အာရွေဒသ
အေျခအေန
ဥေရာပ တိုက္တြင္ အမ်ား ျပည္သူ ၀န္ေဆာင္မႈ
မီဒီယာမ်ား အားေကာင္း ေမာင္းသန္ ဖြံ႕ျဖိဳး တိုးတက္ ေနေသာ္လည္း အာရွ ေဒသမွာ ေနာက္က်
က်န္ေန ခဲ့ျပီး အိႏိၵယ၊ ေတာင္ကို ရီးယားႏွင့္
ဂ်ပန္ ႏုိင္ငံမ်ား တြင္သာ အမ်ား ျပည္သူ ၀န္ေဆာင္မႈ မီဒီယာမ်ား ခုိင္ခုိင္ မာမာ ထြန္းကား
သည္ကို ေတြ႕ရသည္။ ထို႕ေၾကာင့္လည္း Aisa- Pacific Institute of Broadcast
Development , AIBD က ၁၉၉၀ ျပည့္ႏွစ္ အစပိုင္း မ်ားမွပင္ စတင္ျပီး ေဒသတြင္း၌ အမ်ားျပည္သူ
၀န္ေဆာင္မႈ မီဒီယာမ်ား ေပၚထြက္လာ ေစရန္ အတြက္ ႀကိဳးပမ္း လုပ္ေဆာင္ ခဲ့သည္။
သို႕ေသာ္ AIBD ၏ ညႊန္ၾကား ေရးမွဴး ေဒါက္တာ
ဂ်ာဗတ္ မိုတာဂီက စီးပြားေရး က႑ကို အေလး ထားမႈ၊ ျပည္သူ႕ ဘ႑ာေငြ ကန္႕သတ္ ခ်က္ရိွမႈ၊ ၾသဇာ
ႀကီးမားသည့္ ပုဂၢလိက မီဒီယာမ်ား၏ ဆန္႕က်င္မႈ၊ အမ်ား ျပည္သူ ၀န္ေဆာင္မႈ မီဒီယာ၏ သေဘာ
သဘာ၀ အေပၚ သေဘာ မေပါက္မႈ၊ လူ႕စြမ္းအား အရင္းအျမစ္ ခ်ိဳ႕တဲ့မႈႏွင့္ ႏုိင္ငံေရး အရ စိတ္အား
ထက္သန္မႈ မရိွျခင္း မ်ားေၾကာင့္ အာရွ- ပစိဖိတ္ေဒသ အမ်ား ျပည္သူ ၀န္ေဆာင္မႈ မီဒီယာ ဖြံ႕ျဖိဳး
တုိးတက္ ေရးတြင္ စိန္ေခၚမႈ အမ်ား အျပားႏွင့္ ရင္ဆုိင္ ေနရေၾကာင္း ၀န္ခံ ေျပာဆို ခဲ့သည္။
မည္သို႕ပင္ ျဖစ္ေစ ဗဟု မီဒီယာ အေျခအေနကို ေဖာ္ေဆာင္ ႏုိင္ရန္ ႏွင့္ မီဒီယာ လက္ဝါးၾကီး
အုပ္မႈ အေျခအေနကို ကာကြယ္ရန္၊ ႏုိင္ငံသား အားလံုး ထံသို႕ သတင္းအခ်က္ အလက္မ်ား လြတ္လပ္စြာ
စီးဆင္း ႏုိင္ေစရန္ အတြက္ အမ်ားျပည္သူ ၀န္ေဆာင္မႈ မီဒီယာ ပံုစံ တစ္ခုကို ေဖာ္ထုတ္ရန္
လိုအပ္ ေနၿပီဆိုသည့္ အခ်က္ကို ေဒသတြင္း ႏုိင္ငံမ်ားက လက္ခံ လာခဲ့ၾကသည္။
ထို႕ေၾကာင့္ ၂၀၀၄ ခုႏွစ္ ေမလ ၂၇ ရက္ေန႕
ဘန္ေကာက္ ၿမိဳ႕တြင္ ျပဳလုပ္ခဲ့သည့္ အာရွ- ပစိဖိတ္ ျပန္ၾကားေရး ၀န္ႀကီးမ်ား အစည္းအေ၀း
က ထုတ္ျပန္ ခဲ့သည့္ ဘန္ေကာက္ ေၾကညာခ်က္တြင္ ျပည္သူမ်ားကို
အသိေပးရန္၊ လြတ္လပ္စြာ ထုတ္ေဖာ္ ေျပာဆိုခြင့္ ကို ျမွင့္တင္ရန္၊ သတင္း အခ်က္ အလက္ မ်ား
လြတ္လပ္စြာ စီးဆင္းမႈကို အေထာက္အကူ ျပဳရန္၊ ျပည္သူမ်ား ပါ၀င္ႏုိင္မႈကို ျမွင့္တင္ရန္
