Tuesday, November 26, 2013

တရုတ္-အာဆီယံဆက္ဆံေရးႏွင့္ အေမရိကန္အမ်ိဳးသားအက်ိဳးစီးပြား(၁)

ၿပီးခဲ့သည့္ ဆယ့္ငါးႏွစ္ ကာလ ၁၉၉၁ ခုႏွစ္တြင္ တရုတ္ႏွင့္ အာဆီယံ ႏုိင္ငံ ေျခာက္ႏုိင္ငံ အၾကား ပံုမွန္ ျပန္လည္ ဆက္သြယ္မႈ ျပဳသည့္ အခ်ိန္က အာဆီယံ ႏုိင္ငံမ်ား အတြင္းတြင္ တရုတ္ ႏုိင္ငံ၏ ႀကီးထြား လာေသာ ႏုိင္ငံေရး၊ စီးပြားေရး၊ စစ္ေရး အင္အား အေပၚ သံသယ စိတ္ႏွင့္ စိုးရိမ္ စိတ္မ်ား ရိွေနဆဲ ျဖစ္၏။
အထူး သျဖင့္ ၁၉၉၁ ခုႏွစ္တြင္ ဖိလစ္ပိုင္ ႏုိင္ငံမွ အေမရိကန္ ေရတပ္ႏွင့္ ေလတပ္ အေျခစိုက္ စခန္း မ်ားကို ရုပ္သိမ္း သြားၿပီး ေနာက္ အေမ ရိကန္ တို႕၏ အာရွတိုက္ ဆိုင္ရာ မူဝါဒက မျပတ္မသား ျဖစ္ေန ခ်ိန္၌ တရုတ္ ႏုိ္င္ငံ၏ မဟာ ဗ်ဴဟာ ရည္မွန္း ခ်က္မ်ား အေပၚ အာဆီယံ ႏုိင္ငံ မ်ားက စိုးရိမ္ တႀကီး ေစာင့္ၾကည့္ ခဲ့ၾက၏။ စစ္ေအး တိုက္ပြဲ ကာလ အတြင္းက က်င့္သံုး ခဲ့သည့္ တရုတ္ ႏုိင္ငံ၏ ႏုိင္ငံျခားေရး မူဝါဒ၊ တရုတ္ ကြန္ျမဴနစ္ ပါတီ၏ သေဘာထား မ်ားကလည္း စစ္ေအး လြန္ကာလ တရုတ္ ႏုိင္ငံ၏ မူဝါဒႏွင့္ ရည္မွန္း ခ်က္မ်ား အေပၚ အာဆီယံ ႏုိင္ငံမ်ားက စိုးရိမ္ ေစသည့္ အေၾကာင္းမ်ား ျဖစ္ခဲ့ ေပသည္။
ဆယ္ငါးႏွစ္ ၾကာခဲ့သည့္ အခ်ိန္တြင္မူ တရုတ္ ႏုိင္ငံႏွင့္ အာဆီယံ အၾကားတြင္ ၿငိမ္းခ်မ္း ေရးႏွင့္ ဖြံ႕ၿဖိဳး တိုးတက္ေရး အတြက္ မဟာ ဗ်ဴဟာေျမာက္ ပူးေပါင္း ေဆာင္ရြက္မႈ အေန အထားသည္ အလြန္ ခိုင္မာ ေနသည္ ကို ေတြ႕ရ ေပသည္။ စီးပြားေရးတြင္ တရုတ္- အာဆီယံ လြတ္လပ္ေသာ ကုန္သြယ္မႈ ေဒသ တည္ေဆာက္ေရး အတြက္ အေျခခံ လုပ္ငန္း စဥ္မ်ား အေပၚ သေဘာ တူညီမႈ ရထား သကဲ့သို႕ ကုန္သြယ္ ေရလမ္းေၾကာင္း၊ လံုၿခံဳေရး၊ အၾကမ္းဖက္ ဝါဒ တုိက္ဖ်က္ ေရးႏွင့္ အျခားေသာ သမားရိုးက် မဟုတ္သည့္ ၿခိမ္းေျခာက္မႈ အႏၲရာယ္ Non Traditional Severity Challenges မ်ားတြင္လည္း ပူးေပါင္း ေဆာင္ရြက္ လွ်က္ရိွ ေနၿပီ ျဖစ္သည္။ ယခုလို အေျခ အေနသို႕ ေရာက္ရိွ ေစရန္ အတြက္ တရုတ္ နုိင္ငံက ေဆာင္ရြက္ ခဲ့မႈ မ်ားကို ေလ့လာ ၾကည့္လွ်င္ တရုတ္ ႏုိင္ငံ ျခားေရး မူဝါဒ ၏ လိမၼာ ပါးနပ္မႈကို ေတြ႕ႏုိင္ ေပသည္။
