Friday, September 6, 2013

ဘက္မလိုက္တဲ့ မီဒီယာ

မည္သည့္ ေရြးေကာက္ပြဲ တြင္မဆို ေရြးေကာက္ပြဲ အႀကိဳ မဲဆြယ္ စည္းရံုးမႈ ကာလတြင္ မီဒီယာမ်ား အေနျဖင့္ ႏုိင္ငံေရး ပါတီမ်ားႏွင့္ ကိုယ္စားလွယ္ေလာင္း မ်ားႏွင့္ပတ္သက္ၿပီး ျပည္သူမ်ားကို အသိေပး ရမည္ ျဖစ္သည္။ ထိုတာ၀န္ကို မီဒီယာ မ်ားက မည္ကဲ့သို႕ ထမ္းေဆာင္ မည္ဆိုသည့္ အခ်က္သည္ လြတ္လပ္ၿပီး တရား မွ်တသည့္ ေရြးေကာက္ပြဲ ျဖစ္ေပၚေရးတြင္ အေရးၾကီးသည့္ အခ်က္ဟု ဆိုႏုိင္ ပါသည္။
လြတ္လပ္မႈႏွင့္ ယံုၾကည္စိတ္ခ်ရမႈ
ေရြးေကာက္ပြဲ သတင္း ေရးသားမႈႏွင့္ ပတ္သက္လွ်င္ အမ်ားဆံုး ေျပာေလ့ရိွေသာ၊ ၾကားရေလ့ ရိွေသာ စကားလံုးမွာ မီဒီယာ လြတ္လပ္ခြင့္ ဆိုေသာ စကားလံုးပင္ ျဖစ္မည္ ထင္သည္။ သို႕ေသာ္ မီဒီယာ လြတ္လပ္ခြင့္မွာ သက္ဆုိင္ရာ ႏုိင္ငံအေပၚ မူတည္ျပီး အတုိင္းအတာ ကြာျခား ႏုိင္ေပသည္။
ထိုကဲ့သို႕ လြတ္လပ္မႈ ပမာဏျခင္း ကြာျခား ေသာ္လည္း ေရြးေကာက္ပြဲ သတင္းမ်ား ေရးသား ရာတြင္ မီဒီယာမ်ား၏ သတင္း ေရးသား ေပးပို႕မႈ မ်ားသည္ ယံုၾကည္ စိတ္ခ်ရမႈ ရိွရန္ လိုသည္ ဆိုသည့္ အခ်က္မွာမူ ႏုိင္ငံ အားလံုးတြင္ အတူတူပင္ ျဖစ္သည္။ ယံုၾကည္ စိတ္ခ်ရမႈ ႏွင့္ ပတ္သက္လွ်င္ စံတစ္ခုတည္းသာ ရိွသည္ဟု ဆိုႏုိင္သည္။ မီဒီယာမ်ား အေနျဖင့္ ပါတီ မူ၀ါဒမ်ား၊ ကိုယ္စားလွယ္ ေလာင္းမ်ား၏ အရည္အခ်င္းမ်ား ႏွင့္ပတ္သက္လွ်င္ လြတ္လပ္ျပီး ယံုၾကည္ စိတ္ခ် ရသည့္ သတင္း အခ်က္အလက္ မ်ားေပးအပ္ရန္ လိုအပ္ ေပသည္။ ထိုကဲ့သို႕ ယံုၾကည္ စိတ္ခ်ရသည့္ သတင္း အခ်က္အလက္မ်ား ေပးနို္င္ရန္ အတြက္ မီဒီယာ မ်ားသည္ တိက်ျခင္း (Accuracy) ၊ ဘက္မလိုက္ ျခင္း  (Impartiality) ၊ တာ၀န္ယူ တတ္ျခင္း  (Responsibility) တို႕ႏွင့္ ျပည့္စံု ရေပမည္။ ထို႕အတူ ပုဂၢိဳလ္ေရး အရ အပုတ္ခ် ေရးသားျခင္း (Defamatory)၊ ခိုင္မာမႈကို မစိစစ္ပဲ ေရးသား မိျခင္း၊ (Derivative) ၊ နစ္နာေအာင္ ရည္ရြယ္ ေရးသားျခင္း၊ (Malicious)၊ အဂတိ လို္က္စားျခင္း (Corrupt ) တို႕ကိုလည္း ေရွာင္က်ဥ္ရန္ လိုအပ္ေပသည္။ ထိုအခ်က္ မ်ားကို ေစာင့္ထိန္း ႏုိ္င္ရန္ အတြက္ ေအာက္ပါ ေရြးေကာက္ပြဲ လုပ္ငန္းစဥ္ မ်ားတြင္ မီဒီယာမ်ား ဘက္က လိုက္နာအပ္၊ ေစာင့္ထိန္း အပ္ေသာ အခ်က္မ်ားကို သိရိွထားရန္ လိုအပ္ပါသည္။
ႏုိင္ငံေရး ပါတီမ်ားႏွင့္ မဲဆြယ္ စည္းရံုးမႈမ်ား
ေရြးေကာက္ပြဲ မဲဆြယ္ စည္းရံုးမႈ ကာလတြင္ မဲဆႏၵရွင္ မ်ားအေနျဖင့္ ၎တို႕၏ ေရြးခ်ယ္ပိုင္ခြင့္ အခြင့္ အေရးကို မွန္မွန္ကန္ကန္ အသံုးခ် ႏုိင္ေအာင္ မီဒီယာ မ်ားက အေထာက္ အကူ ေပးရမည္ ျဖစ္သည္။ ထိုသို႕ ေဆာင္ရြက ရာတြင္ ႏုိင္ငံေရး ပါတီမ်ား၏ မူ၀ါဒမ်ား၊ ေရြးေကာက္ပြဲ မဟာ ဗ်ဴဟာ မ်ားနွင့္ ပတ္သက္ ျပီး အသိ ေပးျခင္းလည္း ပါ၀င္သည္။ ထို႕အတူ ပါတီ ေခါင္းေဆာင္မ်ား အေၾကာင္း၊ ပါတီ၏ အတိတ္ ကာလက လုပ္ေဆာင္မႈ မ်ားကိုလည္း အသိေပးရန္ လိုအပ္သည္။
ပါတီစံု စနစ္တြင္ ႏုိင္ငံေရး ပါတီမ်ားသည္ ၎တို႕၏ေ ခါင္းေဆာင္ကို ဗဟိုျပဳျပီး မဲဆြယ္ စည္းရံုး သည္ ကမ်ားသည္။ မိမိတို႕ ပါတီ ေခါင္းေဆာင္ကို မဲဆႏၵရွင္ မ်ားကို ႏွစ္သက္ေ အာင္၊ ၾကည္ညိဳ ေလးစား ေအာင္ ပံုေဖာ္ ၾကသည္။ ထိုအခါ ပါတီ ေခါင္းေဆာင္ကို ေလးစားသည့္၊ ႏွစ္သက္သည့္ မဲဆႏၵရွင္္ မ်ားက ပါတီကို ကိုယ္စားျပဳသည့္ ကိုုယ္စားလွယ္ ေလာင္းမ်ားကို မဲမ်ား ပံုေအာ ေပးေတာ့သည္။ ထိုျဖစ္စဥ္သည္ ဒီမိုကေရစီ အသြင္ ကူးေျပာင္းေရးကို လုပ္ေဆာင္ ေနသည့္ ႏုိင္ငံမ်ား မွာသာမက ဒီမိုကေရစီကို ႏွစ္ေပါင္း ရာခ်ီ က်င့္သံုး ခဲ့သည့္ ႏုိင္ငံမ်ား မွာပင္ ရိွေနဆဲ ျဖစ္သည္။ ထို႕ေၾကာင့္လည္း ႏုိင္ငံေရး ပါတီမ်ားက မိမိတို႕ ေခါင္းေဆာင္၏ ပံုရိပ္ကို အေကာင္းဆံုး ပံုေဖာ္ႏုိင္ရန္ အတြက္ ျပည္သူ႕ ဆက္ဆံေရး ကၽြမ္းက်င္သူမ်ား၊ မိန္႕ခြန္း ေရးသား သူမ်ားကို ေငြပံုေပးၿပီး အသံုးခ် ေနျခင္းျဖစ္သည္။
