၂၁ ရာစုကို အာရွ ရာစုႏွစ္ဟု ႏုိင္ငံေရး
အကဲခတ္ အခ်ိဳ႕က သတ္မွတ္ ၾကသည္။ ၂၁ ရာစု အဝင္မွာ တရုတ္ႏွင့္ အိႏၵိယ ႏွစ္ႏုိင္ငံက အာရွ၏
စီးပြားေရး အင္အားႀကီး ႏွစ္ႏုိင္ငံ အျဖစ္ ေပၚထြက္ လာခဲ့ ၾကသည္။ ထိုအထဲတြင္ အိႏၵိယက
တရုတ္ထက္ စာလွ်င္ စီးပြားေရး အင္အားႀကီး ႏုိင္ငံ အျဖစ္သို႕ အေရာက္ ေနာက္က် ခဲ့ေသာ္လည္း
တရုတ္ထက္ သာလြန္ေသာ အေျခအေန မ်ားကို ပိုင္ဆိုင္ ထားခဲ့သည္။ ထိုအေျခ အေနမ်ား အနက္ အေရးႀကီး
ဆံုးမွာ အိႏၵိယသည့္ လြပ္လပ္ေရး ရခ်ိန္မွ စၿပီး ယေန႕အထိ လူဦးေရ အမ်ားဆံုး ဒီမုိကေရစီ
ႏုိင္ငံ ျဖစ္ေနျခင္း ျဖစ္သည္။ ထို႕ျပင္ အိႏၵိယ ႏုိင္ငံ၏ ဥပေဒ၊ အစိုးရ အုပ္ခ်ဳပ္မႈ ယႏၲရား၊
ေငြေၾကး ေစ်းကြက္၊ ကုမၸဏီ စည္းမ်ဥ္းမ်ား၊ အမ်ားသံုး ဘာသာစကား စသည္ တို႕မွာ အဂၤလိပ္
စနစ္ကို အေျခခံ ထားျခင္း ျဖစ္သည္။ ထို႕ေၾကာင့္ အေမရိကန္ အပါအဝင္ အေနာက္ အုပ္စု အေနျဖင့္
တရုတ္ထက္ စာလွ်င္ အိႏၵိယႏွင့္ ဆက္ဆံ ရသည္က ပိုၿပီး သက္ေတာင့္ သက္သာ ရိွသည္။ အလားတူပင္
တတိယ ကမၻာ ႏုိင္ငံမ်ား အေနျဖင့္လည္း ကြန္ျမဴနစ္ တရုတ္ ႏုိင္ငံထက္ စာလွ်င္ အိႏၵိယႏွင့္
ဆက္ဆံျခင္းက ျပည္တြင္း၊ ျပည္ပ၏ အျမင္ မၾကည္လင္မႈ နည္းပါး ႏုိင္သည္ဟု ယူဆၾကသည္။ ထိုအေျခ
အေနေတြက အိႏၵိယႏုိင္ငံကို စီးပြားေရး တြင္ သာမက ပထဝီ ႏုိင္ငံေရး တြင္ပါ အေရးပါ ေသာ
ဇာတ္ေကာင္ ျဖစ္လာေအာင္ တြန္းပို႕ေန၏။ အိႏၵိယ ႏုိင္ငံကေရာ ထိုအေျခ အေနမ်ားကို ဖမ္းဆုပ္ၿပီး
မည္ကဲ့သို႕ အသံုးခ် မည္နည္း။
ေရခံေျမခံ
အေၾကာင္းမ်ား
အိႏၵိယသည္ စီးပြားေရး အင္အား ေတာင့္တင္းသည့္
ဒီမုိကေရစီ ႏုိင္ငံ ျဖစ္သည့္ အျပင္ အာရွတိုက္ ၏ အႏုျမဴ လက္နက္ ပိုင္ဆိုင္ေသာ ႏုိင္ငံ
တစ္ခုလည္း ျဖစ္သည္။ ထို အေျခအေန မ်ားက အာရွတိုက္မွ အိႏၵိယ ႏုိင္ငံ၏ အခန္း က႑ကို ျပ႒ာန္း
