ကာကြယ္ေရးႏွင့္လံုၿခံဳေရး
တရုတ္ႏွင့္ အာဆီယံ အၾကား
ဆက္ဆံေရး တိုးတက္ လာသည္ ႏွင့္အမွ် ကာကြယ္ေရးႏွင့္ လံုၿခံဳေရး ဆိုင္ရာ ပူးေပါင္း ေဆာင္ရြက္မႈ
မ်ားလည္း အရိွန္ျမင့္ လာခဲ့သည္။ ထိုသို႕ ပူးေပါင္း ေဆာင္ရြက္ ရာတြင္ စစ္ဘက္ ဆိုင္ရာ
ကိုယ္စားလွယ္ အဖြဲ႕မ်ား အျပန္ အလွန္ လည္ပတ္ျခင္း၊ စစ္ဘက္ သင္တန္း သားမ်ား အျပန္ အလွန္
ေစလႊတ္ျခင္း မွအစ ပူးတြဲ စစ္ေရး ေလ့က်င့္ ျခင္းအထိ က႑ ေပါင္းစံု ပါဝင္ ခဲ့သည္။ ၂ဝဝ၂
ခုႏွစ္မွ ၂ဝဝ၆ ခုႏွစ္ အတြင္းတြင္ တရုတ္ ကာကြယ္ေရး ဝန္ႀကီး၊ တရုတ္ ျပည္သူ႕ လြတ္ေျမာက္ေရး
တပ္မေတာ္မွ ၾကည္း၊ ေရ၊ ေလ စစ္ဦးစီးခ်ဳပ္ မ်ားႏွင့္ အျခား အဆင့္ျမင့္ အရာရိွႀကီး မ်ားသည္
အာဆီယံ ဆယ္ႏုိင္ငံ လံုးသို႕ သြားေရာက္ ေဆြးေႏြး ခဲ့သကဲ့သို႕ ထိုႏုိင္ငံမ်ားမွ အဆင့္ျမင့္
အရာရိွ မ်ားလည္း တရုတ္ ႏုိင္ငံသို႕ အျပန္ အလွန္ သြားေရာက္ ေဆြးေႏြးခဲ့ ၾကသည္။ ထုိ႕အျပင္
တရုတ္ ႏုိင္ငံသည္ အာဆီယံ အဖြဲ႕ဝင္ ဆယ္ႏိုင္ငံ အနက္ ခုႏွစ္ ႏုိင္ငံသို႕ စစ္လက္နက္ ပစၥည္းမ်ား
တင္ပို႕ ေရာင္းခ်လွ်က္ ရိွေပသည္။
၂ဝဝ၃ ခုႏွစ္ ေအာက္တို ဘာလတြင္
တရုတ္ ႏိုင္ငံသည္ အာဆီယံ ခ်စ္ၾကည္ ေရးႏွင့္ ပူးေပါင္း ေဆာင္ရြက္ေရး စာခ်ဳပ္ ASEAN
Treaty of Amity and Cooperation တြင္ ပါဝင္ လက္မွတ္ ေရးထိုး ခဲ့ၿပီး အာဆီယံႏွင့္ တရုတ္ၾကား
ၿငိမ္းခ်မ္း ေရးႏွင့္ ဖြံ႕ၿဖိဳး တိုးတက္ေရး အတြက္ မဟာဗ်ဴဟာ အရ ပူးေပါင္း ေဆာင္ရြက္မည့္
ပူးတြဲ ေၾကညာခ်က္ကို ထုတ္ျပန္ ခဲ့သည္။ ထိုေၾကညာခ်က္ အေပၚ အေျခခံ ၿပီးေနာက္ အာဆီယံႏွင့္
တရုတ္ ႏုိင္ငံ တို႕သည္ ပူးေပါင္း ေဆာင္ရြက္ေရး အတြက္ ငါးႏွစ္ စီမံခ်က္ (၂ဝဝ၅-၂ဝ၁ဝ)