ထိုကဲ့သို႕ ပံုေဖာ္မႈမ်ားကို မဲဆႏၵရွင္ မ်ားထံသို႕ အျမန္ဆံုးႏွင့္ အထိေရာက္ဆံုး ပို႕ႏုိင္ေသာ လမ္းေၾကာင္း မွာ မီဒီယာ မ်ားပင္ ျဖစ္သည္။ ထို႕ေၾကာင့္လည္း ႏုိင္ငံေရး ပါတီမ်ားက မီဒီယာမ်ားက တဆင့္ ၎တို႕ ပါတီ၊ ၎တို႕ ေခါင္းေဆာင္၏ ပံုရိပ္ကို ၎တို႕ လိုလားသည့္ ပံုစံအတုိင္း ပံုေဖာ္ ႏုိင္ေအာင္ ႀကိဳးစား ၾကစၿမဲ ျဖစ္သည္။ ထိုကဲ့သို႕ မိမိတို႕ ပါတီအတြက္ အက်ိဳးရိွ ေစမည့္ သတင္း မ်ားကို Soft News ဟုေခၚသည္။  မိမိကို ေထာက္ခံ သူမ်ားႏွင့္ ရင္းႏွီးစြာ ေျပာဆို ႏႈတ္ဆက္ေနမႈ၊ ကေလးငယ္မ်ားႏွင့္ ရင္းနွီးစြာ ေနထုိင္မႈ၊ ဖြင့္ပြဲ အခမ္းအနားမ်ား တက္ေရာက္မႈ၊ ပါတီ၏ ေအာင္ျမင္မႈ မ်ားကိုသာ အသားေပး ေျပာၾကားသည့္ မိန္႕ခြန္း၊ မိမိပါတီကို လိုလားသည့္ သတင္းေထာက္ မ်ားႏွင့္ ေတြ႕ဆံု ေမးျမန္းခန္းမ်ား စသည္ တို႕သည္ Soft News မ်ားျဖစ္သည္။ ဘက္မလိုက္သည့္ မီဒီယာ တစ္ခုသည္ ထိုကဲ့သို႕ Soft News မ်ားကိုသာ ေဖာ္ျပေန၍ မရဘဲ ပါတီႏွင့္ ပါတီ ေခါင္းေဆာင္၏ အားသာခ်က္၊ အားနည္းခ်က္ မ်ားကို မွ်မွ် တတ ေပၚလြင္ေအာင္ ေဖာ္ျပေပးရန္ လိုအပ္သည္။ သတင္းစာ ရွင္းလင္းပြဲ မ်ားတြင္ မဲဆႏၵရွင္မ်ား သိသင့္ သိထိုက္ သည္ဟု ယံုၾကည့္သည့္ အခ်က္ မ်ားကို ေမးျမန္း၀ံ့ရန္ လိုအပ္သည္။ ထိုသို႕ လုပ္ေဆာင္ျခင္း မျပဳလွ်င္ ထိုမီဒီယာသည္ ႏုိ္င္ငံေရး ပါတီတစ္ခု ေျပာသမွ် သံေယာင္လိုက္ ေနသည့္ ဘ၀သို႕ ေရာက္သြားမည္ ျဖစ္သည္။
မိန္႕ခြန္းမ်ား