စသည့္ အက်ိဳး ေက်းဇူးမ်ားကို ေဖာ္ေဆာင္ ႏုိင္ရန္ အတြက္ အမ်ား ျပည္သူ ၀န္ေဆာင္မႈ မီဒီယာမ်ားကို
ေဖာ္ေဆာင္ ေပးရန္ ဟု ေဖာ္ျပ လာသည္ကို
ေတြ႕ရသည္။
အဆိုပါ ဘန္ေကာက္ ေၾကညာခ်က္ ၌ပင္ အမ်ားျပည္သူ
၀န္ေဆာင္မႈ မီဒီယာမ်ား အေနျဖင့္ ဘ႑ာေရး လြတ္လပ္မႈ၊ အယ္ဒီတာ လြတ္လပ္မႈ တို႕ကို အာမခံ
ႏုိင္ေစရန္ အတြက္ လိုက္နာ သင့္သည့္ အခ်က္မ်ား၊ ႏုိင္ငံသား အားလံုးသို႕ သတင္း အခ်က္အလက္
မ်ားျဖန္႕ေ၀ ႏုိင္ရန္ အတြက္ လိုက္နာ သင့္သည့္ အခ်က္မ်ားႏွင့္ ရန္ပံုေငြ ေထာက္ပံ့ ရမည့္
နည္းလမ္းမ်ား စသည္တို႕ကို ထည့္သြင္း ေဖာ္ျပ ခဲ့ပါသည္။
ျမန္မာႏုိင္ငံ အပါအ၀င္ ျဖစ္သည့္ အာဆီယံ
အဖြဲ႕၀င္ ႏုိင္ငံမ်ား အတြင္းတြင္ အင္ဒိုနီးရွား ႏုိင္ငံမွာ အမ်ား ျပည္သူ ၀န္ေဆာင္မႈ
မီဒီယာကို အေစာဆံုး စတင္ အေကာင္အ ထည္ ေဖာ္ခဲ့သည့္ ႏုိင္ငံ ျဖစ္သည္။ ၁၉၉၈ ခုႏွစ္ ျပဳျပင္ ေျပာင္းလဲေရး စတင္ ခ်ိိန္တြင္ ႏုိင္ငံပိုင္
ရုပ္ျမင္ သံၾကားႏွင့္ အသံလႊင့္ ဌာနကို အမ်ား ျပည္သူ ၀န္ေဆာင္မႈ မီဒီယာ အျဖစ္သို႕ အသြင္
ကူးေျပာင္းခဲ့သည္။ သို႕ေသာ္ ၂၀၁၂ ခုႏွစ္ မတ္လ တြင္ ဖို႕ဒ္ ေဖာင္ေဒးရွင္း၏ အကူအညီျဖင့္
Centre for Innovation Policy and Governance က ျပဳစု ခဲ့သည့္ Mapping Media
Policy in Indonesia အစီရင္ခံစာ၌ အင္ဒိုနီးရွား ႏုိင္ငံ အေနျဖင့္ မီဒီယာ က႑ ကို စနစ္တက်
စီမံ ခန္႕ခြဲရန္ ပ်က္ကြက္ ခဲ့ေၾကာင္း၊ ထို႕ေၾကာင့္ အက်ိဳးအျမတ္ကို အဓိက ထားသည့္ မီဒီယာမ်ားသာ
အလြန္အကၽြံ ဖြံ႕ျဖိဳး တိုးတက္ လာျပီး မီဒီယာ
လက္ဝါးၾကီး အုပ္မႈ အေျခအေန ျဖစ္လာေၾကာင္း၊ အင္ဒိုနီးရွား အမ်ား ျပည္သူ ၀န္ေဆာင္မႈ မီဒီယာ
မ်ားမွာလည္း အဖြဲ႕အစည္း တြင္း ျပႆနာ မ်ားေၾကာင့္ ထိေရာက္စြာ စြမ္းေဆာင္ ႏုိင္မႈ မရိွေၾကာင္း၊
မီဒီယာ လြတ္လပ္ခြင့္ကို ျပည္သူ႕ အက်ိဳးစီးပြား အတြက္ ထည့္သြင္း စဥ္းစားမႈ မျပဳဘဲ စီးပြားေရး
အက်ိဳးအျမတ္ အတြက္ သက္သက္ စဥ္းစားျခင္းမွာ မသင့္ ေတာ္ေၾကာင္း၊ မီဒီယာ လုပ္ငန္းမ ်ားကို
အျခား စီးပြားေရး လုပ္ငန္းမ်ားႏွင့္ မတူ သီးျခား စဥ္းစား သင့္ ေၾကာင္း ေထာက္ျပ ထားသည္ကို