ကိုထုတ္ျပန္ ခဲ့ရာ ကာကြယ္ေရး ႏွင့္ လံုျခံဳေရး က႑တြင္ ေအာက္ပါ အတိုင္း ပူးေပါင္း ေဆာင္ရြက္ရန္
ေဖာ္ျပ ထားသည္ကို ေတြ႕ရေပသည္ -
(က)
|
ကာကြယ္ေရး
က႑တြင္ အျပန္အလွန္ ယံုၾကည္ မႈႏွင့္ နားလည္ မႈကို တည္ေဆာက္ရန္။
|
(ခ)
|
ကာကြယ္ေရးႏွင့္
လံုၿခံဳေရး က႑တြင္ တုိင္ပင္ ေဆြးေႏြး ညိွႏိႈင္း မႈမ်ား ျပဳလုပ္ရန္။
|
(ဂ)
|
စစ္ဘက္ ဆိုင္ရာ
ေလ့က်င့္ေရး မ်ားတြင္ ပူးေပါင္း ေဆာင္ရြက္ရန္။
|
(ဃ)
|
ပူးတြဲ စစ္ေရး
ေလ့က်င့္မႈမ်ား ျပဳလုပ္ရန္။
|
(င)
|
ၿငိမ္းခ်မ္းမႈ
ထိန္းသိမ္းေရး စစ္ဆင္မႈ Peace Keeping Operation မ်ားတြင္ ပူးေပါင္း ေဆာင္ရြက္ရန္။
|
ထို႕ေနာက္ အာဆီယံ အဖြဲ႕သည္
တရုတ္ ႏုိင္ငံ၏ အဆိုျပဳခ်က္ ျဖစ္သည့္ အာရွ ကာကြယ္ေရး ဆိုင္ရာ ေဆြးေႏြးပြဲကို ပံုမွန္
က်င္းပရန္ အဆိုကို လက္ခံခဲ့ၿပီး ပထမဆံုး အာဆီယံ ေဒသ ဆုိင္ရာ အစည္း အေဝး၏ လံုၿခံဳေရး
ဆိုင္ရာ မူဝါဒ ေဆြးေႏြးပြဲ ARF Security Conference ကုိ ၂ဝဝ၄ ခုႏွစ္ ႏုိဝင္ ဘာလတြင္
ေဘဂ်င္းၿမိဳ႕၌ က်င္းပ ခဲ့သည္။ ထိုေဆြးေႏြး ပြဲမ်ားကို ႏွစ္စဥ္ က်င္းပရန္ စီစဥ္ခဲ့ၿပီး
ေဒသတြင္း တင္းမာမႈ ကိုျဖစ္ေပၚ ေစသည့္ အေၾကာင္း အရာ မ်ားမွ အစ အၾကမ္းဖက္ ဝါဒ အႏၲရာယ္ႏွင့္
သမားရိုးက် မဟုတ္ေသာ လံုၿခံဳေရး ျပႆနာ မ်ားအထိ က်ယ္က်ယ္ ျပန္႕ျပန္႕ ေဆြးေႏြး လွ်က္ရိွ
ေနၿပီ ျဖစ္သည္။
တရုတ္-အာဆီယံ လြပ္လပ္ေသာ ကုန္သြယ္မႈဇံု
တရုတ္ ႏုိင္ငံႏွင့္ အာဆီယံ
အဖြဲ႕ဝင္ ႏုိင္ငံမ်ား အၾကား ဆက္ဆံေရး တိုးတက္ လာျခင္းေၾကာင့္ အက်ိဳးအျမတ္ အမ်ားဆံုး
ရရိွခဲ့ေသာ က႑မွာ စီးပြားေရး က႑ပင္ ျဖစ္၏။ ၿပီးခဲ့သည့္ ဆယ္စုနွစ္တြင္ ႏွစ္ဘက္ၾကား ကုန္သြယ္မႈ
ပမာဏ သည္ ႏွစ္စဥ္ ပ်မ္းမွ် ၂ဝ% တိုးတက္ ခဲ့ရာ ၂ဝဝ၄ ခုႏွစ္တြင္ ေဒၚလာ ဘီီလီယံ တစ္ရာ
