင္ ရသည့္ ဖိအားမ်ားမွာ မနည္း မေနာပင္ ျဖစ္သည္။ထို႕ေၾကာင့္ မီဒီယာ မ်ားအေနျဖင့္ ဘက္လိုက္မႈ မရိွ၊ မွ်တစြာ သတင္းေရးသား ေဖာ္ျပရမည္ ဆိုေသာ္လည္း သေဘာ တရားႏွင့္ လက္ေတြ႕ တစ္ထပ္တည္း ျဖစ္ဖို႕ ဆိုသည္မွာ အေတာ္ ခက္ခဲ့ေသာ ကိစၥပင္ ျဖစ္သည္။ အထူးသျဖင့္ လူမိ်ဳးေရး၊ ႏုိ္င္ငံေရး ပဋိပကၡ အေျခအေန မ်ားႏွင့္ ႏွစ္ေပါင္း မ်ားစြာ ရင္ဆိုင္ ခဲ့ရေသာ၊ တင္းက်ပ္သည့္ ဗဟို ဦးစီးစနစ္ျဖင့္ အုပ္ခ်ဳပ္မႈ ေအာက္တြင္ ႏွစ္မ်ားစြာ ေနထိုင္ ခဲ့ရေသာ ႏုိင္ငံမ်ားတြင္ ဗဟု၀ါဒသို႕ ကူးေျပာင္းၿပီး ေရြးေကာက္ပြဲမ်ား က်င္းပသည့္အခါ မီဒီယာမ်ား၏ တာ၀န္မွာ ပိုၿပီး ခက္ခဲ ႀကီးမားသည္ဟု ဆိုႏုိင္ ပါသည္။
စစ္ေအး ေခတ္လြန္ ကာလတြင္ တစ္ပါတီ စနစ္၊ ဗဟိုမွ တင္းက်ပ္စြာ ခ်ဳပ္ကိုင္သည့္ စနစ္မ်ားကို က်င့္သံုးရမွာ ဗဟု၀ါဒကို ေျပာင္းလဲ က်င့္သံုးခဲ့သည့္ ႏုိင္ငံမ်ား၏ မီဒီယာ ေလာကသည္ ထူးျခားေသာ အေျခအေန သံုးခုႏွင့္ ရင္ဆိုင္ ရသည္ဟု ေလ့လာ သူမ်ားက ဆိုၾကသည္။ ပထမ အေျခအေနမွာ ထုိ ႏုိင္ငံ မ်ားတြင္ မီဒီယာ က႑မွာ တင္းက်ပ္ေသာ ထိန္းသိမ္း ကြပ္ကဲမႈ ေအာက္တြင္ ကာလ ၾကာရွည္စြာ ေနထိုင္ ခဲ့ရျခင္းေၾကာင့္ ႏုိင္ငံေရး သတင္းမ်ား၊ ေရြးေကာက္ပြဲ သတင္းမ်ား တင္ျပမႈႏွင့္ ပတ္သက္ျပီး အေတြ႕အၾကံဳ နည္းပါး လွျခင္း ျဖစ္သည္။ ဒုတိယ အေျခအေနမွာ ထိုႏုိင္ငံမ်ားမွ မီဒီယာ သမားမ်ား အေနျဖင့္ မိမိဘာသာ လိုက္နာ ေစာင့္ထိန္းရသည့္ က်င့္၀တ္ပိုင္း ဆိုင္ရာမ်ားႏွင့္ အကၽြမ္း၀င္မႈ အားနည္းျခင္း ျဖစ္သည္။ တတိယ အေျခအေနမွာ ထိုႏုိင္ငံမ်ားမွ ျပည္သူမ်ားမွာ သတင္း ထိန္းခ်ဳပ္မႈ မ်ားျပားသည့္ အေျခအေန ေအာက္တြင္ ကာလ ၾကာျမင့္စြာ ေနထိုင္ခဲ့ရ ေသာေၾကာင့္ သတင္းထူး သတင္းဦး မွန္သမွ်ကို စိတ္၀င္စားၿပီး ယံုလြယ္ ၾကျခင္း ျဖစ္သည္။ တစ္နည္းအားျဖင့္ သတင္းမ်ား အေပၚ အမွားအမွန္ ကြဲျခားႏုိင္မႈ နည္းပါး ျခင္းပင္ ျဖစ္သည္။ ထိုအေျခအေန မ်ားေၾကာင့္ အသြင္ ကူးေျပာင္းဆဲ ႏုိင္ငံမ်ား၏ ေရြးေကာက္ပြဲ ကာလမ်ားတြင္ မီဒီယာမ်ား ကလည္း သတင္းထူးရင္ ၿပီးေရာ ဆိုသည့္ သေဘာျဖင့္ သတင္းမ်ားကို ေဖာ္ျပရာမွ လူမ်ိဳးေရး ဘာသာေရး ပဋိပကၡမ်ား၊ ႏုိင္ငံေရး အဓိကရုဏ္မ်ား ျဖစ္ပြားခဲ့ရ သည္ကို အၿမဲတမ္း ႀကံဳေတြ႕ရျခင္း ျဖစ္သည္။ ထုိအခါ မီဒီယာ မ်ား၏ စတုတၳ မ႑ိဳင္ အခန္းက႑ မွာလည္း ထိခိုက္ နိမ့္ပါးသြားျပန္သည္။