ေတြ႕ရပါသည္။ လက္ေတြ႕ တြင္လည္း အင္ဒိုနီးရွား နုိင္ငံ၏ သတင္းစာ ႏွင့္ ဂ်ာနယ္ မဂၢဇင္းမ်ား၊ ပုဂၢလိက ရုပ္ျမင္
သံၾကားႏွင့္ ေရဒီယို အသံလႊင့္ ဌာနမ်ား သာမက လူၾကိဳက္ မ်ားသည့္ အင္တာနက္ မီဒီယာ ၀က္ဘ္ဆုိက္
မ်ားအပါအ၀င္ မီဒီယာ အားလံုး နီးပါးသည္ မီဒီယာ အုပ္စု ၁၂ ခုလက္၀ယ္တြင္ ရိွေနသည္ကို ေလ့လာ
ေတြ႕ရိွရ ပါသည္။
ထိုင္းႏုိင္ငံတြင္မူ ယခင္ ပုဂၢလိကပိုင္
Thai Independent Television , TITV ကို ၂၀၀၈ ခုႏွစ္ တြင္ ဥပေဒျဖင့္ အမ်ား ျပည္သူ ၀န္ေဆာင္မႈ
မီဒီယာ အျဖစ္သို႕ေျပာင္းလဲခဲ့သည္။ ေျပာင္းလဲ သည့္ ႏွစ္ မၾကာျမင့္ ေသးေသာ္လည္း ထုိင္းႏုိင္ငံ
အမ်ားျပည္သူ ၀န္ေဆာင္မႈ ရုပ္သံလႊင့္ ဌာန Thai PSB သည္ သတင္း အရည္အေသြး ျမင့္မား မႈေၾကာင့္
ျပည္တြင္း၊ ျပည္ပမွ အသိ အမွတ္ျပဳ ခံရသည္ ကိုေတြ႕ရ ပါသည္။
ဖိလစ္ပိုင္ ႏုိင္ငံတြင္မူ အမ်ား ျပည္သူ
၀န္ေဆာင္မႈ မီဒီယာ တစ္ခု ထူေထာင္ရန္ အတြက္ ၂၀၀၇ ခုႏွစ္ မွ စတင္ ႀကိဳးစား ခဲ့ေသာ္လည္း
ေအာင္ျမင္မႈ မရိွေသးပါ။ University of the Philippines Visayas မွ ရုပ္သံလႊင့္
ပညာရပ္ ဆုိင္ရာ လက္ေထာက္ ပါေမာကၡ Amy Daquilanea-Tanoy ကေတာ့ ထိုကဲ့သို႕ ေအာင္ျမင္မ
မရိွရ ျခင္းမွာ အစိုးရႏွင့္ လႊတ္ေတာ္ အေနျဖင့္ ႏုိင္ငံေရးအရ စိတ္အား ထက္သန္မႈ မရိွျခင္း၊
လက္ရိွ ပုဂၢလိက မီဒီယာ အုပ္စုႀကီးမ်ားက ကိုယ္က်ိဳး စီးပြား အေပၚ အေျခခံ၍ ဆန္႕က်င္ေန
ျခင္းႏွင့္ ျပည္သူလူထု အေနျဖင့္ အမ်ား ျပည္သူ ၀န္ေဆာင္မႈ မီဒီယာ အေၾကာင္းကို ေကာင္းစြာမသိျခင္း
တို႕ေၾကာင့္ ျဖစ္သည္ဟု သံုးသပ္ ေျပာၾကား ခဲ့ပါသည္။
ထိုကဲ့သို႕ အာဆီယံ ႏုိင္ငံ မ်ားတြင္ အမ်ား
ျပည္သူ ၀န္ေဆာင္မႈ မီဒီယာ အယူအဆ စတင္ မိတ္ဆက္ ေနခ်ိန္၌ မိမိတုိ႕ ျမန္မာ ႏုိင္ငံတြင္လည္း
အမ်ားျပည္သူ ၀န္ေဆာင္မႈ မီဒီယာမ်ား စတင္ဖြဲ႕စည္း ႏုိင္ရန္ အတြက္ အမ်ားျပည္သူ ၀န္ေဆာင္မႈ
မီဒီယာ ဥပေဒၾကမ္းကို ျပည္ေထာင္စု လႊတ္ေတာ္သို႕ တင္သြင္း ထားၿပီ ျဖစ္ပါသည္။ ဒီမိုကေရစီ
ႏုိင္ငံ ျဖစ္သည္ႏွင့္ အညီ ထိုဥပေဒ ၾကမ္းအေပၚ အယူအဆ အမ်ိဳးမ်ိဳး၊ အျမင္ အမ်ိဳးမ်ိဳးျဖင့္
