Sunday, September 29, 2013

ထုိင္းႏုိ္င္ငံ၏ ႏုိင္ငံေရး ပါတီဥပေဒ

ထုိင္းႏုိင္ငံ၏ နုိင္ငံေရး ပါတီ ဆိုင္ရာ ဥပေဒကို Organic Act on Political Parties ( 2007) ဟု ေခၚသည္။ ထိုဥပေဒ သည္ သက္ဆင္ အစိုးရ လက္ထက္ ထိုင္းရတ္သ္ ထုိင္း ပါတီ၏ လုပ္ေဆာင္ ခဲ့မႈမ်ား အေပၚ အေျခခံၿပီး ေရးဆြဲ ခဲ့ျခင္း ျဖစ္ေသာ ေၾကာင့္ အနာဂတ္တြင္ ေငြကို တံတား ခင္းၿပီး ႏုိင္ငံေရး အာဏာ ရယူ ခဲ့သည့္ ျဖစ္စဥ္မ်ိဳး ထပ္မေပၚေအာင္ ရည္ရြယ္ ေရးဆြဲ ခဲ့ျခင္း ျဖစ္သည္ ဟုလည္း ဆိုႏုိင္သည္။
ပါတီ တည္ေထာင္ သူမ်ား
ထုိ္င္းႏုိင္ငံ ဥပေဒ အရ ထုိင္း ႏုိင္ငံသား အသက္ ၁၈ ႏွစ္ ျပည့္ၿပီးသူ ၁၅ ဦးႏွင့္ အထက္ျဖင့္ ႏုိင္ငံေရး ပါတီကို ဖြဲ႕စည္း ႏုိင္သည္။ သို႕ေသာ္ ထိုသူ မ်ားသည္ ထိုင္း အေျခခံ ဥပေဒ အရ ႏုိင္ငံေရး လုပ္ေဆာင္ျခင္း မျပဳရန္ ပိတ္ပင္ျခင္း ခံထား ရသူမ်ား မျဖစ္ ေစရန္ သတ္မွတ္ ထားသည္။ ထုိင္းအေျခခံ ဥပေဒတြင္ မိမိ ပိုင္ဆုိင္မႈကို အမွန္အတုိင္း မေၾကညာပဲ ဖံုးကြယ္ ထားသူမ်ား၊ အထက္ လႊတ္ေတာ္ အမတ္ အျဖစ္မွ စြတ္စြဲ ျပစ္တင္ ဖယ္ရွား ခံရသူ မ်ားႏွင့္ ႏုိ္င္ငံေရး ပါတီ ဥပေဒပါ အခ်က္ မ်ားကို ေဖာက္ဖ်က္ သူမ်ားကို ႏုိင္ငံေရး လုပ္ေဆာင္ ျခင္းမွ ငါးႏွစ္အထိ ပိတ္ပင္ရန္ သတ္မွတ္ ထားပါသည္။
ယခု အခ်ိန္တြင္ သက္ဆင္ႏွင့္ ထုိင္းရတ္သ္ ထုိင္း ပါတီ ေခါင္းေဆာင္ တစ္ရာ ေက်ာ္မွာ ႏုိင္ငံေရး လုပ္ေဆာင္ျခင္း မျပဳရန္ ပိတ္ပင္ ခံထားရ သူမ်ား ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ ေနာက္ထပ္ ပါတီ တစ္ခု ထပ္မံ တည္ေထာင္ ခြင့္ မရိွသည္ကို ေတြ႕ရ ပါသည္။ ထို႕ျပင္ ႏုိင္ငံေရး ပါတီ မ်ားသည္ ဘုရင္ကို ႏုိင္ငံ အႀကီးအကဲ အျဖစ္ အသိ အမွတ္ျပဳ ထားသည့္ အေျခခံ ဥပေဒကို လုိက္နာရန္ အတြက္လည္း ကတိ ျပဳရန္ လိုအပ္ပါသည္။
