Tuesday, January 21, 2014

ေစ်းကြက္ၿပိဳင္ဆိုင္မႈႏွင့္မီဒီယာက်င့္၀တ္မ်ား

လြတ္လပ္ေသာ မီဒီယာသည္ ဒီမို ကေရစီ စနစ္တြင္ အေရး ႀကီးသည့္ စတုတၳ မ႑ိဳင္ ျဖစ္သည္ ဆိုသည္ကို အားလံုးက လက္ခံ ထားၿပီး ျဖစ္သည္။ စတုထၱ မ႑ိဳင္ အေနျဖင့္ ဥပေဒ ျပဳေရး၊ အုပ္ခ်ဳပ္ေရး၊ တရား စီရင္ေရး မ႑ိဳင္ သံုးရပ္ကို တည့္မတ္ေအာင္ ထိန္းေက်ာင္း ေပးရမည္၊ ျပည္သူ အတြက္ အသိေပး သင့္ေသာ သတင္း အခ်က္ အလက္ မ်ားကို ျဖန္႕ေ၀ ေပးရမည္ ဆိုသည္ ကိုလည္း မည္သူမွ် အျငင္း ပြားမည္ မဟုတ္ေပ။ သို႕ေသာ္ ၂၄/၇ ဟု ဆိုသည့္ တစ္ေန႕တြင္ ၂၄ နာရီ၊ တစ္ပတ္လွ်င္ ၇ ရက္ သတင္း ထုတ္လႊင့္ ေနသည့္ အခ်ိ္န္ မ်ိဳးတြင္ ပံုႏိွပ္ မီဒီယာ ေတြက ေရဒီယို၊ ရုပ္ျမင္ သံၾကား ေတြႏွင့္ အၿပိဳင္ ပရိသတ္ ရေအာင္ လုပ္ေန ရသည္။ ေရဒီယို၊ ရုပ္ျမင္ သံၾကား တို႕က အင္တာနက္ ၀က္ဘ္ဆိုက္ ေတြႏွင့္ ၿပိဳင္ေန ရသည္။ မီဒီယာ အားလံုးက သတင္းထူး၊ သတင္းဦး ရဖို႕ သာမက ပရိသတ္ ရင္ကို္ ကိုင္လႈပ္ ႏုိင္မည့္ ေရးသား တင္ဆက္ မႈေတြ၊ သတင္း ဓာတ္ပံုေတြ ရဖို႕ ပိုႀကိဳးစား လာေန ရသည္။ တနည္း အားျဖင့္ ကုန္ပစၥည္း ထုတ္လုပ္ သူမ်ားက မိမိတို႕ ပစၥည္း ေရာင္းေကာင္း ေအာင္ ျပဴးျပဴး ၿပဲၿပဲ ေၾကာ္ျငာ ၾကသလို မီဒီယာေတြ ကလည္း လူေတြ စိတ္လႈပ္ရွား ေစမည့္ သတင္း ေတြနဲ႕ မိမိတို႕ မီဒီယာကို အစြံ ထုတ္ဖို႕ လုပ္လာ ၾကသည္။ ဤလို အေျခအေန မ်ိဳးတြင္ စတုတၳ မ႑ိဳင္ သည္ပင္လွ်င္ က်င့္၀တ္ ေတြကို ေမ့ၿပီး စီးပြားေရး ဆန္လာၿပီေလာ ဆိုသည့္ အေမးေတြ ေပၚလာသည္။
