လုပ္ပိုင္ခြင့္
စာနယ္ဇင္း ေကာင္စီ ဖြဲ႕စည္းျပီးသည္ႏွင့္
စာနယ္ဇင္း လြတ္လပ္ခြင့္ႏွင့္ စာနယ္ဇင္း သမားမ်ား၏ အခြင့္အေရးကို ကာကြယ္ ေစာင့္ေရွာက္
ရသကဲ့သို႕ စာနယ္ဇင္း အခ်င္းခ်င္း အျငင္းပြားမႈမ်ား၊ စာနယ္ဇင္း သမားမ်ား၏ က်င့္၀တ္ႏွင့္
မကိုက္ညီေသာ ေရးသားမႈမ်ား၊ အျပဳအမူမ်ားအေပၚ စာဖတ္ပရိသတ္က ကန္႕ကြက္တုိင္ၾကားမႈမ်ားကို
ေျဖရွင္း ေပးရေတာ့မည္ ျဖစ္သည္။ ထို႕ျပင္ စာနယ္ဇင္းသမားမ်ား လိုက္နာရမည့္ က်င့္၀တ္မ်ား၊
အယ္ဒီတာမ်ားက လိုက္နာရမည့္ လမ္းညႊႊန္ခ်က္မ်ား၊ အျငင္း ပြားမႈမ်ား၊ တုိင္ၾကားမႈမ်ားကို
ေျဖရွင္း ေဆာင္ရြက္ရမည့္ နည္းလမ္းမ်ားကိုလည္း ေရးဆဲြ ခ်မွတ္ရေတာ့မည္ ျဖစ္သည္။ သို႕ေသာ္
စာနယ္ဇင္း ေကာင္စီကို ဂ်ာမနီ၊ ဆြီၤဒင္တို႕ကဲ့သို႕ စာနယ္ဇင္းေလာက အစီအစဥ္ျဖင့္ ဖြဲ႕စည္းသည္ျဖစ္ေစ၊
ဒိန္းမတ္၊ အိႏိၵယ၊ အင္ဒိုနီးရွားစသည့္ ႏုိင္ငံမ်ားကဲ့သို႕ လႊတ္ေတာ္ ဥပေဒျဖင့္ ျပ႒ာန္း
ဖြဲ႕စည္းသည္ ျဖစ္ေစ ေကာင္စီ၏ သေဘာ သဘာ၀ကိုက စာနယ္ဇင္းသမားမ်ားက မိမိတို႕ဘာသာ ထိန္းေက်ာင္း
ေဆာင္ရြက္ရန္ ျဖစ္သည္။ ထို႕ေၾကာင့္ က်င့္၀တ္ ေဖာက္ဖ်က္မႈမ်ားႏွင့္ ပတ္သက္လွ်င္ သက္ဆုိင္ရာ
စာနယ္ဇင္းကို ကာယကံရွင္ကို ေတာင္းပန္ရန္ ညႊန္ၾကားျခင္း၊ အမွားျပင္ဆင္ခ်က္ ထည့္သြင္းေစျခင္း၊
ေကာင္စီ၏ သတိေပးခ်က္၊ ျပစ္တင္ရံႈခ်ခ်က္ စသည္တို႕ကို ထုတ္ျပန္ျခင္း စေသာနည္းလမ္းမ်ား
ျဖင့္သာ ေဆာင္ရြက္ရသည္။
သို႕ေသာ္ စာနယ္ဇင္းေကာင္စီ ဥပေဒမ်ားတြင္
ေကာင္စီ ဆံုးျဖတ္ခ်က္မ်ားကို လိုက္နာျခင္း မရိွပါက ေထာင္ဒဏ္၊ ေငြဒဏ္ စသည့္ နည္းလမ္းမ်ားျဖင့္
အေရးယူဖို႕ ျပ႒ာန္းေလ့မရိွ။ ထို႕ေၾကာင့္ စာနယ္ဇင္း
ေကာင္စီ၏ ဆံုးျဖတ္ခ်က္ကို သက္ဆုိင္ရာ စာနယ္ဇင္းက လိုက္နာေအာင္ မည္ကဲ့သို႕ ေဆာင္ရြက္မည္နည္း
ဆိုသည့္ ျပႆနာရိွသည္။ ၿဗိတိန္ႏုိင္ငံတြင္ စာနယ္ဇင္း