အမွတ္သို႕ ေရာက္ခဲ့ၿပီး ၂ဝဝ၅ ခုႏွစ္ တြင္မူ ၂၃% တိုးတက္ကာ ေဒၚလာ ၁၃ဝ.၄ ဘီလီယံ ရိွလာ
ခဲ့သည္။ ထို႕ျပင္ အျခား ႏိုင္ငံမ်ားႏွင့္ ကုန္သြယ္ ရာတြင္ တရုတ္ ႏုိင္ငံ အေနျဖင့္ ကုန္သြယ္ေရး
ပိုေငြ ျပခဲ့သာ္လည္း အာဆီယံ အဖြဲ႕ျဖင့္ ကုန္သြယ္ ရာတြင္မူ အာဆီယံ ဘက္မွ ေဒၚလာ ၂ဝ ဘီလီယံ
ပိုေငြ ျပခဲ့ သည္ကို ထူးထူး ျခားျခား ေတြ႕ရ ပါသည္။
အကဲခတ္ ေလ့လာ သူမ်ားက တရုတ္ႏွင့္
အာဆီယံ အၾကား ကုန္သြယ္မႈ တိုးတက္ လာျခင္းတြင္ အဆင့္ႏွစ္ ဆင့္ ရိွသည္ဟု သတ္မွတ္ ၾကသည္။
ပထမအဆင့္မွာ တရုတ္ႏုိင္ငံႏွင့္ အာဆီယံၾကားဆက္ဆံမႈ စတင္ တိုးျမႇင့္ ခဲ့သည့္ ၁၉၉၁ ခုနွစ္မွ
၂ဝဝ၁ ခုႏွစ္ အထိ ျဖစ္သည္။ ဒုတိယ အဆင့္မွာ တရုတ္- အာဆီယံ လြတ္လပ္ေသာ ကုန္သြယ္ မႈဇံု
တည္ေထာင္ ႏုိင္ရန္ အတြက္ အေျခခံ မူမ်ားကို သေဘာ တူခဲ့သည့္ ၂ဝဝ၂ ခုႏွစ္မွ ယေန႕ အထိ ျဖစ္သည္။
အကယ္၍ တရုတ္ႏွင့္ အာဆီယံ သေဘာ တူညီခ်က္ အရ အာဆီယံ၏ ပထမ ဦးဆံုး အဖြဲ႕ဝင္ ႏုိင္ငံ ေျခာက္
ႏုိင္ငံႏွင့္ တရုတ္ အၾကားတြင္ ၂ဝ၁ဝ ျပည့္ႏွစ္၌ လည္းေကာင္း၊ က်န္အဖြဲ႕ဝင္ ႏုိင္ငံမ်ားႏွင့္
၂ဝ၁၅ ခုႏွစ္ တြင္ လည္းေကာင္း လြပ္လပ္ေသာ ကုန္သြယ္မႈ ဇံုကို အေကာင္ အထည္ ေဖာ္ရမည္ ျဖစ္သည္။
ထိုသို႕ အေကာင္အထည္ ေဖာ္ၿပီး
သြားပါက လူဦးေရး ၁.၇ ဘီလီယံႏွင့္ ဂ်ီဒီပီ ႏွစ္ ထရီလီယံ ေဒၚလာ ရိွသာ ကုန္သြယ္မႈ ေစ်းကြက္ႀကီး
ေပၚေပါက္ လာမည္ ျဖစ္သည္။ ဤကဲ့သို႕ အာဆီယံႏွင့္ စီးပြားေရးႏွင့္ လံုၿခံဳေရး ရာမ်ားတြင္
ပိုမို ပူးေပါင္း ေဆာင္ရြက္ ခဲ့ရာတြင္ တရုတ္ အေနျဖင့္ မဟာဗ်ဴဟာ ရည္မွန္းခ်က္ သံုးခု
ထားရိွ ခဲ့သည္ ဟုလည္း အကဲခတ္ မ်ားက ဆိုၾက ပါသည္။ ပထမ ရည္မွန္းခ်က္မွာ တရုတ္ ႏုိင္ငံ၏