မဲဆြယ္ စည္းရံုးမႈ ကာလတြင္ ပါတီ ေခါင္းေဆာင္ မ်ားက သာမက ကိုယ္စားလွယ္ ေလာင္းမ်ားကပါ လူထု အစည္းအေ၀းမ်ား၊ သတင္းစာ ရွင္းလင္းပြဲ မ်ားတြင္ မိမိတုိ႕ ပါတီအတြက္ မဲဆြယ္ စည္းရံုးသည့္ မိန္႕ခြန္း မ်ားကို ေျပာၾကား ၾကမည္ ျဖစ္သည္။ မီဒီယာတို႕၏ တာ၀န္မွ ထိုမိန္႕ခြန္းမ်ား ကို ကမွ အ အထိ လံုးေစ့ပတ္ေစ့ေ ဖာ္ျပရန္ မဟုတ္ေပ။ မိန္႕ခြန္းပါ အေရးၾကီးေသာ အခ်က္မ်ားကို ေဖာ္ျပရန္ လိုအပ္ သကဲ့သို႕ မိန္႕ခြန္း ေျပာသည့္ ေနရာ၊ ေျပာၾကားသည့္ ပရိသတ္ အမ်ိဳးအစား ကိုလည္း ေဖာ္ျပရန္ လိုအပ္ ေပသည္။ ထိုထက္ပိုျပီး အေရးၾကီး သည္မွာ ထိုမိန္႕ခြန္း အေပၚ  မဲဆႏၵရွင္မ်ား၏ တုန္႕ျပန္ခ်က္၊ အျခား ပါတီတစ္ခု အေပၚ ေ၀ဖန္ တိုက္ခိုက္မႈမ်ား ပါ၀င္ပါက သက္ဆုိင္ရာ ပါတီ၏ တုန္႕ျပန္ ခ်က္မ်ားကို ထည့္သြင္း ေဖာ္ျပ ေပးရန္ လိုအပ္ျခင္းပင္ ျဖစ္သည္။ သို႕မွသာ မီဒီယာမ်ား၏ သတင္း ေရးသားခ်က္ မ်ားသည္ မွ်တျပီး ဘက္မလိုက္ရာ  (Fair , Balance and Impartial)  ေရာက္မည္ ျဖစ္သည္။ အကယ္၍ မိန္႕ခြန္းတြင္ ရုန္႕ရင္း ၾကမ္းတမ္းေသာ စကားလံုးမ်ား၊ အၾကမ္းဖ က္မႈ၊ လူမ်ိဳး ခြဲျခားမႈ တို႕ကို လံႈ႕ေဆာ္ေသာ အသံုးအႏႈန္း ဘာသာေရးကို ႏုိင္ငံေရး အတြက္ အသံုးခ် သည့္ ေဟာေျပာ မႈမ်ား စသည့္ ေဖာ္ျပရန္ မသင့္ေသာ စကားလံုးမ်ား ပါ၀င္လာ ခဲ့လွ်င္မူ မီဒီယာမ်ား အေနျဖင့္ ခ်န္လွပ္ထား ပိုင္ခြင့္ ရိွေပသည္။
မီဒီယာမ်ား သမားမ်ား အေနျဖင့္ ဘက္လိုက္ပဲ ဓမၼဓိ႒ာန္ က်က် တင္ျပရန္ တာ၀န္ရိွသည့္ အတြက္ နုိင္ငံေရး သမားမ်ား၏ မိန္႕ခြန္းမ်ားအေပၚ မိမိ၏ ကိုယ္ပိုင္ ထင္ျမင္ ယူဆ ခ်က္မ်ားကို ထည့္သြင္း ေဖာ္ျပျခင္းမွ ေရွာင္ရွား ရေပမည္။ သို႕ေသာ္ ႏုိင္ငံေရးသမား တစ္ဦး၏ မိန္႕ခြန္းပါ အခ်က္မ်ားသည္ အျခားေနရာ တစ္ခုတြင္ ေျပာၾကားခဲ့သည့္ မိန္႕ခြန္းႏွင့္ ကြဲလြဲေနလွ်င္ လည္းေကာင္း၊ ပါတီ၏ မူ၀ါဒမ်ား ႏွင့္ ကြဲလြဲေနလွ်င္ လည္းေကာင္း သတင္းသမား တစ္ဦး အေနျဖင့္ ထိုကြဲလြဲခ်က္ မ်ားကို ေထာက္ျပရန္ တာ၀န္ ရိွေပသည္။ ထိုကဲ့သို႕ ေဆာင္ရြက္မွသာ မီဒီယာ မ်ားသည္ ႏုိ္င္ငံေရး ပါတီမ်ားကို ေၾကာ္ျငာ ေပးသည့္ အျဖစ္မွ လြတ္ေျမာက္ျပီး မွန္ကန္သည့္ စတုတၳမ႑ိဳင္အျဖစ္သို႕ေရာက္ရိွႏုိင္မည္ျဖစ္သည္။
ျပည္သူ႕ သေဘာထား စစ္တမ္း
ပါတီစံု ေရြးေကာက္ပြဲ မ်ား၏ ထူးျခားေသာ အဂၤါရပ္ တစ္ခုမွာ ျပည္သူ႕ သေဘာထား စစ္တမ္းမ်ား Opinion Poll ပင္ျဖစ္သည္။ ထိုစစ္တမ္း မ်ားကို သတင္းဌာန မ်ားက ေကာက္ယူေလ့ ရိွသကဲ့သို႕ လြတ္လပ္ေသာ သုေတသန အဖြဲ႕မ်ား ကလည္း ေကာက္ယူေလ့ ရိွသည္။ ႏုိ္င္ငံေရး ပါတီမ်ား ကလည္း ၎တို႕ အစီအစဥ္ျဖင့္ ေကာက္ယူသည္ လည္းရိွသည္။ သတင္းဌာန မ်ားကလည္း ေရြးေကာက္ပြဲ နီးလာေလ ျပည္သူ႕ သေဘာထား စစ္တမ္းမ်ားကို စိတ္၀င္ စားဖြယ္ရာ သတင္းအျဖစ္ သတ္မွတ္ၿပီး ထုတ္ျပန္ ေလ့ရိွသည္။
ထိုစစ္တမ္း မ်ားသည္ မည္သည့္ ပါတီအား ေထာက္ခံမည္ ဆိုသည္ကို တိတိပပ ဆံုးျဖတ္ႏုိ္င္ျခင္း မရိွသည့္ မဲဆႏၵရွင္ မ်ား၏ အဆံုးအျဖတ္ အေပၚ ၾသဇာ သက္ေရာက္ နုိင္သကဲ့သို႕ မိမိပါတီ၊ မိမိ ေထာက္ခံေသာ ကိုယ္စားလွယ္ ေလာင္းႏုိင္ရန္ အလားအလာ မရိွဟု ယူဆျပီး မဲမေပးပဲ ေနျခင္းမ်ားလည္း ျဖစ္ေပၚ ေစႏုိင္သျဖင့္ မဲဆႏၵရွင္ မ်ား၏ အဆံုးအျဖတ္ ေပၚတြင္လည္း ၾကီးမားသည့္ အက်ိဳး သက္ေရာက္မႈ ရိွသည္ဟု ဆိုႏုိင္ပါသည္။ ျပည္သူ႕ သေဘာထား စစ္တမ္းမ်ား၏ အေရးၾကီးမႈ ေၾကာင့္လည္း အခ်ိဳ႕ ႏုိင္ငံမ်ားတြင္ မဲေပးမႈ မစတင္မီ ကာလ တစ္ခုတြင္ စစ္တမ္း ေကာက္ယူျခင္း၊ ထုတ္ျပန္ ေၾကညာျခင္း မျပဳရန္ သတ္မွတ္ ထားျခင္းျဖစ္သည္။