သံသယမ်ား
၁၉၄၉ ခုႏွစ္တြင္ တရုတ္ ျပည္သူ႕ သမၼတ ႏုိင္ငံ ထူေထာင္ ခဲ့ၿပီးေနာက္ ပထမဆံုး အသိအမွတ္ ျပဳခဲ့သည့္ ႏုိင္ငံ မ်ားတြင္ အင္ဒို နီးရွား (ဧၿပီလ ၁၉၅ဝ ) ႏွင့္ ျမန္မာ (ဇြန္ ၁၉၅ဝ ) တုိ႕ ပါဝင္ ခဲ့ပါသည္။ အာရွ ႏုိ္င္ငံမ်ား ျဖစ္ေသာ တရုတ္၊ အႏၵိယ၊ အင္ဒို နီးရွားႏွင့္ ျမန္မာ တို႕သည္ ဘက္မလိုက္ လွဳပ္ရွားမႈ၏ အစ ျဖစ္ေသာ ဘန္ေဒါင္း ညီလာခံ (၁၉၅၅) တြင္ အဓိက အခန္း က႑မွ ပါဝင္ခဲ့ ၾကသည္။ ထို႕အတူ တရုတ္ နုိင္ငံသည္ ဗီယက္နမ္ ႏိုင္ငံ၏ ျပင္သစ္ႏွင့္ အေမရိကန္ နယ္ခ်ဲ႕ ဆန္႕က်င္ေရး တိုက္ပြဲမ်ား တြင္လည္း ေငြအား၊ ပစၥည္း အားႏွင့္ လူအင္အား မ်ား အကူအညီ ေပးခဲ့သည္။ သို႕တိုင္ေအာင္ အာဆီယံ မူလ အဖြဲ႕ဝင္ ႏုိင္ငံမ်ား ျဖစ္သည့္ ထိုင္္း၊ ဖိလစ္ပိုင္၊ စကၤာပူ၊ မေလးရွား စေသာ ႏိုင္ငံမ်ား အေနျဖင့္ ကြန္ျမဴနစ္ ဝါဒ၏ ၿခိမ္းေျခာက္မႈ အႏၲရာယ္ ေၾကာင့္ တရုတ္ ႏုိင္ငံႏွင့္ ပံုမွန္ ဆက္ဆံမႈ ျပဳလုပ္ရန္ ေႏွာင့္ေႏွး ခဲ့သည့္ အျပင္ ကြန္ျမဴနစ္ အႏၲရာယ္ကို ကာကြယ္ရန္ အတြက္ အေမရိကန္ႏွင့္ ပူးေပါင္းၿပီး အေရွ႕ေတာင္ အာရွ စာခ်ဳပ္အဖြဲ႕ SEATO (၁၉၅၄-၁၉၇၇) ႏွင့္ ငါးႏုိင္ငံ ကာကြယ္ေရး သေဘာ တူညီခ်က္ (Five Power Defense Arrangement) တို႕ကို ဖြဲ႕စည္း ခဲ့သည္ကို ေတြ႕ရသည္။ တရုတ္ ႏုိင္ငံႏွင့္ ဆက္ဆံေရး ေကာင္းမြန္ ေနေသာ အင္ဒို နီးရွား ႏုိင္ငံ သည္ပင္လွ်င္ ၁၉၆၅ ခုႏွစ္ စက္တင္ ဘာလ ၃ဝ ရက္ေန႕ မေအာင္ ျမင္ေသာ အာဏာ သိမ္းမႈတြင္ အင္ဒိုနီးရွား ကြန္ျမဴနစ္ ပါတီ ပါဝင္ ပတ္သက္ ခဲ့ၿပီး ေနာက္ပိုင္းတြင္ တရုတ္ ႏုိင္ငံႏွင့္ သံတမန္ အဆက္ အသြယ္ ျဖတ္ေတာက္ ခဲ့သည္။
