Friday, September 20, 2013

ေငြေၾကးႏွင့္ ႏိုင္ငံေရးပါတီမ်ား (၁)

မၾကာခင္က ႏုိင္ငံတကာ သတင္းမ်ားတြင္ ၂ဝဝ၈ ခုႏွစ္ အေမရိကန္ သမၼတ ေရြးေကာက္ပြဲတြင္ ဝင္ေရာက္ ယွဥ္ၿပိဳင္မည့္ သမၼတ ေလာင္းမ်ား အေနျဖင့္ သမၼတအျဖစ္ အေရြး ခ်ယ္ခံရသည္ အထိ ေဒၚလာ သန္းငါးရာ ခန္႕သံုးရန္ လိုအပ္မည္ ဆိုေသာ ခန္႕မွန္းခ်က္မ်ားကို အက်ယ္တဝင့္ ေဖာ္ျပ ေရးသား ခဲ့သည္ကို ေတြ႕ရသည္။ ထို႕အတူ ၿဗိတိန္ ႏုိင္ငံတြင္ အာဏာရ ေလဘာ ပါတီက ပါတီ ရံပံုေငြ ရရိွေရး အတြက္ ဘြဲ႕ထူး ဂုဏ္ထူးမ်ားကို ေငြေၾကးျဖင့္ ေရာင္းစား ခဲ့မႈႏွင့္ ပတ္သက္ၿပီး ဝန္ႀကီးခ်ဳပ္ ဘလဲကိုယ္တိုင္ ထြက္ဆိုခ်က္ ေပးရသည့္ သတင္းမ်ား ကလည္း ႏုိင္ငံတကာ သတင္းမ်ားကို လႊမ္းမိုး ေနခဲ့သည္။ အေနာက္ အုပ္စု၏ အဓိက ဒီမိုကေရစီ ႏုိင္ငံႀကီး ႏွစ္ခုတြင္ ႏုိင္ငံေရး ေလာကတြင္ ေငြေၾကး၏ အခန္း က႑က အလြန္ အဓိက က်သည့္ အခန္းသို႕ ေရာက္ရိွေန ျခင္းအေပၚ ႏုိင္ငံေရး သိပၸံပညာရွင္ အမ်ားအျပား က စိုးရိမ္ ဖြယ္ရာ ေကာင္းသည့္ ျဖစ္ထြန္းမႈ အျဖစ္ ေထာက္ျပခဲ့ ၾကသည္။
ႏိုင္ငံေရး ပါတီမ်ား အေနျဖင့္ ပါတီ၏ ပံုမွန္ လုပ္ငန္းမ်ား ေဆာင္ရြက္ရန္ အတြက္ လည္းေကာင္း၊ ေရြးေကာက္ ပြဲကာလတြင္ မဲဆြယ္ စည္းရံုးမႈ မ်ားကို ျပဳလုပ္ရန္ အတြက္ လည္းေကာင္း၊ ေငြေၾကး လိုအပ္ သည္ကို လက္ခံရ မည္သာ ျဖစ္သည္။ သို႕ေသာ္ ေရြးေကာက္ပြဲ ကာလမ်ားတြင္ မီဒီယာ မ်ားကို အသံုးျပဳၿပီး မဲဆြယ္ရာတြင္ ေငြေၾကး အေျမာက္ အမ်ားကို သံုးစြဲ ေနၾကၿပီး လိုအပ္ေသာ ေငြေၾကး အမ်ားစုကို စီးပြားေရး လုပ္ငန္း ရွင္မ်ား၊ ရည္ရြယ္ခ်က္ အမ်ိဳးမ်ိဳးျဖင့္ လွဳပ္ရွားေနေသာ အသင္း အဖြဲ႕မ်ားက အလံုးအရင္းျဖင့္ ထည့္ဝင္ ေနၾကသည့္အခါ ဒီမိုကေရစီ စနစ္သည္ လက္တစ္ဆုတ္စာ ေငြရွင္ ေၾကးရွင္မ်ား၊ အထူး အခြင့္အေရး အတြက္ လွဳပ္ရွားေနေသာ အသင္း အဖြဲ႕မ်ား၏ အက်ိဳး စီးပြားကိုသာ ကိုယ္စား ျပဳေတာ့မည္ အႏၲရာယ္ႏွင့္ ရင္ဆိုင္ ေနရၿပီ ျဖစ္သည္။ ထို႕ေၾကာင့္ပင္ ဒီမိုကေရစီ အေျခ ခိုင္ၿပီးေသာ ႏိုင္ငံမ်ားတြင္ သာမက အေျခတည္စ၊ အေျခတည္ရန္ ႀကိဳးစား ေနေသာ ႏိုင္ငံမ်ား တြင္ပါ ႏုိင္ငံေရး ပါတီမ်ား၏ ေငြေၾကး ရံပံုေငြ စုေဆာင္းမႈ အေပၚ ကန္႕သတ္ ထိန္းခ်ဳပ္မႈမ်ား ျပဳလုပ္ရန္ စဥ္းစား ေဆာင္ရြက္ လာေနၿပီျဖစ္သည္။
ႏုိင္ငံေရး ပါတီမ်ား၏ ရံပံုေငြ စုေဆာင္းမႈကို ထိန္းခ်ဳပ္ရန္ ေဆာင္ရြက္ရာတြင္ ေအာက္ပါ နည္းလမ္း ႏွစ္မ်ိဳးကို အသံုးျပဳေလ့ ရိွသည္ကို ေတြ႕ရသည္-
(က)
ႏုိင္ငံေတာ္မွ ေထာက္ပံ့ျခင္း Distributive Policies
(ခ)
ဥပေဒျဖင့္ထိန္းခ်ဳပ္ျခင္း Regulatory Policies
ႏုိင္ငံေတာ္မွေထာက္ပံ့ျခင္း
ဤ နည္းလမ္း၏ ရည္ရြယ္ခ်က္မွာ ပါတီမ်ား အေနျဖင့္ ရံပံုေငြ ရရိွေရး အတြက္ ပုဂၢလိက မ်ားကို မီွခိုေန ရျခင္းကို ႏုိင္ငံေတာ္မွ တိုက္ရိုက္ သို႕မဟုတ္ သြယ္ဝိုုက္ ေထာက္ပံ့မႈ မ်ားျဖင့္ အစားထုိး ေပးရန္ ျဖစ္ပါသည္။ တိုက္ရိုက္ ေထာက္ပံ့ ရာတြင္ ေရြးေကာက္ပြဲ ေကာ္မရွင္ သို႔မဟုတ္ တာဝန္ခံ အဖြဲ႕အစည္း တစ္ခုက ႏုိင္ငံေရး ပါတီမ်ား အတြက္ လိုအပ္ေသာ ရံပံုေငြကို တိုက္ရိုက္ ေထာက္ပံ့ ေပးသည္။ ထိုသုိ႕ ေထာက္ပံ့ရာတြင္ ေထာက္ပံ့ေငြကို အခ်ိဳ႕ ႏုိင္ငံမ်ားတြင္ ပါတီ၏ သာမန္ လုပ္ငန္းမ်ား အတြက္ အသံုးျပဳခြင့္ မေပးပဲ ေရြးေကာက္ပြဲ ဆိုင္ရာ လုပ္ငန္း မ်ားတြင္ အသံုးျပဳခြင့္သာ ေပးသည္။ အခ်ိဳ႕ ႏုိင္ငံမ်ားတြင္မူ ကန္႕သတ္ခ်က္ မရိွပဲ ႏွစ္သက္သလို အသံုးျပဳခြင့္ ေပးေလ့ ရိွသည္။ ေထာက္ပံ့သည့္ ေငြေၾကး ပမာဏ တြင္လည္း အခ်ိဳ႕ ႏုိင္ငံမ်ားတြင္ ပါတီ အားလံုးကို တစ္ေျပးညီ ေထာက္ပံ့သကဲ့သို႕ အခ်ိဳ႕ႏုိင္ငံမ်ားတြင္မူ ပါတီဝင္ အေရအတြက္၊ လႊတ္ေတာ္တြင္ ရရိွသည့္ လႊတ္ေတာ္ ကိုယ္စားလွယ္အေရအတြက္စသည့္ျဖင့္ စံသတ္မွတ္ခ်က္မ်ားအေပၚတြင္ မူတည္ၿပီးထုတ္ေပးသည္ကို လည္း ေတြ႕ရသည္။ အခ်ိဳ႕ႏုိင္ငံမ်ားတြင္မူ သတ္မွတ္ထားသည့္ ေရြးေကာက္ပြဲအမ်ိဳးအစားအတြက္သာ ႏုိင္ငံေတာ္မွ ေထာက္ပံ့ေပးသည္။ ဥပမာ အေမရိကန္ႏုိင္ငံတြင္ သမၼေရြးေကာက္ပြဲအတြက္သာ ေထာက္ပံ့ေပးၿပီး က်န္ ေရြးေကာက္ပြဲအားလံုးအတြက္ကိုယ္စားလွယ္ေလာင္းမ်ားႏွင့္သက္ဆိုင္ရာပါတီကမိမိတို႕အစီအစဥ္ျဖင့္ေငြေၾကး ေကာက္ခံအသံုးျပဳရသည္။
သြယ္ဝုိက္ေထာက္ပံ့ရာတြင္ ပါတီဝင္မ်ားေလ့က်င့္ေရး၊ ပါတီရံုးဖြဲ႕စည္းျခင္းတို႕အတြက္ ေထာက္ပံ့ေၾကး မ်ား ထုတ္ေပး ျခင္း၊ လႊတ္ေတာ္ အတြင္း လုပ္ငန္းမ်ား ေဆာင္ရြက္ ႏုိင္ရန္ အတြက္ ေထာက္ပံ့ေၾကးႏွင့္ ခံစားခြင့္ မ်ားေပးျခင္း တို႔ကို ေဆာင္ရြက္ေလ့ ရိွသည္။ ထို႕ျပင္ ေရြးေကာက္ပြဲ ကာလတြင္ သတင္းစာ၊ ရုပ္ျမင္ သံၾကားႏွင့္ ေရဒီယို မ်ားတြင္ မိမိပါတီ၏ မူဝါဒကို ထုတ္ျပန္ ေၾကညာခြင့္ တစ္ေျပးညီ ေပးျခင္း သည္လည္း သြယ္ဝိုက္ ေထာက္ပံ့မႈ တစ္မ်ိဳးပင္ ျဖစ္သည္။ အလားတူပင္ ပါတီ လုပ္ငန္းမ်ား ေဆာင္ရြက္ ႏုိင္ရန္ အတြက္ စာပို႕ခ အထူး ႏႈန္းမ်ား သတ္မွတ္ ေပးျခင္း၊ ရံုးခန္း ေနရာမ်ား စီစဥ္ေပးျခင္း၊ ေၾကာ္ျငာ ဆိုင္းဘုတ္ ေနရာမ်ား စီစဥ္ေပးျခင္း တို႕သည္လည္း သြယ္ဝိုက္ ေထာက္ပံမႈ ပံုစံမ်ားပင္ ျဖစ္သည္။
ဥပေဒျဖင့္ထိန္းခ်ဳပ္ျခင္း
ႏုိင္ငံေရး ပါတီမ်ား၏ ရံပံုေငြ ရွာေဖြမႈ မ်ားအေပၚ ဥပေဒအရ ထိန္းခ်ဳပ္ မႈမ်ား ျပဳလုပ္ရာ၌ ႏိုင္ငံအလိုက္ အမ်ိဳးမ်ိဳး ကြဲျပား ျခားနား ေသာ္လည္း အဓိကအားျဖင့္ ေငြေၾကး ထည့္ဝင္မႈကို ကန္႕သတ္ျခင္းႏွင့္ ပါတီရံပံုေငြ သံုးစြဲမႈႏွင့္ ပတ္သက္ၿပီး ပြင့္လင္းမႈ ရိွေစရန္ သတ္မွတ္ျခင္း ႏွစ္ခ်က္ ေပၚတြင္သာ အေျခခံၿပီး ေဆာင္ရြက္ သည္ကို