Saturday, September 21, 2013

ေငြေၾကးႏွင့္ ႏိုင္ငံေရးပါတီမ်ား (၃)

ဂ်ာမနီ ႏုိင္ငံသည္ ၁၉၅၉ ခုႏွစ္ကပင္ စတင္ၿပီး ပါတီ ရန္ပံုေငြ မ်ားကို ႏုိင္ငံေတာ္မွ ေထာက္ပံ့ သည့္စနစ္ကို စတင္ က်င့္သံုး ခဲ့သည့္ ေရွ႕ေဆာင္ ႏုိင္ငံ ျဖစ္သည္။ ထိုစနစ္ကို အႀကိမ္ႀကိမ္ အေျပာင္းအ လဲမ်ား လုပ္ခဲ့ ၿပီးေနာက္ ယခု အခ်ိန္တြင္ ကေနဒါ၊ အေမရိကန္ႏွင့္ အျခား အေနာက္ ဥေရာပ ႏုိင္ငံမ်ားတြင္ က်င့္သံုး ေနသည့္ စနစ္မ်ားမွ ေကာင္းသည့္ အခ်က္ အားလံုးကို ေပါင္းစပ္ ထားသည့္ ပံုစံအျဖစ္ ေရာက္ရိွေန ေပသည္။
ဂ်ာမန္တို႕၏ စနစ္အရ ႏုိင္ငံေရး ပါတီတစ္ခု သည္ ႏုိင္ငံေတာ္၏ ေထာက္ပံ့ေငြ မ်ားကို ရရိွႏုိင္ရန္ အတြက္ ႏုိင္ငံအဆင့္ ေရြးေကာက္ပြဲ မ်ားတြင္ အနည္းဆံုး လူထု ေထာက္ခံမႈ ဒႆမ ငါး ရာခိုင္ႏႈန္း သို႕မဟုတ္ ျပည္နယ္ ၁၆ ခုအနက္ တစ္ခုတြင္ ျပဳလုပ္သည့္ ျပည္နယ္ ေရြးေကာက္ပြဲတြင္ လူထု ေထာက္ခံမႈ တစ္ရာခိုင္ႏႈန္း ရရိွရန္လိုအပ္သည္။ သို႕ေသာ္ ပါတီမ်ား အေနျဖင့္ ေထာက္ပံေၾကး ရယူရန္ အတြက္ ကန္႕သတ္ခ်က္မ်ား ထပ္မံ ျပဳလုပ္ ထားသည္ ကိုလည္း ေတြ႕ရ သည္။ ပထမဆံုး အေနျဖင့္ ပါတီ တစ္ခုသည္ ၎ ရရိွမည့္ ေထာက္ပံ့ေၾကး ႏွင့္ ညီမွ်သည့္ ရန္ပံုေငြကို ပါတီဝင္မ်ားႏွင့္ ပါတီ ေထာက္ခံသူမ်ား ထံမွ ေကာက္ခံ ႏုိင္ရမည္ ျဖစ္သည္။ ဒုတိယ အေနျဖင့္မူ ပါတီတစ္ခု၏ ေထာက္ပံ့ေၾကး သည္ ဒိြဳက္မတ္ခ်္ ၂၄၅ သန္းထက္ မပိုေစရန္ သတ္မွတ္ထား သည္။ ထိုသတ္မွတ္ ခ်က္သည္ ၁၉၉၈ ခုႏွစ္က သတ္မွတ္ခ်က္ ျဖစ္ၿပီး ေနာက္ပိုင္း ႏွစ္မ်ားတြင္ ေငြေၾကး ေဖာင္းပြမႈ ႏႈန္းကို မူတည္ၿပီး ေျပာင္းလဲ သတ္မွတ္ ေပးလွ်က္ ရိွသည္။