ေပးေနသည္။ အာရွေ ဒသတြင္ တရုတ္၊ ဂ်ပန္ႏွင့္ အိႏၵိယတို႕က ေဒသခံ အဓိက ဇာတ္ေဆာင္မ်ား ျဖစ္ၿပီး
အေမရိကန္က ျပင္ပက ဝင္လာသည့္ အဓိက ဇာတ္လိုက္ ျဖစ္သည္။ ရုရွား ကေတာ့ စစ္ေအးလြန္ ကာလတြင္
ဆံုးရံႈး သြားခဲ့ေသာ ၎အေရးပါမႈ မ်ားကို ျပန္လည္ ရယူရန္ ႀကိဳးစား ေနဆဲ ျဖစ္သည္။ သူတို႕ရဲ့
ေနာက္မွာေတာ့ သံယာဇာတ ၾကြယ္ဝေသာ ႏုိင္ငံမ်ား၊ ေျမာက္ ကိုရီးယားႏွင့္ ပါကစၥတန္ တို႕လို
စီးပြားေရး အားမေကာင္း ေပမယ့္ အႏုျမဴ လက္နက္ ပိုင္ဆိုင္ေသာ နို္င္ငံမ်ား ကလည္း အာရွတိုက္
အေရး ကို လွဳတ္ခတ္ေအာင္ လုပ္နုိင္စြမ္း ရိွေန ၾကသည္။ ဤ အေျခအေနတြင္ အိႏၵိယ နိုင္ငံ၏
ေဒသတြင္းႏွင့္ ႏုိင္ငံ တကာ ဆက္ဆံေရးကို ေအာက္ပါ နယ္ေျမ ေလးခုတြင္ အေလးထား ေဆာင္ရြက္ရန္
လိုအပ္ လာေနၿပီ ျဖစ္သည္။
(က)
|
ေတာင္အာရွ
ေဒသ။ အိႏၵိယသည္ ပါကစၥတန္၊ နီေပါ၊ ေမာလ္ဒိုက္ဗ္၊ သီရိလကၤာ၊
ဘူတန္၊ ဘဂၤလား ေဒ့ရ္ွ တို႕ႏွင့္ အတူ ေတာင္အာရွ ႏုိင္ငံမ်ား South Asian
Association of Regional Cooperation, SAARC ကို ဖြဲ႕စည္း ထားသည္။ သို႕ေသာ္ အေရွ႕ေတာင္
အာရွ ႏုိင္ငံမ်ား အဖြဲ႕ႏွင့္ မတူ ညီသည့္ အေျခအေနမွာ ေတာင္အာရွ တစ္ႏုိင္ငံခ်င္း စီတြင္
ႏုိ္င္ငံေရး လံုၿခံဳေရး၊ ျပႆနာမ်ား ရိွေနသည့္ အျပင္ က်န္အဖြဲ႕ဝင္ ႏုိင္ငံမ်ားက အိႏၵိယ
ႏုိင္ငံကို စိုးမိုး ခ်ယ္လွယ္ လိုသည့္ ႏုိင္ငံအျဖစ္ ရႈျမင္ ေနၾကျခင္း ျဖစ္သည္။ ထို႕ျပင္
အဖြဲ႕ အတြင္းမွ ေနာက္ထပ္ အႏုျမဴ လက္နက္ ပိုင္ဆိုင္ ထားေသာ ပါကစၥတန္ႏွင့္ ဆက္ဆံေရး
မွာလည္း စိုတစ္လွည့္ ေျခာက္တစ္လွည့္ ျဖစ္ေနဆဲ ျဖစ္သည္။ ထို႕ေၾကာင့္ အိႏၵိယ ႏုိင္ငံ
အေနျဖင့္ ေတာင္အာရွ ႏုိင္ငံမ်ား အဖြဲ႕ကို တင္းျပည့္ က်ပ္ျပည့္ ေဒသတြင္း ပူးေပါင္း
ေဆာင္ရြက္သည့္ အဖြဲ႕အစည္း ျဖစ္ေစရန္ အတြက္ အခ်ိန္ေပး ေဆာင္ရြက္ ရမည္ ျဖစ္သည္။
|
(ခ)
|