ယခု ျဖစ္ပြား ေနသည့္ မကၠဆီကို ပင္လယ္ေကြ႕ ကမ္းလြန္ ေရနံတြင္း ေရနံ ယိုဖိတ္ မႈႏွင့္ ပတ္သက္ၿပီး အေမရိကန္ မီဒီယာ အမ်ား စု၏ သတင္း ေပးပို႕မႈ မ်ားကို ေလ့လာမည္ ဆိုပါက အိုဘားမား၏ ေရနံ ယိုဖိတ္မႈ အေပၚ ကိုင္တြယ္ ေျဖရွင္းမႈ အေပၚ သံုးသပ္ ရာတြင္ လုပ္နည္းထက္ သမၼတ အေနျဖင့္ ေရနံ ယိုဖိတ္မႈ အေပၚ စိတ္ပိုင္း ဆုိင္ရာ အရ မည္ကဲ့သို႕ တုန္႕ျပန္ သည္ကို ေျပာဆိုမႈ မ်ားက ပိုမ်ား ေနသည္ကို ေတြ႕ရမည္ ျဖစ္သည္။ ထိုကဲ့သို႕ ဦးစားေပး ေဖာ္ျပ ေနသည့္ မီဒီယာ မ်ားတြင္ ဒုတိယ တန္းစား အ၀ါေရာင္ စာနယ္ဇင္း မ်ားသာမက အေမရိကန္ ႏုိ္င္ငံ၏ ထိပ္တန္း မီဒီယာ မ်ားပါ ပါ၀င္ ေနသည္ ကိုလည္းလည္း အံ့ၾသဖြယ္ ေတြ႕ရမည္ ျဖစ္သည္။ နယူးေယာက္ တို္င္းမ္ သတင္းစာ ႀကီးက ဆိုလွ်င္ အိုဘားမားက ေရနံ ယိုဖိတ္မႈႏွင့္ ပတ္သက္ၿပီး မိန္႕ခြန္း ေျပာရာတြင္ ေဒါသ ျဖစ္ေန ပံုမရ၊ ေအးတိ ေအးစက္ ေျပာေနသည္ ဆိုသည့္ အခ်က္ အေပၚ ေဆာင္းပါး မ်ားစြာျဖင့္ သံုးသပ္ ခဲ့သည္။ နံမည္ေက်ာ္ ေဟာလီး၀ုဒ္ ဒါရိုက္တာ စပိုက္လီးက သမၼတ အေနျဖင့္ ဒီအျဖစ္ေၾကာင့္ ေဒါသ မိုးမႊန္ သြားရ မည္ဟု ဆိုသည္။ ဒီမို ကရက္ ပါတီ ၏ ႏုိ္င္ငံေရး မဟာဗ်ဴဟာ ပညာရွိ ဂ်ိမ္းကာ ဗယ္လီက သမၼတက ဒီထက္ ပိုၿပီး ေဒါသ ထြက္ျပ သင့္သည္ဟု ေဆာင္းပါး ေရးသည္။ Fox သတင္း ဌာနက ေရနံ ယိုဖိတ္သည့္ ေဒသသို႕ သမၼတ သြားေရာက္ စစ္ေဆး ခ်ိန္တြင္ ၀တ္စားမႈက သမား ရိုးက် ဆန္လြန္း သည္ဟု ေ၀ဖန္သည္။ ၎တို႕က သမၼတကို ေဘာင္းဘီ လိပ္ၿပီး ေရထဲ ဆင္းကာ ေရနံ ေခ်းေတြ ဆယ္တာကို ျမင္ခ်င္ ၾကသည္။ ယေန႕ ရုပ္သံ ေတြ႕ဆံုခန္း ( Today Media Show) တင္ဆက္သူ Matt Lauer ကေတာ့ ဒီအခ်ိန္ဟာ သမၼတ အေနနဲ႕ ကၽြမ္းက်င္ သူေတြ၊ အႀကံေပး အရာရိွ ေတြနဲ႕ ေတြ႕ဆံု ေဆြးေႏြး အေျဖ ရွာရမယ့္ အခ်ိ္န္ မဟုတ္ဘူး။ တစ္ခ်ိဳ႕ လူေတြကို သြားၿပီး မွတ္ေလာက္ သားေလာက္ ေဆာ္ရမယ့္ အခ်ိန္ (  time to kick some butt) ဟု တုိက္တြန္း သည္။