အေမ ရိကန္ႏွင့္ တရုတ္တို႕ ျပန္ေပါင္း ထုတ္ခဲ့သည့္ ၁၉၇ဝ ျပည့္လြန္ ႏွစ္မ်ား မွသာ အာဆီယံ ႏုိင္ငံမ်ား သည္ တရုတ္ ႏုိင္ငံႏွင့္ ပံုမွန္ ဆက္ဆံမႈ ျပဳလုပ္ရန္ စတင္ ေဆာင္ရြက္ ခဲ့ၾကသည္။ သို႕ေသာ္ ဖိလစ္ပိုင္၊ ထိုင္းႏွင့္ မေလးရွား တို႕သည္ ၁၉၇ဝ ျပည့္လြန္ ႏွစ္မ်ား ေႏွာင္းပိုင္း မွသာ တရုတ္ႏွင့္ သံတမန္ ဆက္ဆံမႈ စတင္ ခဲ့သည့္ တိုင္ေအာင္ စကၤာပူႏွင့္ အင္ဒို နီးရွားတို႕သည္ ၁၉၉၁ ခုႏွစ္မွသာ တရုတ္ ႏုိင္ငံႏွင့္ ပံုမွန္ သံတမန္ ဆက္ဆံ မႈမ်ား ျပဳလုပ္ ခဲ့သည္ကို ေတြ႕ရသည္။
ကေမၻာဒီယား သို႕မဟုတ္ ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္ေရးအစ
တရုတ္ ႏိုင္ငံႏွင့္ အာဆီယံ ေျခာက္ႏုိင္ငံ အၾကား ျပန္လည္ သင့္ျမတ္ မႈ၏ အစမွာ ကေမၻာ ဒီးယား ႏုိင္ငံ အေရး အခင္းပင္ ျဖစ္သည္။ ၁၉၇၉ ခုႏွစ္တြင္ ဗီယက္နမ္ ႏုိင္ငံက ကေမၻာ ဒီးယား ႏုိင္ငံကို က်ဴးေက်ာ္ တိုက္ခို္က္ၿပီး ဗီယက္နမ္ အလိုက် ဟမ္ဆာရင္ အစိုးရကို တင္ေျမႇာက္ ခဲ့သည့္ အခါ ထုိက်ဴးေက်ာ္ မႈအေပၚ တရုတ္ ႏွင့္ အာဆီယံ ႏုိင္ငံ မ်ားက ဆန္႕က်င္ ခဲ့ၾကသည္။ ထိုအခ်ိန္တြင္ ကေမၻာ ဒီးယား ႏုိင္ငံႏွင့္ နယ္နမိတ္ခ်င္း ထိစပ္ ေနေသာ ထိုင္းႏုိင္ငံ အေနျဖင့္ ဗီယက္နမ္၏ စစ္ေရး ၿခိမ္းေျခာက္ မႈကို တရုတ္ ႏုိင္ငံျဖင့္ တန္ျပန္ရန္ လိုအပ္သည္ ဟူေသာ အယူအဆကို အာဆီယံ နိင္ငံမ်ားထံ တင္ျပ ခဲ့ၿပီး တရုတ္ ႏုိင္ငံႏွင့္ ပူးေပါင္း ေဆာင္ရြက္ ေရးကို စတင္ ခဲ့သည္။
တရုတ္ ႏုိင္ငံ အေန ျဖင့္လည္း ထိုင္း ႏုိင္ငံသို႕ စစ္လက္နက္ ပစၥည္းမ်ား အကူအညီ ေပးခဲ့သည့္ အျပင္ ထိုင္း နယ္စပ္တြင္ အေျချပဳ ေနေသာ ခမာနီ တပ္ဖြဲ႕ မ်ားကို ထိုင္း ႏုိင္ငံကို ျဖတ္သန္းၿပီး စစ္လက္နက္ ပစၥည္းမ်ား ေထာက္ပံ့ ေပးခဲ့သည္။ ထို႕အျပင္ တရုတ္သည္ အာဆီယံ အဖြဲ႕၏ ရပ္တည္ခ်က္ ျဖစ္ေသာ ဘုရင္ သီဟာႏု ေခါင္းေဆာင္သည့္ အစိုးရ ကိုသာ ကုလ သမဂၢမွ အသိအမွတ္ ျပဳရန္ ဆိုသည့္ မူဝါဒကို လံုၿခံဳေရး ေကာင္စီ တြင္ ေထာက္ခံမႈ ေပးခဲ့သည္။ ေနာက္ဆံုးတြင္ ကေမၻာ ဒီးယား ႏုိင္ငံတြင္ ဟြန္ဆန္ အစိုးရ ျပဳတ္က်ၿပီး ႏုိင္ငံေရး အရ အေျဖ ရွာႏုိင္သည္ အထိ တရုတ္ ႏုိင္ငံသည္ အာဆီယံႏွင့္ လက္တြဲ ေဆာင္ရြက္ ခဲ့ျခင္းျဖင့္ အာဆီယံႏွင့္ ပူးေပါင္း ေဆာင္ရြက္ေရး လမ္းေၾကာင္းကို ခိုင္မာေအာင္ ေဖာက္လုပ္ ခဲ့ေပသည္။