ထိုင္း ဥပေဒအရ ၁၈ ႏွစ္ျပည့္ၿပီး သူမ်ားသည္ ပါတီ ေထာင္ခြင့္ ရေသာ္လည္း ပါတီ၏ အေရးႀကီးသည့္ တာ၀န္မ်ား ျဖစ္သည့္ ေရြးခ်ယ္ တင္ေျမွာက္ ထားသည့္ ေခါင္းေဆာင္၊ ဒုတိယ ေခါင္းေဆာင္၊ အတြင္း ေရးမွဴး၊ ဒုတိယ အတြင္း ေရးမွဴး၊ ဘ႑ာထိန္း၊ ေမာ္ကြန္းထိန္း၊ ေျပာေရး ဆိုခြင့္ ရိွသူႏွင့္ ဗဟိုအမႈေဆာင္ ေကာ္မတီ ၀င္မ်ားသည္ အသက္ ႏွစ္ဆယ္ထက္ မငယ္သည့္  ထုိင္း ႏုိင္ငံသားမ်ား ျဖစ္ရန္ သတ္မွတ္ ထားပါသည္။
ပါတီ လုပ္ငန္းမ်ား ေဆာင္ရြက္ျခင္း
ထုိင္းႏုိင္ငံ၏ နုိင္ငံေရး ပါတီ ဥပေဒတြင္ ပါတီမ်ား၏ လုပ္ငန္း ေဆာင္ရြက္မႈႏွင့္ ပတ္သက္ျပီး အေတာ္ေလး အေသးစိတ္ ေရးထား သည္ကို ေတြ႕ရသည္။ ထူးျခားခ်က္မွာ ပါတီ အလုပ္ အမႈေဆာင္ ေကာ္မတီသည္ ပါတီ၏ ႏုိ္င္ငံေရး  လုပ္ငန္း မ်ားကို အေျခခံ ဥပေဒ ႏွင့္အညီ၊ တရား ဥပေဒႏွင့္ အညီ လုပ္ေဆာင္ရန္ တာ၀န္ ရိွသည့္ အျပင္ ပါတီ၀င္မ်ား၊ လႊတ္ေတာ္ အမတ္မ်ား အေနျဖင့္ အေျခခံ ဥပေဒႏွင့္ လည္းေကာင္း၊ တရားဥပေဒ ႏွင့္လည္းေကာင္း လိုက္နာေ ဆာင္ရြက္ ေစရန္ အတြက္ တာ၀န္ ရွိသည္ဟု ပုဒ္မ ၁၇ ႏွင့္ ၁၈ တြင္ ထည့္သြင္း ျပ႒ာန္း ထားျခင္း ျဖစ္သည္။ ထို႕ျပင္ ပါတီ၀င္ ျဖစ္ေစရန္ အတြက္ ေငြေၾကး၊ ပစၥည္း ႏွင့္အျခား အကိ်ဳး ခံစားခြင့္ မ်ားျဖင့္ တုိက္ရုိက္ ေသာ္ လည္းေကာင္း၊ သြယ္၀ိုက္၍ ေသာ္လည္း ဆြဲေဆာင္ စည္းရံုးျခင္း မျပဳရန္ သတ္မွတ္ ထားသကဲ့သို႕ ပါတီ၀င္ ျဖစ္ေစရန္ အတြက္ ပုဂၢိဳလ္ တစ္ဦး ဦးထံမွ ျဖစ္ေစ ေငြေၾကး၊ ပစၥည္းႏွင့္ အျခား အက်ိဳး ခံစားခြင့္ တစ္ခုခုကို ေတာင္းဆိုျခင္း မျပဳရန္လည္း ကန္႕သတ္ ထားသည္။ ထို ကန္႕သတ္ ခ်က္သည္ ထုိင္း ႏုိ္င္ငံေရး ပါတီမ်ား လုပ္ေလ့ ရိွသည့္ အျခား ပါတီမွ အမတ္မ်ားကို ေငြေၾကး၊ အခြင့္အေရးမ်ား ေပးၿပီး ဘက္ေျပာင္းေအာင္ ဆြဲေဆာင္ သည့္ အေလ့အထကို ကာကြယ္ႏုိင္ ရန္ ျပ႒ာန္း ထားျခင္း ျဖစ္ေပသည္။