အေနာက္
အုပ္စုႏွင့္ ဆက္ဆံေရး။ အေမရိကန္ႏွင့္ ဥေရာပ သမဂၢ တို႕သည္
အာရွ- ပစိဖိတ္ ေဒသတြင္ တရုတ္က ၾသဇာ ခ်ဲ႕ထြင္ လာျခင္းကို စိုးရိမ္မကင္း ျဖစ္ေန ျခင္းေၾကာင့္
အိႏၵိယကို တရုတ္ကို အင္အား ခ်ိန္ခြင္ လွ်ာညိွမည့္ အင္အား အေနျဖင့္ မဟာဗ်ဴဟာ အရ အေရးထား
ဆက္ဆံ လာေနၿပီ ျဖစ္သည္။ ထို႕ေၾကာင့္ အိႏၵိယ ႏုိင္ငံ အေနျဖင့္ တရုတ္၏ စိုးရိမ္စိတ္ကို
ႏႈိးဆြရာ မေရာက္ေစပဲ အေနာက္ အုပ္စုႏွင့္ ပူးေပါင္း ေဆာင္ရြက္ ျခင္းျဖင့္ ႏုိင္ငံတကာ
ဆက္ဆံ ေရးတြင္ အိႏၵိယ၏ အခန္း က႑ကို ျမႇင့္တင္ ႏုိင္ရန္ ေဆာင္ရြက္ ရမည္ ျဖစ္သည္။
|
(ဂ)
|
အာရွ
ေဒသ ႏုိင္ငံမ်ားႏွင့္ ဆက္ဆံေရး။ တရုတ္ ႏုိင္ငံသည္ အာရွ
ေဒသတြင္ အထူးသျဖင့္ အေရွ႕ေတာင္ အာရွ ေဒသ ႏုိင္ငံမ်ားႏွင့္ ႏုိင္ငံေရး စီးပြားေရး
အရ ဆက္ဆံမႈ ခိုင္မာေနၿပီ ျဖစ္သည္။ အလားတူပင္ ဗဟုိအာရွ ႏုိင္ငံမ်ား ႏွင့္လည္း ဆက္ဆံမႈ
ေကာင္းမြန္ ေနၿပီ ျဖစ္သည္။ အိႏၵိယ ႏုိင္ငံ အေနျဖင့္ နိုင္ငံ၏ တုိးတက္ လာေနေသာ စီးပြားေရး
အရိွန္ အဟုန္ကို ေရရွည္ ထိန္းသိမ္း ႏုိင္ရန္ အတြက္ ထိုႏုိင္ငံ မ်ားမွ သယံ ဇာတမ်ား၊
အထူး သျဖင့္ ေရနံႏွင့္ ဓာတ္ေငြ႕ကို ရရိွႏုိင္ရန္ႏွင့္ ကုန္သြယ္မႈကို တိုးျမႇင့္ ႏုိင္ရန္
အတြက္ ေဆာင္ရြက္ ရမည္ ျဖစ္သည္။
|
(ဃ)
|
အာဖရိကႏွင့္
လက္တင္ အေမရိက ႏုိင္ငံမ်ားႏွင့္ ဆက္ဆံေရး။ အိႏၵိယ ႏုိင္ငံ
အေနျဖင့္ ႏွစ္ေပါင္း မ်ားစြာ ေမ့ေလ်ာ့ ထားခဲ့ေသာ ထိုေဒသ မ်ားတြင္လည္း စြမ္းအင္ အရင္းအျမစ္
ရရိွႏုိင္ရန္ႏွင့္ ကုန္သြယ္မႈ တိုးျမႇင့္ရန္ အတြက္ တရုတ္ႏွင့္ အၿပိဳင္ ႀကိဳးစား ရေတာ့မည္
ျဖစ္သည္။
|
အမ်ိဳးသား
လံုၿခံဳေရး
အိႏၵိယ ႏုိင္ငံ အေနျဖင့္ မိမိ၏ အမိိ်ဳးသား
အက်ိဳး စီးပြား မ်ားကို အေကာင္ အထည္ ေဖာ္ႏုိင္ရန္ အတြက္ ႏုိင္ငံတကာ လံုၿခံဳေရး၊ ျပည္တြင္း