၁၉၈ဝ ျပည့္ႏွစ္မ်ား အတြင္းတြင္ တရုတ္ ႏုိင္ငံသည္ အာဆီယံ ႏုိင္ငံမ်ားႏွင့္ သာမက က်န္အာရွ ႏိုင္ငံမ်ား ႏွင့္ ဆက္ဆံ ေရးတြင္ ေကာင္းမြန္ ေစရန္ အတြက္ အေရး ပါေသာ ျပဳျပင္ ေျပာင္းလဲမႈ ႏွစ္ရပ္ကို ျပဳလုပ္ ခဲ့သည္။ ပထမ အေျပာင္း အလဲမွာ တရုတ္ ကြန္ျမဴနစ္ ပါတီက ေဒသ တြင္းရိွ ကြန္ျမဴနစ္ ပါတီမ်ား အေပၚ ပါတီခ်င္း ဆက္ဆံေရး ထားရိွၿပီး အကူအညီ ေပးေန မႈမ်ားကို ျဖတ္ေတာက္ၿပီး အစိုးရခ်င္း ဆက္ဆံေရးကို ဦးစားေပး ခဲ့ျခင္း ျဖစ္သည္။ ဒုတိယ အေျပာင္း အလဲမွာ ၁၉၈၉ ခုႏွစ္တြင္ ပင္လယ္ ရပ္ျခား တရုတ္ အမ်ိဳး သားမ်ား အေနျဖင့္ သက္ဆိုင္ရာ နုိင္ငံ မ်ားတြင္ ႏုိင္ငံသား အျဖစ္ ခံယူၿပီး ဥပေဒႏွင့္ အညီ ေနထိုင္ရန္ ဥပေဒ ျပ႒ာန္း ခဲ့ျခင္း ျဖစ္သည္။
၁၉၉၁ ခုႏွစ္ ဇူလိုင္လ တြင္မူ အာဆီယံ အဖြဲ႕သည္ တရုတ္ ႏုိင္ငံျခားေရး ဝန္ႀကီးကို ၂၄ ႀကိမ္ေျမာက္ အာဆီယံ ႏိုင္ငံျခားေရး ဝန္ႀကီးမ်ား အစည္း အေဝးသို႕ တက္ေရာက္ရန္ ဖိတ္ၾကား ခဲ့သည္။ ထုိအခ်ိန္မွ စတင္ၿပီိး တရုတ္ ႏုိင္ငံသည္ အာဆီယံ ႏိုင္ငံျခားေရး ဝန္ႀကီးမ်ား အစည္း အေဝးသို႕ ပံုမွန္ တက္ေရာက္ ခဲ့ပါသည္။ ၁၉၉၄ ခုႏွစ္တြင္ တရုတ္ နုိင္ငံသည္ အာဆီယံ ေဒသ ဆိုင္ရာ အစည္း အေဝး ASEAN Regional Forum, ARF သို႕ စတင္ တက္ေရာက္ ခဲ့ၿပီး ၁၉၉၆ ခုႏွစ္တြင္မူ အာဆီယံ ေဆြးေႏြးဘက္ ႏုိင္ငံ  Dialogue Partner ျဖစ္လာ ခဲ့သည္။ ၁၉၉၇ ခုႏွစ္တြင္ တရုတ္ သမၼတ က်န္စီမင္းႏွင့္ အာဆီယံ ေခါင္းေဆာင္ မ်ားသည္ မေလးရွား ႏုိင္ငံ ကြာလာ လမ္ပူ ၿမိဳ႕တြင္ ထိပ္သီး အစည္းအေဝး ျပဳလုပ္ ၿပီးေနာက္ တရုတ္ႏွင့္ အာဆီယံ အၾကားတြင္ အိမ္နီး ခ်င္းေကာင္း မူဝါဒ ႏွင့္ အျပန္အလွန္ ယံုၾကည္မႈ အေပၚ အေျခ ခံသည့္ ပူးေပါင္း ေဆာင္ရြက္ေရးကို ထုတ္ျပန္ ေၾကညာ ခဲ့သည္။ ၂ဝဝ၃ ခုႏွစ္ ေအာက္တို ဘာလတြင္ တရုတ္ႏွင့္ အာဆီယံ ေခါင္းေဆာင္ မ်ားသည္ ၿငိမ္းခ်မ္း ေရးႏွင့္ ဖြံ႕ၿဖိဳး တိုးတက္ ေရးအတြက္ ပူးေပါင္း ေဆာင္ရြက္မည့္ ပူးတြဲ ေၾကညာ ခ်က္ကို လက္မွတ္ ေရးထိုး ခဲ့ၾက ျပန္သည္။ ထုိ႕အခ်က္ မ်ားက တရုတ္ႏွင့္ အာဆီယံ အၾကား ဆက္ဆံ ေရးမွာ မွန္မွန္ႀကီး တိုးတက္ ေနသည္ဟု ညႊန္ျပ ေနေသာ္လည္း တရုတ္ႏွင့္ အာဆီယံ အၾကားတြင္ ေျဖရွင္းရန္ က်န္ေနေသာ ျပႆနာမ်ား ရိွေနဆဲ ျဖစ္သည္။ ထိုအထဲတြင္ အဓိက အက်ဆံုးမွာ ေတာင္တရုတ္ ပင္လယ္ အတြင္း နယ္ေျမ ပိုင္ဆိုင္မႈ အျငင္း ပြားမႈ ျပႆနာပင္ ျဖစ္သည္။
စပရက္ ေလကြၽန္း သို႕မဟုတ္ ေနာက္ဆံုး အတားအဆီး
ေတာင္တရုတ္ ပင္လယ္ အတြင္းမွ ေရနံႏွင့္ သဘာဝ ဓာတ္ေငြ႕ အရင္းအျမစ္ ၾကြယ္ဝ လွေသာ စပရတ္ေလ (Spratly) ကြၽန္းစု မ်ားကို ပိုင္ဆိုင္ ေၾကာင္း တရုတ္၊ ဘရူးႏုိင္း၊ တရုတ္ (တိုင္ေပ)၊ ဖိလစ္ပိုင္၊ မေလးရွားႏွင့္ ဗီယက္နမ္ ႏုိင္ငံတို႕ ပိုင္ဆိုင္ ေၾကာင္း ေၾကညာ ထားၾကသည္။ လူမေနသည့္ သႏၲာ ကြၽန္းေပါင္း မ်ားစြာျဖင့္ ဖြဲ႕စည္း ထားသည့္ စပရက္ေလ ကြၽန္းမွာ စြမ္းအင္ အရင္းအျမစ္ ၾကြယ္ဝသည့္ အျပင္ အေရွ႕ အာရွ ကုန္သြယ္ ေရလမ္းေၾကာင္း တြင္လည္း အခ်က္အျခာ က်ေသာ ေနရာတြင္ တည္ရိွ ေနသည္။ ထိုအခ်က္ ႏွစ္ခ်က္ လံုးက တရုတ္ ႏိုင္ငံ အေနျဖင့္ စပရတ္ေလ ကြၽန္းမ်ားကို ပိုင္ဆိုင္ ႏုိင္ေရး အတြက္ အေလး အနက္ ထား ေဆာင္ရြက္ လာေအာင္ တြန္းအား ေပးေန ျခင္းပင္ ျဖစ္၏။
တရုတ္ ႏုိင္ငံသည္ ၁၉၉၃ ခုႏွစ္မွ စတင္ၿပီး ေရနံ တင္သြင္းေသာ ႏုိင္ငံ ျဖစ္လာခဲ့ၿပီး ၂ဝဝ၄ခုႏွစ္မွ စ၍ ဂ်ပန္ ႏုိင္ငံကို ျဖတ္ေက်ာ္ကာ ကမၻာ ေပၚတြင္ ဒုတိယေျမာက္ ေရနံ အမ်ားဆံုး တင္သြင္းသည့္ ႏုိင္ငံ ျဖစ္လာ ခဲ့သည္။ တရုတ္ ႏုိင္ငံတြင္ တရုတ္ ကြန္ျမဴနစ္ ပါတီ အေနျဖင့္ ႏုိင္ငံေရး၊ လူမႈေရး၊ စီးပြားေရး