စီးပြားေရး ဆက္လက္ ဖြံ႕ၿဖိဳး တိုးတက္ေရး အတြက္ အေျခခံ လိုအပ္ခ်က္ ျဖစ္ေသာ တည္ၿငိမ္သည့္
ေဒသ ပတ္ဝန္းက်င္ အေျခအေနကို ရရိွေစရန္ ျဖစ္သည္။ ဒုတိယ အေနျဖင့္မူ တရုတ္ ႏုိင္ငံ အင္အား
ႀကီးထြား လာမႈအေပၚ စိုးရိမ္မကင္း ျဖစ္ေနသည့္ အာရွေဒသ ႏုိင္ငံမ်ား အေနျဖင့္ တရုတ္ ႏုိ္င္ငံ၏
တိုးတက္ မႈသည္ ၿငိမ္းခ်မ္းစြာ ျဖစ္ေပၚ တိုးတက္မႈ ျဖစ္ၿပီး ေဒသ တစ္ခုလံုး ၏ အက်ိဳး စီးပြားကို
အေထာက္အကူ ျဖစ္သည္ဟု လက္ခံ လာေစရန္ ျဖစ္သည္။ ေနာက္ဆံုး ရည္မွန္းခ်က္ မွာမူ တရုတ္ ႏုိင္ငံသည္
အာဆီယံ ႏုိင္ငံ မ်ား၏ စီးပြားေရး ဖြံ႕ၿဖိဳး တိုးတက္ မႈတြင္ အဓိက က်ေသာ အခန္း က႑မွ ပါဝင္
ျခင္းျဖင့္ ႏွစ္ဘက္ အၾကား မဟာဗ်ဴဟာ ဆက္ဆံ မႈကို ပိုမို ခုိင္ၿမဲ ေစလို ျခင္းပင္ ျဖစ္သည္။
အာဆီယံ ႏုိင္ငံမ်ား အေနျဖင့္
တရုတ္ ႏုိင္ငံႏွင့္ ကုန္သြယ္ေရး အရ ပိုမို ပူးေပါင္း ေဆာင္ရြက္ရန္ စီစဥ္ေန ေသာ္လည္း
ေရရွည္တြင္ တရုတ္ႏုိင္ငံက ႏုိ္င္ငံျခားမွ တိုက္ရိုက္ ရင္းႏွီး ျမႇပ္ႏွံမႈမ်ားကို အာဆီယံ
လက္ထဲမွ လုယူ သြားမည့္ အလားအလာကို စိုးရိမ္ မႈမ်ား ရိွေနဆဲ ျဖစ္သည္။ ထိုအခ်က္ကို အသိအမွတ္
ျပဳသည့္ အေနျဖင့္ တရုတ္ ႏုိင္ငံက အာဆီယံ ႏုိင္ငံမ်ားတြင္ ပိုမို ရင္းႏွီး ျမႇပ္ႏွံ
မႈမ်ား ျပဳလုပ္ရန္ ကတိျပဳ ခဲ့ေသာ္လည္း တရုတ္၏ ၁၉၉၅ ခုႏွစ္မွ ၂ဝဝ၄ ခုႏွစ္ အတြင္း အာဆီယံ
ႏုိင္ငံ မ်ားတြင္ ျပဳလုပ္ ခဲ့သည့္ ရင္းႏီွး ျမႇပ္ႏွံမႈ တစ္ ဘီလီယံသည္ အီးယူ၏ ၆၈.၅ ဘီလီယံ၊
အေမရိကန္၏ ၄၂.၃ ဘီလီယံႏွင့္ ဂ်ပန္၏ ၃၂ ဘီလီယံ တို႕ႏွင့္ ႏိႈင္းယွဥ္ လွ်င္ မေျပာပ ေလာက္သည္ကို
ေတြ႕ရ ေပသည္။ တရုတ္၏ ၿပိဳင္ဖက္ တရုတ္ (တိုင္ေပ) ကပင္ ၈.၉ ဘီလီယံ ရင္းႏွီး ျမွပ္ႏွံခဲ့ရာ