ပါတီတစ္ခု အတြက္ ရသင့္ေသာ ေထာက္ပံ့ ေၾကးကို တြက္ခ်က္ရ ာတြင္လည္း ႏုိင္ငံေတာ္ ေထာက္ပံ့ ေၾကး၏ ၄ဝ%ကို ပါတီ အလိုက္ ရရိွသည့္ ေထာက္ခံမဲ တစ္မဲလွ်င္ တစ္ ဒိြဳက္မတ္ခ်္ ႏႈန္းျဖင့္ ေထာက္ပံ့ ေပးရာတြင္ အသံုးျပဳ သည္။ ထုိ႕ျပင္ ေထာက္ခံမဲ ငါးသန္း ျပည့္ပါက ဆုေၾကး အျဖစ္ မဲတစ္မဲလွ်င္ ဒႆမ သံုး ဒိြဳက္မတ္ခ်္ ႏႈန္းျဖင့္လည္း ထပ္မံ ေထာက္ပံ့ ေပးသည္။ က်န္ ၆ဝ%ကိုမူ ပါတီဝင္မ်ား၊ ပါတီ ေထာက္ခံသူ မ်ားမွ ထည့္ဝင္ေငြ အေပၚ မူတည္ၿပီး ႏိုင္ငံေတာ္က ႏွစ္အခ်ိဳးတစ္ ႏႈန္းျဖင့္ ထည့္ဝင္ေပးသည္။ ဂ်ာမနီႏိုင္ငံ၏ စနစ္သည္ ရႈပ္ေထြး လွသည့္ အျပင္ ႏုိင္ငံေတာ္ အတြက္လည္း အကုန္အက် မ်ားျပား လွၿပီး ၁၉၉၈ ခုႏွစ္တြင္ ဒိြဳက္မတ္ခ်္ ၉၆၅ သန္း အသံုးျပဳခဲ့ ရသည္ကို ေတြ႕ရသည္။
သြယ္ဝိုက္ေထာက္ပံ့ျခင္း
အေနာက္ ဥေရာပ ႏုိင္ငံမ်ားတြင္ သြယ္ဝိုက္ေ ထာက္ပံျခင္းကို ပံုသ႑န္ အမ်ိဳးမ်ိဳးျဖင့္ က်င့္သံုး ၾကသည္။ အီတလီ ႏုိင္ငံတြင္ ေရြးေကာက္ပြဲ ကာလအတြင္း မဲဆႏၵရွင္ မ်ားထံသို႕ စာတိုက္မွ စည္းရံုး လႈံ႕ေဆာ္စာမ်ား ေပးပို႕မႈကို အခမဲ့ ေဆာင္ရြက္ခြင့္ ျပဳထားသည္။ ထို႕ျပင္ ျပည္သူပိုင္ အေဆာက္ အဦမ်ားကို ႏုိင္ငံေရး လွဳပ္ရွားမႈ မ်ားတြင္ အသံုးျပဳခြင့္ ေပးသကဲ့သို႕ အမ်ား ျပည္သူပိုင္ အေဆာက္ အဦမ်ား ေနရာမ်ားကို ပါတီရံုး ဖြင့္လွစ္ရန္ အတြက္ ငွားရမ္းပါက အနည္းဆံုး ေျခာက္ႏွစ္ ငွားရမ္း ေပးရန္ႏွင့္ ႏႈန္းထားကို အျခား စီးပြားေရး လုပ္ငန္း မ်ားထက္ ေလွ်ာ့ယူရန္ သတ္မွတ္ ထားသည္။ အလားတူပင္ အမ်ား ျပည္သူႏွင့္ ဆိုင္ေသာ ေနရာမ်ားတြင္ ေၾကာ္ျငာ ဆိုင္းဘုတ္မ်ား ေထာင္ျခင္း၊ ပိုစတာ ကပ္ျခင္း မ်ားအတြက္ ပုဂၢလိက လုပ္ငန္းမ်ားေ ပးရသည့္ ႏႈန္းထား၏ သံုးပံု တစ္ပံုသာ ေပးေခ်ရန္ သတ္မွတ္ ထားသည္ ကိုလည္း ေတြ႕ရသည္။ ျပင္သစ္၊ ဂ်ာမနီ၊ စပိန္ စေသာ နုိင္ငံမ်ား တြင္မူ နုိင္ငံေရး ပါတီမ်ား၏ ပိုစတာမ်ား ကပ္ရန္ ေနရာမ်ား သတ္မွတ္ေပးၿပီး အခမဲ့ ေၾကာ္ျငာ ခြင့္ျပဳ ထားသည္ ကိုလည္း ေတြ႕ရသည္။ ထို႕ျပင္ အီတလီ၊ ျပင္သစ္၊ စပိန္စေသာ ႏုိင္ငံမ်ားတြင္ ေရြးေကာက္ပြဲ ကာလ၌ အသံုးျပဳရန္ ကြန္ပ်ဴတာ၊ မိတၱဴ ကူးစက္ ကဲ့သို႕ေသာ ရံုးသံုး စက္ပစၥည္း ကရိိယာမ်ား၊ ပရိေဘာဂ မ်ားကို အခမဲ့ ငွားရမ္း ေပးသည္။ ဂ်ာမနီ ႏုိင္ငံတြင္မူ ထိုကဲ့သို႕ ထုတ္ေပး ေသာ္လည္း သင့္ေတာ္သည့္ ႏႈန္းထားျဖင့္ ေပးေခ်ရန္ သတ္မွတ္ ထားသည္။ ေရြးခ်ယ္ ခံထားရေသာ လႊတ္ေတာ္ ကိုယ္စားလွယ္ မ်ားကုိ ႏုိင္ငံေတာ္မွ ေထာက္ပံ့မႈ ကိုလည္း ပံုစံ အမ်ိဳးမ်ိဳးျဖင့္ ေဆာင္ရြက္ သည္ကို ေတြ႕ရျပန္သည္။ ျပင္သစ္၊ ဂ်ာမနီႏွင့္ ဆြီဒင္ ႏုိင္ငံမ်ားတြင္ ေရြးခ်ယ္ခံ ကိုယ္စားလွယ္ မ်ားသည္ ႏိုင္ငံအတြင္း အခမဲ့ ရထားစီးခြင့္ ေပးထား သကဲ့သို႕ ျပင္သစ္ ႏိုင္ငံတြင္ မိမိ မဲဆႏၵနယ္ ႏွင့္ ၿမိဳ႕ေတာ္ ပါရီအၾကား ေလယာဥ္ျဖင့္ တစ္ႏွစ္လွ်င္ အႀကိမ္ (၄ဝ) အခမဲ့ ခရီးသြားခြင့္ ေပးထားသည္။ ထို႕ျပင္ သတ္မွတ္ ထားသည့္ ရံုးဝန္ထမ္းႏွင့္ ရံုးခန္းမ်ား၊ ရံုးသံုး ပစၥည္းမ်ားကို အခမဲ့ ေထာက္ပံ့ ေပးသည္။ ေရြးေကာက္ပြဲ ကာလ မဲဆြယ္ရာတြင္ အေနာက္ ဥေရာပ ႏုိင္ငံ အားလံုးတြင္ ႏုိင္ငံပိုင္ ေရဒီယို၊ ရုပ္ျမင္သံၾကား တို႕တြင္ အခမဲ့ ေၾကာ္ျငာခြင့္ ေဟာေျပာခြင့္ ရိွၿပီး ပုဂၢလိကပိုင္ မီဒီယာ မ်ားတြင္ သက္သာေသာ နႈန္းထားျဖင့္ အသံုးျပဳခြင့္ ရရိွသည္ကို ေတြ႕ရသည္။ အသံုးျပဳခြင့္ ေပးသည့္ အခိ်န္ အတိုင္းအတာ မွာမူ အခ်ိဳ႕ႏုိင္ငံမ်ားတြင္ၿပီးခဲ့သည့္ ေရြးေကာက္ပြဲရလဒ္မ်ားကို မူတည္ၿပီး အခ်ိဳးက်သတ္မွတ္ေပးသကဲ့သို႕ ဆီြဒင္ ကဲ့သို႕ေသာ ႏုိင္ငံမ်ား တြင္မူ ပါတီ အားလံုးကို တစ္ေျပးညီ သတ္မွတ္ ေပးသည္ကို ေတြ႕ရျပန္သည္။
ရန္ပံုေငြသံုးစြဲမႈအေပၚထိန္းခ်ဳပ္ျခင္း
အီတလီ ႏုိင္ငံတြင္ တစ္ဦးခ်င္းနွင့္ ပုဂၢလိကပိုင္ စီးပြားေရး လုပ္ငန္းမ်ားမွ ပါတီ ရန္ပံုေငြ ထည့္ဝင္ ႏုိင္သည့္ ေငြေၾကး ပမာဏကို ကန္႕သတ္မႈ မရိွေသာ္လည္း စီးပြားေရး လုပ္ငန္းမ်ား အေနျဖင့္ ပါတီ ရန္ပံုေငြ အတြက္ ထည့္ဝင္ လွဳဒါန္း ရာတြင္ သက္ဆိုင္ရာ ကုမၸဏီ ဘုတ္အဖြဲ႕၏ အတည္ျပဳခ်က္ ရယူရန္ႏွင့္ ႏွစ္ပတ္လည္ ရွင္းတမ္းတြင္ ထည့္သြင္း ျပ႒ာန္းရန္ သတ္မွတ္ ထားသည္။ သို႕ေသာ္ အမ်ား ျပည္သူပုိင္ ရွယ္ယာ ၂ဝ % ႏွင့္ အထက္ ရိွေသာ ကုမၸဏီမ်ား အေနျဖင့္ ပါတီ ရန္ပံုေငြ ထည့္ဝင္ျခင္း မျပဳရန္ တားျမစ္ ထားသည္။ ထို႕ျပင္ ကိုယ္စားလွယ္ တစ္ဦးခ်င္း အတြက္ ေရြးေကာက္ပြဲ ရန္ပံုေငြ ထည့္ဝင္ရ ာတြင္လည္း အီတလီ လိုင္ယာေငြ ၂၃ သန္းထက္ မမ်ား ေစရန္ႏွင့္ ကိုယ္စားေလာင္း တစ္ဦး အေနျဖင့္ ေရြးေကာက္ပြဲ ရန္ပံုေငြ လိုင္ယာ သန္းတစ္ရာ ထက္ မပိုေစရန္ လည္းေကာင္း၊ ပါတီ တစ္ခုလံုး အေနျဖင့္ ေရြးေကာက္ပြဲရ န္ပံုေငြ လိုင္ယာ တစ္ဘီလီယံ ထက္ မပိုေစရန္ လည္းေကာင္း သတ္မွတ္ ထားသည္ ကိုလည္း ေတြ႕ရသည္။ သို႕ေသာ္ လက္ေတြ႕တြင္ ေရြးေကာက္ပြဲ အသံုးစရိတ္ႏွင့္ သာမန္ ပါတီ လုပ္ငန္းမ်ား အတြက္ အသံုးစရိတ္ကို ခြဲျခားရန္ လြယ္ကူမႈ မရိွျခင္းေၾကာင့္ အီတလီတို႕၏ ကန္႕သတ္ခ်က္မွာ ထိေရာက္မႈ မရိွလွဟု ေဝဖန္သူ မ်ားလည္း ရိွေနသည္။
ျပင္သစ္ ႏုိင္ငံတြင္မူ ၁၉၉၅ ခုႏွစ္မွ စတင္ၿပီး အမ်ားပိုင္ ျဖစ္ေစ၊ ပုဂၢလိက ပိုင္ျဖစ္ေစ ကုမၸဏီမ်ားမွ ပါတီ ရန္ပံုေငြ သို႕မဟုတ္ ေရြးေကာက္ပြဲ ရန္ပံုေငြ ထည့္ဝင္ျခင္းကို တားျမစ္ ထားသည္။ အလားတူပင္ ႏုိင္ငံျခား ကုမၸဏီ မ်ား၏ အလွဳေငြ ထည့္ဝင္မႈ ကိုလည္း တားျမစ္ ထားသည္။ တစ္ဦးခ်င္း အလွဳေငြ အေနျဖင့္မူ တစ္ႏွစ္လွ်င္ ဖရန္႕ေငြ ငါးေသာင္း ထက္ ပိုမို ထည့္ဝင္ျခင္း မျပဳရန္ႏွင့္ ဖရန္႕ေငြ တစ္ေထာင္ႏွင့္ အထက္ လွဳဒါန္းမႈမ်ားကို ခ်က္လက္မွတ္ ျဖင့္သာ ေဆာင္ရြက္ရန္ ျပ႒ာန္း ထားသည္ကို ေတြ႕ရသည္။ ေရြးေကာက္ပြဲ အသံုးစရိတ္ ကန္႕သတ္ ရာတြင္မူ သမၼတ ေရြးေကာက္ပြဲ တြင္ ပထမ အႀကိမ္ မဲေပးမႈ အတြက္ ဖရန္႕ သန္း၉ဝ ႏွင့္ ဒုတိယ အႀကိမ္ မဲေပးမႈ အတြက္ ဖရန္႕သန္း ၁၂ဝ အသံုးျပဳရန္ ခြင့္ျပဳ ထားသည္။ ပါလီမန္ ေရြးေကာက္ပြဲမ်ား အတြက္မူ ဖရန္႕ ႏွစ္သိန္းခြဲႏွင့္ မဲဆႏၵနယ္ရိွ လူဦးေရေပၚ မူတည္ၿပီး လူတစ္ဦးလွ်င္ တစ္ဖရန္႕ နႈန္းျဖင့္ သံုးစြဲခြင့္ ျပဳထားသည္။
ဂ်ာမနီ ႏုိင္ငံတြင္မူ လူတစ္ဦးခ်င္း မွျဖစ္ေစ၊ ကုမၸဏီမ်ားက ျဖစ္ေစ၊ အမ်ားဆံုး ထည့္ဝင္ ႏုိင္သည့္ ေငြပမာဏကို ကန္႕သတ္ ထားျခင္း မရိွေၾကာင္း ေတြ႕ရသည္။ အလားတူပင္ ပါတီ သို႕မဟုတ္ ကိုယ္စားလွယ္ ေလာင္း တစ္ဦးခ်င္း အေနျဖင့္ အမ်ားဆံုး သံုးစြဲႏုိင္သည့္ ေရြးေကာက္ပြဲ ရန္ပံုေငြ ပမာဏကို ကန္႕သတ္ ထားမႈ မရိွသည္ ကိုလည္း ထူးထူး ျခားျခား ေတြ႕ရ ျပန္သည္။ သို႕ေသာ္ တစ္ႏွစ္လွ်င္ ဒိြဳက္မတ္ခ်္ ႏွစ္ေသာင္းထက္ အထက္ လွဳဒါန္းသူမ်ား စာရင္းကိုမူ ျပဳစု ထားရိွရန္ သတ္မွတ္ ထားသည္။ ထုိ႕ျပင္ ပါတီ အဖြဲ႕အစည္း အဆင့္ဆင့္ အေနျဖင့္ မိမိတို႕ ရရိွေသာ ပါတီ ရန္ပံုေငြ လွဳဒါန္းမႈ မ်ားနွင့္ ပတ္သက္ၿပီး အေသးစိတ္ စာရင္း ျပဳစု ထားရိွၿပီး ႏွစ္စဥ္ ရွင္းတမ္း ထုတ္ျပန္ရန္ ၁၉၈၄ ခုႏွစ္တြင္ ဥပေဒ ျပ႒ာန္းထား ခဲ့သည္။ ထုိ႕ေၾကာင့္ ဂ်ာမန္တို႕၏ စနစ္သည္ ကန္႕သတ္ျခင္း နည္းလမ္းထက္ ပြင့္လင္းမႈ၊ ထင္သာ ျမင္သာ ရိွေအာင္ ေဆာင္ရြက္မႈမ်ား အေပၚတြင္ အေျခခံ သည္ဟု ဆိုႏိုင္ ေပသည္။
အေနာက္ ဥေရာပ နုိင္ငံမ်ား၏ ပါတီ ရန္ပံုေငြမ်ား အေပၚ ထိန္းခ်ဳပ္မႈႏွင့္ ပတ္သက္ၿပီး ေဆာင္ရြက္ခ်က္ မ်ားကို ေလ့လာပါက ႏုိင္ငံေရး ပါတီမ်ား အတြက္ ႏိုင္ငံေတာ္က ေထာက္ပံ့ မႈမ်ားကို တတ္ႏုိင္သမွ် ျပည့္စံုေအာင္ ေဆာင္ရြက္ေပး သကဲ့သို႕ ပုဂၢလိကႏွင့္ စီးပြားေရး လုပ္ငန္းမ်ား၏ ထည့္ဝင္မႈကို