ထိုင္းႏုိင္ငံ ဥပေဒတြင္ ႏုိင္ငံေရး ပါတီ တည္ေထာင္ ၿပီးေနာက္ စည္းရံုးေရး လုပ္ငန္းမ်ား ေဆာင္ရြက္ ရာတြင္ ျပည့္မီ ရမည့္ စံမ်ားကို ျမင့္ျမင့္ မားမား သတ္မွတ္ ထားသည္ ကိုလည္း ေတြ႕ရသည္။ ႏုိင္ငံေရးပါတီ တစ္ခုအေနျဖင့္ ေကာ္မရွင္က သတ္မွတ္ ေပးထားသည့္ ေဒသ တစ္ခုစီတြင္ အနည္းဆံုး ပါတီ၀င္ အင္အား ငါးေထာင္ ရေအာင္ တစ္ႏွစ္ အတြင္း စည္းရံုး ေဆာင္ရြက္ ရမည္ ျဖစ္သည္။ ထို႕ျပင္ ထိုေဒသမ်ား ( Region and Provinces ) တြင္ အနည္းဆံုး ရံုးတစ္ရံုးစီ ဖြင့္လွစ္ ႏုိင္ရမည္ ျဖစ္သည့္ အျပင္ တစ္ႏွစ္အတြင္း ထုိ သတ္မွတ္ခ်က္ ႏွစ္ခုကို ျပည့္မီေအာင္ ေဆာင္ရြက္ နုိင္ျခင္း မရိွပါက ပါတီအျဖစ္မွ ရပ္ဆုိင္းျခင္း ခံရမည္ျဖစ္ ပါသည္။ ထိုင္း ဥပေဒတြင္ မွတ္သားစရာ ေကာင္းသည့္ အခ်က္မွာ ပါတီတြင္း ဒီမိုကေရစီ က်င့္စဥ္ ထြန္းကားေရး အတြက္ ဥပေဒျဖင့္ သတ္မွတ္ ထားျခင္း ျဖစ္သည္။ ႏိ္ု္င္ငံေရး ပါတီ တစ္ခုသည္ သတ္မွတ္ ပါတီ၀င္ အင္အားကို ျပည့္မီပါက ရက္ေပါင္း ေျခာက္ဆယ္ အတြင္း ပါတီ ညီလာခံ ေခၚယူၿပီး ေခါင္းေဆာင္ မ်ားကို ျပန္လည္ ေရြးခ်ယ္ျခင္း၊ ပါတီ ဖြဲ႕စည္းရန္ ေဆာင္ရြက္စဥ္က ခ်မွတ္ ခဲ့သည့္ မူ၀ါဒမ်ားကို သံုးသပ္ အတည္ ျပဳျခင္းတို႕ကို လုပ္ေဆာင္ ရမည္ ျဖစ္သည္။ အကယ္၍ သက္ဆုိင္ရာ ပါတီက ညီလာခံ ေခၚယူျခင္း မျပဳလွ်င္ ပါတီ မွတ္ပုံ တင္ျခင္းကို ႀကီးၾကပ္ ရသည့္ အဖြဲ႕အစည္းက ထိုအတိုင္း လုိက္နာ ေဆာင္ရြက္ရန္ အခ်ိန္ သတ္မွတ္ ညႊန္ၾကား ႏုိင္သည္။ လိုက္နာျခင္း မျပဳလွ်င္ အေရးယူ ႏုိင္သည္။  
ထို႕ျပင္ ပါတီ တစ္ခုသည္ တစ္ႏွစ္ တစ္ႀကိမ္ ပါတီ ညီလာခံကို ေခၚယူရန္ လိုအပ္ သကဲ့သို႕  ပါတီ၀င္ ေအာက လႊတ္ေတာ္ အမတ္ ေလးပံု တစ္ပံု၊ သို႕မဟုတ္ အမႈေဆာင္ေ ကာ္မတီ၀င္ သံုးပံု တစ္ပံု သို႕မဟုတ္ ပါတီ၀င္ အားလံုး၏ ဆယ္ပံု တစ္ပံု သို႕မဟုတ္ ႏွစ္ေထာင္ ထက္ မနည္းေသာ ပါတီ၀င္ မ်ားက ေတာင္းဆို လွ်င္ အေရးေပၚ ပါတီ ညီလာခံ ေခၚယူေပး ရမည္ ဟုလည္း ကန္႕သတ္ ထားသည္ ကို ေတြ႕ရ၏။
ပါတီရန္ပုံေငြ