တည္ၿငိမ္မႈ မ်ားကို ထိန္းသိမ္း ႏုိင္ရန္ အတြက္ လက္ရိွ စီးပြားေရး တိုးတက္ မႈႏႈန္း အတိုင္း ဆက္လက္ တိုးတက္ရန္ လိုအပ္ ေနေပသည္။ ထုိစီးပြားေရး တိုးတက္မႈ ႏႈန္းကို ဆက္လက္ ထိန္းသိမ္း ထားႏုိင္ ရန္မွာလည္း စိတ္ခ်ရသည့္ ေရနံ စြမ္းအင္ အရင္းအျမစ္ မ်ားကို ရရိွ ထားရန္ လိုေန ေပသည္။ ထုိေၾကာင့္ ေရနံ အရင္း အျမစ္ မ်ားကို အျခား ကမၻာ့ ေဒသ မ်ားတြင္ ရွာေဖြ သကဲ့သို႕ ႏိုင္ငံ၏ ကမ္းလြန္ ပင္လယ္ ျပင္တြင္လည္း ရွာေဖြရန္မွာ တရုတ္ ႏုိ္င္ငံအတြက္ အေရး ႀကီးေသာ အမ်ိဳးသား အက်ိဳး စီးပြား ျဖစ္ေန သည္မွာ ထင္ရွား ေနေပသည္။
လက္ရိွ အခ်ိန္တြင္ ေတာင္တရုတ္ ပင္လယ္ ျပင္တြင္ အျခား ႏုိင္ငံမ်ားမွ ကမ္းလြန္ ေရနံတြင္း ၁၂ဝ ေက်ာ္ တူးေဖာ္ ထားၿပီး တစ္ႏွစ္လွ်င္ ေရနံ တန္ခ်ိန္ သန္း ၃ဝ မွ၅ဝ ၾကား ထုတ္လုပ္လွ်က္ ရိွေန ေပသည္။ ထုိပမာဏ သည္ တရုတ္ ႏိုင္ငံ၏ ႏွစ္စဥ္ ထုတ္လုပ္မႈ ၃ဝ% ေက်ာ္ ရိွသည့္ အျပင္ တရုတ္ ႏုိင္ငံ၏ ေတာင္တရုတ္ ပင္လယ္ျပင္ ေရနံတြင္း မ်ားမွ ထုတ္လုပ္ ေနသည့္ ပမာဏ ထက္ အဆ ေလးဆယ္ေက်ာ္ မ်ားေန သည္ကို ေတြ႕ရ သည္။ ထုိ႕ျပင္ တရုတ္ ႏုိင္ငံ၏ ျပည္ပ ကုန္သြယ္မႈႏွင့္ ေရနံ တင္သြင္းမႈ ၈ဝ% သည္ မလကၠာ ေရလက္ၾကား တို႕မွ တဆင့္ ေတာင္တရုတ္ ပင္လယ္ကို ျဖတ္သန္း သြားေနရာ စပရက္ေလ ကြၽန္းမ်ားသည္ တရုတ္ ႏုိင္ငံ၏ ကုန္သြယ္ ေရလမ္းေၾကာင္း လံုၿခံဳေရး အတြက္ပါ အေရးပါ ေနသည္ကို ေတြ႕ရမည္ ျဖစ္သည္။
ထို႕ေၾကာင့္ ၁၉၈ဝ ျပည့္လြန္ ႏွစ္မ်ားမွ စတင္ၿပီး တရုတ္ ေရတပ္ အေနျဖင့္ ကမ္းရိုးတန္း ကာကြယ္ေရး ကိုသာ အေလးေပး ထမ္းေဆာင္ ရာမွ အနာဂတ္တြင္ ေတာင္တရုတ္ ပင္လယ္ႏွင့္ မလကၠာ ေရလက္ၾကား အလြန္ ေဒသ မ်ားရိွ တရုတ္ နုိင္ငံ၏ အက်ိဳး စီးပြား မ်ားကို ကာကြယ္ ႏိုင္သည့္ စြမ္းရည္ ရရိွေစရန္ အတြက္ ေခတ္မီ ေအာင္ ျပဳျပင္ ေျပာင္းလဲ မႈမ်ားကို တစ္ဆင့္ၿပီး တစ္ဆင့္ ေဆာင္ရြက္ လာခဲ့သ ည္ကို ေတြ႕ရ ေပသည္။