ေတြ႕ရသည္။ ေငြေၾကး ထည့္ဝင္မႈကို ကန္႕သတ္ ရာတြင္ ျပည္ပမွ ေထာက္ပံ့မႈ မ်ားကို ပိတ္ပင္ျခင္း၊ ျပည္တြင္းမွ ပါတီ ေထာက္ခံသူ တစ္ဦးခ်င္း သို႕မဟုတ္ စီးပြားေရး လုပ္ငန္း မ်ားႏွင့္ အျခား အဖြဲ႕အစည္းမ်ား အေနျဖင့္ အမ်ားဆံုး ထည့္ဝင္ႏုိင္သည့္ ပမာဏကို သတ္မွတ္ ျခင္းတို႕ကို ဥပေဒ ျပ႒ာန္းၿပီး ေဆာင္ရြက္ေလ့ ရိွသည္။
ရံပံုေငြ သံုးစြဲမႈႏွင့္ ပတ္သက္ၿပီး ပြင့္လင္းမႈ ရိွေစရန္ အတြက္ ပါတီမ်ား အေနျဖင့္ ေငြေၾကး ရရိွမႈႏွင့္ သံုးစြဲမႈတြင္ လိုက္နာ ရမည့္ စာရင္း ထိန္းသိမ္းမႈ စနစ္မ်ားကို သတ္မွတ္ ေပးျခင္း၊ သတ္မွတ္ ထားေသာ စာရင္း စစ္ေဆးမႈကို ခံယူျခင္း၊ ပါတီ ရံပံုေငြ ထည့္ဝင္မႈမ်ားႏွင့္ ပတ္သက္သည့္ မွတ္တမ္းမ်ားကို အမ်ားျပည္သူ သိရိွေအာင္ ထုတ္ျပန္ ေစျခင္းတို႕ကို ျပဳလုပ္ေလ့ ရိွသည္။ ထို႕ သတ္မွတ္ခ်က္မ်ားကို ခ်ိဳးေဖာက္ပါက ဒဏ္ေငြ ေပးေဆာင္ ေစျခင္းမွ စတင္ၿပီး ေရြးေကာက္ပြဲ ဝင္ခြင့္ကို ပိတ္ပင္သည္ အထိ ျပစ္ဒဏ္မ်ား သတ္မွတ္ေလ့ ရိွသည္ကိုလည္း ေတြ႕ရသည္။ သို႕ေသာ္ ထိုျပစ္ဒဏ္မ်ားကို ခ်မွတ္ခြင့္ရိွသည့္ အာဏာပိုင္ အဖြဲ႕အစည္းသည္ သီးျခား လြပ္လပ္ေသာ အဖြဲ႕အစည္း ျဖစ္ရန္ လိုအပ္သည္။ အကယ္၍ ထိုအာဏာပိုင္ အဖြဲ႕အစည္းသည္ တည္ဆဲ အစိုးရ၏ ကြပ္ကဲမႈ ေအာက္တြင္ ရိွေနပါက အာဏာရ ပါတီက အတိုက္အခံ ပါတီမ်ားကို ႏိွပ္ကြပ္သည့္ ကရိယာ အျဖစ္သို႕ ေရာက္ရိွ သြားႏုိင္သည့္ အႏၲရာယ္ ရိွေန ေပသည္။
တတိယအင္အားစု
ႏုိင္ငံတကာ အေတြ႕အႀကံဳ မ်ားအရ အထက္တြင္ ေဖာ္ျပခဲ့ေသာ နည္းလမ္း ႏွစ္ခုျဖင့္ ထိန္းခ်ဳပ္ သည့္တိုင္ ႏိုင္ငံေရး ရံပံုေငြ စုေဆာင္းမႈ မ်ားႏွင့္ ပတ္သက္ၿပီး မသမာမႈမ်ား ဆက္လက္ ေပၚေပါက္ ေနဆဲ ျဖစ္သည္ကို ေတြ႕ရသည္။ ႏိုင္ငံေရး ပါတီမ်ား အေနျဖင့္ ဥပေဒမ်ား၊ နည္း ဥပေဒမ်ားႏွင့္ ညႊန္ၾကား ခ်က္မ်ားတြင္ ပါဝင္ေသာ အားနည္း ခ်က္မ်ား၊ ေပ်ာ့ကြက္ ဟာကြက္ မ်ားကို အခြင့္ေကာင္း ယူၿပီး လက္တစ္လံုးျခား လွည့္စား ေဆာင္ရြက္ သကဲ့သို႕ အထက္ပါ ဥပေဒမ်ားကို အေကာင္အထည္ ေဖာ္ရသည့္ အဖြဲ႕အစည္းမ်ား အေနျဖင့္လည္း ကန္႕သတ္ခ်က္ အမ်ိဳးမ်ိဳးေၾကာင့္ ထိထိ ေရာက္ေရာက္ အေကာင္အထည္ မေဖာ္ႏုိင္ သည္ကိုလည္း ေတြ႕ရသည္။ ထို႕ျပင္ ႏုိင္ငံေရး ပါတီမ်ား၊ နိုင္ငံေရး သမားမ်ား၏ မသမာမႈ မ်ားႏွင့္ ပတ္သက္ၿပီး မဲဆႏၵရွင္ ျပည္သူမ်ားကို က်ယ္က်ယ္ ျပန္႕ျပန္႕ အသိ မေပးႏုိင္ သည္ကို လည္း ေတြ႕ရျပန္သည္။
ထုိအားနည္းခ်က္ မ်ားကို ကုစားရန္ အတြက္ တတိယ အင္အားစု မ်ားကို အသံုးျပဳရန္ လိုအပ္ လာေပသည္။ ထိုတတိယ အင္အားစုတြင္ သတင္း မီဒီယာမ်ား၊ အစိုးရ မဟုတ္ေသာ အဖြဲ႕အစည္းမ်ား (NGO) ၊ လူမႈေရး အဖြဲ႕အစည္းမ်ား ပါဝင္သည္။ ထို အဖြဲ႕အစည္းမ်ား အေနျဖင့္ ႏုိင္ငံေရး ပါတီမ်ား၏ လုပ္ရပ္ မ်ားကို ေစာင့္ၾကည့္ၿပီး အစိုးရႏွင့္ ျပည္သူသို႕ အသိေပးျခင္း၊ ျပည္သူ လူထုကို ပါတီ ရံပံုေငြႏွင့္ ပတ္သက္သည့္ အခ်က္ အလက္မ်ား သိရိွေအာင္ လွဳံေဆာ္ ပညာေပးျခင္း တို႕ကို ေဆာင္ရြက္ ရမည္ျဖစ္သည္။
အထက္တြင္ ေဖာ္ျပခဲ့ေသာ နည္းလမ္းမ်ား အားလံုးကို အသံုးျပဳ သည့္တိုင္ ေျခာက္ျပစ္ကင္း သဲလဲစင္သည့္ ထိန္းခ်ဳပ္ေရး နည္းလမ္း တစ္ခု ေပၚေပါက္ လာေရးမွာ အလွမ္းေဝး ေနဆဲပင္ ျဖစ္သည္။ ထို႕ျပင္ တတိယ အင္အားစု ဟု သတ္မွတ္ ထားေသာ အဖြဲ႕ အစည္းမ်ား ကိုယ္၌ ကပင္ မိမိတို႕ ခံစားခ်က္မ်ား၊ အက်ိဳးစီးပြား မ်ားကို ေရွ႕တန္းတင္ ေဆာင္ရြက္ လာတတ္သည္ ကိုလည္း ေတြ႕ရသည္။ တစ္ဖက္ ကလည္း ႏုိင္ငံေရး ရံပံုေငြ ေကာက္ခံမႈႏွင့္ ပတ္သက္သည့္ ဥပေဒမ်ား၊ ကန္႕သတ္ ခ်က္မ်ား မ်ားျပား လာသည္ ႏွင့္အမွ် မသမာ သူမ်ား၏ တီထြင္ဖန္တီး ႏုိင္မႈႏွင့္ ႀကံရည္ ဖန္ရည္ကလည္း လိုက္ပါ တိုးတက္လာက ေပ်ာ့ကြက္၊ ဟာကြက္မ်ားမွ ဆီလို အေပါက္ရွာ ထြက္ လုပ္ေဆာင္ ေနဆဲပင္ ျဖစ္သည္။ ထို႕ေၾကာင့္ ပါတီ ရံပံုေငြႏွင့္ ပတ္သက္ၿပီး ထိိန္းခ်ဳပ္ရာတြင္ စံျပဳ ပံုစံဟူ၍ မရိွပဲ နုိင္ငံအလိုက္ မိမိတို႕ အေျခအေနႏွင့္ ကိုက္ညီေအာင္ ေလ့လာ သံုးသပ္ ေဆာင္ရြက္လွ်က္ ရိွသည္ကို ေအာက္ပါ အတိုင္း ေတြ႕ရသည္။
အဂၤလို-ဆက္ဆြန္အုပ္စုႏုိင္ငံမ်ား Anglo-Saxon Countries
အဂၤလို- ဆက္ဆြန္ အုပ္စု ႏုိင္ငံမ်ားတြင္ အဓိကအားျဖင့္ အေမရိကန္၊ ၿဗိတိန္၊ ကေနဒါႏွင့္ ၾသစေတးလ် ႏုိင္ငံမ်ား ပါဝင္သည္။ ထို႕ႏုိင္ငံ မ်ားတြင္ လႊတ္ေတာ္ ကိုယ္စားလွယ္ တစ္ေနရာ သာရိွေသာ မဲဆႏၵနယ္ မ်ားျဖင့္ သာမန္ အမ်ားစုျဖင့္ အႏုိင္ရသည့္ စနစ္ကို အသံုးျပဳၿပီး လႊတ္ေတာ္ ကိုယ္စား လွယ္မ်ားကို ေရြးခ်ယ္ေလ့ ရိွသည္။ ထိုႏုိင္ငံ မ်ားတြင္ ပါတီရံပံုေငြကို ေရြးေကာက္ပြဲ ရံပံုေငြ အတြက္သာ အမ်ားဆံုး သံုးစြဲေလ့ ရိွသည္ကို ေတြ႕ရသည္။ ထိုႏုိင္ငံမ်ား တြင္ ပါတီ ရံပံုေငြ စုေဆာင္း ရာတြင္ မသမာ မႈမ်ား နည္းပါး ေစရန္ အတြက္ ေအာက္ပါ နည္းလမ္းမ်ား ကို က်င့္သံုးလွ်က္ရိွသည္ကို ေတြ႕ရသည္။
ႏိုင္ငံေတာ္မွ ေထာက္ပံ့ျခင္း
အဂၤလို ဆက္ဆြန္ ႏုိင္ငံမ်ားတြင္ ပါတီ ရံပံုေငြ အတြက္ ႏိုင္ငံေတာ္မွ ေထာက္ပံမႈမ်ား ျပဳလုပ္ ရာတြင္ ၿဗိတိန္ ႏုိင္ငံက အနည္းဆံုး ျဖစ္သည္။ ၿဗိတိန္ ျပည္သူမ်ား အေနျဖင့္ ႏိုင္ငံေတာ္မွ တိုက္ရိုက္ ေထာက္ပ့ံသည့္ မူဝါဒကို ေထာက္ခံမႈ နည္းပါး ေသာေၾကာင့္ ၂ဝဝဝ ျပည့္ႏွစ္ ေရြးေကာက္ပြဲ ဆိုင္ရာ ဥပေဒအရ အစိုးရ အေနျဖင့္ ႏွစ္စဥ္ ေပါင္စတာလင္ ႏွစ္သန္းခန္႕ ကိုသာ ပါတီ သုေတသန လုပ္ငန္းမ်ား ေဆာင္ရြက္ရန္ အတြက္ ပါတီမ်ားကို ခြဲေဝေပး လွ်က္ ရိွသည္ကို ေတြ႕ရသည္။ က်န္ႏုိင္ငံ သံုးခု ျဖစ္သည့္ အေမရိကန္၊ ကေနဒါႏွင့္ ၾသစေတးလ် ႏုိင္ငံမ်ား တြင္မူ ေရြးေကာက္ ပြဲမ်ား အတြက္သာ အဓိက ရည္ရြယ္ ေထာက္ပံ့ လွ်က္ရိွၿပီး ေရြးေကာက္ပြဲ ကုန္က် စရိတ္မ်ား ျမင့္္မား လာသည္ ႏွင့္အမွ် ေထာက္ပံ့ေငြ ပမာဏလည္း ျမင့္္မား လာသည္ကို ေတြ႕ရသည္။