ေကာင္စီဟု မရိွေသာ္လည္း စာနယ္ဇင္း အဖြဲ႕အစည္းမ်ား ပူးတြဲ ဖြဲ႕စည္းထားသည့္ တုိင္ၾကားမႈ
ေျဖရွင္းေရး ေကာ္မရွင္ (Press Complaints Commission) ရိွသည္။ သို႕ေသာ္ ၂၀၁၁ ခုနွစ္က
ရစ္ခ်တ္ဒတ္စ္မြန္ ပိုင္ဆုိင္ သည့္ သတင္းစာမ်ား ျဖစ္ေသာ Daily Experss, Sunday
Experss, Daily Star, Daily Star Sunday သတင္းစာတို႕က ၎တို႕ သတင္းစာမ်ားႏွင့္ ပတ္သက္သည့္
ေကာ္မရွင္၏ ဆံုးျဖတ္ခ်က္ကို ကန္႕ကြက္သည့္ အေနျဖင့္ ေကာ္မရွင္ အဖြဲ႕၀င္အျဖစ္မွ ႏႈတ္ထြက္ျပီး
သီးျခား ရပ္တည္ရန္ ဆံုးျဖတ္ခဲ့သည္ကုိ ေတြ႕ရသည္။
ထို႕ေၾကာင့္ စာနယ္ဇင္း ေကာင္စီ၏ ေဆာင္ရြက္ခ်က္ မ်ားကို စာနယ္ဇင္းမ်ား၊ စာနယ္ဇင္းသမားမ်ား၊
ထုတ္ေ၀သူမ်ားက လိုက္နာလာေအာင္ မည္ကဲ့သုိ႕ ထိန္းေက်ာင္း ေဆာင္ရြက္မည္ ဆိုသည့္ အခ်က္သည္လည္း
စာနယ္ဇင္းေကာင္စီ၏ လုပ္ငန္္းမ်ား အသက္၀င္ ရွင္သန္ေရး အတြက္ အေရးၾကီးေသာ အခ်က္ျဖစ္သည္။
ဆြီဒင္ႏုိင္ငံ၏ စာနယ္ဇင္း လြတ္လပ္ခြင့္ဥပေဒ
( Freedom of Press Act )က တစ္ႏွစ္လွ်င္ အနည္းဆံုး
ေလးၾကိမ္ ထုတ္ေ၀သည့္ စာနယ္ဇင္းမ်ားကို ပံုမွန္ထုတ္ေ၀သည့္ စာနယ္ဇင္းဟု သတ္မွတ္ျပီး ဆီြဒင္မူပိုင္ခြင့္ႏွင့္
မွတ္ပံုတင္ဌာန တြင္မွတ္ပံုတင္ရန္ ဥပေဒျဖင့္ သတ္မွတ္ထားသည္။ ထိုသုိ႕မွတ္ပံုတင္ရာတြင္
စာနယ္ဇင္းအတြက္ တာ၀န္ခံမည့္ အယ္ဒီတာ ခ်ဳပ္ သို႕မဟုတ္ ထုတ္ေ၀သူကိုပါ တစ္ပါတည္း မွတ္ပံုတင္ရသည္။
ထို႕ျပင္ ဆီြဒင္ႏုိင္ငံ၏ စာနယ္ဇင္း လြတ္လပ္ခြင့္ ဥပေဒက တာ၀န္ခံ အယ္ဒီတာ သို႕မဟုတ္ ထုတ္ေ၀သူအေနျဖင့္
အသေရဖ်က္မႈဆုိင္ရာ စြတ္စြဲခ်က္မ်ားႏွင့္ ပတ္သက္ျပီး ဥပေဒအရ တာ၀န္ယူရမည့္ အခ်က္မ်ား၊
ကင္းလြင့္ခြင့္မ်ားကို တိတိက်က် ျပ႒ာန္းထားသည္။ ထို႕ျပင္ ထိုဥပေဒက ေပးအပ္ထားသည့္ ကင္းလြတ္ခြင့္မ်ားကို