တရုတ္အ ေနျဖင့္ အာဆီယံ ႏုိင္ငံမ်ား စိုးရိမ္မႈကို ေျပေပ်ာက္ ေစရန္ အတြက္ မ်ားစြာ လုပ္ေဆာင္
ေပးရန္ လို္သည္မွာ ထင္ရွား ေနေပသည္။
တရုတ္ ႏုိင္ငံသည္ လံုၿခံဳေရးႏွင့္
စီးပြားေရး က႑ မ်ားတြင္ သာမက က်န္းမာေရး၊ သဘာဝ ပတ္ဝန္းက်င္ ထိန္းသိမ္းေရး၊ တရား ဥပေဒ
စိုးမိုးေရး၊ မူးယစ္ေဆးဝါး တားဆီး ႏိွမ္နင္ေရးႏွင့္ အျခား က႑ မ်ားတြင္လည္း အာဆီယံ ႏုိင္ငံမ်ားႏွင့္
ပူးေပါင္း ေဆာင္ရြက္ မႈကို တိုးျမႇင့္ ေဆာင္ရြက္လွ်က္ ရိွေနသည္။ ထိုလုပ္ေဆာင္မႈ မ်ားကို
တရုတ္ ဝန္ႀကီးခ်ဳပ္ ၀မ္ၾကားေပါင္က ခ်စ္ၾကည္ ရင္းႏီွးေသာ အိမ္နီးခ်င္းမ်ား၊ လံုၿခံဳ
စိတ္ခ် ရေသာ အိမ္နီး ခ်င္းမ်ား၊ ျပည့္စံု ၾကြယ္ဝေသာ အိမ္နီး ခ်င္းမ်ား ဟု အဓိပၸါယ္ရသည္
တရုတ္ ဘာသာျဖင့္ mulin, anlin, fulin မူဝါဒ
အျဖစ္ ထုတ္ေဖာ္ ေျပာၾကား ခဲ့သည္။
တရုတ္ အေနျဖင့္ အာဆီယံ အေပၚ
အဆိုပါ မူဝါဒျဖင့္ ပူးေပါင္း ေဆာင္ရြက္ ေရးကို ျမႇင့္တင္ရန္ ေဆာင္ရြက္ ေနသကဲ့သို႕ အာဆီယံ
အေန ျဖင့္လည္း တရုတ္ႏွင့္ ပူးေပါင္း ေဆာင္ရြက္ ရာတြင္ အာဆီယံ ႏိုင္ငံ မ်ား၏ အမ်ိဳးသား
အက်ိဳး စီးပြားေပၚ မူတည္ၿပီး သံုးသပ္ေ ဆာင္ရြက္ ေနသည္ကို ေတြ႕ရပါသည္။ အာဆီယံ အေနျဖင့္
တရုတ္ႏုိင္ငံ၏ အင္အား ႀကီးမား လာမႈကို အခြင့္အလမ္း အျဖစ္ ရႈျမင္ သကဲ့သို႕ စိန္ေခၚမႈ
အျဖစ္လည္း ရႈျမင္လွ်က္ ရိွသည္။ အတိတ္ အေတြ႕ အႀကံဳ မ်ားေၾကာင့္ တရုတ္ နုိင္ငံ အေနျဖင့္
အသစ္ ပိုင္ဆိုင္ လာသည့္ စစ္ေရး၊ စီးပြားေရး အင္အားမ်ားကို ေဒသ ဆိုင္ရာ အေရးအခင္း မ်ားတြင္
မည္ကဲ့သို႕ အသံုး ခ်မည္ ဆိုသည့္ အေပၚ အာဆီယံ ေခါင္းေဆာင္မ်ား အေနျဖင့္ စိုးရိမ္ စိတ္မ်ားလည္း
ရိွေနဆဲ ျဖစ္သည္။ ထုိ႕ေၾကာင့္ အာဆီယံသည္ တရုတ္ႏွင့္ ဆက္ဆံရာတြင္ ပူးေပါင္း ေဆာင္ရြက္မႈႏွင့္