လံုၿခံဳေရး၊ စြမ္းအင္ လံုၿခံဳေရး၊ ေရေၾကာင္း ကုန္သြယ္မႈ လမ္းေၾကာင္းမ်ား လံုၿခံဳေရး၊
တို႕ကို ထိန္းသိမ္း ထားရန္ လိုအပ္ သကဲ့သို႕ စီးပြားေရး ဖြံ႕ၿဖိဳး တိုးတက္မႈ အရိွန္အဟုန္ကို
ဆက္လက္ ထိန္းသိမ္း ထားႏုိင္ ရန္ႏွင့္ ေခတ္မီ နည္းပညာ မ်ားကို ဆက္လက္ ရရိွႏုိင္ေရး တို႕ကို
အေလးထား ေဆာင္ရြက္ရန္ လိုအပ္ေပသည္။
အျခား ႏုိင္ငံမ်ား နည္းတူ အိႏၵိယ ႏုိင္ငံ
အတြက္လည္း စီးပြားေရး ဖြံ႕ၿဖိဳး တိုးတက္မႈကို ဆက္လက္ ထိန္းသိမ္း ထားရန္ အတြက္ တည္ၿငိမ္ေသာ
ႏုိင္ငံတကာ အေျခအေန တစ္ရပ္ ရရိွထားရန္ လိုအပ္ ေနေပသည္။ ေဒသတြင္း တည္ၿငိမ္မႈ ရရိွေစရန္
အတြက္မူ အိႏၵိယ အေနျဖင့္ ပါကစၥတန္ ႏုိင္ငံႏွင့္ ဆက္ဆံေရးကို ပိုမို တိုးတက္ ေကာင္းမြန္
ေစရန္ အတြက္ ႏွစ္နိုင္ငံ ဆက္ဆံေရး ေဘာင္အတြင္းမွ လည္းေကာင္း၊ ေတာင္အာရွ နုိင္ငံမ်ား
အဖြဲ႕ ေဘာင္အတြင္း မွ လည္းေကာင္း၊ ေဆာင္ရြက္ လွ်က္ရိွသည္။ သို႕ေသာ္ ႏုိင္ငံတကာ နယ္ပယ္
တြင္မူ မဟာ အင္အားႀကီး ႏုိင္ငံ ျဖစ္သည့္ အေမရိကန္၏ အၾကမ္းဖက္ ဝါဒ တုိက္ဖ်က္ေရး စစ္ပြဲႏွင့္
အီရတ္ စစ္ပြဲ မ်ားေၾကာင့္ အေရွ႕ အလယ္ပိုင္း ႏွင့္ အာဖဂန္ ႏုိင္ငံတြင္ ေပၚေပါက္ လာေနသည့္
မတည္ၿငိမ္ မႈမ်ားသည္ အိႏၵိယ ႏုိင္ငံအေပၚ သိသိသာသာ ရိုက္ခတ္မႈမ်ား ရိွလာ သည္ကို ေတြ႕ရသည္။
ထို႕ျပင္ တရုတ္ႏွင့္ အေမရိကန္ တို႕ၾကား အာရွ ေဒသတြင္ အားၿပိဳင္ လာမႈကလည္း အိႏၵိယ ႏိုင္ငံ၏
လံုၿခံဳေရး မဟာဗ်ဴဟာ အေပၚ အက်ိဳး သက္ေရာက္မႈ ရိွေနသည္ကို ေတြ႕ရသည္။
အလားတူပင္ စီးပြားေရး ဖြံ႕ၿဖိဳး တိုးတက္မႈ၏
အက်ိဳး ေက်းဇူးကို ခံစားခြင့္ မရေသးသည့္ သန္းေပါင္း မ်ားစြာေသာ ဆင္းရဲ ႏြမ္းပါး သူမ်ား၏
အေျခအေန သည္လည္း ႏို္င္ငံ၏ လူမႈေရး တည္ၿငိမ္မႈကို ၿခိမ္းေခ်ာက္မႈ အျဖစ္ရိွ ေနဆဲ ျဖစ္သည္။