ခံစားႏုိင္ရန္အတြက္ စာနယ္ဇင္းမ်ားႏွင့္ စာနယ္ဇင္း သမားမ်ားသည္ ဆီြဒင္ စာနယ္ဇင္း ေကာင္စီအဖြဲ႕၀င္
ျဖစ္ရမည္ဟုလည္း ျပ႒ာန္းထားျခင္းျဖင့္ စာနယ္ဇင္း ေကာင္စီ၏ အခန္းက႑ကို ျမွင့္တင္ ေပးထားသည္ကို
ေတြ႕ရသည္။ ထို႕ေၾကာင့္ ဆီြဒင္ႏုိင္ငံတြင္ စာနယ္ဇင္းမ်ား အေနျဖင့္ စာနယ္ဇင္း ေကာင္စီသို႕
မ၀င္မေနရ သတ္မွတ္ထားျခင္း မရိွသည့္တုိင္ စာနယ္ဇင္း အားလံုးမွာ စာနယ္ဇင္း ေကာင္စီအဖြဲ႕၀င္
ျဖစ္ေနျပီး ေကာင္စီ၏ ဆံုးျဖတ္ခ်က္မ်ားကို လိုက္နာ ေဆာင္ရြက္ေနသည္ ကိုေတြ႕ရသည္။
ဂ်ာမနီႏုိင္ငံ၏ အေျခအေနက တစ္မ်ိဳးထူးျခားသည္။
ဂ်ာမန္ႏုိင္ငံတြင္ စာနယ္ဇင္းမ်ား အေနျဖင့္ စာနယ္ဇင္းေကာင္စီကို မ၀င္မေနရ သတ္မွတ္ထားျခင္း၊
ေကာင္စီ အဖြဲ႕၀င္ျဖစ္ပါက ရရိွမည့္ အက်ိဳးခံစားခြင့္မ်ားကို သတ္မွတ္ထားျခင္း မရိွသကဲ့သို႕
ေကာင္စီ၏ ဆံုးျဖတ္ခ်က္မ်ားကို မလိုက္နာမေနရ သတ္မွတ္ထားျခင္းလည္း မရိွေပ။ ထို႕ေၾကာင့္
၁၉၈၁ ခုႏွစ္တြင္ Kolner Express သတင္းစာက ၎တို႕၏ စာနယ္ဇင္း က်င့္၀တ္ ခ်ိဳးေဖာက္မႈအေပၚ
စာနယ္ဇင္း ေကာင္စီ၏ ဆံုးျဖတ္ခ်က္ကို လိုက္နာရန္ ျငင္းဆန္ခဲ့သည္။ ထိုအခါ စာနယ္ဇင္းေကာင္စီက
ထုိုျဖစ္ရပ္ေပၚ ကန္႕ကြက္သည့္ အေနျဖင့္ ေကာင္စီလုပ္ငန္း အားလံုးကို ရပ္ဆုိင္းထားခဲ့သည္။
ထိုအခိ်န္တြင္ လႊတ္ေတာ္ႏွင့္ ျပည္သူမ်ားက စာနယ္ဇင္း ေကာင္စီအေနျဖင့္ က်င့္၀တ္ ခ်ိဳးေဖာက္မႈမ်ားကို
ကိုင္တြယ္ႏုိင္ျခင္း မရိွပါက ဥပေဒျပ႒ာန္းျပီး ေဆာင္ရြက္ရန္ ေတာင္းဆိုမႈမ်ား ျပဳလုပ္လာခဲ့သည္။
ထို႕ေၾကာင့္ ၁၉၈၅ ခုႏွစ္တြင္ စာနယ္ဇင္း ေလာကသားမ်ား ျပန္လည္ စုစည္းျပီး စာနယ္ဇင္း ေကာင္စီကို
အသက္သြင္း ခဲ့ရသည္။ ယေန႕အခ်ိန္တြင္ အဓိက စာနယ္ဇင္းမ်ား အပါအ၀င္ စာနယ္ဇင္း ၉၀% ေက်ာ္သည္
စာနယ္ဇင္း ေကာင္စီ အဖြဲ႕၀င္အျဖစ္ ၀င္ေရာက္ခဲ့ျပီး ေကာင္စီ၏ ဆံုးျဖတ္ခ်က္မ်ားကို လိုက္နာ