အင္အား ခ်ိန္ဆမႈ ဆိုသည့္ အေျခခံ ႏွစ္ရပ္ ေပၚတြင္ ရပ္တည္ ေဆာင္ရြက္ ေနသည္ကို ေတြ႕ရမည္
ျဖစ္သည္။
ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္ေရး
အာဆီယံ အေနျဖင့္ တရုတ္ ႏုိင္ငံကို
ေဒသတြင္း ကုန္သြယ္ေရး၊ စီးပြားေရး ႏွင့္ လံုၿခံဳေရး ဆိုင္ရာ မ်ားတြင္ ပါဝင္ လာေအာင္
ဆြဲေဆာင္ စည္းရံုးျခင္း အားျဖင့္ ေဒသတြင္း တည္ၿငိမ္ ေရးႏွင့္ ဖြံ႕ၿဖိဳး တိုးတက္ ေရးသည္
တရုတ္ ႏုိင္ငံ၏ အေရး ပါေသာ အက်ိဳး စီးပြား ျဖစ္လာေအာင္ ေဆာင္ရြက္ ခဲ့သည္။ အာဆီယံ အေနျဖင့္
တရုတ္ကို အထီးက်န္ ထားျခင္းထက္ အျပဳ သေဘာေဆာင္ ပူးေပါင္း ဆက္ဆံျခင္း အားျဖင့္ တရုတ္
ႏုိင္ငံသည္ တာဝန္ သိေသာ ေဒသတြင္း နုိင္ငံ အျဖစ္ ေရာက္ရိွ လာမည္ဟု ယူဆ ခဲ့သည္။ ထို႕ေၾကာင့္လည္း
တရုတ္ ႏုိင္ငံက အာဆီယံႏွင့္ ပူးေပါင္း ေဆာင္ရြက္ရန္ ႀကိဳးစားမႈ မွန္သမွ်ကို ႀကိဳဆို
ခဲ့ၾကျခင္း ျဖစ္သည္။
အထူးသျဖင့္ တရုတ္ ႏုိင္ငံ၏
လံုၿခံဳေရး ဆိုင္ရာ စိုးရိမ္မႈ မ်ားႏွင့္ တရုတ္ႏွင့္ အာဆီယံ ႏုိင္ငံ အခ်ိဳ႕ အၾကား တည္ရိွ
ေနသည့္ ေရျပင္ နယ္နမိတ္ အၿငင္းပြား မႈမ်ားကို ၿငိမ္းခ်မ္းစြာ ေတြ႕ဆံု ေဆြးေႏြး ေျဖရွင္း
ႏုိင္ရန္ အတြက္ အာဆီယံ ေဒသ ဆိုင္ရာ ေဆြးေႏြးပြဲ ARF တြင္ တရုတ္ ပါဝင္ လာေအာင္ ေဆာင္ရြက္
ခဲ့သည္။ အာဆီယံ ေဒသ ဆိုင္ရာ ေဆြးေႏြးပြဲ မ်ားသည္ အေမရိကန္ အပါအဝင္ အာရွ- ပစိဖိတ္ေဒသမွ
ႏုိင္ငံေပါင္း ၂၅ ႏုိင္ငံ ျဖင့္ ဖြဲ႕စည္း ထားၿပီး အဓိက ရည္ရြယ္ ခ်က္မွာ ေဒသတြင္း လံုၿခံဳေရး
ျပႆနာမ်ား၊ အၿငင္း ပြားမႈ မ်ားကို ၿငိမ္းခ်မ္းစြာ ေျဖရွင္း ႏုိင္ရန္ အတြက္ ႏုိင္ငံမ်ား