နည္းလမ္း အမ်ိဳးမ်ိဳးျဖင့္ ကန္႕သတ္ ထားသည္ကို ေတြ႕ရသည္။ သို႕ေသာ္ အေနာက္ ဥေရာပ စနစ္တြင္ ႏုိင္ငံေတာ္မွ က်ခံေငြ ပမာဏသည္ လြန္စြာ မ်ားျပား လွေပရာ စီးပြားေရး အင္အား ခ်ိဳ႕တဲ့ေသာ ႏိုင္ငံမ်ား အေနျဖင့္ ထိုပံုစံ အတိုင္း ေထာက္ပံ့ရန္မွာ မလြယ္ကူ သည္ကို ေတြ႕ႏုိင္ ေပသည္။
အေရွ႕အာရွႏုိင္ငံမ်ား
အေရွ႕ အာရွ နုိင္ငံမ်ားတြင္ အဓိက ထင္ရွားေသာ ႏုိင္ငံမ်ားမွ ဂ်ပန္၊ ေတာင္ကိုရီးယားႏွင့္ တရုတ္ (တိုင္ေပ) တို႕ ျဖစ္သည္။ ထိုႏုိင္ငံမ်ာ းအနက္ ေတာင္ ကိုရီးယားႏွင့္ တရုတ္(တိုင္ေပ) တို႕သည္ ဒုတိယ ကမၻာစစ္ ၿပီးသည္ အထိ ဂ်ပန္ နုိင္ငံ၏ သိမ္းပိုက္ အုပ္ခ်ဳပ္မႈကို ခံေနခဲ့ရေသာ နုိင္ငံမ်ား ျဖစ္ကာ ၎တို႕က်င့္သံုးေနေသာ ေရြးေကာက္ပြဲ စနစ္ ပံုစံ ွာလည္း ဂ်ပန္တို႕၏ စနစ္ကို အေျခခံ ထားျခင္းပင္ ျဖစ္သည္ဟု ဆိုက ရနုိင္ ေပသည္။ ထို႕ျပင္ ထိုသံုးႏုိင္ငံလံုးတြင္ တူညီသည့္ အခ်က္မွာ မဲဆႏၵရွင္းမ်ားက ၎တို႕၏ အမတ္ေလာင္းသည္ မဲဆႏၵနယ္ ၏ သာေရး၊ နာေရး အဝဝ အတြက္ တာဝန္ ရိွသည္ဟု ယူဆေနျခင္း ျဖစ္သည္။ ထုိ႕ေၾကာင့္ ေရြးခ်ယ္ခံ ကိုယ္စားလွယ္မ်ား အေနျဖင့္ မဲဆႏၵရွင္ မ်ားႏွင့္ အစိုးရ ဌာနမ်ား အၾကား ျပႆနာ မ်ားကို ကိုင္တြယ္ ေျဖရွင္း ေပးရ သကဲ့သို႕ မဂၤလာေဆာင္မ်ား၊ ေမြးေန႕မ်ား စသည့္ အခမ္းအနားမ်ား တြင္လည္း လက္ေဆာင္မ်ား ေပးပို႕ရန္ တာဝန္ရိွေပသည္။ ထုိ႕ေၾကာင့္ ထုိႏုိင္ငံ မ်ားတြင္ လႊတ္ေတာ္ ကိုယ္စားလွယ္မ်ား၏ ေရြးေကာက္ပြဲ အသံုးစရိတ္ သာမက သာမန္ အသံုးစရိတ္မ်ား သည္ပင္ အလြန္ မ်ားျပား ေနသည္ကို ေတြ႕ႏုိင္ ေပသည္။ ဂ်ပန္ ႏုိင္ငံတြင္ ျပဳလုပ္ခဲ့ေသာ ေလ့လာခ်က္ မ်ာအရ ဆိုပါက လႊတ္ေတာ္ ကိုယ္စားလွယ္ တစ္ဦးသည္ မိမိမဲဆႏၵနယ္မွ ပါတီ ဝင္မ်ား၏ မဂၤလာေဆာင္ တစ္ခုလွ်င္ ယန္း ခြန္ႏွစ္ေသာင္း ခန္႕အထိ လက္ဖြဲ႕ရန္ လိုအပ္ၿပီး ထိုကဲ့သို႕ သာေရး နာေရး အကူေငြမ်ား အတြက္ တစ္ႏွစ္လွ်င္ အနည္းဆံုး ယန္း ၁၈ သန္း အသံုးျပဳရန္ လိုအပ္ကာ ႏွစ္သစ္ကူး လက္ေဆာင္အတြက္ ေနာက္ထပ္ ယန္း ၆ သန္း ထပ္မံ အသံုးျပဳရန္ လိုအပ္သည္ဟု ဆိုသည္။ ဂ်ပန္ လႊတ္ေတာ္ ကိုယ္စားလွယ္ တစ္ဦးသည္ လစာေငြ တစ္ႏွစ္လွ်င္ ယန္း ၁၈ သန္းခန္႕ သာရရိွၿပီး ႏုိင္ငံေတာ္မွ ႏုိင္ငံေရး လွဳပ္ရွားမႈမ်ား အတြက္ သီးျခား ေထာက္ပံ့ ျခင္းလည္း မရိွေသာေၾကာင့္ လိုအပ္ေသာ ေငြမ်ားကို ရရိွရန္ အတြက္ အသည္းအသန္ လွဳပ္ရွား ရေတာ့မည္မွာ ထင္ရွား ေနေပသည္။ ထုိ႕ေၾကာင့္ ထိုႏုိင္ငံမ်ား တြင္ ေရြးေကာက္ပြဲ ရန္ပံုေငြ၊ ပါတီ ရန္ပံုေငြမ်ားႏွင့္ ပတ္သက္သည့္ အရႈပ္ေတာ္ပံုမ်ား မၾကာခဏ ေပၚေပါက္ခဲ့ျခင္း လည္း ျဖစ္သည္။
ႏိုင္ငံေတာ္မွ ေထာက္ပံျခင္း
ဂ်ပန္ ႏုိင္ငံတြင္ ၁၉၇ဝ ျပည့္လြန္ ႏွစ္မ်ားႏွင့္ ၁၉၈ဝ ျပည့္လြန္ ႏွစ္မ်ားတြင္ ႏုိင္ငံေရး ပါတီမ်ား၏ ေငြေၾကး အရႈပ္ေတာ္ပံုမ်ား ဆက္တုိက္ ေပၚေပါက္ ခဲ့ၿပီးေနာက္ ၁၉၉ဝ ျပည့္လြန္ ႏွစ္မ်ားတြင္ ပါတီ ရန္ပံုေငြ မ်ားႏွင့္ ပတ္သက္ၿပီး ျပဳျပင္ ေျပာင္းလဲမႈမ်ား ျပဳလုပ္ရန္ ေဆာင္ရြက္ ခဲ့ၾကသည္။ ထိုျပဳျပင္ ေျပာင္းလဲမႈ မ်ားအရ အစိုးရက ႏွစ္စဥ္ ယန္း ၃ဝ ဘီလီယံကုိ ႏုိင္ငံေရး ပါတီမ်ားကို ေထာက္ပ့ံရန္ အတြက္ လ်ာထား ခဲ့သည္။ သို႕ေသာ္ ထိုေထာက္ပံ့ ေငြမ်ားကုိ ကိုယ္စားလွယ္ တစ္ဦးခ်င္းကို ထုတ္ေပးျခင္း မဟုတ္ပဲ ေရြးေကာက္ပြဲ ရလဒ္မ်ား အေပၚ မူတည္ၿပီး ပါတီမ်ား သို႕သာ ေထာက္ပ့့ံ ေပးခဲ့သည္။ ထုိစနစ္အရ အနည္းဆံုး လႊတ္ေတာ္ ေနရာ ငါးခုတြင္ အႏုိင္ရေသာ ႏုိင္ငံေရး ပါတီ မ်ားကိုသာ ေထာက္ပံ့ေၾကး ထုတ္ေပးခဲ့သည္။ ထိုသို႕ ပါတီကိုသာ တိုက္ရိုက္ ေထာက္ပ့ံျခင္း မွာလည္း ဂ်ပန္ႏုိင္ငံတြင္ ႏုိင္ငံေရး ပါတီတစ္ခု အတြင္း၌ပင္ အုပ္စုမ်ား