ေဆာင္ရြက္လွ်က္ ရိွသည္ကို ေတြ႕ရမည္ျဖစ္သည္။
ဖင္လန္ႏုိင္ငံကေတာ့ ပံုႏိွပ္ မီဒီယာမ်ားသာမက
ရုပ္သံ မီဒီယာမ်ား အတြက္ပါ တာ၀န္ခံသည့္ Council for Mass Media ကို ဖြဲ႕စည္းခဲ့ျပီး
ရုပ္သံ၊ အင္တာနက္ႏွင့္ ပံုႏိွပ္မီဒီယာမ်ား၏ က်င့္၀တ္ဆုိင္ရာ ကိစၥမ်ားကို ကိုင္တြယ္
ေျဖရွင္းေနသည္ကို ေတြ႕ရ သည္။ ဖင္လန္ႏုိင္ငံတြင္လည္း ေကာင္စီကို မ၀င္မေနရ သတ္မွတ္ထားျခင္း
မရိွေသာ္လည္း ရုပ္သံႏွင့္ စာနယ္ဇင္း ကုမၸဏီၾကီး အားလံုးက အဖြဲ႕၀င္ ျဖစ္ေနသည့္အတြက္
က်န္မီဒီယာ အားလံုးကပါ ေကာင္စီတြင္ ပါ၀င္လုိက္နာ ေဆာင္ရြက္ ေနသည္ကို ေတြ႕ရသည္။ တနည္းအားျဖင့္
ေကာင္စီ၀င္ ျဖစ္ျခင္းသည္ပင္လွ်င္ သက္ဆုိင္ရာ စာနယ္ဇင္း၏ တိက်မွန္ကန္မႈ ႏွင့္ က်င့္၀တ္
လုိက္နာမႈကို အာမခံရာေရာက္ ေနသည့္အတြက္ ဆႏၵအေလွ်ာက္ ပါ၀င္လာၾကျခင္း ျဖစ္သည္။
အိုင္ယာလန္ႏုိင္ငံလည္း တစ္မိ်ဳးက ်င့္သံုးသည္။
အိုင္ယာလန္ႏုိင္ငံ၏ ၂၀၀၉ ခုႏွစ္ အသေရဖ်က္မႈ ဥပေဒအရ စြတ္စြဲခံရသူ အေနျဖင့္ စာနယ္ဇင္း
ေကာင္စီအဖြဲ႕၀င္ ဟုတ္မဟုတ္ႏွင့္ စာနယ္ဇင္း ေကာင္စီ၏ က်င့္၀တ္မ်ားကို လိုက္နာျပီး သတင္းေရးသား
ထုတ္ေ၀ျဖန္႕ခ်ိခဲ့ျခင္း ဟုတ္မဟုတ္ ဆိုသည္ကုိပါ ထည့္သြင္းစဥ္းစားရန္ သတ္မွတ္ထားသည္ကို
ေတြ႕ရသည္။ ထို႕ျပင္ စာနယ္ဇင္း ေကာင္စီအေနျဖင့္ ေကာင္စီ၏ ဆံုးျဖတ္ခ်က္ကို လိုက္နာျခင္း
မရိွသည့္ အဖြဲ႕၀င္မ်ားကို ထုတ္ပယ္ႏုိင္သည့္ အာဏာ ေပးအပ္ထားသည္ကိုလည္း ေတြ႕ရသည္။
ဒိန္းမတ္ႏုိင္ငံကေတာ့ စာနယ္ဇင္းအားလံုး
မွတ္ပံုတင္ရန္ႏွင့္ စာနယ္ဇင္းေကာင္စီ အဖြဲ႕၀င္ျဖစ္ရန္ ဥပေဒျဖင့္ ျပ႒ာန္းထား သည္။ ထို႕ျပင္
စာနယ္ဇင္း ေကာင္စီ ဖြဲ႕စည္းရန္ လိုအပ္ခ်က္ကို ဒိန္းမတ္မီဒီယာ အသေရဖ်က္မႈ ဥပေဒ (