ထို႕ေၾကာင့္ အိႏၵိယ အေနျဖင့္ အာရွေဒသ အထူးသျဖင့္ ေတာင္အာရွ ေဒသတြင္ လံုၿခံဳမႈႏွင့္
တည္ၿငိမ္မႈကို ေဖာ္ေဆာင္ ေပးနုိင္မည့္ နုိင္ငံျခားေရး မူဝါဒႏွင့္ ျပည္တြင္းတြင္ ဆင္းရဲခ်မ္းသာ
ကဟ ကြာဟမႈကို ေလွ်ာ့ခ်နုိင္မည့္ စီးပြားေရး၊ လူမႈေရး မူဝါဒမ်ား ရိွရန္ လိုအပ္ေနၿပီ
ျဖစ္သည္။
ႏို္င္ငံျခားေရး
မူဝါဒ
၁၉၉၈ ခုႏွစ္တြင္ ပါကစၥတန္ ႏုိင္ငံႏွင့္
အၿပိဳင္ အႏုျမဴ ဗံုးစမ္းသပ္ ေဖာက္ခြဲမႈေတြ တစ္သီႀကီး လုပ္ခဲ့ၿပီး ေနာက္တြင္ အိႏၵိယ
ႏုိင္ငံသည္ ႏုိင္ငံတကာ ဆက္ဆံေရးတြင္ ပိုမို တက္ၾကြစြာ ပါဝင္ လာသည္ကို ေတြ႕ရသည္။ အိႏၵိယ
အေနျဖင့္ ေနရူး ခ်မွတ္ခဲ့သည့္ ဘက္မလိုက္ မူဝါဒ အေျခခံကို စြန္႕ပယ္ျခင္း မရိွသည့္တုိင္
အိႏၵိယ၏ ႏုိင္ငံျခားေရး မူဝါဒသည္ သေဘာတရား ေရးေတြ၊ စံႏႈန္းေတြကို စြန္႕ပယ္ၿပီး အမ်ိဳးသား
အက်ိဳးစီးပြားကို အေျခခံကာ လက္ေတြ႕ က်က် လွဳပ္ရွား လာသည္ကို ေတြ႕ရသည္။ အထူးသျဖင့္ အေရွ႕ေတာင္
အာရွ ေဒသႏွင့္ ဗဟုိအာရွ ေဒသတြင္း ႏိုင္ငံမ်ားႏွင့္ ႏွစ္ႏုိင္ငံ ဆက္ဆံေရးမ်ား တိုးျမႇင့္
လုပ္ေဆာင္ လာသကဲ့သုိ႕ ေဒသတြင္း အဖြဲ႕အစည္းမ်ား တြင္လည္း အနည္းဆံုး ေလ့လာသူ အဆင့္ျဖင့္
ပါဝင္ လွဳပ္ရွားခြင့္ ရေအာင္ လုပ္ေဆာင္ လာသည္ကို ေတြ႕ရ မည္ ျဖစ္သည္။
အထူးသျဖင့္ အိႏၵိယ ႏုိင္ငံ၏ အေရွ႕ေမွ်ာ္
Look East မူဝါဒကို စတင္ က်င္သံုး ခ်ိန္မွစၿပီး အာဆီယံ ႏုိင္ငံမ်ားႏွင့္ ႏုိ္င္ငံေရး၊
စီးပြားေရးအရ ဆက္ဆံမႈကို ပိုမို တိုးျမႇင့္ ေဆာင္ရြက္ လာခဲ့သည္။ အေရွ႕ေတာင္ အာရွ ေဒသတြင္
တရုတ္ ႏုိင္ငံသည္ အိႏၵိယ ႏုိင္ငံ ထက္ေစာစြာ ေျခကုတ္ယူ ထားႏုိင္ၿပီး အာဆီယံ ေဆြးေႏြးဖက္
ႏုိင္ငံ အျဖစ္ လည္းေကာင္း၊ အာဆီယံ ေဒသဆိုင္ရာ အစည္းအေဝး ARF အဖြဲ႕ဝင္ အျဖစ္ လည္းေကာင္း၊
အေရွ႕အာရွ ထိပ္သီး အစည္းအေဝး East Asia Summit အဖြဲ႕ဝင္ အျဖစ္လည္းေကာင္း ပါဝင္ လွဳပ္ရွားေနၿပီ