ထို႕ေၾကာင့္ သတင္း မီဒီယာမ်ား အေနျဖင့္ ျပည္သူ႕ သေဘာထား စစ္တမ္း ေကာက္ယူမႈမ်ားကို ေဖာ္ျပျခင္း မျပဳမီ ထိုစစ္တမ္း ေကာက္ယူသည့္ အဖြဲ႕အစည္း၏ ယံုၾကည္ စိတ္ခ်ရမႈနွင့္ ဘက္မလိုက္မႈ ကို ဆန္းစစ္ရန္ လိုအပ္ ေပသည္။ ထို႕ျပင္ စစ္တမ္း ေကာက္ယူျခင္း ခံရသည့္ ျပည္သူ အေရအတြက္ ႏွင့္ ေကာက္ယူသည့္ နည္းလမ္းမ်ား ကိုလည္း ဆန္းစစ္ရန္ လိုအပ္သည္။ ႏုိ္င္ငံတကာ စံမ်ားအရ အနည္းဆံုး လူ ၂၅၀၀ ဦးကို ေမးျမန္း ေကာက္ခံ ထားသည့္ စစ္တမ္း ေကာက္ယူမႈ ကိုသာ ခုိင္မာသည္ ဟု သတ္မွတ္ ထားသည္ ကိုလည္း သတိျပဳရန္ လိုအပ္ ပါသည္။ ျဖစ္ႏုိ္င္ပါက စစ္တမ္း ေကာက္ယူမႈ တစ္ခုတည္းကို ေဖာ္ျပမည့္ အစား အျခား စစ္တမ္း ေကာက္ယူ မႈမ်ားႏွင့္ ႏိႈင္းယွဥ္ ေဖာ္ျပသင့္ ေပသည္။
မဲဆႏၵရွင္ တို႕အသံ
သတင္း မီဒီယာ မ်ားသည္ ေရြးေကာက္ပြဲ ကာလတြင္ ပါတီႏွင့္ ကုိယ္စားလွယ္ ေလာင္းမ်ား၏ မိန္႕ခြန္းမ်ား၊ မူ၀ါဒ ေၾကညာ ခ်က္မ်ား၊ လႈပ္ရွားမႈမ်ား ကိုသာ အသားေပး ေဖာ္ျပေလ့ ရိွသည္။ ထိုကဲ့သုိ႕ေသာ သတင္းမ်ား ကိုသာ တန္ဖိုးရိွသည့္ သတင္းမ်ား အျဖစ္ သတ္မွတ္ေလ့ ရိွသည္။ သို႕ေသာ္ ေရြးေကာက္ပြဲသည္ ပါတီမ်ား၊ ႏုိ္င္ငံေရး သမားမ်ား အတြက္ မဟုတ္၊ မဲဆႏၵရွင္ ျပည္သူမ်ား အတြက္ ျဖစ္သည္ကို မေမ့ရန္ လိုအပ္ေပသည္။ မဲဆႏၵရွင္ မ်ားက ၎တို႕ ဘာေတြ လုိအပ္ေနသည္၊ ဘာေတြ ျဖစ္ခ်င္ ေနသည္ကို ႏုိ္င္ငံေရး ပါတီမ်ားကို အသိေပး ရမည္ျဖစ္သည္။ ႏုိ္င္ငံေရး ပါတီမ်ားက ထိုလိုအပ္ ဆႏၵမ်ားကို ၎တို႕ မည္ကဲ့သို႕ ေဆာင္ရြက္ ေပးႏုိင္သည္ကို ေျပာရမည္၊ ျပႆနာ မ်ားကို ေျဖရွင္း ႏုိင္မည့္ နည္းဗ်ဴဟာ၊ မဟာဗ်ဴဟာ မ်ားကို ခ်ျပရမည္။ တုိင္းျပည္ အတြက္ အကိ်ဳးရိွမည့္ လုပ္ငန္း ေတြကို မဲဆႏၵရွင္မ်ား သိေအာင္ ခ်ျပရမည္။ ထိုအခ်က္မ်ားကို သံုးသပ္ ေလ့လာျပီး မဲဆႏၵရွင္ ျပည္သူမ်ားက ဆံုးျဖတ္ျခင္း၊ ေရြးခ်ယ္ျခင္း ျပဳလုပ္ ၾကမည္ ျဖစ္သည္။ ထိုကဲ့သို႕ မဲဆႏၵရွင္ ျပည္သူမ်ား မွန္မွန္ ကန္ကန္ ေရြးခ်ယ္ ႏုိ္င္ရန္အတြက္ လိုအပ္ေသာ သတင္း အခ်က္အလက္ မ်ားကို ေပးႏုိ္င္သည့္ အရာမွာ မီဒီယာမ်ား သာျဖစ္ပါသည္။ ထို႕ေၾကာင့္ ေရြးေကာက္ပြဲ ကာလသတင္း ေရးသားခ်က္ မ်ားသည္ ပါတီမ်ားထံမွ ျပည္သူမ်ား ထံသို႕သာ တစ္လမ္းသြား မဟုတ္ဘဲ ျပည္သူမ်ားႏွင့္ ပါတီမ်ား အၾကား အျပန္အလွန္ ႏွစ္လမ္းသြား ျဖစ္ေအာင္ မီဒီယာ မ်ားက လုပ္ေဆာင္ ေပးရမည္ ျဖစ္သည္။ တနည္းအားျဖင့္ ပါတီမ်ား၏ အသံသာမက မဲဆႏၵရွင္မ်ား၏ အသံကိုလည္း ကုိယ္စားျပဳရန္ လိုအပ္ သည္ဟု ဆိုႏုိ္င္ပါသည္။
အထက္တြင္ ေဖာ္ျပခဲ့သည္ အခ်က္မ်ားသည္ ေရြးေကာက္ပြဲ သတင္း ေရးသား ရာတြင္ သတိျပဳ သင့္ေသာ အခ်က္မ်ား ထဲမွ အခ်ိဳ႕မွ်သာ ျဖစ္ပါသည္။ သတင္း ေရးသားမႈပံုစံ၊ မီဒီယာမ်ား၏ က်င့္၀တ္၊ မီဒီယာမ်ားကို ေစာင့္ၾကည့္ ထိန္းေက်ာင္း ေပးေရး စသည့္ အေၾကာင္းအရာ မ်ားစြာ က်န္ပါေသးသည္။ ဒီမိုကေရစီ အသြင္ ကူးေျပာင္းေရးကို စတင္ လုပ္ေဆာင္သည့္ ႏုိ္င္ငံမ်ား အတြက္ ဆိုလွ်င္ လုပ္ေဆာင္ရန္ ကိစၥ မ်ားပိုျပီး မ်ားေျမာင္ ေပလိမ့္မည္။ မည္သို႕ပင္ျဖစ္ေစ ဘက္မလိုက္သည့္ မီဒီယာ က႑ ဆိုသည္မွာ ေရြးေကာက္ပြဲ အတြက္ သာမက ႏုိင္ငံ တည္ေဆာက္ေရး တြင္လည္း အေရးၾကီး ေသာေၾကာင့္ မီဒီယာ အဖြဲ႕အစည္း တုိင္းက ဘက္မလိုက္ေသာ မီဒီယာ ျဖစ္ေရး၊ ျပည္သူလူထု အက်ိဳး စီးပြားကို ဦးထိပ္ထား သည့္ မွန္ကန္ေသာ စတုတၳ မ႑ိဳင္ ျဖစ္ေရးကို အေလးထား ေဆာင္ရြက္ ရမည့္ အခ်ိန္ကို ေရာက္ေန ၿပီျဖစ္သည္ ဟု ဆိုခ်င္ပါသည္။   
ရဲထြဋ္
မွီျငမ္းျပဳစာေစာင္မ်ား
၁။      Support for Media During Election by International Media Support , 2006

၂။       Election Reporting by Ross Howard, IMPACS , 2004

No comments:

Post a Comment