တကယ္ေတာ့ ယခု ျပႆနာသည္ အင္မတန္ ခက္ခဲေသာ၊ ရႈပ္ေထြးေသာ စက္မႈ နည္းပညာ ဆုိင္ရာ ျပႆနာ ျဖစ္သည္။ ပင္လယ္ ေရေအာက္ အနက္ ေပငါးေထာင္ ေက်ာ္တြင္ က်ိဳးပ်က္ ေနသည့္ တြင္း၀ကို ပိတ္ႏုိင္ေအာင္ ႀကိဳးစားသည့္ လုပ္ငန္းသည္ ယခင္က မႀကံဳဘူး ေသးသည့္ လုပ္ငန္း ျဖစ္သည္။  ဒီျပႆနာ ေတြကို ကိုင္တြယ္ ေျဖရွင္းဖို႕ အတြက္ နည္းပညာ ရွင္မ်ား၊ အတတ္ ပညာရွင္ မ်ား၏ ကၽြမ္းက်င္မႈ၊ အႀကံဥာဏ္မ်ား လိုသည္။ အိုဘားမားက ထိုလုပ္ငန္း ေတြကို ဦးစားေပး လုပ္ဖို႕ ႀကဳိးစားသည္ ။
သို႕ေသာ္ သမၼတ ေရြးေကာက္ပြဲ ကာလ တုန္းက အိုဘားမား၏ ဆင္ျခင္တံု တရားျဖင့္ က်ယ္က်ယ္ ျပန္႕ျပန္႕ ေလ့လာ သံုးသပ္ၿပီး ျပႆနာ ေျဖရွင္းသည့္ နည္းကို ေထာက္ခံ ခဲ့သည့္ မီဒီယာ ေတြကို ယခု အခ်ိန္တြင္ အိုဘားမား၏ ေခါင္းေဆာင္မႈ ပံုစံကို ေ၀ဖန္ လာၾကသည္။ ဒီခ်ဥ္းကပ္ပံုက မီဒီယာ အႀကိဳက္ သတင္း ေတြကို မဖန္တီးႏုိင္။ အခုအခ်ိန္တြင္ အေမရိကန္ မီဒီယာ ေတြက စက္တင္ဘာ ၁၁ ရက္ေန႕ တံုးက ဘုရ္ွ ကမာၻ႕ ကုန္သြယ္ေရး အေဆာက္ အအံု အပ်က္ အစီးေတြ ေပၚမွ တက္ရပ္ၿပီး အေမရိကန္ကို ထိခုိက္ေအာင္ လုပ္သူ ေတြကို လက္စား ေခ်မည္ဟု အသံခ်ဲ႕ စက္နဲ႕ ေျပာတာမ်ိဳးကို ျမင္ခ်င္ေန ၾကသည္။ အိုဘားမား ကသာ ထိုကဲ့သို႕ လုပ္ခဲ့လွ်င္ မီဒီယာမ်ား အတြက္ သည္းေျခႀကိဳက္ သတင္း ရေပ လိမ့္မည္။
မီဒီယာ ေတြက သမၼတ ဒီလို လုပ္တာ ျမင္ခ်င္ ရံုမက ဘီပီ ေရနံ ကုမၸဏီ ကိုလည္း ခပ္ဆတ္ဆတ္ ေလး ေဆာ္ပေလာ္ တီးတာ ၾကားခ်င္၊ ျမင္ခ်င္ ၾကသည္။ မီဒီယာ ေတြက ဘီပီ ကုမၸဏီကို ေမာင္းထုတ္ျပီး ေရနံ ယိုစိမ့္မႈ တားဆီးေရး လုပ္ငန္းကို ျပည္ေထာင္စု အစိုးရက ၀င္လုပ္ ရမည္ဟု ဆိုၾကသည္။ တကယ္ေတာ့ ေရေအာက္ေပ ငါးေထာင္ ေက်ာ္မွာ အေ၀းထိန္း ယာဥ္ငယ္ျဖင့္ ျပင္ဆင္ေရး လုပ္ငန္းေတြ လုပ္ဖို႕ လိုအပ္သည့္ နည္းပညာ၊ ကၽြမ္းက်င္မႈႏွင့္ ပစၥည္း ကိရိယာ မ်ားမွာ ျပည္ေထာင္စု အစိုးရ တြင္မရိွ၊ ေရနံ ကုမၸဏီ မ်ား ထံတြင္သာ ရိွသည္ ဆိုသည္ကို မီဒီယာမ်ား ေမ့ေနပံု ရသည္။