ျဖစ္သည္။ ထို႕ျပင္ ဗဟုိ အာရွေဒသ ႏုိင္ငံမ်ား ႏွင့္လည္း ရွန္ဟိုင္း ပူးေပါင္း ေဆာင္ရြက္ေရး
Shanghi Cooperation Organization SCO မူေဘာင္ အတြင္းမွ ပူးေပါင္း ေဆာင္ရြက္ ေနၿပီ
ျဖစ္သည္။ အိႏၵိယ ႏုိင္ငံမွာမူ စစ္ေအး တိုက္ပြဲ ကာလ တစ္ေလွ်ာက္လံုးႏွင့္ ၁၉၉ဝ ျပည့္လြန္
ႏွစ္မ်ား အတြင္းတြင္ ႏုိ္င္ငံျခားေရး မူဝါဒကို ပါကစၥတန္ ႏုိင္ငံံႏွင့္ အင္အား ၿပိဳင္ဆိုင္မႈ
ေပၚတြင္သာ အေျခခံ ေနခဲ့ရာမွ ယခုမွသာ ရုန္းထြက္ၿပီး ေတာင္အာရွ ေဒသ အျပင္ဖက္သို႕ ေမွ်ာ္ၾကည့္
လာျခင္း ျဖစ္သည္။ သို႕ေသာ္ အေရွ႕ေတာင္ အာရွ ႏုိင္ငံမ်ား အေနျဖင့္လည္း အိႏၵိယ ႏုိင္ငံက
အေရွ႕ေတာင္ အာရွေဒသ အေပၚ စိတ္ဝင္စား လာမႈ အေပၚ တရုတ္ႏုိင္ငံ အေပၚ အင္အား ခ်ိန္ခြင္လွ်ာ
ထိန္းညိွ ေပးႏိုင္မည့္ ျဖစ္ေပၚ တိုးတက္မႈ အျဖစ္ ရႈျမင္ၿပီး ႀကိဳဆို ခဲ့သည္ကို ေတြ႕ရသည္။
ထို႕အျပင္ အိႏၵိယ ႏုိင္ငံအေနျဖင့္ ပါရွန္
ပင္လယ္ေကြ႕ ဟိုမုဇ္ ေရလက္ၾကား မွသည္ မလကၠာ ေရလက္ၾကား အထိ က်ယ္ျပန္႕ေသာ အိႏၵိယ သမုဒၵရာ
အတြင္းရိွ ႏုိင္ငံတကာ ေရေၾကာင္း ကုန္သြယ္မႈ လမ္းေၾကာင္း မ်ား၏ လံုၿခံဳေရး ကိုလည္း ပိုမို
အေလးထား လာသည္ကို ေတြ႕ရသည္။ အိႏၵိယ သမုဒၵရာ အတြင္းရိွ ကုန္သြယ္ေရး လမ္းေၾကာင္းမ်ားမွာ
ကမၻာေပၚတြင္ ေရနံ အပါအဝင္ ကုန္စည္ အမ်ားအျပား ျဖတ္သန္းရာ ေနရာ ျဖစ္သည့္ အတြက္ အိႏၵိယ
ႏုိင္ငံ၏ စြမ္းအင္ ရရိွမႈႏွင့္ ပို႕ကုန္ က႑ တိုးတက္ေရး အတြက္ အထူး အေရးပါလွ်က္ ရိွေပသည္။
ထို႕ျပင္ တရုတ္ႏွင့္ ဂ်ပန္ ႏုိင္ငံသို႕ တင္ပို႕ ေနေသာ ေရနံ အမ်ားစုႏွင့္ ထုိႏုိင္ငံမ်ား၏
ကုန္သြယ္မႈ အမ်ားစု မွာလည္း ထုိလမ္းေၾကာင္း မ်ားမွပင္ ျဖတ္သန္း ေနရာ ထိုလမ္းေၾကာင္း
မ်ားကို စိုးမိုး ထားႏုိင္မႈ သည္ အိႏၵိယ ႏုိင္ငံ၏ အေရးႀကီးေသာ မဟာဗ်ဴဟာ ရည္မွန္းခ်က္