ထို အေျခအေနမ်ိဳးကို ကာကြယ္ရန္ အတြက္ ေတာင္အာဖရိက ႏုိင္ငံတြင္မူ မီဒီယာမ်ား၏ ေရြးေကာက္ပြဲ ဆိုင္ရာ သတင္းမ်ားႏွင့္ ပတ္သက္သည့္ က်င့္၀တ္မ်ားကုိ ထိန္းသိမ္း ၾကပ္မတ္္ရန္ အတြက္ (  Indepent Communications Authority of South Africa , ICASA ) ကို ဖြဲ႕စည္းထားျပီး မီဒီယာမ်ား၊ ႏုိင္ငံေရး ပါတီမ်ားႏွင့္ ေရြးေကာက္ပြဲ ေကာ္မရွင္ တို႕ႏွင့္ ညိွႏိႈင္းၿပီး စည္းကမ္းမ်ား သတ္မွတ္ ေပးသည္။ စကာၤပူ၊ မေလးရွား တို႕တြင္မူ မီဒီယာမ်ားမွ လိုက္နာရမည့္ အခ်က္မ်ားကို ဥပေဒျဖင့္ သတ္မွတ္ ေပးသည္။ ထုိိင္းလို ႏုိင္ငံ တြင္ပင္လွ်င္ ႏုိင္ငံေရး ပါတီဆုိင္ရာ ဥပေဒတြင္ ပါတီမ်ားက မီဒီယာ မ်ားေပၚမွ ေျပာၾကားခ်က္ မ်ားႏွင့္ ပတ္သက္ၿပီး လိုက္နာရမည့္ အခ်က္မ်ားကို ထည့္သြင္း ေဖာ္ျပ ထားသည္ကို ေတြ႕ရ ျပန္သည္။ အေနာက္ ဒီမိုကေရစီ ႏုိင္ငံမ်ား ကေတာ့ ဒီလို ထိန္းခ်ဳပ္ တာမ်ိဳးေတြကို မၾကိဳက္လွ။  မည္သို႕ပင္ျဖစ္ေစ ဒီမိုကေရစီ က်င့္စဥ္မ်ား မခိုင္မာ ေသးသည့္ လူ႕အဖြဲ႕အစည္း မ်ားတြင္ မီဒီယာမ်ား၏ က်င့္၀တ္ႏွင့္ ပတ္သက္ျပီး အတိုင္းအတာ တစ္ခုအထိ ေစာင့္ၾကည့္ ထိန္းေက်ာင္း ေပးမည့္ စနစ္တစ္ခု လိုအပ္သည္ ကေတာ့ အမွန္ပင္ ျဖစ္သည္။ သို႕ေသာ္ ထိုကဲ့သို႕ ထိန္းေက်ာင္းမႈ မ်ားသည္ ဒီမိုကေရစီႏွင့္ ေရြးေကာက္ပြဲ၏ အႏွစ္သာရကို မထိခိုက္ ေစဘဲ ပိုမို ေကာင္းမြန္သည့္ အေျခအေန တစ္ခု ျဖစ္ေပၚေအာင္ ေဆာင္ရြက္ဖို႕ ဆိုသည္ကေတာ့ သက္ဆိုင္ရာ လူ႕အဖြဲ႕အစည္း၏ ထူးျခားေသာ ၀ိေသသ လကၡဏာမ်ား အေပၚ မူတည္ၿပီး တာ၀န္ရိွ သူမ်ား၊ မီဒီယာမ်ား၊ နုိင္ငံေရး ပါတီမ်ား အားလံုးပူးေပါင္း ေဆာင္ရြက္ ရမည့္ အလုပ္သာ ျဖစ္ပါသည္။
ရဲထြဋ္
မီွျငမ္းျပဳစာေစာင္မ်ား
၁။ 
Eyes of Democracy by Manoah Esipisu and Issac E Khaguli, Commonwealth Secretariat
၂။
Obama's edge in the coverage race by Deborah Howell
၃။
Media and Election  by Ross Howard, IMPACS 
                                                

No comments:

Post a Comment