ၾသစေတးလ် ႏုိင္ငံ တြင္မူ ပထမ အႀကိဳ ေရြးခ်ယ္ပြဲ first-preference vote တြင္ ေထာက္ခံမဲ ေလးရာခိုင္ ႏႈန္းႏွင့္ အထက္ ရရိွေသာ ႏုိင္ငံေရး ပါတီမ်ားကို ရရိွသည့္ ဆႏၵမဲ အေရအတြက္ ေပၚမူတည္ၿပီး ေရြးေကာက္ပြဲ ရံပုံေငြအား ေထာက္ပံ့ ေပးသည္။ လက္ရိွ သတ္မွတ္ ထားခ်က္အရ မဲတစ္မဲလွ်င္ အေမရိကန္ ေဒၚလာ တစ္ေဒၚလာ ႏႈန္းခန္႕ ျဖင့္ ေထာက္ပံ့ ေပးလွ်က္ ရိွၿပီး ေထာက္ပံ့ ေၾကးႏႈန္း ထားကို ေငြေၾကး ေဖာင္းပြမႈ ႏႈန္းထား အေပၚမူတည္ ၿပီး လႊတ္ေတာ္မွ ျပင္ဆင္ သတ္မွတ္ ေပးေလ့ ရိွသည္ကို ေတြ႕ရသည္။
ကေနဒါ ႏုိင္ငံတြင္မူ ၁၉၇၄ခုႏွစ္ ေရြးေကာက္ပြဲ ဆိုင္ရာ ဥပေဒ အရ တစ္ႏုိင္ငံလံုး အဆင့္တြင္ ေထာက္ခံမဲ ႏွစ္ရာခိုင္ႏႈန္း ႏွင့္အထက္ သို႕မဟုတ္ ပါဝင္ ယွဥ္ၿပိဳင္သည့္ မဲဆႏၵနယ္တြင္ ေထာက္ခံမဲ ငါးရာခိုင္ႏႈန္း ႏွင့္အထက္ ရရိွေသာ ပါတီမ်ား အတြက္ ေရြးေကာက္ပြဲ ရံပံုေငြကို ေထာက္ပံ့ ေပးသည္။ ထိုသို႕ ေထာက္ပံ့ရာတြင္ ပါတီမ်ား အေနျဖင့္ ေရြးေကာက္ပြဲ အသံုးစရိတ္ မ်ားကို သတ္မွတ္ ထားေသာ စည္းမ်ဥ္း မ်ားႏွင့္ အညီ မွတ္တမ္း ထားရရိွရန္ လိုအပ္ၿပီး စုစုေပါင္း အသံုးစရိတ္၏ ၂၂.၅% ကို ႏုိင္ငံေတာ္မွ ေထာက္ပ့ံ ေပးသည္။ ၁၉၈၃ ခုႏွစ္တြင္မႈ ကိုယ္စားလွယ္ ေလာင္း တစ္ဦးသည္ ပါဝင္ ယွဥ္ၿပိဳင္သည့္ မဲဆႏၵနယ္တြင္ ေထာက္ခံမဲ ၁၅% ထက္မနည္း ရရိွပါက ေရြးေကာက္ပြဲ အသံုး စရိတ္၏ ၅ဝ%ကို ႏုိင္ငံေတာ္မွ က်ခံေပးရန္ ထပ္မံ သတ္မွတ္ ခဲ့သည္။ သို႕ေသာ္ ေရြးေကာက္ပြဲ မ်ားတြင္ ကိုယ္စားလွယ္ ေလာင္း တစ္ဦး အေနျဖင့္ အမ်ားဆံုး အသံုးျပဳ ႏုိင္သည့္ ေရြးေကာက္ပြဲ အသံုးစရိတ္ ကိုလည္း သတ္မွတ္ ေပးျခင္းျဖင့္ ႏုိင္ငံေတာ္ အတြက္ ဝန္ထုပ္ ဝန္ပိုး မျဖစ္ေစရန္ ကန္႕သတ္ေပး ထားသည္ကို ေတြ႕ရသည္။