ျဖစ္လာ သည္ကို ေတြ႕ရသည္။ ၂ဝဝ၆ ခုႏွစ္ အိႏၵိယ ကာကြယ္ေရး ဝန္ႀကီးဌာန၏ အစီရင္ခံစာတြင္
ပါရွန္ ပင္လယ္ေကြ႕ကို ျဖတ္သန္းၿပီး အိႏၵိယ သမုဒၵရာ ထဲသို႕ ေန႕စဥ္ ေရနံစည္ ၁၅.၅ သန္း
ဝင္ေရာက္ ေနေၾကာင္း၊ ၎မွ ၁ဝ.၃ သန္းသည္ မလကၠာ ေရလက္ၾကားကို ျဖတ္သန္းၿပီး အေရွ႕ အာရွဘက္သို႕
သယ္ယူ ေနေၾကာင္း ေဖာ္ျပၿပီး အဆိုပါ လမ္းေၾကာင္း မ်ားတြင္ ျဖစ္ေပၚ လာသည့္ အေရးေပၚ အေျခအေနမ်ားကို
တံု႕ျပန္ ႏုိင္ရန္ အတြက္ အိႏၵိယ တပ္မေတာ္ကို အသင့္ျပင္ ထားရမည္ဟု ေဖာ္ျပထား သည္ကို
ေတြ႕ရသည္။ ထို႕ျပင္ အာရွ ေဒသႏွင့္ ကမၻာ့ေနရာ အႏွံ႕ အျပားတြင္ အိႏၵိယ၏ အမ်ိဳးသား အက်ိဳး
စီးပြား မ်ားကို အေကာင္အထည္ ေဖာ္ႏုိင္ရန္ အတြက္ ထိေရာက္ေသာ ႏုိင္ငံျခားေရး မူဝါဒႏွင့္
ထိုႏုိင္ငံျခားေရး မူဝါဒကို ေက်ာေထာက္ ေနာက္ခံ ေပးမည့္ ေခတ္မီအင္အား ေတာင့္တင္းသည့္
ကာကြယ္ေရး အင္အား ရိွရမည္ဟု ေဖာ္ျပထား သည္ကိုလည္း ေတြ႕ရပါသည္။
ကမၻာ့ဇာတ္
ခံုေပၚမွာ
ကမၻာ့ ႏုိင္ငံေရး ဇာတ္ခံုေပၚတြင္ အိႏၵိယ
အတြက္ အေရးအပါဆံုး အေျပာင္းအလဲမွာ အေမရိကန္ႏွင့္ ဆက္ဆံေရးပင္ ျဖစ္သည္။ စစ္ေအး တိုက္ပြဲ
ကာလႏွင့္ စစ္ေအး လြန္ကာလ အေစာပိုင္း အခ်ိန္မ်ားတြင္ အေမရိကန္ႏွင့္ အိႏၵိယသည္ ရန္ေစာင္
ေနသည့္ ဒီမိုကေရစီ ႏုိင္ငံမ်ား အျဖစ္ ရိွေနခဲ့ရာမွ ၂၁ ရာစုတြင္ ဒီမိုကေရစီ မိတ္ဖက္
ႏုိင္ငံမ်ား အျဖစ္သို႕ ေရာက္လာၿပီ ျဖစ္သည္။ အေမရိကန္၏ ေတာင္အာရွ ဆိုင္ရာ မူဝါဒသည္ လည္း
ပါကစၥတန္ကို ဗဟုိျပဳရာမွ အိႏၵိယကို ဗဟုိျပဳသည့္ မူဝါဒ အျဖစ္သို႕ ေျပာင္းလာၿပီ ျဖစ္သည္။
အထူးသျဖင့္ အေမရိကန္ႏွင့္ ရရိွခဲ့သည့္ သေဘာ တူညီခ်က္က အေမရိကန္ အေနျဖင့္ အိႏၵိယကို
အႏုျမဴ အင္အား ႏုိင္ငံ တစ္ႏုိင္ငံ အျဖစ္ အသိအမွတ္ ျပဳျခင္းကို ေဖာ္ျပရာ ေရာက္ၿပီး ၿပိဳင္ဖက္