ပါတီ ရန္ပံုေငြ ရွာေဖြ ျခင္းႏွင့္ ပတ္သက္ လွ်င္ ထုိင္း ႏုိ္င္ငံေရး ေခါင္းေဆာင္ မ်ားက ကိုယ္ပိုင္ ေငြေၾကးကို သံုးၿပီး ကိုုယ္ပိုင္ ပါတီမ်ား တည္ေထာင္သည့္ အေလ့ အထကို ထိန္းခ်ဳပ္ ႏုိင္ရန္ အတြက္ ရည္ရြယ္ လုပ္ေဆာင္ ထားသည္ ကို ေတြ႕ရသည္။ ထို႕ေၾကာင့္ ပါတီသို႕ လႈဒါန္း ေငြမ်ား အနက္ ဘတ္တစ္သိန္း ထက္ေက်ာ္လြန္ ေသာလႈဒါန္းမႈ မ်ားကို လႈဒါန္းသူ အမည္ႏွင့္ တကြ တင္ျပရန္ သတ္မွတ္ ထားသကဲ့ သို႕ လူတစ္ဦး တည္းက ဘတ္ ဆယ္သန္းထက္ ေက်ာ္လြန္ လႈဒါန္းမႈ မ်ားကိုလည္း တားျမစ္ ထားေပသည္။ ထို႕ျပင္ ထုိင္း ႏုိင္ငံသား မဟုတ္သူမ်ား၊ ႏုိင္ငံျခား တိုင္းျပည္ တစ္ခု၏ ဥပေဒကို လိုက္နာ ရသူမ်ား၊ ျပည္ပ အဖြဲ႕အစည္း မ်ားႏွင့္ အျခား တုိင္းျပည္ မ်ားမွ အေထာက္အပံ့ မ်ားကို ရယူထား သူမ်ား ထံမွ လႈဒါန္းမႈ မ်ားကို လက္မခံ ရန္လည္း ကန္႕သတ္ ထားပါသည္။ ထို႕ျပင္ ၀န္ၾကီးခ်ဳပ္ႏွင့္ ၀န္ၾကီး တာ၀န္ ထမ္းေဆာင္ေန သူမ်ားက အရိွန္အ၀ါ၊ ၾသဇာကို သံုးျပီး မိမိပါတီႏွင့္ အမတ္မ်ား အတြက္ ေငြရွာ ေပးျခင္း ကိုလည္း တားျမစ္သည့္ အျပင္ ေဖာက္ဖ်က္ပါက ေထာင္ဒဏ္ ခ်မွတ္ ရန္လည္း ျပ႒ာန္းထာ းပါသည္။
ႏုိင္ငံေရး ပါတီ အျဖစ္မွ ပ်က္ျပယ္ျခင္း
ထိုင္းႏုိ္င္ငံ ဥပေဒတြင္ ႏုိင္ငံေရး ပါတီ အျဖစ္မွ ပ်က္ျပယ္ ျခင္းႏွင့္ ပတ္သက္ျပီး အသိအမွတ္ ျပဳခံရမႈ ဆံုးရံႈးျခင္း ( Loss of Status of Political Parties)၊ ရပ္စဲျခင္း ( Cessation of Political Parties )ႏွင့္ ဖ်က္သိမ္းျခင္း ( Dissolution fo Political Parties) ဟု အေသးစိတ္ ခြဲျခား ထားသည္ကို ေတြ႕ရ ပါသည္။ အသိအမွတ္ ျပဳခံရမႈ ဆံုးရံႈးျခင္း ႏွင့္ ပတ္သက္လွ်င္ ပါတီ တစ္ခုသည္ တစ္ႏွစ္ အတြင္း သတ္မွတ္ ပါတီ၀င္ အေရအတြက္ ျပည့္မီမႈ မရိွျခင္း၊ ေအာက္ လႊတ္ေတာ္ သက္တမ္း ႏွစ္ႀကိမ္ သို႕မဟုတ္ ရွစ္ႏွစ္ အထိ ကိုယ္စားလွယ္ ေလာင္းအမည္ စာရင္း တင္သြင္းရန္ ပ်က္ကြက္ ျခင္း၊ ခုိင္လံုေသာ အေၾကာင္း မရိွဘဲ တစ္ႏွစ္ ပတ္လံုး ပါတီ ညီလာခံ ေခၚရန္ ပ်က္ကြက္ျခင္း တို႕ျဖစ္ လာလွ်င္ အသိ အမွတ္ျပဳ ခံရမႈ ဆံုးရံႈးမည္ဟု သတ္မွတ္ ထားသည္။ ပါတီ တစ္ခုသည္ ပါတီ စည္းမ်ဥ္းႏွင့္ အညီ ပါတီကို ဖ်က္သိမ္းလွ်င္ သို႕မဟုတ္ အျခား ပါတီ တစ္ခုႏွင့္ ပူးေပါင္းလွ်င္မူ အလို အေလ်ာက္ ပါတီ အျဖစ္မွ ရပ္စဲ သြားမည္ ျဖစ္သည္။
ထုိင္း ဥပေဒအရ ပါတီမ်ား ဖ်က္သိမ္း ျခင္းကို ဖြဲ႕စည္းပံု အေျခခံ ဥပေဒ ဆုိင္ရာ တရားရံုးကသာ ေဆာင္ရြက္ႏုိင္ျပီး ပါတီ တစ္ခုသည္ ဘုရင္မင္းျမတ္ကို ႏုိင္ငံေတာ္ အႀကီးအကဲ အျဖစ္ သတ္မွတ္ ထားေသာ ဒီမို ကေရစီ အစိုးရကို ျဖဳတ္ခ်ရန္၊ အေျခခံ ဥပေဒႏွင့္ မညီေသာ လုပ္ရပ္ မ်ားျဖင့္ ႏုိင္ငံေတာ္ အာဏာ ကိုရယူရန္ ႀကိဳးစားလွ်င္ ပါတီ အျဖစ္မွ ဖ်က္သိမ္း ခံရမည္ ျဖစ္သည္။ ထို႕ျပင္ ေရြးေကာက္ပြဲ ဥပေဒ မ်ားကို ခ်ိဳးေဖာက္ လွ်င္လည္း ပါတီ အျဖစ္မွ ဖ်က္သိမ္း ခံရမည္ ျဖစ္သည္။ ထုိင္း ရတ္သ္ထုိင္းႏွင့္ ခ်တ္ထိုင္း ပါတီ တို႕မွ ေရြးေကာက္ပြဲ ဥပေဒပါ မဲ၀ယ္ျခင္းႏွင့္ သက္ဆုိင္သည့္ ျပစ္မႈ မ်ားကို က်ဴးလြန္ ခဲ့သျဖင့္ ပါတီ ဖ်က္သိမ္း သည့္အျပင္ ႏုိ္င္ငံေရး လုပ္ေဆာင္ခြင့္ ကိုလည္း ပိတ္ပင္ ခံခဲ့ရျခင္း ျဖစ္သည္။ အလားတူပင္ ျပည္တြင္း၌ ျဖစ္ေစ၊ ျပည္ပ၌ ျဖစ္ေစ ထုိင္းႏုိင္ငံ၏ လံုၿခံဳေရးကို ထိခုိက္ေအာင္ ေဆာင္ရြက္ျခင္း၊ ဥပေဒကို ခ်ိဳးေဖာက္ျခင္း၊ ျပည္သူ လူထု ၿငိမ္၀ပ္ ပိျပားေရးကို ထိခိုက္ေအာင္ ေဆာင္ရြက္ျခင္း၊ ျပည္သူ လူထု၏ အက်င့္ စာရိတၳကို ထိခုိုက္ေအာင္ ေဆာင္ရြက္ျခင္း စေသာ ျပစ္မႈမ်ားကို က်ဴးလြန္လွ်င္လည္း ပါတီ ဖ်က္သိမ္းရန္ သတ္မွတ္ ထားသည္ကို ေတြ႕ရ ပါသည္။
မီဒီယာ က်င့္၀တ္မ်ား