တုန္႕ျပန္ ေဆြးေႏြး ၾကသည္ မွာလည္း သဘာ၀ က်ပါသည္။ ႀကိဳဆိုရမည့္ အခ်က္လည္း ျဖစ္ပါသည္။
သို႕ေသာ္ မိမိတို႕ ႏုိင္ငံသည္ ဒီမိုကေရစီ
အသြင္ ကူးေျပာင္းေရးကို ေဆာင္ရြက္ ရာတြင္ ယခင္ ရိွျပီးျဖစ္သည့္ အင္စတီ က်ဴးရွင္းမ်ားကို
ပိုမို ေကာင္းမြန္ေအာင္ ျပဳျပင္ျခင္း၊ အခ်ိဳ႕ အင္စတီ က်ဴးရွင္းမ်ားကို ဖ်က္သိမ္းျခင္း၊
အင္စတီ က်ဴးရွင္း အသစ္မ်ားကို ဖြဲ႕စည္း တည္ေထာင္ျခင္း မ်ားကို တစ္ျပိဳင္တည္း လုပ္ ေဆာင္
ေနရသည့္ အခ်ိန္ျဖစ္သည္။
ယခု တင္သြင္း ထားသည့္ အမ်ား ျပည္သူ ၀န္ေဆာင္မႈ
မီဒီယာ ဥပေဒၾကမ္းမွာ ျမန္မာ ႏုိင္ငံတြင္ မရိွ ခဲ့ဖူးသည့္ အင္စတီ က်ဴးရွင္း အသစ္ တစ္ခုကို
တည္ေထာင္ ႏုိင္ရန္ အတြက္ ရည္ရြယ္ ေဆာင္ရြက္ ထားျခင္း ျဖစ္ပါသည္။ ထုိ႕ေၾကာင့္ အမ်ားျပည္သူ
၀န္ေဆာင္မႈ မီဒီယာကို စတင္ ထူေထာင္ ခဲ့သည့္ အျပင္ ႏုိင္ငံတကာက အေလးထား ရသည့္ အမ်ား ျပည္သူ ၀န္ေဆာင္မႈ
မီဒီယာ စံႏႈန္းမ်ားကို က်င့္သံုး ေနသည့္ ဥေရာပ ႏုိင္ငံမ်ားမွ စံႏႈန္းမ်ားကို အေျချပဳၿပီး
ျမန္မာႏုိင္ငံ အေျခအေနႏွင့္ အသင့္ေတာ္ဆံုး ျဖစ္ေအာင္ ေရးဆြဲ ထားျခင္း ျဖစ္ ပါသည္။
သို႕ေသာ္ ယေန႕ အခ်ိန္အထိ ဥပေဒၾကမ္း အေပၚ
ေ၀ဖန္ ေထာက္ျပမႈ အမ်ားစုသည္ ႏုိင္ငံတကာ စံႏႈန္းမ်ားကို အေျခခံ ျခင္းထက္ မိမိတို႕ ခံစားခ်က္မ်ား၊
သံသယမ်ား၊ ပုဂၢလိက အက်ိဳး စီးပြားမ်ား အေပၚ တြင္သာ အေျခခံ ေနသည္ကို ေလ့လာ ေတြ႕ရိွရ
ပါသည္။ တကယ္ေတာ့ အမ်ားျပည္သူ ၀န္ေဆာင္မႈ မီဒီယာ ဆုိသည္မွာ ျမန္မာ ႏုိင္ငံတြင္ မရိွခဲ့ေသးသည့္
အင္စတီ က်ဴးရွင္း တစ္ခု ျဖစ္ရာ ဥပေဒၾကမ္းကို ေ၀ဖန္ရာ၌ မိမိတို႕ ကိုယ္ပိုင္ ခံစားခ်က္မ်ား၊
အတိတ္ အေတြ႕အၾကံဳ မ်ားကို အေျခခံျပီး ေ၀ဖန္ ေနျခင္းထက္ အမ်ားျပည္သူ ၀န္ေဆာင္မႈ မီဒီယာႏွင့္
ပတ္သက္သည့္ ႏုိင္ငံတကာ စံႏႈန္း မ်ားကို အေျခခံျပီး ေ၀ဖန္ သံုးသပ္မွသာ အားလံုးအတြက္
အက်ိဳး ရိွမည္ ျဖစ္ပါသည္။ ထိုသို႕ ဓမၼအဓိ႒ာန္ က်က် ေ၀ဖန္ ႏုိင္ရန္ အတြက္ ယခု ေဆာင္းပါးပါ
အခ်က္အလက္ မ်ားက အတုိင္းအတာ တစ္ခုအထိ အေထာက္ အကူျပဳ နိင္မည္ဟု ေမွ်ာ္္လင့္ပါသည္။
ဗညားေအာင္
No comments:
Post a Comment