Media Liability Act) ထည့္သြင္း ေဖာ္ျပထားသည္။ ဒိန္းမတ္ႏုိင္ငံ အသေရဖ်က္မႈ ဥပေဒအရ စာနယ္ဇင္းတုိ္္င္းတြင္
အယ္ဒီတာခ်ဳပ္ သို႕မဟုတ္ တာ၀န္ခံ အယ္ဒီတာ တစ္ဦးကို မွတ္ပံုတင္ထားရျပီး စာနယ္ဇင္းပါ
ေရးသားခ်က္မ်ားႏွင့္ ပတ္သက္ျပီး ထို အယ္ဒီတာက တာ၀န္ယူ ေျဖရွင္းရသည္။ သို႕ေသာ္ ထုိဥပေဒအရ
အသေရဖ်က္မႈႏွင့္ ပတ္သက္လွ်င္ တရားရံုးတြင္ တရားစြဲဆိုမႈ မျပဳလို ပါက စာနယ္ဇင္းေကာင္စီ၏
ဆံုးျဖတ္ခ်က္အရ ေတာင္းပန္ျခင္း၊ အမွားျပင္ဆင္ခ်က္ ေဖာ္ျပျခင္း၊ နစ္နာသူ၏ ေျဖရွင္းခ်က္ကို
ထည့္သြင္း ေဖာ္ျပေပးျခင္းတို႕ကိုလည္း ေျဖရွင္းမႈ နည္းလမ္း အျဖစ္ သတ္မွတ္ထားသည္။ ထိုကဲ့သို႕
သတ္မွတ္ ထားျခင္းေၾကာင့္ စာနယ္ဇင္း ေကာင္စီ၏ အခန္းက႑လည္း ျမင့္မားလာသည္ကုိ ေတြ႕ရသည္။
အင္ဒိုနီးရွားႏုိင္ငံတြင္မူ စာနယ္ဇင္းေကာင္စီ၏
ဆံုးျဖတ္ခ်က္၊ ညႊန္ၾကားခ်က္မ်ားကို မလိုက္မေနရ ဥပေဒျဖင့္ သတ္မွတ္ထား ျခင္းမရိွေပ။ သို႕ေသာ္
စာနယ္ဇင္း ေကာင္စီ၀င္ စာနယ္ဇင္းမ်ား၏ ဥပေဒေၾကာင္းဆုိင္ရာ ျပႆနာမ်ားကို စာနယ္ဇင္းေကာင္စီက
ကူညီေျဖရွင္းေပးျခင္း၊ အသေရဖ်က္မႈႏွင့္ သက္ဆုိင္သည့္ တုိင္ၾကားခ်က္မ်ားကို ေကာင္စီက
ၾကား၀င္ ေျဖရွင္းေပးျခင္းတိုိ႕ျဖင့္ စာနယ္ဇင္း ေကာင္စီကုိ စာနယ္ဇင္း ေလာကသားမ်ားက ယံုၾကည္
အားကိုးလာေအာင္ ေဆာင္ရြက္ ထားသည္ကို ေတြ႕ရသည္။ အင္ဒိုနီးရွားႏုိင္ငံတြင္ အသေရဖ်က္မႈဆိုင္ရာ
ကိစၥမ်ားႏွင့္ ပတ္သက္ျပီး စာနယ္ဇင္း ေကာင္စီ၏ ၾကား၀င္ ေဆာင္ရြက္ေပးမႈကို လက္ခံပါက ေနာက္ထပ္
တရားရံုးတြင္ ဆက္လက္ တရားစြဲဆိုမႈကို ခြင့္မျပဳသည့္ အျပင္ စာနယ္ဇင္း ေကာင္စီ၏ ဆံုးျဖတ္ခ်က္ကို
သက္ေသအေထာက္အထားအျဖစ္ အသံုးျပဳခြင့္ မေပးသည္ကိုလည္း ေတြ႕ရသည္။ ထို႕ေၾကာင့္ အသေရဖ်က္မႈႏွင့္
သက္ဆုိင္သည့္ ကိစၥအမ်ားစုမွ စာနယ္ဇင္းေကာင္စီ၏ ေျဖရွင္းခ်က္ျဖင့္သာ ေျပလည္သြားသည္ကုိ