အေမရိကန္ ႏုိင္ငံ တြင္မူ ၁၉၇၁ ခုႏွစ္ ဥပေဒအရ သမၼေလာင္း ေရြးခ်ယ္ပြဲမ်ား အတြက္သာ ႏုိင္ငံေတာ္မွ ေထာက္ပံ့ ေပးသည္။ လက္ေတြ႕တြင္ ထိုသို႕ ေထာက္ပံကို အခြန္ထမ္း ျပည္သူမ်ားက တိုက္ရိုက္ ေထာက္ပံ့သည့္ ပံုစံျဖင့္ ေဆာင္ရြက္ သည္ကို ေတြ႕ရသည္။ ထိုစနစ္အရ အခြန္ ေပးေဆာင္သည့္ ျပည္သူမ်ား အေနျဖင့္ ၎တို႕၏ အခြန္ေငြမွ အေမရိကန္ ေဒၚလာ သံုးေဒၚလာကို ေရြးေကာက္ပြဲ ရံပံုေငြ အျဖစ္ အသံုးျပဳရန္ သေဘာတူ မတူ ဆႏၵ ျပဳရသည္။ လက္ရိွ အခ်ိန္တြင္ အေမရိကန္ ျပည္သူ သန္း ႏွစ္ဆယ္ခန္႕မွ ထိုစနစ္တြင္ ပါဝင္လွ်က္ ရိွသည္ကို ေတြ႕ရသည္။ ထို႕ကဲ့သို႕ ရံပံုေငြ ေထာက္ပံ့ ရာတြင္ တစ္ဦးခ်င္း ထည့္ဝင္ေငြႏွင့္ အခ်ိဳးညီ ေထာက္ပံ့ျခင္း၊ ပါတီ ညီလာခံ က်င္းပရန္ အတြက္ ေထာက္ပံ့ျခင္းႏွင့္ အေထြေထြ ေထာက္ပံ့ျခင္းဟု သံုးမ်ိဳးခြဲျခား ေထာက္ပံ သည္ကို ေတြ႕ရသည္။
(ဆက္လက္ေဖာ္ျပပါမည္)
ရဲထြဋ္
မီွျငမ္းျပဳစာေစာင္မ်ား
၁။
Funding of Political Parties and Election Campaigns, Reginald Austin, Maja Tjernström by 2003
၂။
www. opensecret.org.

1 comment:

  1. completely agreed. and it is same to media, which should be controlled by regulation and laws. (these laws should not be against freedom of speech, if these speech is not harmful to public or to the country, but like the crime of defamation, crime of dangerous speech to security of nation, crime of anti-racisim...etc, should be executed as soon as possible)

    ReplyDelete