အၾကား အျပန္အလွန္ ယံုၾကည္မႈ ရိွေအာင္ ေဆြးေႏြး ႏုိင္သည့္ စင္ျမင့္ အျဖစ္ ဖြဲ႕စည္း ထားျခင္း
ျဖစ္သည္။ ထိုကဲ့သို႕ တရုတ္ ႏုိင္ငံ ပါဝင္ လာေအာင္ ေဆာင္ရြက္ ျခင္းျဖင့္ ယခင္ က တရုတ္
ႏုိင္ငံက အာဆီယံ ေဒသ ဆိုင္ရာ အစည္း အေဝးကို အေမ ရိကန္တို႕က အာရွ ေဒသ အေရး အခင္း မ်ားတြင္
ဝင္ေရာက္ စြတ္ဖက္ရန္ နည္းလမ္း အျဖစ္ အသံုးျပဳ ေနသည္ဟု ထင္ျမင္ ေနသည့္ သံသယကို ေျပေပ်ာက္
ေစသည့္ အျပင္ တရုတ္ႏွင့္ အာရွ ေဒသတြင္း ႏိုင္ငံမ်ား အၾကား ယံုၾကည္မႈ တည္ေဆာက္ရာ ေနရာ
အျဖစ္ ေရာက္ရိွ ေအာင္ ဖန္တီး ႏုိင္ခဲ့ သည္ကို ေတြ႕ရသည္။
အင္အားခ်ိန္ဆမႈ
ႏုိင္ငံေရး အကဲခတ္ ေလ့လာသူ
Denny Roy က အာဆီယံ၏ တရုတ္အေပၚ အင္အား ခ်ိန္ဆမႈကို သိမ္ေမြ႕သည့္ ခ်ဥ္းကပ္မႈ အျဖစ္ သံုးသပ္
ျပခဲ့သည္။ ၎၏ အဆိုအရ အာဆီယံသည္ တရုတ္ႏွင့္ ဆက္ဆံေရးကို တိုးျမႇင့္ ေဆာင္ရြက္ သကဲ့သို႕
တစ္ဖက္ ကလည္း အေမရိကန္၊ ဂ်ပန္၊ ဥေရာပ သမဂၢႏွင့္ အိႏၵိယ ႏုိင္ငံ တို႕ႏွင့္ အာဆီယံ အၾကား
ဆက္ဆံေရး ကိုလည္း တိုးတက္ေအာင္ ေဆာင္ရြက္ လွ်က္ရိွသည္။ အေမရိကန္၊ ဂ်ပန္ႏွင့္ အိႏၵိယ
ႏုိင္ငံ တို႕သည္ အာဆီယံ ေဒသ ဆိုင္ရာ အစည္းအေဝး ARF အဖြဲ႕ဝင္မ်ား
ျဖစ္ေနၿပီး ဥေရာပ သမဂၢျဖင့္မူ အာဆီယံ-အီးယူ အစည္း အေဝး (ASEM) လမ္းေၾကာင္းမွ ေဆာင္ရြက္
လွ်က္ရိွ ေနသည္ကို ေတြ႕ရ ပါသည္။
အာဆီယံ ႏုိင္ငံမ်ား အထဲတြင္
စကၤာပူ၊ ထိုင္းႏွင့္ ဖိလစ္ပိုင္ တို႕ကမူ အာရွ တိုက္တြင္ အေမရိကန္ တပ္ဖြဲ႕မ်ား ဆက္လက္
ထားရိွမႈကို လုိလား ေနၿပီး အေမရိကန္ ေရတပ္ဖြဲ႕ႏွင့္ ေလတပ္ ဖြဲ႕မ်ား ရပ္နားခြင့္ ျပဳျခင္း၊
ပူးေပါင္း စစ္ေရး ေလ့က်င့္ မႈမ်ား ျပဳလုပ္ျခင္း တို႕ကို ေဆာင္ရြက္လွ်က္ ရိွသည္။ သို႕ေသာ္