ေတြ႕ရသည္။ ထို႕ျပင္ အင္ဒိုနီးရွားႏုိင္ငံတြင္ တရားရံုးတြင္ အမႈစြဲဆိုသည့္ ကိစၥမ်ားမွာ
ေငြကုန္ေၾကးက် မ်ားျပား လွေသာေၾကာင့္ ႏွစ္ဘက္လံုးက တရားရံုး သြားမည့္အစား ေကာင္စီ၏
ၾကား၀င္ ေျဖရွင္းမႈမ်ားကိုသာ အားကိုး ေဆာင္ရြက္လာသည္ကို ေတြ႕ရ သည္။
အိႏိၵယစာနယ္ဇင္း ေကာင္စီကမူ လႊတ္ေတာ္
ဥပေဒအရ ဖြဲ႕စည္းျခင္း ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ စာနယ္ဇင္း အားလံုးက စာနယ္ဇင္း ေကာင္စီ၏ ဆံုးျဖတ္ခ်က္မ်ားကို
မျဖစ္မေန လိုက္နာရန္ လိုအပ္သည္ကုိ ေတြ႕ရသည္။
အထက္ပါဥပမာမ်ားကို ေလ့လာပါက စာနယ္ဇင္း
ေကာင္စီ၏ အခြင့္အာဏာကို ေက်ာေထာက္ ေနာက္ခံျပဳသည့္ နည္းလမ္းမ်ားမွာ အမ်ိဳးမ်ိဳး ကြဲျပားသည္ကို
ေတြ႕ရမည္ျဖစ္သည္။ သို႕ေသာ္ စာနယ္ဇင္းေကာင္စီ အေနျဖင့္ က်င့္၀တ္ဆုိင္ရာ ဆံုးျဖတ္ ခ်က္မ်ားကို
ထိေရာက္စြာ အေကာင္အထည္ ေဖာ္ႏုိ္င္ျခင္း မရိွလွ်င္ ေကာင္စီ အေပၚသာမက စာနယ္ဇင္းမ်ား အားလံုးအေပၚ
တြင္ပါ ပရိသတ္မ်ား၏ ယံုၾကည္အားကိုးမႈမ်ား ေလွ်ာ့နည္း သြားမည္ကေတာ့ ေသခ်ာေနပါသည္။ ထို႕ျပင္
စာနယ္ဇင္း ေကာင္စီသည္ စာနယ္ဇင္းသမားမ်ား၏ က်င့္၀တ္ဆိုင္ရာ ကိစၥမ်ားသာမက စာနယ္ဇင္းသမားမ်ားအေပၚ
ဆက္ဆံမႈမ်ား၊ သတင္း လြတ္လပ္ခြင့္ကို ခ်ဳပ္ခ်ယ္ကန္႕သတ္ရန္ ၾကိဳးစားမႈမ်ားႏွင့္ ပတ္သက္ျပီး
စာနယ္ဇင္းမ်ား၏ တုိင္ၾကားမႈမ်ားကို ကိုင္တြယ္ ေျဖရွင္းရန္ လည္းတာ၀န္ရိွေပသည္။ ထို႕ေၾကာင့္
စာနယ္ဇင္းမ်ား ကိုယ္တိုင္က စာနယ္ဇင္းေကာင္စီကို ေလးစားမႈမရိွလွ်င္ အာဏာပိုင္မ်ားဘက္ကလည္း
စာနယ္ဇင္း ေကာင္စီကို လ်စ္လ်ဴရႈ ထားေတာ့မည္ ျဖစ္ရာ စာနယ္ဇင္း အားလံုးက ေကာင္စီ၏ လုပ္ငန္းမ်ားကို
အေလးထား ပူးေပါင္း ေဆာင္ရြက္ရန္ လိုအပ္သည္မွာ ထင္ရွားလွပါသည္။
ဆက္လက္ေဖာ္ျပပါမည္။
ရဲထြဋ္
No comments:
Post a Comment