ပါကစၥတန္ ႏုိင္ငံထက္ ေျခတစ္လွမ္း ပိုလွမ္း ႏုိင္ခဲ့သည္မွာ ထင္ရွား ေနေပသည္။ ထိုအခ်က္
ေၾကာင့္ပင္ အိႏၵိယ ႏုိ္င္ငံ၏ ေဒသတြင္း ႏွင့္ ႏုိင္ငံတကာ အခန္းက႑ ကို္လည္း ပိုမို ျမင့္မား
လာေစ ခဲ့သည္။
ထို႕ေၾကာင့္ပင္ အိႏၵိယ ႏိုင္ငံအေနျဖင့္
လံုၿခံဳေရး ေကာင္စီ အျမဲတမ္း အဖြဲ႕ဝင္ ျဖစ္သင့္သည္ ဆိုေသာ အယူအဆ သည္ အိႏၵိယ ႏုိင္ငံေရး
ေလာကတြင္ က်ယ္က်ယ္ ေလာင္ေလာင္ ေဆြးေႏြးစရာ ျဖစ္လာ ခဲ့သည္ကို ေတြ႕ရသည္။ အေနာက္အုပ္စု
ႏုိင္ငံမ်ား အေနျဖင့္လည္း အိႏၵိယ ႏုိင္ငံကို လံုၿခံဳေရး ေကာင္စီတြင္ ပါဝင္ ေစျခင္းျဖင့္
လက္ရိွ အခ်ိန္တြင္ တရုတ္ ႏုိင္ငံသည္ လံုၿခံဳေရး ေကာင္စီ အတြင္းတြင္ ဖြံ႕ၿဖိဳးဆဲ ႏုိင္ငံ
မ်ားကို ကိုယ္စားျပဳ ႏုိင္သည့္ တစ္ခု တည္းေသာ ႏုိင္ငံ ျဖစ္ေနျခင္းကို ထိန္းညိွ ႏိုင္မည္ဟု
ယူဆ လာသည့္ အရိပ္အေယာင္ မ်ားလည္း ေပၚေပါက္ လာေနေသည္။
သို႕ေသာ္ အိႏၵိယ အေနျဖင့္ အေမရိကန္ႏွင့္
မဟာဗ်ဴဟာ ဆက္ဆံေရး အေပၚ ေဒသတြင္း ႏုိင္ငံမ်ားႏွင့္ တရုတ္ ႏုိင္ငံက လံုၿခံဳေရး အႏၲရာယ္
အျဖစ္ ရႈျမင္ မလာေစရန္ အတြက္ လိမၼာ ပါးနပ္စြာ ကိုယ္တြယ္ ေဆာင္ရြက္ရန္ လိုအပ္ ေပသည္။
ယခုအခ်ိန္တြင္ အိႏၵိယသည္ ေဒသတြင္းႏွင့္ ႏုိင္ငံတကာ ေရးရာ မ်ားတြင္ ဇာတ္ေကာင္ အသစ္အျဖစ္
ေပၚထြက္ လာေနၿပီ ျဖစ္ရာ အိႏၵိယ ေခါင္းေဆာင္မ်ား အေနျဖင့္ ထိုအခန္း က႑သစ္ ႏွင့္အတူ ပါလာေသာ
အခြင့္အလမ္း သစ္မ်ား၊ စိန္ေခၚမႈ အသစ္မ်ားကို မည္ကဲသို႕ ကိုင္တြယ္ ေျဖရွင္းမည္ ဆိုသည္ကို
ေဒသတြင္း ႏုိင္ငံမ်ားက အေလးထား ေစာင့္ၾကည့္ ရမည့္ အခ်ိန္ပင္ ျဖစ္ပါသည္။
ရဲထြဋ္
မီွျငမ္းျပဳစာေစာင္မ်ား
၁။
|
India's Role in the
Emerging World Order by Ummu Salma Bava, FES paper, March 2007
|
၂။
|
Defence Report 2006
by India Ministry of Defence
|
No comments:
Post a Comment