၁၉၉၂ ခုႏွစ္ ေဖေဖာ္ဝါရီလတြင္ တရုတ္ ျပည္သူ႕ အမ်ိဳးသား ကြန္ဂရက္က တရုတ္ ႏုိင္ငံ၏ ေရပုိင္ နက္ႏွင့္ ပတ္သက္ေသာ ဥပေဒ တစ္ခုကို ျပ႒ာန္း ခဲ့ရာတြင္ စပရတ္ေလ ကြၽန္းစု အားလံုးကို တရုတ္ ႏုိင္ငံက ပိုင္ဆိုင္ေၾကာင္း ေဖာ္ျပ ခဲ့သည့္ အျပင္ ထိုနယ္နမိတ္ကို ကာကြယ္ရန္ အတြက္ လိုအပ္ပါက စစ္အင္အားကို အသံုးျပဳမည္ ျဖစ္ေၾကာင္း အတိအလင္း ေဖာ္ျပ ခဲ့ေပသည္။ ထို႕ေနာက္ တရုတ္ တပ္မေတာ္က Woody ကြၽန္ေပၚတြင္ ေလယာဥ္ ေျပးလမ္း တစ္ခု ေဖာက္လုပ္ျခင္း၊ ဖိလစ္ပိုင္က ပိုင္ဆုိင္ေၾကာင္း ေၾကညာ ထားသည့္ Mischief ကြၽန္းကို သိမ္းပိုက္ၿပီး စခန္း ေဆာက္လုပ္ ျခင္းတို႕ကို ေဆာင္ရြက္ ခဲ့သည္။ တရုတ္ ႏုိင္ငံ၏ လုပ္ေဆာင္ခ်က္ မ်ားေၾကာင့္ အာဆီယံ အဖြဲ႕ အေနျဖင့္ ၁၉၉၅ ခုႏွစ္ မတ္လတြင္ စပရတ္ေလ ကြၽန္းစု ပိုင္ဆိုင္မႈ အေပၚ အၿငင္းပြား ေနမႈအား ၿငိ္မ္းခ်မ္းစြာ ေျဖရွင္းရန္ ေတာင္းဆိုသည့္ ေၾကညာခ်က္ကို ထုတ္ျပန္ ခဲ့ရသည့္ အျပင္ တရုတ္ ႏို္င္ငံမွ ကန္႕ကြက္ ေနသည့္ ၾကားမွ စပရတ္ေလ ကြၽန္း အေရး အခင္းကို အာဆီယံ ေဒသ ဆိုင္ရာ ေဆြးေႏြးပြဲ တြင္ ထည့္သြင္း ေဆြးေႏြး ခဲ့ၾကသည္။
သို႕ေသာ္ တရုတ္ ႏုိင္ငံ အေနျဖင့္ စပရတ္ေလ ကြၽန္း အေရးအခင္းတြင္ မိမိ သေဘာထားကို ခိုင္မာစြာ ရပ္တည္ သကဲ့သို႕ တစ္ဖက္ ကလည္း အာဆီယံ ႏုိင္ငံမ်ားႏွင့္ ဆက္ဆံ ေရးတြင္ စပရတ္ေလ ကြၽန္း အေရးအခင္း က အဟန္႕ အတား မျဖစ္ေ အာင္လည္း ေဆာင္ရြက္ ခဲ့သည္ကို ေတြ႕ရသည္။ ထုိ႕ေၾကာင့္ပင္ ၂ဝဝ၂ ခုႏွစ္ ႏုိဝင္ဘာလ ၄ ရက္ေန႕ တြင္ အာဆီယံႏွင့္ တရုတ္ ႏုိင္ငံ အၾကား ေတာင္ တရုတ္ ပင္လယ္ အတြင္း အၿငင္းပြား မႈမ်ားႏွင့္ ပတ္သက္ၿပီး ပူးတြဲ ေၾကညာခ်က္ တစ္ရပ္ကို ထုတ္ျပန္ ခဲ့သည္။ ထို ေၾကညာခ်က္ အရ စပရက္ေလ ကြၽန္းစုကို ပိုင္ဆိုင္ ေၾကာင္း ေၾကညာ ထားသည့္ နုိင္ငံမ်ား အေနျဖင့္ အၿငင္း ပြားမႈကို အရိွန္ အဟုန္ ျမင့္ေစ မည့္ လုပ္ရပ္ မ်ားကို ေရွာင္ရွားရန္ႏွင့္ လက္ရိွ လူေန ထုိင္ျခင္း မရိွေသာ ကြၽန္းမ်ား ေပၚတြင္ တပ္စြဲျခင္း၊ အရပ္သားမ်ား ေနထိုင္ျခင္းတို႕ မျပဳလုပ္ရန္ သေဘာ တူညီ ခဲ့ၾကသည္။