လက္ေတြ႕တြင္ ဘီပီ ေရနံ ကုမၸဏီက ေရနံ ယိုစိမ့္မႈကို ရပ္တန္႕ေအာင္ ႀကိဳးစား ေနခ်ိန္တြင္ ျပည္ေထာင္စု အစိုးရ အေနျဖင့္လည္း အမ်ိဳးသား အေစာင့္ တပ္ဖြဲ႕၀င္ ၁၇၅၀၀၊ ၀န္ထမ္းႏွင့္ လုပ္အားေပး ႏွစ္ေသာင္း၊ သေဘာၤ ႀကီးငယ္ ၁၉၀၀ တို႕ကို အသံုးျပဳၿပီး ယိုစိမ့္ ေရနံမ်ား ရွင္းလင္း ေရးကို ေဆာင္ရြက္ ေနျခင္း ျဖစ္သည္။ ထို႕ျပင္ ေရေပၚ ေဖာ့တံုး အရွည္ ေပေပါင္း ၄.၃ သန္းကို ခ်ထားၿပီး ေရနံေတြ ကမ္းေျခကို ေရာက္မလာေအာင္ တားဆီး ေနၾကသည္။ သို႕ေသာ္ မီဒီယာ မ်ားတြင္ ထုိသတင္းမ်ား အစား you tube တြင္ တင္ထားသည့္ ေရေပၚ ေဖာ့တံုး မ်ားက အသံုး မတည့္ေၾကာင္း သရုပ္ျပ ထားသည့္ ဗီဒီယို အေၾကာင္း အသားေပး ေဖာ္ျပ ေနခဲ့သည္။
ယခု ေရနံ ယိုဖိတ္မႈ အေပၚ အုိဘားမား အစိုးရ ကိုင္တြယ္ ပံုႏွင့္ ၁၉၈၉  ခုႏွစ္ Exxon Valdez ေရနံ တင္ သေဘာၤ ေရနံ ယိုဖိတ္ မႈအား သမၼတဘုရ္ွ အႀကီး ကိုင္တြယ္ပံု ယွဥ္ၾကည့္လွ်င္ မီဒီယာမ်ား၏ သတင္း တင္ဆက္ပံု ေျပာင္းလဲ လာမႈကို ေတြ႕ႏုိင္သည္။ ထုိအခ်ိန္က သမၼတ ဘုရ္ွသည္ အခင္း ျဖစ္သည့္ ေနရာသို႕ တစ္ႀကိမ္ တစ္ခါမွ မသြား ခဲ့သည့္ အျပင္ ယိုစိမ့္ ေရနံ ရွင္းလင္း ေရးသည္ ျပည္ေထာင္စု အစိုးရ၏ တာ၀န္ မဟုတ္၊ ျပည္နယ္ အစိုးရ တာ၀န္ ျဖစ္သည္ ဟုပင္ ဆိုခဲ့သည္။ ပို႕ေဆာင္ေရး ၀န္ႀကီး ဆင္ျမဴရယ္ စကင္နာက ဆိုလွ်င္ ျပည္ေထာင္စု အစိုးရက ၀င္လုပ္လွ်င္ အက်ိဳးထက္ အျပစ္ ပိုမ်ားမည္ ဟုပင္ ဆိုခဲ့သည္။ သို႕ေသာ္ မီဒီယာ ေတြက ထို ေျပာၾကားခ်က္ အေပၚ တခြန္း တစ္ပါဒမွ် ေ၀ဖန္မႈ မျပဳခဲ့။  
ယခု ျဖစ္စဥ္ တြင္မူ အိုဘားမားက ေရနံ ယိုစိ့မ္ မႈေၾကာင့္ အာရွ ခရီးစဥ္ကို ဖ်က္ခဲ့ရ၊ မကၠဆီကို ပင္လယ္ေကြ႕ရိွ ျပည္နယ္ မ်ားသို႕ အလီလီ သြားရ၊ အစိုးရ တာ၀န္ ရိွသူေတြ မွာလည္း မီဒီယာမ်ားႏွင့္ ေန႕စဥ္ ေတြ႕ၿပီးရွင္းလင္းရ၊ ေနာက္ဆံုး ေျပာစရာ မရိွ လွ်င္ပင္ အစိုးရ အေနျဖင့္ တစ္ခုခု လုပ္ေန သည္ဟု ျမင္ေအာင္ လူလံုးျပ ရသည့္ ဘ၀သို႕ေ ရာက္ေန ခဲ့ၿပီ ျဖစ္သည္။ ေနာက္ဆံုး လႊတ္ေတာ္ အမတ္ေတြ ကလည္း ဒီျပႆနာမွာ ဘာမွ မလုပ္ပဲ ေနသည္ဟု မဲဆႏၵ ရွင္ေတြ မထင္ေစရန္ အတြက္ စံုစမ္း စစ္ေဆး ေရးေတြ လုပ္ၿပီး ဘီပီ ကုမၸဏီကို ကားစင္ တင္ဖို႕ ႀကိဳးစား ရသည့္ ဘ၀ ေရာက္ကုန္သည္။ မီဒီယာ ဖိအား မ်ားေၾကာင့္ ၿဗိတိသွ် ကုမၸဏီ ျဖစ္သည့္ ဘီပီ ( British Petroleum ) ျပႆနာက ႏွစ္ႏုိင္ငံ ဆက္ဆံေရးကို ထိခုိက္သည္ အထိ ျဖစ္လာ သျဖင့္ အိုဘားမားႏွင့္ ၿဗိတိသွ် ၀န္ႀကီး ခ်ဳပ္သစ္ ကင္မရြန္းတို႕ ပထမဆံုး ေတြ႕ဆံု မႈတြင္ အာဖဂန္ စစ္ပြဲထက္ ဘီပီ ျပႆနာ ကေရွ႕တန္း ေရာက္လာ ခဲ့ရသည္။  
တကယ္ေတာ့ ယေန႕ အေမရိကန္ ႏုိင္ငံ ရင္ဆုိင္ ေနရေသာ ျပႆနာေပါင္း ေသာင္း ေျခာက္ေထာင္ ရိွသည္။ အာဖဂန္မွာ တာလီဘန္ေတြ ျပန္ေခါင္းေထာင္ လာေနသည္။ ပါကစၥတန္မွာ အယ္လ္ေကဒါ ကြန္ယက္ေတြ မ်ားသထက္ မ်ားလာ ေနသည္။ ဥေရာပ သမဂၢ၀င္ ႏုိင္ငံမ်ား၏ ေၾကြးၿမီ ျပႆနာကို ေနာက္ထပ္ စီးပြားေရး ပ်က္ကပ္ကို ဦးတည္ သြားမည့္ အေျခ စိုက္ေနသည္။ အေရွ႕ အလယ္ပိုင္း ဂါဇာ ပိတ္ဆို႕မႈ ျပႆနာ ကလည္း မေသသလို အီရန္ အေရး ကလည္း ရိွေန ေသးသည္။ ကိုရီးယား ကၽြန္းဆြယ္ မွာက တင္းမာ မႈေတြ ပိုမ်ား ေနသည္။ ဒါေတြ အားလံုးက ျပည္ေထာင္စု အစိုးရႏွင့္ သမၼတသာ ကိုင္တြယ္ ေျဖရွင္း ႏုိင္စြမ္းရိွသည့္၊ ကိုင္တြယ္ ေျဖရွင္း ရမည့္ အမ်ိဳးသား လံုၿခံဳေရး ဆုိင္ရာ ျပႆနာေတြ ျဖစ္သည္။ သို႕ေသာ္ မီဒီယာမ်ား ေကာင္းမႈေၾကာင့္ အိုဘားမား တစ္ေယာက္ ထိုအလုပ္ ေတြထက္ အလုပ္ၾကမ္း ၀တ္စံု ၀တ္ၿပီး ေရထဲ ဆင္းဖို႕၊ ဘီပီ ကုမၸဏီ ဥကၠဌကို ႀကိမ္းေမာင္းဖို႕ ဦးစားေပး လုပ္ေန ရသည္။