ထုိင္း ႏုိင္ငံေရးတြင္ ႏုိင္ငံေရး သမားမ်ား တစ္ဦးႏွင့္ တစ္ဦး အပုတ္ခ်ျခင္း၊ မမွန္မကန္ စြတ္စြဲခ်က္ မ်ားျဖင့္ သိကၡ က်ေအာင္ လုပ္ျခင္း တုိ႕မွာ ထံုးတမ္း စဥ္လာလို ျဖစ္ေနသည္မွာ ၾကာၿပီ ျဖစ္သည္။ သို႕ေသာ္ ၂၀၀၇ ႏွစ္ ႏုိင္ငံေရး ပါတီမ်ား ဥပေဒ တြင္မူ ထိုအမူ အက်င့္ မ်ားကို ျပဳျပင္ရန္ အတြက္ ႀကိဳးစား လာသည္ ကို ထင္ထင္ ရွားရွား ေတြ႕လာ ရသည္။ ထုိင္း ဥပေဒတြင္ ပါတီ၀င္ တစ္ဦးသည္ အျခား ပါတီ တစ္ခု သို႕မဟုတ္ အျခား ပါတီ၀င္ တစ္ဦးကို မမွန္မကန္ လုပ္ႀကံ စြပ္စြဲမႈမ်ား ျပဳလုပ္လွ်င္ ထို ဥပေဒမ်ား အတြက္ ျပ႒ာန္း ထားသည့္ ျပစ္ဒဏ္၏ ႏွစ္ဆကို က်ခံရမည္ ျဖစ္ျပီး ပါတီက ေဆာင္ရြက္ျခင္း ျဖစ္ပါက ပါတီကို ဖ်က္သိမ္း သည္ အထိ ျပစ္ဒဏ္ ခ်မွတ္ႏုိင္ ေၾကာင္း ေဖာ္ျပ ထားသည္။
ျပစ္မႈႏွင့္ ျပစ္ဒဏ္မ်ား
ထုိင္းႏုိင္ငံ၏ ႏုိင္ငံေရး ပါတီ ဥပေဒသည္ အျခား ႏုိင္ငံမ်ား၏ ႏုိင္ငံေရး ပါတီ ဆုိင္ရာ ဥပေဒ မ်ားႏွင့္ ႏိႈ္င္းယွဥ္လွ်င္ ျပစ္မႈႏွင့္ ျပစ္ဒဏ္မ်ားကို က်ယ္က်ယ္ ျပန္႕ျပန္႕ သတ္မွတ္ ထားသည္ကို ေတြ႕ရ ပါသည္။ ျပစ္မႈႏွင့္ ျပစ္ဒဏ္ မ်ားႏွင့္ ပတ္သက္လွ်င္ အခန္း(၅) တြင္ ပုဒ္မ ၁၀၄ မွ ၁၃၂ အထိ ျပ႒ာန္း ထားၿပီး ခ်မွတ္ ႏုိင္ေသာ ျပစ္ဒဏ္ မ်ားကိုလည္း ရာဇ၀တ္ ေၾကာင္းအရ  ( Criminal Penalities )  ႏွင့္ အုပ္ခ်ဳပ္မႈ နည္းလမ္း အရ ( Adminiatrative Penalities) ဟု ႏွစ္ပိုင္း ခြဲထား သည္ကို ေတြ႕ရ ပါသည္။ ျပစ္ဒဏ္ မ်ားမွာ ဘတ္ သံုးေထာင္မွ သံုးေသာင္း အထိ ဒဏ္ေငြမွ အစျပဳျပီး ေထာင္ဒဏ္ ဆယ္ႏွစ္ႏွင့္ ဘတ္ေငြ ႏွစ္သိန္း အထိ ခ်မွတ္ ႏုိင္ေၾကာင္း ျပ႒ာန္း ထားသည္ကို ေတြ႕ရပါသည္။ ထို႕ျပင္ သက္ဆုိင္ရာ ႏုိင္ငံေရး ပါတီကို ဖ်က္သိမ္းျခင္း၊ သက္ဆုိင္ရာ ပုဂၢိဳလ္ မ်ားကို ႏုိင္ငံေရး လုပ္ေဆာင္ ခြင့္မွ ငါးႏွစ္ အထိ ပိတ္ပင္ျခင္း စသည့္ ျပစ္ဒဏ္ မ်ားကို ခ်မွတ္ ႏုိင္ေၾကာင္း ေဖာ္ျပ ထားသည္ ကိုလည္း ေတြ႕ရပ ါသည္။
ရဲထြဋ္

မီွျငမ္းျပဳစာေစာင္
Organic Act on Political Parties ( 2007) , Unofficial Translation provided by IFES 

No comments:

Post a Comment