တရုတ္ ႏုိင္ငံက စပရတ္ေလ ကြၽန္း အၿငင္း ပြားမႈတြင္ ယခု ကဲ့သို႕ အာဆီယံႏွင့္ ေျပလည္ေအာင္ လုပ္ေဆာင္ ခဲ့ျခင္း၏ အဓိက အေၾကာင္း အရင္းမွာ အေမရိကန္ ႏုိင္ငံက ထိုအၿငင္း ပြားမႈကို အေၾကာင္း ျပဳၿပီး အာဆီယံႏွင့္ တရုတ္အၾကား သပ္လွ်ိဳ လာမည့္ အေရးကို တားဆီး ရန္ပင္ ျဖစ္သည္။ ထို႕ျပင္ တရုတ္ ေခါင္းေဆာင္မ်ား အေနျဖင့္ နယ္ေျမ ပိုင္ဆိုင္မႈကို အၿငင္းပြား ေနမည့္ အစား ပိုင္ဆိုင္ေၾကာင္း ေၾကညာ ထားသည့္ ႏုိင္ငံမ်ား ပူးေပါင္းၿပီး ေရနံ ႏွင့္ သဘာဝ ဓာတ္ေငြ႕ မ်ားကို ပူးေပါင္း ရွာေဖြ ထုတ္လုပ္ ခြဲေဝ ခံစားသည့္ ပိုမို လက္ေတြ႕ က်သည့္ နည္းလမ္းကို က်င့္သံုး ရန္လည္း ရည္ရြယ္ သည္ဟု ယူဆ ရပါသည္။ ထို႕ေၾကာင့္ပင္ ၂ဝဝ၅ ခုႏွစ္ မတ္လတြင္ တရုတ္၊ ဖိလစ္ပိုင္ႏွင့္ ဗီယက္နမ္ ေရနံ ကုမၸဏီမ်ား အၾကား ေတာင္တရုတ္ ပင္လယ္တြင္ ေရနံႏွင့္ သဘာဝ ဓာတ္ေငြ႕ ပူးေပါင္း ရွာေဖြရန္ သေဘာ တူညီ ခ်က္ကို လက္မွတ္ ေရးထိုး နုိင္ခဲ့ သည္ကို ေတြ႕ရသည္။ ယခု ကဲ့သို႕ ေတာင္တရုတ္ ပင္လယ္ အတြင္း အၿငင္း ပြားမႈကို အရိွန္ေလ်ာ့ သြားေအာင္ ေဆာင္ရြက္ လိုက္ျခင္းျဖင့္ တရုတ္ႏွင့္ အာဆီယံ ၾကား ဆက္ဆံေရးကို အေႏွာက္ အယွက္ ျဖစ္ေစသည့္ ေနာက္ဆံုး အတားအဆီးကို ဖယ္ရွား လိုက္နိုင္သည္ ကေတာ့ အမွန္ပင္ျဖစ္သည္။
ဆက္လက္ေဖာ္ျပပါမည္။
ရဲထြဋ္္
မီွျငမ္းျပဳစာေစာင္မ်ား

၁။
Jing-dong Yuan, CHINA-ASEAN RELATIONS:PERSPECTIVES, PROSPECTS AND IMPLICATIONS FOR U.S. INTERESTS, US Army, Strategic Study Institute, October, 2006
၂။
Christopher J. Pehrson, MEETING THE CHALLENGE OF CHINA'S RISING POWER ACROSS THE ASIAN LITTORAL,. US Army, Strategic Study Institute, July , 2006

No comments:

Post a Comment