တကယ္ေတာ့ အိုဘားမား ကိုယ္တုိင္လည္း မီဒီယာ ဖိအားကို ေကာင္းေကာင္း နားလည္သည္။ သူ၏ Audacity of Hope စာအုပ္တြင္ ဟိုတစ္ခ်ိန္ တုန္းကေတာ့ ႏုိ္င္ငံေရး အရ ဘာေတြကို ေျပာရမယ္၊ ျငင္းခုန္ ရမယ္။ အမတ္ တစ္ေယာက္ အေနနဲ႕ ဘာကို လုပ္ရမယ္။ မလုပ္ရဘူး။ ဘာကို ေျပာရမယ္ ဆိုတာ ေတြကို ပါတီ ေခါင္းေဆာင္ေတြ၊ ေနာက္ကြယ္က ႏုိင္ငံေရး ကစား ေနသူေတြ၊ ၀ါရွင္တန္က ၀ါရင့္ ႏုိင္ငံေရး ဆရာၾကီး ေတြက ဆံုးျဖတ္ ခဲ့တာပါ။ သူတို႕ ဖုန္းတစ္ခ်က္ ဆက္လုိက္ရင္ အမတ္ တစ္ေယာက္ လွ်မ္းလွ်မ္း ေတာက္သြား ႏုိ္င္သလို ခ်က္ျခင္း ႏုိင္ငံေရး ဇာတ္သိမ္း သြားရ ႏုိင္တယ္။ အခုေခတ္ မွာေတာ့ အဲဒီ လူေတြ ေနရာကို မီဒီယာ ေတြက ယူလိုက္ပါျပီ။ ­­xxxx မဲဆႏၵ ရွင္ေတြ အတြက္ ကေတာ့ ကၽြန္ေတာ့္ကို မီဒီယာေ တြက ပံုေဖာ္ ေပးထားတဲ့ အတိုင္းပဲ ထင္ျမင္ ၾကပါတယ္။ ကၽြန္ေတာ္တို႕ ႏုိ္င္ငံေရး ေလာက အေပၚ မီဒီယာ ေတြရဲ့ ၾသဇာ လႊမ္းမိုးမႈက ပံုစံ မ်ိဳးစံုနဲ႕လာတာပါ။  ဟုဆိုခဲ့သည္။
ဤသို႕ဆိုလွ်င္ မီဒီယာသည္ ထိန္းေက်ာင္းသူ၊ အသိပညာ ေပးသူ ဘ၀မွ ကိုယ္ျဖစ္ ခ်င္သည့္ အတုိင္း လူထုႏွင့္ ႏုိ္င္ငံေရး သမား မ်ားကို ပံုသြင္း ေပးႏုိင္သည့္ ( opinion former )အဆင့္သို႕ ေရာက္သြား ၿပီဟု ဆိုႏုိင္သည္။ ထိုအခ်ိန္တြင္ မီဒီယာ မ်ားက မီဒီယာ ေစ်းကြက္ ရရိွေရးကို က်င့္၀တ္ မ်ားထက္ ပိုၿပီး ဦးစားေပး ေနလွ်င္ စတုတၳ မ႑ိဳင္၏ သမာသမတ္ က်မႈ အခန္း က႑ကို ထိခိုက္ ေပေတာ့မည္။
သို႕ေသာ္ ထိုအေျခ အေနသည္ အေမရိကန္ အပါအ၀င္ စက္မႈ ဖြံ႕ၿဖိဳးၿပီး ဒီမို ကေရစီ ႏုိင္ငံမ်ားတြင္ သာမဟုတ္ ဒီမို ကေရစီ အသြင္ ကူးေျပာင္း ေရးကို ေဆာင္ရြက္ ေနသည့္ ဖြံ႕ၿဖိဳးဆဲ နုိင္ငံမ်ား တြင္လည္း ႀကံဳရမည့္ အေျခအေန ျဖစ္သည္။ ထိုႏုိင္ငံ ငယ္မ်ားတြင္ အသြင္ ကူးေျပာင္း ေရး၏ အက်ိဳးဆက္ အျဖစ္ ပုဂၢလိက မီဒီယာ ေလာက ဖြံ႕ၿဖိဳး လာသည္ ႏွင့္အမွ် မီဒီယာ လုပ္ငန္း မ်ားတြင္ စီးပြားေရး လုပ္ငန္း ရွင္မ်ား ပါ၀င္ လာၾကသည္။ ထိုအခါ မီဒီယာ လုပ္ငန္း မ်ားသည္ ပရိသတ္ ရရိွေရး၊ အက်ိဳး အျမတ္ ရရိွေရး အတြက္ အၿပိဳင္အဆုိင္ ႀကိဳးစား ရေတာ့သည္။ ထိုေၾကာင့္ ပြဲဆူမည့္ ႏုိင္ငံေရး၊ စီးပြားေရး၊ လူမႈေရး သတင္းေတြက ေရွ႕တန္း ေရာက္လာ ေတာ့သည္။ သို႕ေသာ္ ထိုႏုိ္င္ငံ အမ်ားစုမွာ သိမ္ေမြ႕ ျငင္သာသည့္ အသြင္ ကူးေျပာင္း ေရးကာလကို ျဖတ္သန္း ေနရသည့္ ႏုိ္င္ငံေတြ ျဖစ္သည္။ တာ၀န္ရိွ အဖြဲ႕ အစည္းမ်ားက ပြင့္လင္းသည့္ မီဒီယာ မ်ားႏွင့္ အကၽြမ္းတ၀င္ မျဖစ္ ေသးသလို၊ မီဒီယာ မ်ားကလည္း လြတ္လပ္မႈႏွင့္ အတူ တြဲပါ လာသည့္ က်င့္၀တ္ေတြ၊ တာ၀န္ ယူမႈ ေတြႏွင့္ အသား မက်ေသး။ ထိုအခါ ႏွစ္ဘက္ၾကား ဆက္ဆံေရးက ၀ိေရာဓိ ျဖစ္ကုန္ ေတာ့သည္။  ထိုအျဖစ္မ်ိဳးကို ေရွာင္လြဲ ႏုိင္ဖို႕ ဆိုလွ်င္ ေစ်းကြက္ လိုအပ္ ခ်က္ႏွင့္ မီဒီယာ က်င့္၀တ္ မ်ားကို ဟန္ခ်က္ ညီညီ က်င့္သံုး ႏုိင္ဖို႕ လိုေပ လိမ့္မည္။ တနည္း အားျဖင့္ လြတ္လပ္ေသာ မီဒီယာသည္ ေကာင္းမြန္ေသာ အုပ္ခ်ဳပ္မႈ စနစ္ ေပၚေပါက္ ေရးႏွင့္ ဒီမို ကေရစီ က်င့္စဥ္ ထြန္းကားေရး အတြက္ မရိွ မျဖစ္ဟု ဆိုရံုႏွင့္ မျပည့္စံု  ထို လြတ္လပ္ေသာ မီဒီယာ သည္လည္း တာ၀န္ သိေသာ၊ က်င့္၀တ္ကို လုိက္နာေသာ မီဒီယာ ျဖစ္ဖို႕ လိုသည္ ကိုလည္း သတိ ျပဳၾက ရေပ လိမ့္မည္။
ရဲထြဋ္
မွီျငမ္းျပဳစာေစာင္မ်ား

၁။
How Power Shapes the News by Janine Jackson, Peter Hart, and Rachel Coen
၂။
Media bias in the United States၊ Wikipedia.com
၃။
Presidential Pony Show by Fareed Zakaria, Newsweek 21 June 2010

No comments:

Post a Comment