ဖြဲ႕ထားၿပီး ထိုအုပ္စု မ်ားကို ရန္ပံုေငြ မ်ားမ်ား ရွာႏုိင္ေသာ ႏုိင္ငံေရး သမားမ်ားက ခ်ဳပ္ကိုင္ ထားသည့္ အေျခအေနကို ပယ္ဖ်က္ရန္ ႀကိဳးစား ျခင္းလည္း ျဖစ္သည္။ သို႕ေသာ္ ၂ဝဝဝ ျပည့္ႏွစ္ စာရင္းမ်ား အရ ႏုိင္ငံေရး ပါတီမ်ား အေနျဖင့္ လူမႈေရး ေထာက္ပံ့မႈမ်ား မပါ ဗဟိုႏွင့္ ျပည္နယ္ အဆင့္ ေရြးေကာက္ပြဲ မ်ား အတြက္ ယန္း ၃၃၂.၇ ဘီလီယံ အသံုးျပဳခဲ့ သည္ကို ေတြ႕ရေပရာ ဂ်ပန္အစိုးရ၏ ေထာက္ပံ့မႈသည္ သိသာ ထင္ရွားေသာ အက်ိဳး ေက်းဇူး မရႏုိင္ သည္ကို ေတြ႕ရေပသည္။
၂ဝဝ၂ ခုႏွစ္က ျပဳလုပ္ ခဲ့သည့္ စံုစမ္း စစ္ေဆးမႈ မ်ားအရ ဂ်ပန္ လႊတ္ေတာ္ ကိုယ္စားလွယ္ တစ္ဦး အေနျဖင့္ တစ္ႏွစ္လွ်င္ အနည္းဆံုး ယန္းသန္း ၄ဝ မွ ၈ဝ အၾကား သံုးစြဲ ေနရေၾကာင္းႏွင့္ ပါတီတြင္း အုပ္စု ေခါင္းေဆာင္မ်ား အေနျဖင့္ မိမိ အုပ္စုဝင္ ကိုယ္စားလွယ္ မ်ားကို ေထာက္ပံ့ ႏုိင္ရန္ႏွင့္ အျခား ကိုယ္စားလွယ္မ်ား ကို မိမိတို႕ အုပ္စု အတြင္းသို႕ စည္းရံုး နုိင္ရန္ အတြက္ ႏွစ္စဥ္ ယန္းသန္း ငါးရာခန္႕ သံုးစြဲ ရေၾကာင္း ေတြ႕ခဲ့ရသည္။ ထိုအခ်က္က ဂ်ပန္ ႏုိင္ငံတြင္ ရန္ပံုေငြ အမ်ားအျပား ထည့္ဝင္ ႏုိင္သည့္ စီးပြားေရး လုပ္ငန္းရွင္မ်ား အေနျဖင့္ ဂ်ပန္ ႏုိင္ငံေရး သမားမ်ားကို ၾသဇာ လႊမ္းမိုး ႏုိင္သည့္ အခြင့္အေရးမ်ား ရိွေနဆဲ ျဖစ္သည္ကို ေဖာ္ျပေန ေပသည္။ ထုိ႕ေၾကာင့္ ဂ်ပန ႏုိင္ငံတြင္ ႏုိင္ငံေရး သမားမ်ား၏ ေငြေၾကး သံုးစြဲမႈ အေပၚ ထိေရာက္ေသာ ထိန္းခ်ဳပ္မႈ ျပဳလုပ္ရန္ ေတာင္းဆို မႈမ်ား ဆက္တုိက္ ေပၚေပါက္ လာခဲ့ရသည္။
(ဆက္လက္ေဖာ္ျပပါမည္)
ရဲထြဋ္
မီွျငမ္းျပဳစာေစာင္မ်ား

၁။
Funding of Political Parties and Election Campaigns, Reginald Austin, Maja Tjernström by 2003
၂။
www. opensecret.org.

No comments:

Post a Comment