ထိုႏုိင္ငံမ်ား အေနျဖင့္ အေမရိကန္ စစ္စခန္မ်ား တည္ေဆာက္ခြင့္ ျပဳျခင္းႏွင့္ တရားဝင္
စစ္ေရး မဟာမိတ္ ျပဳျခင္း အစ ရိွသည့္ တရုတ္ ႏုိင္ငံႏွင့္ ဆက္ဆံ ေရးတြင္ ထိခုိက္ ေစမည့္
လုပ္ရပ္မ်ိဳးကို ေရွာင္ရွားလွ်က္ ရိွသည္။ ေယ်ဘူယ် အားၿဖင့္ ၿခံဳငံု ေျပာရလွ်င္ အာဆီယံသည္
ေဒသ တည္ၿငိမ္ေရး အတြက္ အင္အားႀကီး နိုင္ငံ အားလံုးႏွင့္ ပူးေပါင္း ေဆာင္ရြက္ၿပီး ေဒသတြင္း
အင္အား ခ်ိန္ခြင္ လွ်ာကို ထိန္းသိမ္း ႏုိင္ေအာင္ ေဆာင္ရြက္လွ်က္ ရိွသကဲ့သို႕ တစ္ဖက္
ကလည္း အာဆီယံ အဖြဲ႕၏ လြပ္လပ္ေသာ အေန အထားကို ခိုင္မာေအာင္ ထိန္းသိမ္း ထားရန္ ႀကိဳးစား
ေနသည္ဟု ဆိုႏုိင္ ပါသည္။ ထို႕ျပင္ အာဆီယံက ၎ႏွင့္ အေမရိကန္ အပါအဝင္ အျခား အင္အားႀကီး
ႏုိင္ငံ မ်ားႏွင့္ ဆက္ဆံ မႈမ်ား ကို တရုတ္က ၎အေပၚ ထိန္းခ်ဳပ္ေရး မူဝါဒ Containment Policy က်င့္သံုး သည္ဟု ထင္ျမင္မႈ မရိွေစရန္ သတိထား ေဆာင္ရြက္ လွ်က္လည္း ရိွေပသည္။
မည္သို႕ပင္ ျဖစ္ေစ အာဆီယံ၏ အင္အား ခ်ိန္ဆမႈ မူဝါဒ မွန္ကန္ မႈေၾကာင့္ တရုတ္ေရာ အေမရိကန္
ကပါ အာဆီယံ အဖြဲ႕ႀကီးကို အာရွ ေဒသတြင္ ပထဝီ နုိင္ငံေရး အရ လည္းေကာင္း၊ စီးပြားေရး အရ
လည္းေကာင္း အေရးပါေသာ အဖြဲ႕ အျဖစ္ လက္ခံ လာၿပီဟု ဆိုရေပမည္။
ဆက္လက္ေဖာ္ျပပါမည္။
ရဲထြဋ္္
မီွျငမ္းျပဳစာေစာင္မ်ား
၁။
|
Jing-dong
Yuan, CHINA-ASEAN RELATIONS:PERSPECTIVES, PROSPECTS
AND IMPLICATIONS FOR U.S. INTERESTS, US Army, Strategic Study Institute,
October, 2006
|
၂။
|
Christopher
J. Pehrson, MEETING THE CHALLENGE OF CHINA'S
RISING POWER ACROSS THE ASIAN LITTORAL,. US Army, Strategic Study Institute,
July , 2006
|
No comments:
Post a Comment